Een geestelijke leerling kan ieder mens worden, omdat in iedere mensenziel het vermogen (Duits: Ahnungsvermögen) ligt om de waarheid te ontsluiten. Tot de meest onwetende zou de geestelijke ziener begrijpelijk moeten spreken. En degenen aan wie hij naar de graad van hun begrip niet een honderdste van de waarheid kan zeggen, zegt hij een duizendste. Vandaag erkennen ze het duizendste deel en morgen zullen ze het honderdste erkennen.
Bron: Rudolf Steiner – GA 34 – LUCIFER- GNOSIS – 1903 (bladzijde 35)
https://odysseetheater.org/GA/Buecher/GA_034.pdf#view=Fit
Eerder geplaatst op 23 juli 2019
Niet overvoeren of opdringen, tegelijk geduld opbrengen en vertrouwen in (mede)mensen blijven stellen.
Is dat op zichzelf genomen al niet een passende basishouding voor opvoeders, leraren en begeleiders?
En ja, je zo helder mogelijk uitdrukken zonder de zaak, de kwestie, het gestelde geweld aan te doen, mag daarbij als werkwijze methodisch-didactisch dé rode draad vormen.
Geen instemming zonder afstemming ligt in fijnzinnig doseren en daadwerkelijk doceren besloten. Ook komt er dus op aan om aan te sluiten bij zekere interesses van mensen, hoe pril die op allerlei .levensgebieden misschien ook moge zijn.
Dank je wel Ridzerd voor uw wijze en dus verhelderende toelichtin
ANTON
Anton, ja ik dacht al: dit kan niet kloppen.😀
Mijn excuses ik vermeldde, Ridzerd,maar dat moet zijn:
John Wervenbos
Anton
Graag gedaan, meegedacht, Anton.