Rudolf Steiner – Zelf denken

Ik verzoek u, en heb dat ook in Berlijn gedaan, om niets van wat ik ooit gezegd heb of nog zal zeggen op autoriteit en geloof aan te nemen.

Bron: De volkszielen – GA 121 – Kristiana (Oslo) 17 juni 1910 (bladzijde 200)

2 gedachtes over “Rudolf Steiner – Zelf denken

  1. Dag Ridzerd,

    Mooie lay-out van je nieuwe webstek en een beter citaat kon je volgens mij niet nemen om mee te beginnen (al komt het uit een wel heel controversieel boek). Maar Steiner wees er inderdaad op om zelf te onderzoeken. Nu maakte hij het zijn toehoorders vaak niet gemakkelijk om dit ook effectief te doen: hij durfde in sommige gevallen waarbij zijn uitspraken niet dadelijk door anderen dan hijzelf te controleren waren zijn stellingen wel eens kracht bij te zetten met de woorden ‘dit zijn feiten’.

    Veel plezier nog met het bloggen.
    Ramon

  2. @ Ramon

    Bedankt. Ja, ik had er niet eens bij stil gestaan dat dit citaat uit een zeer controversieel boek van hem komt.
    Het is waar: veel uitspraken van Steiner zijn moeilijk of niet te onderzoeken. Hoe zal men bijvoorbeeld onderzoeken dat kroonprins Rudolf van Oostenrijk een reïncarnatie is van keizer Nero? Niettemin brengt Steiner dit als feiten en ik moet zeggen: de manier waarop hij het brengt, overtuigt mij absoluut.

Geef een reactie

