Schijnbare motieven en werkelijke motieven

In verband met een aantal van zijn activiteiten zei een man ooit tegen me dat hij dit alles deed vanuit een ijzeren plichtsbesef, vanuit oneindige toewijding aan de zaak die hij vertegenwoordigde. Ik moest hem als antwoord daarop zeggen: ‘De mening die u heeft over de motieven van uw acties, uw daden  is helemaal niet bepalend.’

Alleen de werkelijkheid is bepalend voor een oordeel over het gedrag van een mens, niet wat hij als mening heeft over zijn handelingen. – De werkelijkheid toonde in dit geval dat de oorzaak van deze acties de drang, de neiging was om een zekere ​invloed in een bepaalde richting te verkrijgen.

Ik heb de betrokkene heel eerlijk gezegd: ‘Terwijl je denkt dat je handelt uit een ijzeren plichtsbesef, handel je onder de impuls, onder de egoïstische drang om invloed te krijgen, en je interpreteert deze handelwijze als puur plichtsgetrouw en onbaatzuchtig. Je doet wat je doet niet vanuit dit motief, maar omdat het je bevalt, omdat het je een zeker welbehagen geeft, dus weer vanuit een egoïstisch motief.’

Bron: Rudolf Steiner – GA 161 – Wege der geistigen Erkenntnis und der  Erneuerung künstlerischer Weltanschauung – Dornach, 5 februari 1915 (blz. 87-88)

$_59

13 gedachtes over “Schijnbare motieven en werkelijke motieven

  1. Maria-Leonie

    Zo zie je, dat Rudolf Steiner niet schuwde iemand te confronteren over zijn zogenaamde goede daden. Dit doet mij goed, ik kan ook vaak mijn mond niet houden.

    1. Benieuwd hoeveel reactie gaan over mensen die deze zaak ‘inderdaad ook vaak’ bij anderen waarnemen en wie de eigen dualiteit benoemen😉🙏🏻
      (Ik zit er in ieder geval vol van😂)

  2. Bernard

    Je doet iets uit plichtbesef, omdat het bij je taken hoort. Maar als de anderen dat op prijs stellen en jij dat dus prettig vindt, dan werk je toch niet vanuit een egoïstisch motief? Dat geeft juist aan dat je het goed deed, en wie zou dat niet prettig vinden? Als je de afwas doet en de andere gezinsleden stellen dit op prijs, dan doe je dat toch niet vanuit een egoïstisch motief!
    Ik vermoed dus dat dit citaat in een groter verband staat.

    1. Ja, maar bij Steiner lijkt het wel alsof zowat alles egoïstisch is. Je mag vooral niet ergens voldoening aan beleven want dan is het egoïstisch. Overigens zegt hij ook vaak genoeg dat egoïsme niet altijd iets verkeerds is.

      1. Roderick Balt

        Vaak doen mensen iets omdat ze daar een bepaalde high van krijgen, ze raken dan ineens heel gemotiveerd om iemand te helpen of een bepaalde activiteit te doen. Vaak krijg je als gevoelig mens wanneer je zoiets bij jezelf of bij een ander opmerkt een dweperig of lyrisch gevoel waarbij je voelt dat het eigenlijk vooral gaat om afleiding van de eigen sores. Dat ontsnappen daaraan is dan de ware motivatie is en niet de eigenlijke activiteit of hulp aan de ander. Dat lijkt leuk maar het is uiteindelijk uitputtend want de pijn van het leven komt altijd weer terug en dan heb je een kater. Maar goed, je moet wat als mens haha :P.

      2. Herkenbaar gevoel Ridzerd. Maar ik heb steeds het gevoel dat we rekening moeten houden voor wie en in welke tijd S sprak. Als het om voordrachten gaat, is er de vertaling, maar ook het feit dat het in veel gevallen om een groep mensen gaat die bekend zijn met occulte zaken. Onder gelijkgestemden neem je zaken to the point en zonder angst voor misverstanden door, toch?

        Hij beschrijf processen zoals een bioloog uitlegt hoe verliefdheid in elkaar zit. Terwijl diezelfde man, in huiselijke sfeer, volledig opgaat in de de romantische ontboezemingen van zijn dochter en het allemaal ook niet weet. Bij wijze van.

        Het is aan de lezer om Steiner’s werk door de filter van het eigen hart en denken te laten gaan en hem niet als een guru te beschouwen die je op zijn woord moet geloven.

        In mijn ogen was Steiner een inspirator, geen creator.

    2. Haike

      Als je de afwas doet vanuit het motief dat borden pannen, lepels enz, dan weer klaar zijn voor hergebruik, ongeacht de hoeveelheid afwas, is je eigen belang minimaal (namelijk dat je zelf weer de volgende keer van een schoon bord kunt eten) dan kun je spreken van gezond egoïsme. Doe je de afwas opdat je dan een aai over je bol krijgt en het je ego bevredigt gaat dat gepaard met een ander soort egoïsme.

  3. Bernard

    Ik ben het met Ingmar eens als hij zegt: ” . . . Het is aan de lezer om Steiner’s werk door de filter van het eigen hart en denken te laten gaan en hem niet als een guru te beschouwen die je op zijn woord moet geloven.” En ook de reactie van Steiner zelf die Ridzerd ons om 20.06 stuurde, ben ik in een aantal voordrachten van Steiner tegengekomen.
    Volgens mij gaat het er om dat je zijn woorden tot je door laat dringen en daar een eigen verhouding toe vindt; je innerlijke individualiteit verwerkt de essentie van zijn uitspraken beter dan je, op de fysieke betekenis gerichte, hersenen. Althans: bij mij gaat dat zo!

  4. Ik moet nu wel denken aan bepaalde tv programma’s waar flitsende figuren zich opwerpen als weldoeners in gebieden van verslaving en/of armoede etc. Kijkcijfers scoren over de rug van de ellende van anderen en dan weer glad in de Audi naar huis.
    Gelukkig zijn er ook nog een heleboel mensen die het niet voor de roem of de aandacht doen. De stille en soms bijna onzichtbare helpers van mensen die dat nodig hebben.

    Daar tussenin zijn we allemaal van nature altijd bezig met dingen die we zelf ook fijn vinden, egoïsme is zo’n woord waar je lang over kan filosoferen. Want zelfs van iemand houden kun je herleiden naar eigenbelang.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s