De tijdsduur tussen dood en nieuwe geboorte

Er is vaak op gewezen dat voor het normale mensenleven de tijd tussen dood en nieuwe geboorte lang is in verhouding tot de tijd, die we hier in het fysieke lichaam tussen geboorte en dood doorbrengen. Kort is deze tijd alleen bij mensen die hun leven op een ongunstige wijze (Duits: in einer weltwidrigen Weise) gebruiken, die, om zo te zeggen, ertoe komen alleen te doen wat in een werkelijke en ware zin misdadig genoemd kan worden. Dan is er een kort tijdsverloop tussen de dood en een nieuwe geboorte. Maar bij mensen die niet enkel in egoïsme vervallen zijn, maar hun leven op een normale wijze tussen geboorte en dood doorbrengen, vindt er gewoonlijk een relatief lange tijdsduur plaats tussen dood en nieuwe geboorte.

Bron: Rudolf Steiner – GA 162 – Kunst- und Lebensfragen im Lichte der Geisteswissenschaft – Dornach 30 mei 1915 (bladzijde 71)

57 gedachtes over “De tijdsduur tussen dood en nieuwe geboorte

  1. Haike

    Had ik het er al laatst niet over dat er maar zo’n korte tijd zat tussen mijn vorige incarnatie en deze? Nou snap ik hoe dat komt. Wat ik weet van die incarnatie, voldoe ik aan alle hier boven door Steiner genoemde kwalificaties.
    Ridzerd wat ben ik blij dat je dit citaat hebt geplaatst, Dank je wel.

      1. Haike

        Dat is aardig van je, maar ik bang dat het toch zo is. Maar ik heb ook vage herinneringen aan een incarnatie uit de Egyptische tijd waar ik werkzaam was in een tempel. Nou moet je natuurlijk wel heel voorzichtig blijven met dit soort zaken, maar een feit is ook dat je alles moet doormaken, goed, en slecht, anders kan je er geen keuze in maken.

        Niet dat ik met dit argument die laatste incarnatie daar mee goed wil praten….

      2. Haike

        Dat staat hierboven; dat wat in de werkelijke en ware zin misdadig is te noemen..

  2. leonieheine

    Ik beleef heel helder dat ik een landheer was en kwam aanstormen op een paard ….ik wierp mijn teugels een knecht toe die angstig naar mij opkeek…ik sloeg naar hem met mijn zweep en sprong daarna energiek en gehaast van mijn paard af…..ik zag in een beeld het jaar 1600 staan.
    Dominant en dapper,onverschrokken karakter …gewend om bevelen te geven.
    Daarna een beeld van een zeemansvrouw wachtende op haar man aan de kade…ik ben die vrouw en de man heeft een stuurs en dominant karakter, het tafereel moet in het jaar 1800 afspelen naar de kleren te beoordelen. Ik draag zwarte kleren met een wollen gekruiste stola en zwarte knooplaarsjes.

    Ik kon het niet rijmen met Steiner zijn opvattingen hierover, dit geeft meer inzicht in mijn vorige levens en is het mogelijk sneller te incarneren.

  3. Haike, Leonie Ik ben eigenlijk verbaasd dat jullie wel het een en ander schijnen te weten over vorige levens. Ik zelf tast volkomen in het duister over vorige levens van mij. Maar zoals Haike al schrijft: ‘men moet wel heel voorzichtig zijn met dit soort zaken.’
    Vergissingen liggen heel gemakkelijk op de loer.

    1. Haike

      Daar is niks verbazingwekkends aan Ridzerd, juist binnen de Antroposofie lopen er genoeg reïncarnatie therapeuten rond die je daar bij zouden kunnen helpen, als je dat zou willen. Maar ook als je dat niet doet kan gewoon gaan zitten en mediteren een manier zijn. De sleutel zit er hem in dat je minimaal respect hebt voor de beelden die dan naar boven komen.

      Het feit dat je respect hebt, voor die beelden, daar is niet automatisch aan gekoppeld dat je ze ook geloofd, of moet geloven.

      Het is niet heel veel anders dan een tekst die je hier kan lezen. Het feit dat je hem leest wil niet zeggen dat je hem ook meteen moet geloven, ja kan hem als kennisgeving aannemen en later besluiten wat je er wel/niet mee gaat doen.

  4. Met schroom dat ik het hier nu neerzet en ik weet dat er meestal zo op gereageerd zal worden. Ik dacht het hier nu te kunnen doen in de context van jou bericht hierover.
    Deze ervaring “die zeer zeker echt was” heeft een indruk achtergelaten als een bijna doodervaring …

      1. Nee,Ridzerd natuurlijk niet. Ik onderstreep alleen de waarachtigheid van mijn beleving.
        Het is ook heel moeilijk te bevatten “wat je zelf niet kent ” toch door anderen ervaren kan worden.
        Daarom kan je dan ook beter zwijgen er over.

    1. Haike

      Misschien is er juist een tijd aangebroken waar juist het zwijgen over dit soort zaken doorbroken moet worden… Overigens was het zo, maar dit is hier vast wel eerder langsgekomen, dat tot aan het Concilie van Constantinopel in 869 na Christus er gesproken werd over Lichaam, Ziel, en Geest, en reïncarnatie en karma deel uit maakten van het Christelijk geloof, en de normaalste zaken van de wereld waren om er zo over te denken.

  5. Mee eens, Haike. Laten we proberen voorzichtig en onpretentieus ervaringen op dit gebied uit te wisselen. In een persoonlijk gesprek gaat dat natuurlijk beter. Maar waarom niet ook voor een groter publiek, schrijvend? We zullen er toch eens aan moeten wennen. Daarom heeft Steiner zijn tachtig karmavoordrachten op het eind van zijn leven toch doorgezet, ook al wist hij dat er op dat moment nog niet echt oren voor waren. Misschien nu eindelijk wel. Wij kunnen ervoor zorgen dat het wél op een goede manier doorbreekt.

    1. Ik twijfel geen moment aan de waarachtigheid van je ervaring en ook die van Haike niet. Die ervaringen heb jij gehad en Haike ook, dat neem ik absoluut aan. Ik heb alleen van Steiner begrepen dat de kans op vergissingen en misleiding op dit gebied heel groot is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een helderziende of een medium meent contact te hebben met de geest van Goethe of Blavatsky en dat die geest zelfs dingen zegt die geheel in de lijn van Goethe of Blavatsky zijn, maar dat het toch niet zo is. Ik heb daar laatst nog iets over gelezen bij Steiner, maar helaas ben ik de details weer vergeten.

      1. Je bent geen Blavatsky of wie dan ook….je bent jij en dan net zo als je nu in jezelf bent .Het is een totaal besef van weten dat je het bent.
        Het gebeurde ook niet doordat ik het wilde of er mee bezig was.
        Ik was zelfs niet bewust met een geestelijke ontwikkeling bezig!
        Het valt niet uit te leggen…daarom is het inderdaad een persoonlijke ervaring!

  6. @ Leonie

    Ik wil je laten weten dat ik (als regelmatige lezer van dit blog) helemaal geen skepsis voel tegenover wat jij en Haike vertellen over de beelden en herinneringen van vorige levens. Ik vind het boeiend en het maakt me nieuwsgierig. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat kennis hiervan van grote betekenis kan zijn voor raadsels in het huidige leven.

    1. Haike

      Dat laatste, doet het bij mij zeker, het verklaard ook bij mij de geweldige afkeer tegen alles wat met fysiek geweld heeft te maken….

  7. Alle respect en deze reactie is zeker niet sceptisch bedoeld.
    Ik heb voor zover ik weet geen ervaringen gehad zoals jullie.
    Hoe weet je nu “zeker” dat het niet je fantasie is.
    Niet boos worden, dit is een vraag van een niet-ervaringsdeskundige;)

    1. Haike

      Hedvig,

      Je weet het nooit zeker, dat is ook de reden dat je er voorzichtig in moet blijven. Maar niks is zeker in dit leven hier op aarde. Het enige wat je hier zeker weet is dat je geboren bent in een fysiek lichaam, en dat je er op een dag weer uitgaat, dat is zeker de rest allemaal niet. Dus op zoek gaan naar zekerheid is een zoektocht die gedoemd is te mislukken, denk ik persoonlijk.

      Maar als jongeman van rond de 23-24 las ik Steiner over hoe het gaat als iemand komt te sterven, het kamaloka enz. Ik volgde als ik de kans kreeg er voordrachten over enz. En al die tijd had ik de indringende vraag; “Hoe is het voor mensen die soldaat zijn en BOEM! van het ene op het andere moment uit het aardse leven worden geslingerd?” Niemand had daar een antwoord op, en ik heb er bij Steiner ook niks specifieks over kunnen vinden, wat niet zegt dat hij het er nooit over gehad zou kunnen hebben.

      Die vraag bleef maar bij me terug komen tot ik mezelf daar over verbaasde dat ze zo hardnekkig aan me bleef kleven, blijkbaar had ook meer met mij te maken dan met de uitleg beschrijvingen die Steiner erover heeft gegeven.

      Een aantal jaren later tijdens mijn opleiding tot alternatief therapeut kreeg ik een deel van het antwoord: Ik was Duits officier geweest in de tweede wereldoorlog. Vervolgens kwam ik mensen tegen die ik nog nooit gezien had, of gesproken, en los en onafhankelijk van elkaar vertelde ze me hetzelfde verhaal weliswaar allemaal in hun eigen stijl en invalshoek, maar iedere keer kwam dat zelfde onderwerp naar boven; Oorlog, vechten, leger agressor zijn..

      Ok dat wist ik nu. Nou wou ik nog weten hoe ik er dan destijds “uit” was gegaan. Op een dag, eind negentiger jaren, ergens vlak na Kerst, liep ik in de V&D bij de Munt hier in Amsterdam, (en eigenlijk was ik al op weg naar buiten) liep ik bij de roltrap tegen een tafel aan, met allemaal boeken die waren afgeprijsd en in de ramsch lagen.

      Daar lag ook zo’n groot fotoboek bij A4 formaat of nog iets groter bij. Het ging over WOII en daar weer een bepaalde periode uit. Ik bleef staan en iets of iemand binnenin me zei me dat ik dat boek moest openslaan i.v.m. mijn vraag…..

      Ik sla het boek in een keer open en zie een foto van een Duitse soldaat die onder schot wordt gehouden, omdat hij gedeserteerd is, maar ook gepakt is door andere Duitse soldaten. Op desertie stond de doodstraf, en het blijkt dat de foto is genomen vlak voor hij werd geëxecuteerd.

      Ik geloof niet in toeval, wel dat dingen je “toe vallen”. Ik had die vraag, en nu had ik voor mijn gevoel ook mijn antwoord. Bewijzen?? Dat kan ik natuurlijk niet naar de aardse maatstaven die hier gehanteerd worden, maar als van vele onafhankelijke kanten je min of meer op hetzelfde punt uit komt, zou ik persoonlijk wel gek zijn omdat niet serieus te nemen en er aandacht aan te besteden.

      1. Dit is een andere weg dan ik het heb ervaren.
        Ik ben wel meer door personen “ongevraagd verteld “dat ik die en die was.
        Ik heb nooit daar persoonlijk een innerlijke gewaarwording bij gevoeld zoals jij dat kennelijk heel sterk had!
        Ik vervaarde het in een helder beeld tussen waken en slapen, in de ochtend , was toen dagen van slag temeer omdat ik mij toen niet bezig hield “nog boeken las” over het geestelijke leven.
        Toen is mijn zoektocht begonnen!

      2. Haike

        Er zijn vele wegen die naar Rome leiden… En als mensen je ongevraagd gaan vertellen wie je bent en was, zou ik inderdaad goed op mijn tellen gaan passen….. Ik probeer te leren van het Parcival verhaal en wel op tijd een vraag te stellen….

      3. Mooie voorbeelden, Haike en Leonie, ik kan me er veel bij voorstellen. En ook de manier waarop het gaat, zoals Haike beschrijft, als het meer van buiten op je afkomt. Interessant dat Leonie dat heel anders heeft en het meer van binnen beleeft. Het lijkt me allebei even legitiem en eerlijk. Het heeft ook iets heel moois, om het zo te mogen ervaren.

      4. Haike

        Ja ik heb altijd heel sterk het gevoel gehad dat ik bij de hand werd genomen, geleid wordt en werd. Ik Ben…….. niet alleen

  8. in de karma banden van Steiner uit 1924 valt te ontnemen dat ook mensen die op de een of andere manier betrokken zijn bij Michael, juist in de tijd dat Michael tijdgeest is van af 1879 tot ~~2350 juist heel snel weer incarneren, bijv. mensen die rond Steiner leefden in 1924 konden al minder als een eeuw later weer geïncarneerd zijn (nu dus) ik bespaar jullie de betreffende citaten maar…

    1. In het eerste deel (GA 272) van twee voordrachtenreeksen van Steiner (GA 272 en GA 273), welke een geweldige leerzame geesteswetenschappelijke behandeling van Goethes Faust bevatten: Faust, der strebende Mensch (GA 272) gaat Steiner eveneens concreet in op mogelijkheid van versnelde incarnatiereeksen juist ook geldend voor mensen verbonden met aartsengel/tijdgeest Michaël en een (bovenzinnelijke) Michaëlschool. Heb nu even geen tijd om exacte bladzijden aan te geven. Komt een andere keer wel.

      1. Nu ja een relevante lezing uit GA 272, 273 of een lezing over Faust buiten die twee voor voordrachtenreeksen. Heb nu te weinig tijd om het te vinden en in te kaderen. Echt een andere keer.

  9. Hans

    Mijn allereerste reactie op deze blog.
    Ooit bracht ik eens in antroposofische setting te berde, dat ik een sterk vermoeden heb, dat ik een incarnatie heb gehad in WO II. Onmiddellijk werd er gezegd, dat ik in dat geval of een boef – of een heilige moet zijn geweest. Het is jammer, dat voor veel sofen de richtlijn van ca. 800 jaar tussen de incarnaties een dogma lijkt te zijn geworden, waardoor mogelijk authentieke belevenissen geen gehoor vinden. Gelukkig heb ik ook andere geluiden gehoord, die de mogelijkheid van een kort tijdsbestek tussen incarnaties niet uitsluiten.

    1. Ook heb ik wel eens gelezen bij Steiner dat jong gestorvenen in de regel sneller weer incarneren dan oud gestorvenen. Die tijd van 800 à 1000 jaar tussen de incarnaties is denk ik voor de meeste antroposofen geen dogma.
      Dat er vele uitzonderingen op zijn, blijkt al uit dit citaat van Steiner van vandaag en ook uit wat Cheesecurve als reactie hier schrijft om 17:48.

    2. Dat is ook de rede geweest dat ik niet meer naar de ledenvergaderingen ging. Je wezenlijke ontwikkeling kun je daar niet te berde brengen .
      Het lijkt daarbij op iedere leer uit de boeken en de regeltjes daarover.
      Als je echt geestelijk ontwaakt blijkt…. dat de zogenaamde wetende blind zijn en jou verwijzen naar het land van de hoogmoedige en daarbij door de mand vallen als leidinggevende figuren.
      Dat ben ik zo vaak tegengekomen dat ik nu zelfstudie toepas en sporadisch naar buiten toe er over spreek.
      I

    1. Trouw besteedde aan het werk van deze man in 1997 een artikel: Onmogelijke herinneringen uit de holocaust (Trouw, 16-10-1997).

      Citaat tekstdeel uit dat artikel; Yonassan Gershom:
      n de afgelopen jaren heeft Gershom vijf Anne Franks ontmoet. “Als mensen claimen een beroemd persoon te zijn geweest, ben ik ook achterdochtig. Die verhalen zijn zó bekend. Van de vijf Anne Franks die ik heb ontmoet is één het misschien werkelijk geweest. De andere vier maken verbinding met een archètype. Maar ik wil graag benadrukken dat verreweg de meeste mensen die ik heb gesproken níet claimen een beroemd persoon te zijn geweest. De beschrijvingen die zij geven van de wijze waarop ze zijn gestorven, zijn zo bizar, dat zijn geen zaken die ze ooit op televisie hebben kunnen zien. Neem bijvoorbeeld de beschrijvingen van kinderen – veel van de mensen die ik heb gesproken waren 5, 6 jaar oud toen ze hun ouders voor het eerst vertelden van hun herinneringen. Daarna praatten ze er nooit meer over, totdat ze als volwassenen in therapie gingen. Een kind verzint zulke verschrikkelijke beelden niet, normaal gesproken.”

      Als mensen claimen een onbekend persoon te zijn geweest mag je ook voorzichtig zijn, ook voorzichtig in je oordeel natuurlijk.

  10. reïncarnatie heeft heel veel facetten, zo is er de reïncarnatie van het ik,van de individualiteit, maar de wezensdelen van de mens, zoals ether en astraallichaam en hun geledingen (verschilende zielstoesrtanden zoals od de bewustzijnsziel) vergaan ook niet allemaal na de dood, delen van deze lichamen kunnen ook in een ander mens dat geboren wordt ingeweven worden, Steiner noemt dat spirituele economie.(bron GA 109/111) Een bekend voorbeeld haalt hij aan dat 2 leerlingen van Zarathustra bijv. de ene Hermes en de ander Moses resp. later het astraal en het etherlichaam van Zarathustra ingeweven krijgen. En zo gaat dat ook bij ”normale” mensen. Het is mogelijk dat men van een ander mens en stuk etherlichaam krijgt. In het etherlichaam liggen de herinneringen opgeslagen. Dus als men dan zo’n herinnering ”ziet” is het afhankelijk of je deze alleen ziet of ook herinnerd er als een ”ik” bij betrokken geweest te zijn.

    1. Haike

      Ja zeg… maak het nog een beetje ingewikkelder dan het al is…😊 En wat is dan de werking daarvan als ik ehterlichaam van een ander in het mijne meekrijg??

      1. wie zegt dat je verplicht bent om het te lezen? maar soms moet je wat studeren in het leven om verder te komen, de link naar Gershom bijv. geeft heel veel ervaringen van mensen weer,
        mijn eigen ervaring is deze dat als ik alleen al als ik denk dat ik geen adem kan krijgen (in de voorstelling nog alleen maar), kortom dat ik stik, dat ik het dan spaans benauwd krijg, terwijl ik in dit leven geen nare ervaringen heb op dat gebied (wel astmatische bronchitis maar niet zooo ernstig), dus ik vermoed dat er ervaringen uit een ander leven aan ten grondslag liggen, nu meer wil ik niet vertellen over mijn eigen ervaring..Ik vermoed dat als ik deze barrière zou kunnen nemen om door deze voorstelling heen te gaan, dat ik dan ook in vorige levens terechtkom,maar daarvoor mis ik dus de moed en ik beperk me dan maar tot wat Steiner en anderen die ik vertrouw daarover gezegd hebben.
        Maar vermoedens heb ik natuurlijk wel in combinatie met allerlei andere dingen in mijn leven,maar daar heeft een buitenstaander niets aan, dus die hou ik bij me.

    2. Waarom deze vraagtekens reacties allemaal op een uitspraak “persoonlijke ervaring”?Dit is nu wat ik bedoel!
      Wat is jullie ervaring ?al deze uitspraken worden vertaald vanuit het denken?kun je ze begrijpen als je de ervaring mist?

  11. maar goed een tegemoetkoming:

    So finden wir also, daß solche Fälle vielfach vorliegen, und daß der
    Vorgang der Wiederverkörperung nicht so einfach ist, wie man meist
    annimmt. Daher muß auch viel größere Vorsicht angewendet werden,
    wenn Menschen mit okkulten Mitteln ihre früheren Inkarnationen
    erforschen. In vielen Fällen ist es ja nichts als Kinderei, wenn Leute
    angeben oder sich einbilden, sie seien der wiedergeborene so und so,
    vielleicht Nero, Napoleon, Beethoven oder Goethe. Das ist natürlich
    albern und verwerflich. Aber die Sache ist viel gefährlicher, wenn vorgeschrittene
    Okkultisten in dieser Beziehung Fehler machen, sich vielleicht
    einbilden, sie seien die Wiedergeburt von diesem oder jenem
    Manne, wenn sie in Wirklichkeit nur dessen Ätherkörper haben. Dann
    ist dies nicht nur ein Irrtum – der ja an und für sich bedauerlich ist -,
    sondern der Mensch lebt dann unter dem Einfluß dieser falschen Idee,
    und dies hat geradezu verheerende Wirkungen. Die ganze Seelenentwickelung
    nimmt einen falschen Gang durch diese Illusion.
    Wir sehen also, daß nicht nur die Iche sich wiederverkörpern, sondern
    daß auch die niederen Glieder in einem gewissen Sinne einen
    ähnlichen Vorgang durchmachen. Dadurch bekommt der Gesamtvorgang
    der Wiederverkörperung eine viel kompliziertere Gestaltung,
    als man gewöhnlich annimmt. So sehen wir, daß das Ich des Zarathustra
    sich wiederverkörpert als Zarathas-Nazarathos, welcher der
    Lehrer des Pythagoras wurde. Sein Astralleib tritt wieder auf in Hermes
    und sein Ätherleib in Moses. Nichts also geht verloren in der Welt,
    alles wird aufbewahrt und übertragen, wenn es nur wertvoll genug ist.

    21-01-1909

  12. wie zegt dat je verplicht bent om het te lezen? maar soms moet je wat studeren in het leven om verder te komen!!!
    Maar op alle ervaringen/vragen antwoorden met – Steiner heeft gezegd -?

  13. @Leonie

    Je schrijft: ‘Mijn ervaring “die zeer zeker echt was” heeft een indruk achtergelaten als een bijna doodervaring….’Ik onderstreep alleen de waarachtigheid van mijn beleving’….’ Je weet gewoon dat jij dat bent!!!! Geen twijfel mogelijk’. (Ik neem aan dat je bedoelt ‘Ik weet/wist gewoon dat ik dat ben/was’.
    Het jezelf ‘her-kennen’ dus? Dat is interessant. ‘Her-kennen’ = bijvoorbeeld ‘‘jezelf herinneren door waarneming’ of ‘jezelf begrijpen door ‘zien’ of ‘jezelf opnieuw kennen’.
    Zeg je eigenlijk dat het voor je een ‘onmiddellijk weten’ was? Voor het goede inzicht is het dan belangrijk te weten WAT je aan je waarneming her-kende. Niet het innerlijke beeld van je waarneming op zich, lijkt me. Er moet iets in je zijn gebeurd waardoor je het diepe ‘gevoel’ kreeg: ‘Ja, dat ben ik’. Klopt dat?

    1. Dit is moeilijk…..het deed zich voor als een panorama,in een beeld.
      Hoe moet ik dat uitleggen? Dan zou ik iets heel intiem moeten vertellen en dat kan ik niet.
      Ken je het gevoel dat je iemand ontmoet en je herkent hem/haar?
      Het lijkt er een beetje op met het verschil dat dit zich veel sterker aan je voor doet.
      Wat is het fijn Frans dat je mij deze vraag stelt! Al kan ik er niet al te veel “hier” over zeggen.
      Ik kan zo sporadisch maar delen.

  14. Pingback: Spirituele Wetmatigheden - Nieuwe Broederschap

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s