Zorgen

Zorgen mag de mens zich tot op zekere hoogte wel maken, maar bij het er bovenuitgaan treedt een verwelken, verdorren van de fysieke hersens op (Duits: aber über diesen hinaus tritt ein ein Verwelken, Verdorren des physischen Gehirns). De zorgen-gedachten graven sporen in het brein, die veroorzaken dat zulke gedachten steeds opnieuw gedacht moeten worden. Zo wordt het fysieke lichaam van de mens een hindernis voor zijn voortschrijdende ontwikkeling. De gelaatstrekken weerspiegelen deze sporen weer. Er bestaat een bepaalde astrale substantie, waarin de zorgen leven, en er zijn individualiteiten van hoge ontwikkeling, die deze zorgensubstantie op zich nemen. Dat zijn de Verlossers. De grootste Heiland, de grootste Man der Zorgen was Christus.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Band I: 1904 – 1909 – Berlijn, 11 november 1908 (bladzijde 432-433)

8 gedachtes over “Zorgen

    1. Ja Jen, dat vind ik ook wat eigenaardig, maar in de originele Duitse uitgave zegt Steiner ‘war’; dat heb ik maar vertaald met ‘was’ , want die man zal het wel weten.😉

  1. Ridzerd ik krijg dan toch de indruk dat Hij het nu niet meer is.
    Het is speculeren maar zouden anderen deze taak nu hebben overgenomen
    Ooooof moeten wij het zelf doen.

  2. Bernard

    Het zou wellicht moeten zijn ‘was Jezus van Nazareth’. Maar het IS natuurlijk Christus. En misschien heeft de notuliste zich verschreven.

  3. walterhebing

    Rudolf Steiner geeft in dit citaat een heel andere interpretatie van zorg dan Christus! Wonderlijk dat Steiner, Christus, dan toch als de grootste man der zorgen noemt.
    Christus zei: [19] Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. [22] De lamp van het lichaam is het oog. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. [23] Maar als je oog slecht is, zal heel je lichaam duister zijn. Als nu binnenin je het licht duisternis is, hoe erg zal dan de duisternis zijn! [24] Niemand kan twee heren dienen. Want hij zal de een verfoeien en van de ander houden, of zich hechten aan de eerste en de ander verachten. Je kunt God en de geldduivel niet tegelijk dienen. [25] Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? [26] Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? [27] Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? [28] En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. [29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen. [30] Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen? [31] Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? [32] Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt. [33] Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij. [34] Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
    Met andere woorden, Christus neemt deze zorgsubstantie niet voor zijn rekening, noch voor de mensheid, noch voor het individue. Christus wijst ons de weg, hoe we aan de zorg van morgen ontkomen kunnen,met de woorden: Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij.
    Jezus kwam op voor Godsgerechtigheid jegens de mens en is daarvoor aan het kruis genageld. Ik kan me niet voorstellen dat Jezus terugkomt op aarde in welke hoedanigheid dan ook, wel kan ik me voorstellen, dat hij zich dicht bij de Bron van Zijn vertoefd en deze helpt te ontwaren.
    Immers alles is al! De mens hoeft dat alleen maar te aanvaarden, wat Adam en Eva niet deden, ze schiepen zichzelf een menselijke weg om Gods Almacht te ontkrachten. Jezus aanvaardde Gods Almacht en sprak vanuit de gerechtigheid, ter verbijstering van de Farizeën(schriftgeleerden). Hoeveel mensen, die vanuit gerechtigheid spraken zijn sindsdien wel niet gemarteld of vermoord?
    Ik kan dit gegeven met geen mogelijkheid mensontwikkeling noemen, het is eerder een teken dat de mens zichzelf steeds meer ondergeschikt maakt aan het dierlijk bewustzijn op aarde, immers de mens is naar Godsbeeld en Gelijkenis geschapen. En ik kan met geen mogelijkheid voorstellen, dat een kind opgevoed moet/behoord te worden om iets van het Goddelijke te begrijpen, terwijl het kind er een direkte afgezant van is.
    Men zegt weleens tegen mij: Waarom ben je dan leraar? Om mijzelf en mijn leerlingen te bekwamen in het verantwoordelijk slopen van alles wat de mens los van God op aarde heeft opgebouwd. Immers mijn leerlingen en ik zijn tijdsgenoten op aarde en zoeken samen naar gerechtigheid op aarde en voelen ons niet beperkt door ons lichaam, maar wel door staatkundige of religieuse beslissingen in het verleden genomen en gerealiseerd.
    De mens wordt steeds dommer in plaats van slimmer, duurzaamheid is geen menselijke, maar een Goddelijke aangelegenheid. Als de mens werkelijk duurzaam wil leven, zal hij toch echt in conclaaf met God moeten gaan. En zo ik al eerder berichtte: De dag biedt meer, dan de mens vermag! Steiner schetst het leven van de mens door de eeuwen heen, in navolging van Christus probeer ik mijn medemens te zien en te behandelen als mezelf en ontdek bij mezelf, dat ik dat niveau van Christelijk bewustzijn nooit kan bereiken. Mijn bron kan dan wel zuiver zijn, maar stuit op zoveel weerstand, dat ik mijn leven erbij moet laten, net als bij mijn voorgangers en vooral bij Christus. Godsgerechtigheid omvat alle manifestaties van het leven op aarde, van schimmels, virussen, muggen, wolven tot mensen. Inderdaad Christus is overal, als helpende hand voor de mens, maar de Bron van Zijn is er, was er en zal er voor eeuwig zijn.
    Ik kan met geen mogelijkheid voorstellen, dat de Bron van Zijn(God/kind) ontwikkeld moet worden. Eerder andersom: Richt de aarde dusdanig in, dat het als een salonkamer door elk kind waar ook ter aarde geboren, ervaren wordt.
    We voeden onze kinderen in Nederland op op Piet Hein een held te vinden en in Spanje worden mijn neefjes en nichtjes opgevoed om hem de grootste schurk op aarde te vinden. En Jezus zei: Het is geen kunst om je famlie of vrienden lief te hebben, maar wel je vijanden, dus heb deze lief.
    Hoever zijn we van deze boodschap van Christus verwijderd geraakt? In plaats van onszelf erin te bekwamen? Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, de eerste twee JSF’s zijn al in Nederland, om ons te beschermen tegen het kwaad van morgen.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

