Geesteswetenschap moet gebaseerd zijn op dezelfde basis als natuurwetenschap 

We leven in het heden in een tijd waarin de menselijke ontwikkeling het noodzakelijk maakt dat de kennis van het geestelijke gebaseerd is op eenzelfde grondslag als dat van de kennis van de uiterlijke natuur drie of vier eeuwen geleden. Geesteswetenschap, zoals het hier bedoeld wordt, voelt zich doordrongen van de impuls om voor de geest en zijn kennis iets soortgelijks te doen, zoals persoonlijkheden als Copernicus, Galileo en Giordano Bruno in hun tijd deden voor de kennis van de uiterlijke natuur. Iedereen die zich door een dergelijke impuls doordrongen voelt, moet het feit onder ogen zien dat in onze tijd de hier bedoelde geestelijke wetenschap weerstanden en vijandigheid ervaart van dezelfde soort als de natuurwetenschappelijke kennis en manier van denken ervaren hebben, en dat deze geesteswetenschappelijke richting even langzaam en met evenveel moeilijkheden in het culturele leven opgenomen wordt als bij de andere, aan haar verwante richting het geval was. 

Om uit te leggen wat vanuit dit oogpunt te zeggen is, moet ik er echter van uitgaan dat de bronnen van onderzoek van het geestelijke leven liggen in een manier van activiteit van de menselijke geest die tegenwoordig nog in brede kringen onbekend of in ieder geval impopulair is. Wat helderziend onderzoek wordt genoemd, is zeer zeker de basis van de spirituele wetenschap waarover ik u vanavond wil spreken. 

Niet alleen doordat vooroordelen op vooroordelen worden te berde gebracht tegen wat helderziend onderzoek kan worden genoemd, brengt men dit helderziend onderzoek in diskrediet. Ze wordt ook in diskrediet gebracht door het feit dat het begrip, de idee van dit helderziende onderzoek veel wordt misbruikt. Daarom wil ik meteen opmerken dat ik beslist niet zal spreken vanuit het gezichtspunt van occulte kennis, zoals het tegenwoordig zo vaak door kwakzalvers wordt aangeprezen, maar over die helderziende, occulte kennis, waarmee ook een mens instemmen kan die vandaag de dag volledig op het standpunt van serieus wetenschappelijk onderzoek staat en die de resultaten van echte wetenschappelijke feiten tot de basis van zijn kennis maakt. 

Met betrekking tot de innerlijke logica, met betrekking tot de manier van denken, ligt de hier bedoelde geesteswetenschap geheel in de lijn van het natuurwetenschappelijke denken. Met betrekking tot het gebied, het veld waarop de geesteswetenschap berust, verschilt het wezenlijk van de natuurwetenschap, want natuurwetenschap heeft betrekking op het uiterlijke zintuiglijke leven, op de fysieke feiten van de omgeving. Geesteswetenschap ligt echter op het gebied dat noodzakelijkerwijs voor de natuurwetenschap verborgen moet blijven, op het gebied van geestelijke ervaringen en geestelijke wezens.

Bron: Rudolf Steiner – GA 154 – Wie  erwirbt  man  sich  Verständnis für  die  geistige  Welt? – Parijs, 26 mei 1914 (bladzijde 105-106)

28f38f8e4ee0480261e86a96dd6a55b2f3e2c8d1

Eerder geplaatst op 4 september 2020  (5 reacties)

3 gedachtes over “Geesteswetenschap moet gebaseerd zijn op dezelfde basis als natuurwetenschap 

  1. henri

    “Om uit te leggen wat vanuit dit oogpunt te zeggen is, moet ik er echter van uitgaan dat de bronnen van onderzoek van het geestelijke leven liggen in een manier van activiteit van de menselijke geest die tegenwoordig nog in brede kringen onbekend of in ieder geval impopulair is. Wat helderziend onderzoek wordt genoemd, is zeer zeker de basis van de spirituele wetenschap waarover ik u vanavond wil spreken. …”

    Ik zou zeggen , het zal pas zijn als men algemeen zal erkennen dat het bewustzijn hogere stadia kan kennen om tot kennis of een kennistheorie te komen via een hoger of bewust helderziend waarnemen . Dat zal toch vroeg of laat moeten gebeuren , zoals Steiner ergens vermeldt dat de wetenschap niet zal voortkunnen op de huidige materialistische manier zonder rekening te houden met een hoger waarnemen en kennen .

  2. B

    Ik heb geen van beide gestudeerd, maar kan me nog wel de eerste celleer les biologie herinneren, ik was twaalf en zag overeenkomsten tussen hoe cellen en groepen mensen zich bewegen/delen/vermeerderen etc, alles eigenlijk.
    Je kunt de mensheid in zekere zin een groot organisme noemen dat ‘vergeten’ is dat het net zo onderhevig is aan de zowel interne als externe prikkels,structuren,patronen en natuurlijke wetmatigheden als al het andere wat leeft. Alles zit in alles verweven met grote perfectie.

  3. B

    Henri
    Ondanks dat ik me hopeloos en depressief kan voelen om de tijd sinds ‘corona’, heb ik ook wel op tijd weer momenten dat ik merk dat vele mensen door een enorme ontwikkeling gaan boordevol kansen en inzichten. Het is of er een poort open is gegaan die tot voor corona gesloten heeft gezeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s