Niets is zonder gevolg

Degene die vandaag pijn beleeft of bitterheid en verdriet, die kan zich over zijn lot niet alleen beklagen, maar die moet zich zeggen: bitterheid, liefdesverdriet, dat heeft een gevolg in de toekomst. Wat vandaag uw smart is, dat verhoudt zich voor uw leven in de toekomst zoals de pijn van een kind als het valt: daardoor leert het lopen. Zo is alle droefenis de oorzaak voor een verhoging van het zielenleven, en troost vindt de ziel meteen, als zij tegen zichzelf zegt: Niets is zonder gevolg. Het leven dat ik nu doormaak, dat moet zijn vrucht dragen in de toekomst.

Bron: Rudolf Steiner: GA 52 – Spirituelle Seelenlehre und Weltbetrachtung – Berlijn, 8 maart 1904 (bladzijde 352)

https://odysseetheater.org/GA/Buecher/GA_052.pdf#view=Fit

Eerder geplaatst op 5 augustus 2019  (1 reactie)

10 gedachtes over “Niets is zonder gevolg

  1. John Wervenbos

    De openbare voordrachten die Steiner indertijd in Berlijn hield en zijn vastgelegd in verscheidene gedrukte voordrachtenreeksen waren altijd uit het leven gegrepen en fris van de lever!

    1. John Wervenbos

      De voortreffelijke zevendelige geschreven en gedocumenteerde biografie over Rudolf Steiner van Peter Selg kwam later ook uit in het Engels. De eerste drie delen daarvan zijn tevens verkrijgbaar als voordelig geprijsde e-boeken. Delen vier tot en met zeven helaas echter niet. Ik neem aan omdat die e-boek versies indertijd nog niet echt werden verkocht en te weinig opleverde. Deel 1, 2 en 3 staan inmiddels in digitale vorm op mijn e-reader(s), tablets en computers. Deel 2 heeft Steiners tijd (verblijf) in Weimar en Berlijn tot onderwerp.

      Rudolf Steiner, Life and Work, Seven Volumes

      Vol. 1. (1861–1890): Childhood, Youth, and Study Years

      Vol. 2. (1890–1900): Weimar and Berlin

      Vol. 3. (1900–1914): Spiritual Science and Spiritual Community

      Vol. 4. (1914–1918): The Years of World War I

      Vol. 5. (1919–1922): Social Threefolding and the Waldorf School

      Vol. 6. (1923): The Burning of the Goetheanum

      Vol. 7. (1924–1925): The Anthroposophical Society and the School for Spiritual Science

      Hieronder twee video’s van Selg over Steiners activiteiten, ervaringen en prestaties in 1924:

    2. John Wervenbos

      Het proces van leren staan, lopen, spreken en denken, waarvoor de fundamenten en eerste beginselen doorgaans in de eerste drie levensjaren worden gelegd, verloopt ook niet soepel en zonder mankeren, maar letterlijk – niet alleen spreekwoordelijk – met vallen en opstaan en aanvankelijke spraakverwarring en merkwaardige gedachtevluchten. Sterker door strijd.

      1. John Wervenbos

        Zeg het met muziek:

        …en deze maand komend Pinksteren (19 en 20 mei).

  2. jorke van eerten

    John groet van mij….en je bijdrage wordt als altijd gewaardeerd, in mijn hoofd denk ik altijd de site van Ritzerd en Wervenbos.

    1. John Wervenbos

      Jorke, ook een hartelijke groet van mij. Ridzerd Wervenbos is geen bestaand persoon. Maar wat Ridzerd en ik diep met elkaar gemeen hebben is een volkse directheid en benaderingswijze bij onze liefde voor antroposofie en Rudolf Steiner. Dank je voor je waardering. Deze stimulerende site is uiteraard van Ridzerd. Trouw en met gevoel voor timing maakt hij het mogelijk en tot werkelijkheid. Zelf ben ik nog niet met pensioen. Dus wat ik zelf werkelijk wil op schrijfgebied krijgt pas over een paar jaar vrij baan. Dat hoop ik althans.

Plaats een reactie