Wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven

Dit is het wat we vóór alles nodig hebben: concreet in de werkelijkheid indringende begrippen. Ik heb het vaak gezegd, wat ons ontbreekt, wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven. Hoe zouden we niet in werkelijkheidsvreemde ideeën leven, als we ten opzichte van het ene deel van de werkelijkheid tegenwoordig zo vreemd staan dat we het helemaal niet erkennen, namelijk de geest, het geestelijke deel van de werkelijkheid. Van de realiteit zal men pas dan een begrip hebben, als men de geest in zijn leven en werken erkent.

Bron: Rudolf Steiner – GA 176 – Menschliche und menschheitliche Entwicklungswahrheiten – Berlijn, 3 juli 1917 (bladzijde 121)

Zie ook: Werkelijkheidsvreemd denken

3 gedachtes over “Wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven

  1. Cisca

    Ridzerd,

    Ik lees je citaat alsof het vanmorgen in de krant is verschenen, toegesneden op wat momenteel in de wereld gaande is.
    M.i leven we in de voorafschaduwing van de door Rudolf Steiner “geschouwde” oorlog van allen tegen allen.
    Tegen het einde van zijn leven verklaarde hij tijdens een bijeenkomst van jongeren dat deze periode in de aardeontwikkeling eerder zou komen dan hij aanvankelijk had voorzien (voordrachten in 1908: “De openbaringen van Johannes, beeld van de toekomst”, blz 63, uitg 1989).
    Op de achterflap terecht opgemerkt dat het Rudolf Steiner gaat om ieders verantwwoordelijkheid voor de toekomst.
    Deze voordrachten betekenen voor mij een “nabijheid” van een groot ziener.
    Cisca

  2. walterhebing

    Ik vind deze zin van dit citaat, nogal een vreemde interpretatie tot de realteit: “Van de realiteit zal men pas dan een begrip hebben, als men de geest in zijn leven en werken erkent”.
    Ik heb in diverse landen op aarde gewoond en gewerkt, maar weet dat begrip hebben van het leven aldaar van geen belang is, maar het leven met elkaar.
    Als ik voor mijn werk een atoombom moet ontwerpen, kan ik me moeilijk met mijn leven op aarde verbinden.
    Mijn leven heb ik geheel gewijd(werk) aan kinderen, om via de geest van kinderen de mens op aarde te proberen ontdekken en heb ervaren dat niet de levensgeest van kinderen op aarde gerespecteerd wordt, maar een soort abstracte geest ten koste van kinderen en in wezen al het leven op aarde, ontwikkeld wordt. En dat was al zo bij Adam en Eva, ik vind het vreemd dat Steiner niet opener is naar zijn leeftijdsgenoten, zijn vrouw, kinderen,kennissen, al die aanverwanten en al die andere mensen die anders op aarde leven en werken, maar toch een positieve bijdrage leven aan de Goddelijke Gedachte, het leven in welke vorm dan ook op aarde te bevorderen, in plaats van het te gebruiken(opleiden) voor eigen gebruik.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

    1. Walter,
      Je beweert hier dat Steiner niet eerlijk is naar de mensen om hem heen.
      Dat kun je op geen enkele manier waarmaken.
      Lees bijvoorbeeld “De opvoeding van het kind in het licht van de antroposofie” en laat dan zien hoe volgens jouw mening Steiner alles voor eigen voordeel heeft gebruikt.
      Ik denk niet dat je mij kunt overtuigen.

Geef een reactie

