Waarom is er zo weinig liefde in de wereld?

De enige handelingen, die ons in de toekomst niets opleveren zijn die, welke wij uit echte, ware liefde verrichten. Misschien schrikt u van deze waarheid. Gelukkig zijn de mensen zich hier niet van bewust. Maar in hun onderbewustzijn weten alle mensen dit en daarom zijn ze zo weinig bereid om uit liefde te handelen. Dat is de reden waarom er zo weinig liefde is in de wereld. De mensen voelen instinctief, dat zij van liefdevol handelen in de toekomst niets kunnen verwachten voor hun ik. Een ziel moet al ver ontwikkeld zijn wil zij genoegen nemen met liefdevolle handelingen, waarvan zij zelf geen profijt trekt. De impuls daartoe leeft niet zo sterk onder de mensen; maar vanuit het occultisme kan men ook sterke impulsen tot liefdevolle daden ontvangen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 143 – Erfahrungen des Übersinnlichen/Die drei Wege der Seele zu Christus – Die Liebe und ihre Bedeutung in der Welt – Zürich, 17 december 1912 (bladzijde 206)

Overgenomen uit het boekje Nervositeit – Wijsheid – Liefde / Vertaling Margreet Meijer-Kouwe / Uitgeverij Vrij Geestesleven  1976 (bladzijde 61)

14 gedachtes over “Waarom is er zo weinig liefde in de wereld?

    1. Ja, Hedvig, het is al heel wat jaren geleden dat ik dit voor het eerst las en ik snap er nog steeds niet veel van. Want wie liefdevolle daden verricht, helpt niet alleen anderen vooruit, maar ook zichzelf. Ook heeft zo iemand een gelukkiger karma dan een minder goed mens of een misdadiger. Hoe kan Steiner dan beweren dat handelingen uit liefde voor jezelf niets opleveren?
      Hij zegt in deze voordracht nog een paar andere dingen, die de zaak misschien iets kunnen verduidelijken: Onder karma verstaan wij, dat wat in het ene leven de oorzaak is en in het volgende leven zijn uitwerking heeft. In termen van oorzaak en uitwerking kunnen wij als mensen eigenlijk niet over liefde spreken, niet in de zin van liefdevolle daden en de compensatie daarvoor. In dat geval gaat het om handeling en het tegenwicht daarvan, maar dat heeft niets te maken met liefde; voor wat men uit liefde gedaan heeft, krijgt men geen beloning in het volgende leven.
      Het komt er dus blijkbaar op neer, dat wat in het algemeen onder liefde wordt verstaan volgens hem geen echte, ware liefde is. Wat dan wel echte liefde is en waarom dit dan niets oplevert, is mij niet duidelijk. Hij zegt er overigens duidelijk bij dat het in occulte zin en voor het Ik niets oplevert. Dus uiteindelijk levert het wel wat op, maar niet in occulte zin. Nu ja, moeilijk allemaal.

      1. Misschien wel omdat je echte hogere ik al perfect is.
        Zo heb ik het tenminste ooit begrepen.
        Corrigeer me ajb als het verkeerd gedacht is.

    1. Cheescurve, als ik het heb over …uit zuivere liefde handelen….kan dat toch nooit egoïstisch zijn.
      Wel is voor mij de vraag of ik/we dat (al) kunnen.

  1. Hedvig. Op het moment dat er egoïsme aan ten grondslag ligt, is het al niet meer echte ware liefde, hoe graag we dat onszelf overigens ook willen wijsmaken.
    Het kenmerk van echte ware liefde is dus dan ook dat er geen egoïsme bij betrokken is.
    Het grote voorbeeld is dan toch Christus.

  2. De liefde is misschien vergelijkbaar met het balanspunt van een weegschaal.
    Als ik naar de Mensheidsrepresentant kijk zie ik iets als een balans (weegschaal) waarbij gebied van het hart samen met het voorhoofd het levende balanspunt vormen.
    Lukt het om ruimte in dit gebied te maken ?

  3. Frederik Vinamont

    Beste Ridzerd, Even een heel andere toevoeging: een tikfoutje aan het eind van 3de zin ‘waarvan zijn zelf geen”, moet toch ‘waarvan zij zelf geen’ zijn?

Geef een reactie

