Dit gevoel is de hoofdzaak

Wat is het beste dat we kunnen winnen door onze spirituele verdieping? Men zou zich kunnen voorstellen dat er onder u een mensenziel zou zijn, die na een voordracht de deur uitgaat en dan tegen zichzelf zou zeggen: Nu ben ik eigenlijk alles van a tot z vergeten. Dat zou een extreem geval zijn, het zou het meest radicale geval zijn. Dat, mijn beste vrienden, zou nog niet eens de grootste schade zijn. Want ik zou me goed kunnen voorstellen, dat zo iemand desondanks een gevoel, een gemoedsaandoening meedraagt, dat het resultaat is van wat hij hier gehoord heeft, hoewel hij dan ook alles vergeten is.

En dit gevoel is de hoofdzaak. Wat wij in ons gemoed beleven, dat is het belangrijkste. […] Wanneer alles wat spirituele kennis kan zijn, aan de verbetering van onze ziel bijdraagt, dan hebben we het juiste gewonnen. En zelfs als door het op de juiste wijze opnemen van de geesteswetenschap, de mens vaardig wordt om slechts iets meer van zijn medemensen te begrijpen, dan heeft zij haar werk gedaan. Want geesteswetenschap is leven, rechtstreeks leven (Duits: unmittelbares Leben). Weerlegd of bewezen wordt ze niet door logische discussies. Zij wordt door het leven bewezen en op waarde geschat. En ze zal zich vestigen (Duits: sich bewähren) doordat ze mensen vinden kan bij wie ze tot de zielen toegang vindt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Hannover, 18 november 1912 (bladzijde 59)

10 gedachtes over “Dit gevoel is de hoofdzaak

  1. John en Haike, bedankt! Het is jullie misschien wel opgevallen dat ik de laatste tijd wat vaker kom met nieuwe citaten. Dat danken wij aan een antroposoof uit Libanon, die mij vaak Engelse citaten stuurt, die ik dan weer in het Duits opzoek en vertaal naar het Nederlands. Hij corrigeert ook wel citaten die ik zelf met behulp van Google translator van Nederlands naar Engels vertaal. Hij is echter een bescheiden persoon en wil zijn naam er niet bij hebben. Daarom zet ik bij die Engelse citaten, die hij heeft gecorrigeerd, Anonymous translator.

    1. Dan bedankt de Amsterdamse Antroposoof uit de grond van zijn Hart de Antroposoof in Libanon voor dit citaat. Misschien kun je die boodschap over brengen? Kan me wel voorstellen in zo’n woelig gebied als daar dat je nou niet bekend wil staan als Antroposoof, en ook niet via allerlei andere site’s dat ze er achter komen wie en wat je bent.

      Het eerste wat de Nazi’s deden toen ze in ’40 Nederland binnenvielen was de Antroposofie verbieden, lang voor er hele vervelende en ellendige maatregelen tegen andere onschuldige mensen getroffen werden. Hitler wist wie zijn ware tegenstander was.

      1. Daar had ik nog niet bij stil gestaan, Haike, maar het kon inderdaad wel eens riskant zijn om in Libanon bekend te staan als antroposoof. Hoewel ik wel in de media gelezen heb dat er in Libanon wel 2 miljoen vluchtelingen uit Syrië wonen, dus blijkbaar is het wel redelijk veilig daar.
        De man zelf heb ik er nog niet over gehoord. Hij was ook van plan om Steiner citaten in het Arabisch te vertalen en publiceren, maar hoe ver hij daar mee is, heeft hij verder niet verteld.

    1. Ik denk niet dat dat nu wederom plaats vind. Ik denk dat het van alle tijden is geweest, in vele gedaanten en vormen. De ene keer duidelijker aanwezig dan de andere keer. Dat er nu zich iets aan het manifesteren is of reeds heeft gemanifesteerd moge duidelijk zijn. Zelf denk ik dat het een wolf in schaapskleren is/ zal zijn om het moeilijker herkenbaar te maken.

  2. Ik heb té vaak meegemaakt dat mensen het etiket Ahriman op bijvoorbeeld technische ontwikkelingen plakte en vervolgens zeiden dat ze het daarom afwezen. Of iemand die ergens enthousiast over was, was ‘Luciferisch’ en werd dan gemeden.
    Volgens mij hebben Ahriman en Lucifer elkaars jassen vaak aan.
    Maar ik zou graag mensen willen wijzen op wat Steiner hier zelf over gezegd heeft: “Maar vervalt u alstublieft niet in het waanidee: ‘Dus moeten we al het luciferische en al het ahrimanische mijden.’ Dat is namelijk de beste manier aan het luciferische en ahrimanische ten prooi te vallen! Want wie leeft met de mensheid, moet weten dat Lucifer en Ahriman als het ware zijn toegelaten. Als de mens niet kon afdwalen, zou hij nooit tot vrijheid kunnen komen . . . . .”. En: “We moetren er alleen voor zorgen dat de klaagzang ‘Ach, dat is luciferisch, dat moeten we mijden; dat is ahrimanisch, dat moeten we mijden, geen vat op ons krijgt, maar dat we ons op de juiste manier tegenover deze reële machten opstellen, wetend dat we Lucifer niet moeten mijden, maar dat we de krachten van Lucifer moeten veroveren omwille van de voortgang van de menselijke cultuur; dat we Ahriman niet moeten mijden, maar dat we de krachten van Ahriman moeten veroveren voor de voortgang van de menselijke cultuur, dat we ze naar binnen moeten halen.”

    Citaat uit: Duisternis en verblinding – de concrete werking van het kwaad, Dornach, 24 sept. 1916. Te vinden in de bundel ‘De strijd om het menszijn’, pag.157

  3. Ja Ridzerd, had ik ook zo gezien. Het gaat er m.i. om dat wij de moraliteit ontwikkelen om integer met de wereld en elkaar om te gaan. En daarbij dankbaar gebruik maken van de mogelijkheden die Ahriman en Lucifer ons aanreiken, maar niet in de valkuil vallen die deze mogelijkheden bieden.
    Zo zouden we ons heel goed moeten beseffen dat achter die werkelijk fantastische natuurwetenschappelijke ontwikkelingen van de laatste decennia, een essentie schuilt die we nog niet kennen.

Geef een reactie op Bernard Reactie annuleren