Doden en levenden

Er is voor de overledene (Duits: Entkörperten) met betrekking tot degene, die nog op de aarde is, geen bewusteloosheid; hij kan zijn handel en wandel (Duits: Tun) zelfs volgen. Aardse, fysieke kleuren en vormen ziet de zich in het devachan bevindende gestorvene natuurlijk niet, aangezien hij geen fysieke organen meer heeft. Alles in de fysieke wereld heeft echter zijn geestelijk tegenbeeld in het geestgebied, en dat neemt de voorgegane overledene waar.

Bron: Rudolf Steiner – GA 109 – Das Prinzip der spirituellen Ökonomie im Zusammenhang mit Wiederverkörperungsfragen – Boedapest 7 juni 1909 (bladzijde 198)

 Droom

Vannacht verscheen mij in een droomgezicht mijn oude moeder, 
eindelijk eens goed gekleed: 
boven het woud waarin zij met de Dood wandelde 
verhief zich een sprakeloze stilte. 
Ik was niet bang. Het scheen mij toe dat ze gelukkig was 
en uitgerust. 
Ze had kralen om die goed pasten bij haar jurk.

Gerard Reve

 Eerder geplaatst op 12 september 2012

15 gedachtes over “Doden en levenden

  1. Anoniem

    Ik denk wel eens: wat zouden die gesneuvelde IS -strijders waarnemen vanuit hun kosmische realiteit. Zouden ze de donkere werkzaamheid zien, die aan hun strijd ten grondslag ligt?

    1. Aan Anoniem: Wat men bij Steiner vaak tegenkomt, is dat men na de dood beleeft wat men een ander in het voorafgegane leven heeft aangedaan. Hij noemt vaak het voorbeeld van een klap aan iemand geven. Na de dood voelt men dit “omgekeerd”, dus men voelt dan wat die ander voelde toen hij die klap kreeg. Dan trek ik de conclusie, dat als een IS-strijder iemand onthoofdt, hij dit na zijn dood beleeft als wordt hij zelf onthoofd.
      Van zo’n idee gaat een zeer krachtige morele impuls uit, want wie dit werkelijk gelooft, zal het wel laten om een ander te onthoofden. In feite zal iemand die overtuigd is van dit idee altijd proberen te vermijden om andere mensen leed aan te doen. Jammer genoeg denken velen dat dit idee een onzinnig verzinsel is, maar ik geloof er in.

      1. Ik ook wel, Haike, maar niets roept zo zeer de ergernis en spot van tegenstanders op als dat men zegt zoiets zeker te weten. Want iets wat zij niet weten, of beter gezegd niet willen weten, kan niemand weten.

      2. Haike

        Dat ik eventueel ergernis of spot over me heen krijg; dat risico neem ik. Maar het is ook makkelijk te pareren met feiten: zoals daar zijn: Dus het feit dat jij het niet ziet/voelt of hoort, bepaalt of iets wel of niet bestaat? Dat is namelijk net zo goed geen wetenschappelijke houding. De zwaartekracht is ook niet tastbaar of gezien, toch werk je er als mens iedere dag mee. Mensen die niet geloven dat planeten invloed hebben op ons mensen hier, of algemener op de Aarde, kun je wijzen op de werking van de Maan. Wanneer die vol is, is het ook springvloed, en nooit op een willekeurig ander moment. Vraag je aan een oplettende vroedvrouw wanneer ze het drukst heeft met bevallingen, dan is dat net voor, op, en net na volle Maan.

        De wetenschap pretendeert dat ze streeft naar de hoogste vorm van objectiviteit. Als jij spot en hoon over je heen krijgt van een wetenschapper, alleen omdat je een afwijkende zienswijze er op na houdt, stelt deze zich dan objectief, neutraal op? of is hij/zij bevangen door emotie?

        Copernicus kreeg er destijds ook van langs met zijn bewering dat de Aarde om de Zon heen draait, en niet andersom. Nu is zijn zienswijze algemeen geaccepteerd. Maar hij heeft er wel wat voor moeten doen, door het wereldkundig te maken…

  2. Bernard

    Die anoniem, dat was ik, vanaf mijn Smartphone.
    Wat zou dan de achtergrond zijn van deze IS strijders, dat ze in dit leven deze dramatische acties uitvoeren?

    1. Jack

      Ik denk, dat dit te maken heeft met wat Steiner beschrijft in zijn indrukwekkende reeks voordrachten, gehouden in Dornach in 1917 onder de titel Der Sturtz der Geister der Finsternis(GA 177), hoe Michael een heftige strijd heeft gevoerd tussen 1841 en 1879 met Ahrimanische wezens in de geestelijke wereld, deze strijd heeft gewonnen en dat sindsdien deze Ahrimanische wezens op de aarde geworpen zijn en zich onder ons mensen bevinden. Op de aarde gaat deze strijd onverminderd door en Steiner waarschuwt telkens weer hoe er in Midden Europa, dus het gebied tussen de lijnen Londen-Parijs enerzijds en Helsinki-Praag anderzijds, een evenwicht gevonden zal moeten worden tussen het absolutistische oosten( ik denk aan de islam) en het liberalistische westen(ik denk aan de machten van de banken en de oliemaatschappijen), wil de wereld niet in zeer zwaar weer terecht komen, want deze Ahrimanische wezens streven hele specifieke doelen na.

  3. henri

    Moesten degenen weten wat ze na de dood zullen zien van hun eigen daden zouden ze het inderdaad niet doen, dat is het geheim .
    Geloven of niet geloven ,weten of niet weten ,willen of niet willen, en dat laatste daar ook ligt het geheim : de wil tot overgaven aan het geestelijke !

  4. Heb ook ergens gelezen dat ze kans maken na hun dood een soort slaven van Ahriman te worden en waardoor ze in een lagere sfeer gevangen blijven en niet verder kunnen komen in de geestelijke (planeten)sferen.

    1. Haike

      Dat geldt voor zelfmoordenaars, Als er al een zonde bestaat volgens Steiner, dan is het die van de zelfmoord. Die groep wordt lang bepaalde waarnemingen onthouden, en doen er vaak veel langer over om opnieuw te kunnen incarneren, van slaven weet ik verder niks.

      1. Jack

        Wat Steiner over de zelmoordenaar zegt, is het volgende: omdat de zelfmoordenaar te vroeg in de wereld van de geest komt, door eigen toedoen dus en niet door het lot bepaald, is de scheiding van het astraallichaam( de ziel dus) van het etherlichaam als iets bijzonder pijnlijks, want de ziel wil incarneren, terwijl het fysieke lichaam er dan niet meer is. Vervolgens gaat de ziel op zoek naar het fysieke lichaam en dat duurt net zolang tot de gestorvene had zullen sterven. Vandaar dat Steiner er de nadruk op legt de zelfmoordenaar te begraven en niet te cremeren. Steiner noemt het lot van de zelfmoordenaar “grausam” Hij adviseert om aan de zelfmoordenaar veel voor te lezen. Hij zegt, dat het de grootste weldaad is om aan de gestorvene voor te lezen.

    2. Jack

      Dit geldt voor mensen, die er een bijzonder materialistische levensbeschouwing op na hielden in de periode tussen leven en dood op aarde. Zij voelen zich na de dood in de wereld van de geest niet thuis, zien enkel de aarde als de werkelijkheid, en hun eigen wereld, waarin zij zich bevinden als een illusie. Ze worden wraakzuchtig en vallen dan ten prooi aan Ahriman. Misschien zou dit een verklaring kunnen zijn voor al die bizarre gebeurtenissen, die in Discovery Channel uitgezonden worden, die Amerikanen beleven. Er zijn heuse teams werkzaam, die allerlei poltergeister in huizen moeten opsporen met technische middelen.

  5. GA 140 hier doelde ik oa op: […] “Iets anders dat zich voor het geestesoog van de helderziende stelt zijn de mensen die tussen hun dood en nieuwe geboorte dingen te doen hebben waar men niet erg vrolijk van wordt, tamelijk onsympathieke zaken. Wij moeten ons niet voorstellen dat we tussen dood en nieuwe geboorte niets te doen hebben. De meest verscheiden bezigheden, afhankelijk van onze bekwaamheden moeten wij verrichten. De ziener kan vaststellen dat er zielen zijn die in dienst staan van bvb. de geest die wij Ahriman noemen. Ahriman leren wij onmiddellijk kennen als een bijzondere wezenheid, eens we het land boven de fysieke wereld betreden. Alles wat in het mysteriedrama “De wachter op de drempel” voorgesteld wordt als het rijk van Ahriman en Lucifer dat zijn reële werelden. Ahriman heeft zijn opdracht. De helderziende vindt zielen die hierboven in het rijk van Ahriman ondergebracht zijn. Ze moeten Ahriman dienen. Waarom ? De ziener onderzoekt dit: waardoor zijn deze zielen veroordeeld om Ahriman te dienen ?

    dus dienaren ipv slaven

  6. henri

    Het gaat eerst over drie indrukken .
    De mens die overgaat naar de ‘maansfeer’ zal eerst zijn gelijken waarnemen, die net zoals hij moreel opzicht geweest zijn .dat zijn wezens met een fysionomie (na de dood) als hijzelve is .
    Dit is en eerste indruk .
    Hij zal niet direct de engelen waarnemen ,omdat hij zich daar nog niet eerstens kan in inleven , maar de ahrimanische wezens .

    Een tweede indruk is : je vertoont grote gelijkenis met de ahrimanische getalten .

    Een derde indruk is dat hij zicht bewust is van de goede Oerleraren omdat er een merkwaardige verhouding bestaat tussen de ahrimanische wezens en dezen .

    Deze ahrimanische wezens zijn vleiers van de Oerleraren om deze pas gestorvenen te benaderen . Zij wilden dat de Oerleraren op de aarde gebleven waren e nniet naar de maansfeer zouden gekomen zijn . Daaarom proberen zij de gestorvenen te bewerken me tallerlei .Zij bemoeien zich ermee en hitsen de mensen op . Als het dan om ‘boze mensen ‘ gaat lukt dat het in te palmen ! En zo komt het dat zij ( de ahrimanischen) aan deze mensen de Oerleraren beschrijven , maar dat hun eigen wezen hen verhindert deze te zien : zij kijken in de leegte .

    Dit zijn de drie indrukken die de mens moet hebben ,wanneer hij met de fysionomie van het boze overgaat in de wereld, die hij na zijn dood betreedt.

    Meer hierover : R Steiner , GA 231 ,voordr 3 ‘ De weg van de mens na de dood door de planetensferen tot in de zonnesfeer’ )

Plaats een reactie