De waarde en onwaarde van kennis

Al deze begrippen die men zich eigen maakt uit de geesteswetenschap, zou men zich niet moeten eigen maken als een gewoon weten. Ik zou willen zeggen, hoewel dat wat paradoxaal gesproken is: Kennis is in het algemeen niet bijzonder waardevol. Pas dat is waardevol, wat wij door die kennis worden. Dat geldt ook voor het onderwijs. Dat we het kind aardrijkskunde leren, heeft uiterlijk een zeker belang, maar eigenlijk geen betekenis voor de ziel.

Uiterlijk heeft het het belang dat het kind later, als het van Dornach, laten we zeggen, naar Zürich reizen wil, niet Zürich met Bern verwart en dergelijke. Uiterlijk heeft het dus ook een zeker belang dat men aardrijkskunde leert. Maar een innerlijk belang heeft het, wat uit de ziel wordt, doordat de ziel aardrijkskunde leert. Men wordt in de ziel zo dat men zich kan oriënteren in de wereld. Men maakt uit de diepten, uit de wortels van de ziel bepaalde geestelijke krachten los, en op de losmaking (Duits: Loslösung) van deze geestelijke krachten komt het aan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 191 – Soziales Verständnis aus geisteswissenschaftlicher Erkenntnis – Dornach, 5 oktober 1919 (bladzijde 63)

20 gedachtes over “De waarde en onwaarde van kennis

  1. henri

    Ik denk dat het vooral ook belang heeft om hier maar een voorbeeld te geven dat men via de geesteswetenschap weet dat de mens niet uit een Oernevel is ontstaan (materieel) maar uit de Oude Saturnus , die bestond uit hoge geesteijke Wezens …en door dit weten verandert heel het innerlijke denken van iemand .

    1. Henri, ik las meen ik ook dat er sprake is van een offer van de engelen van de eerste hiërarchie (Tronen, Cherubijnen en Serafijnen – dichtst bij God zijnde) ten voordele van de engelen van de derde hiërarchie (Angeli, Archangeli en de Archai – dichtst bij de mens zijnde)
      Een offer : hoe zit dat eigenlijk? Dit is verschillend van de val van de Engelen?
      Op een vraag aan R. Steiner : ‘Wat is er voor Saturnus?” kwam het antwoord : voor Saturnus zijn er allemaal planken geslagen. Er is geen toegang : Daar is God!
      Nog iets waarover ik zeer verbaasd was,… ben : Wij zitten nu (normaal gezien) in onze tweede incarnatie. Wij zijn minstens één maal op aarde geweest. Allemaal nog heel pril, toch!

      Het echte aardebegin is toch die periode (het ‘Ik’ daalde in) van de doop van Christus door Johannes de Doper op Epifanie (de Openbaring). Kan men dat zo zeggen?

      1. henri

        Beste Rita Vervoir , je raakt hier met jouw antwoord wel heel de antroposofie in haar diepste Wezen ! eigenlijk ben ik blij, want het stimuleert me ook weer om oude dingen weer eens terug op te gaan snuffelen maar zoals dit citaat ons wil duidelijk maken ‘met de geest’, dus meditatief en niet met het verstand als gewone kennis .

        Die offers , die begonnen met die van de Tronen op het Oude Saturnus waren nodig en liepen steeds door anders had onze kosmos helemaal niet kunnen overgaan van de ene in andere fase . Alles wat zich manifesteert om te worden impliceert offeren , zo de kosmische hiërarchieën en zo mens .
        Het ontzeggen van het offer ( Steiner spreekt over resigneren) wat eerstens door de weigering van een deel van de Cherubs aan het offer van de Tronen gebeurde op de O Saturnus , maakte dat er naast de tijd in de kosmos , die daardoor het eerst optreed ook iets héél belangrijks mocht ontstaan , nl de eeuwigheid of onsterfelijkheid van deze resignerende Cherubijnen .
        Moest dit niet zo zijn dan zaten we met de gehele kosmosontwikkeling in het steeds wederkerende rad van geboorte en wedergeboorte , dus non stop karma , steeds zonder ophouden (zo stelt men zich dat in de Oosterse esoterie ook voor) .
        Dank zij de indaling van het Christuswezen in de mensenzoon , het allergrootste offer dmv een geestelijke stroming die uit de toekomst komt (involutie ) via de stroom van eeuwigheid ( de sfeer boven Saturnus) heeft de mens de mogelijkheid gekregen van te ‘scheppen ‘ uit het Niets , iets wat nu reeds gebeurt , maar wij als mensheid pas geheel zullen bereikt hebben op het einde van de aarde-evolutie , de Vulkanusfase .
        Er is aldus ook de drieheid in de stromingen, de stroom van de aardse tijd of evolutie vanuit het verleden komende , de stroom van de geestelijke tijd of involutie vanuit de toekomst komende ,en de stroom van eeuwigheid tot eeuwigheid die loopt van Saturnus , begin tot Vulkanus , einde aardeontwikkeling met als genadegeschenk het scheppen uit het Niets .

        De val van de engelen , Lucifer is eveneens een offer dmv resignatie , deze engelen van de Oude Maan zijn deels achtergebleven om de ontwikkeling van de mens bij te staan en waaraan in feite ook Michaël meewerkt .Het boze is de andere kant van de Januskop zou je kunnen zeggen , zonder het boze geen vrijheid en geen verheven mensheid .
        Misschien heel zware kost maar het staat allemaal goed uitgelegd in een prachtig boek van Prokofieff .

      2. Bedankt, Henri. Dit is inderdaad een zware brok. Kan je bij gelegenheid de titel van dat boek van Prokofieff eens doorsturen. Dank en een hartelijke groet. Rita

  2. Anna Wakker

    Ik volg deze site al een tijdje en wil hierbij even melden dat over deze kennis boeken geschreven zijn door Jan van Rijckenborg en Max Heindel o.a. Rozenkruiscosmologie. De heer van Rijckenborg is de stichter van het Lectorium Rosicrucianum ook wel de school van het Gouden Rozenkruis waarvan de hoofdzetel zich in Haarlem bevindt, hier zit ook de Pentagram boekwinkel.
    Misschien interessant voor de lezers van deze site: http://www.rozenkruispers.com en ook op you tube staan vele spirituele teksten waarin de symboliek in de Gnosis verklaard word of neem eens een kijkje op http://www.rozenkruis.nl.
    Harte-groet Anna

    1. henri

      Over de drie tijdstromingen en het scheppen uit het Niets :”Het mysterie van de Opstanding in het licht van de antroposofie ” p 92-97 Prokofieff
      Over de offers van op de O Saturnus ….enz : ‘Uit de schoot der Goden GA 132″ R Steiner , derde voordr

      1. Dankjewel Henri!
        Het boek van Prokofieff heb ik meteen besteld.
        “Uit de schoot der goden” GA 132 van Steiner is in 2002 bij uitgeverij Pentagon in nieuwe vertaling van Bart Muijres verschenen onder de titel “De evolutie vanuit een waarachtig perspectief”. Het boek is op dit moment in herdruk en verschijnt ergens in april-mei in tweede druk. De 3e voordracht gaf Steiner op 14 november 1911 te Berlijn. Ik heb de uitgave uit 2002 al even staan… …nu dus herlezen….!

  3. Theo, ik heb gisteren geprobeerd het boek van S. Prokofieff ‘Het mysterie van de Opstanding in het licht van de antroposofie’ te bestellen. Het is mij evenwel niet gelukt. Heb jij misschien een idee waar ik het zou kunnen vinden. Bij gelegenheid graag. Met dank. Rita Vervoir

  4. Dag Rita,
    Ik vond het tweedehands op Boekwinkeltjes.nl maar dat was ook het enige exemplaar.
    Nieuw zag ik het bij Bol.com. Het boek staat ook beschreven bij de uitgever Perunboeken.nl maar daar kon ik het in de bestellijst niet vinden.
    Succes!

    1. Dag Theo,
      Je zal mij waarschijnlijk even voor geweest zijn.(Het stond nog als enige in de lijst Boekwinkeltjes , maar de betaling lukte (na meerdere pogingen zelfs) helemaal niet.
      Geen probleem hoor. Ik heb het nu in bestelling bij Bol.com. Ik kijk er vast naar uit.
      Bedankt voor de moeite die u nam. Een hartelijke groet! Rita

      1. Henri,
        Er stond inderdaad ‘niet leverbaar’ maar bij automatische overschakeling naar ‘verder winkelen in België’ verdween dit en ik kon onmiddellijk betalen. Bol.com is hier nog springlevend! Gelukkig maar. Bedankt ook voor de site perunboeken.nl/fondslijst. Daar ben ik niet zo mee vertrouwd. Zo heb ik er weer een bron bij. Een hartelijke groet, Rita Vervoir

  5. Bedankt Henri, ik houd het onder mijn aandacht. Heb vast de winkel in Antwerpen genoteerd-zo nodig… Het boek bij Bol.com besteld, blijkt toch een tweedehands exemplaar (als nieuw) te zijn. Maar wel erg duur. Rita Vervoir

    1. Toch maar even melden dat het bestelde boek uitgeverij Perun:”Het mysterie van de Opstanding in het licht van de antroposofie ” geleverd is -binnen de beloofde tijd. Het is een nieuw boek, wel verhandeld als tweedehands. Erg duur. Ik weet nu dat ik in de toekomst -in geval van- ook bij Perun terecht kan : is meer aangewezen. Rita

      1. henri

        Ja , Rita , het stond ook op hun website van Perun vermeld heb ik gezien .Hier:.oa:
        http://perunboeken.nl/bestellen/
        Ik koop ze ook liever bij hun (of via Libra in België) ondanks het kleine verzendkosten erbij, je steunt daarmee ook een goede zaak van goede mensen ,die het nu allemaal moeilijk hebben in deze tijden ,
        Over Bol.com is de laatste tijd ook weer wat ophef : google eens op namaak
        http://nos.nl/artikel/2155976-duizenden-namaakproducten-verkocht-via-bol-com.html

        Deze hebben ook veel op antroposofisch gebied .
        http://abc-antroposofie.nl/index.php?pg=winkelmandje

      2. Bedankt Henri, dat is inderdaad zo. Fijn dat je mij die informatie doorstuurt. Aardig van je.
        Een hartelijke groet, Rita en nu werken geblazen…

Geef een reactie

