Gebrek aan achting, antipathie, onderschatting van het waardeerbare brengen het kennend vermogen tot verlamming en verval

Het valt de mens aanvankelijk niet licht aan te nemen dat gevoelens als eerbied, achting enz. van betekenis zijn voor zijn kenvermogen. De reden daarvan ligt in ’s mensen geneigdheid om zich dit laatste als een op zichzelf staand vermogen voor te stellen, geen verband houdende met het overige zielengebeuren. Men vergeet daarbij dat het de ziel is, die de gave van het kennen bezit. En voor de ziel zijn gevoelens hetzelfde wat voor het lichaam de voedingsstoffen zijn. Geeft men het lichaam stenen in plaats van brood, dan komt zijn werkzaamheid tot stilstand. Zo is het ook met de ziel. Voor haar zijn gevoelens van verering, van achting en devotie voedende stoffen, die haar sterk en gezond maken, bovenal haar kracht geven om tot inzicht te komen. Gebrek aan achting, antipathie, onderschatting van het waardeerbare brengen het kennend vermogen tot verlamming en verval. […] De verering wekt in de ziel een kracht van sympathie, waardoor eigenschappen van het ons omringende die anders verborgen blijven tot ons worden getrokken.

Bron: Rudolf Steiner – GA 10 – Wie erlangt man Erkenntnisse der höheren Welten? (bladzijde 25)

Vertaling overgenomen uit de vierde druk van de Nederlandse uitgave (bladzijde 21-22).

Advertenties

3 gedachtes over “Gebrek aan achting, antipathie, onderschatting van het waardeerbare brengen het kennend vermogen tot verlamming en verval

  1. Haike

    Een prettig Pasen aan allen die dit lezen. Ik moet zeggen dat alleen al het lezen van bovenstaand citaat, de bewuste gevoelens in me doen omhoog komen.

  2. Jou ook een goed Pasen, tweede paasdag, toegewenst Haike.

    Mooie en treffende citaat weer, Ridzerd. Steiner behandelt dit gedetailleerd en minutieus in in de vierde voordracht Die Mission der Andacht (behandeling kenmerken en eigenschappen van de bewustzijnsziel; modern menselijke psychische gesteldheid en bewustzijnsniveau) afgedrukt in de cyclus Metamorphose des Seelenleben (GA 58; bladzijde 117 tot en met 142).

    Wel blijft naast eerbiedige aandacht, in wezen uitstromende en bij het naar buiten bewegen elkaar kruisende voelen en willen als liefde en overgave kwaliteiten, ook onderscheidingsvermogen als vrucht van weloverwogen zelf- en wereldbewust denken heel belangrijk. Dat komt eveneens uitgebreid aan de orde in die genoemde voordracht over werkingen van de bewustzijnsziel. Is in het verleden trouwens ook vertaald in het Nederlands in de boekhandel verschenen. Concrete voorbeelden van te onderscheiden zaken aan de hand van lopende kwesties, staan genoteerd in een blogbericht welke ik vandaag op mijn weblog plaatste: Weegfactoren en onderscheid (Cahier, 1-4-2013).

    1. Om tenslotte nog even heel precies te zijn. Bij mijn blogbericht van gisteren over deelonderwerp spiritisme en mediumschap bracht ik vandaag vier aanvullende noten aan ter wille van inbedding historisch kader en relevante achtergrond informatie: noot 1 tot en met 4. Dit om eventuele misverstanden bij lezers over dat onderwerp ontstaan te voorkomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s