Het grote ongeluk van onze tijd

Het doet iemand tegenwoordig het hart ineenkrimpen als men mensen ontmoet, die zich alleen voor zichzelf interesseren. Want dat is het grote ongeluk van onze tijd, terwijl de enige redding zal kunnen zijn, dat nu, na de verschrikkingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, de mensen zichzelf zouden zeggen: We moeten ons voor de aangelegenheden van de hele mensheid interesseren, we mogen niet staan blijven bij wat rechtstreeks met ons alleen in de kring van ons volk zich afspeelt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 6 februari 1920 (bladzijde 165)

Eerder geplaatst op 13 maart 2016

32 gedachtes over “Het grote ongeluk van onze tijd

  1. Haike

    Anders gezegd (geschreven) en misschien wel de kern van de Sociale Driegeleding; dat de nood van de ander jouw drive tot handelen is.

  2. Bernard

    Dit citaat had vóór de verkiezingen uitgebreid verspreid moeten worden . . . . . Dit heeft waarschijnlijk betrekking op deze hele cultuurperiode . . . .

  3. Dat is geen probleem als er gen sociale uitkeringen waren, waar ik als ex-werkgever geen recht op heb, maar iedere buitenlander heeft er wel recht op, zelfs mensen die ons vijandig gezind zijn.

    1. Haike

      Wat is dat een buitenlander?? Want dat geeft mij de indruk dat jij een binnenlander bent, en wat is dat dan? Want dat betekent dan dat Nederland van jou is???? Dat de stoeptegel waarover ik loop (en waar ik terecht belasting voor heb betaalt zodat hij er überhaupt kon komen, en ook geplaatst kon worden) van mij is? Dat de straat waar ik door loop van mij is? En de stad waarin ik woon mijn eigendom is?

      Persoonlijk voel ik me meer Gast op deze Aarde, dan dat ik er eigenaar van ben, of zou willen zijn. Ik kan het in elk geval straks niet in mijn kist mee nemen.

      En als ex-werkgever heb ik inderdaad geen recht op een sociale uitkering dat klopt als een bus. Maar je vergeet er wel bij te vertellen dat je er als ex-werkgever ook nooit premie voor hebt betaalt.

      1. Maar dat een ex-werkgever geen recht heeft op een sociale uitkering is volgens mij ook nog maar gedeeltelijk waar. Hij krijgt geen ww-uitkering, maar als een werkgever totaal helemaal geen cent meer heeft en ook geen werk kan vinden, dan krijgt hij wel een bijstandsuitkering.

    2. Iedere ex-werkgever heeft recht op een bijstandsuitkering als je spaargeld onder een bepaalde grens ligt. Als je als gestopte ondernemer genoeg vermogen hebt overgehouden, dan heb je inderdaad geen recht.

  4. Nee, mijn beste Haike,
    Ik ben een binnenlander en het interesseert mij niet wie hier is, maar zouden ze er niet zijn indien ze per direct een uitkering, huis en alle faciliteiten Niet zouden krijgen. Maar ik begrijp dat ik nu de verkeerde dingen zeg, zijn er veel gelukzoekers er is een verschil met vluchtelingen zoals je weet, maar niet voor de wet.
    En over nooit premie klopt niet de werkloosheid premie betaal ik niet de rest van de premies wel.
    En ook ik zie mij als gast op deze aarde, maar waarom denk je dat we in Nederland zijn geboren?

    1. Haike

      Volgens mij hebben alle mensen een bed en een huis nodig om te kunnen (over)leven.

      Ik zou i.i.g. niet zonder kunnen. Dus als ik in een land was geboren waar die faciliteiten mij om wat voor een reden worden ontzegt vind ik het niet gek om het ergens anders te gaan proberen, de drang in mij als mens om te overleven is namelijk hoog. Dus ik kan me goed voorstellen dat dat bij mijn medemens ook zo is….

      Verder ben ik van mening dat je dat mag en moet kunnen zeggen wat je wil. Tenslotte leven we hier in een democratie, ik zou er dan ook dwars voor gaan liggen als iemand tegen je zou zeggen dat mag je niet zeggen want het is verkeerd. Maar het feit dat ik er voor zou gaan liggen betekent niet dat ik het dan ook maar automatisch met diegene eens ben, dat is nog een hele andere kant van de zaak.

      Dat er veel gelukzoekers tussen zitten zou best kunnen, ik ken de informatie niet waar je dat op baseert, maar onlogisch om je geluk elders te beproeven vind ik niet gek, als op de plek waar je vandaan komt je het licht in je ogen niet gegund wordt..

      Je had het over 1 specifieke uitkering en daar betaal geen premie voor, ik heb nergens beweert dat je voor alle andere ook geen premie zou (moeten) betalen. En zoals Theo al terecht opmerkt krijgt ook een ex-werkgever een sociale uitkering als zijn inkomen onder een bepaalde grens komt, en ik spreek hier als ervaring deskundige, in beide situatie’s heb ik gefunctioneerd.

      En waarom ik in Nederland geboren ben?? Daar liepen de voor mij perfecte ouders rond die mij het perfecte fysieke lichaam konden bieden, sterker nog mijn vader was er alleen bij betrokken om mij de kans te geven opnieuw te incarneren en verder niet.
      En vervolgens wordt op 11 jarige leeftijd dit lichaam beperkt in zijn mogelijkheden door een bijna fatale ziekte. Als ik in Africa was geboren had ik dat niet overleefd omdat er daar toen niet de faciliteiten waren om me in leven te houden, dus had ik niet aan mijn karma kunnen werken waar ik nu aan moet en wil werken.

      Maar ik kan me héél goed voorstellen dat iemand anders die niet hier is geboren naar toe komt omdat hem of haar hier wel de mogelijkheden vindt om aan zijn/haar karma te werken… En ik weet wel zeker dat je nog heel veel incarnatie’s te gaan hebt, als je nu “Nee” zegt tegen degene die hier na toe is gekomen om te (over)leven….

  5. Bernard

    Mijn voorouders van moederskant zijn Poolse vluchtelingen – joden. Van vaderskant Hugenoten uit Frankrijk. en er is ook een Nederlandse lijn tot in de 16e eeuw teruggevonden, bijv. Matthijs Heldt, die als watergeus in het turfschip van Breda zich doodstak omdat hij een niesbui kreeg.
    Ik wil maar zeggen: we komen eigenlijk overal vandaan: het Engels is ontstaan uit Skandinavisch, Frans, Germaans en de inheemse taal van Brittannië. En zeker in deze tijd, waarin door internet alle grenzen vervaagd zijn en ik een skype-gesprek voer met iemand uit Suriname, Afrika en Nieuw Zeeland tegelijk, moeten we ons realiseren dat fysieke grenzen langzamerhand achterhaald zullen raken. Sinds nog geen eeuw kunnen we binnen een dag elk deel van de aardbol bereiken . . . Je kunt je er tegen verzetten, maar veranderen doet het niet! Ik snap natuurlijk best dat we ons niet moeten laten beroven, maar laten we dan intelligente oplossingen bedenken, waarin ieder mens bestaansrecht kan hebben en figuren die vooral op aandacht en financieel gewin uit zijn, weren uit de politiek! Ik ben ervan overtuigd dat er menswaardige oplossingen bestaan, die aan de ene kant mensen op hun culturele plaats kunnen houden en aan de andere kant recht kunnen doen aan de volksverhuizing die nu gaande is.

  6. henri

    Het probleem is ook dat mensen zolang ze nog naar sterk leiderschap verlangen zoals heden nog (en voor een tijd lang ?) het geval is ,het zal zo blijven met nationalisme op de voorgrond. Nu ik vindt wel dat een eigen volk en haar ziel zich moet kunnen ontplooien zonder van de kaart gevaagd te worden door zeden en wetten vanwege een ander binnenkomend volk ,zodat het zijn eigenheid niet verliest . Want inderdaad,financieel gewin en egoïsme liggen steeds aan de basis van politiek leiderschap .

  7. Bernard

    Welke eigenheid, Henri? Hebben Friezen geen eigenheid, Zuid-Limburgers, Tukkers, Amsterdammers? Zolang ik leef – en dat is inmiddels 70 jaar – verschillen die enorm van elkaar en hebben ze nog steeds de eigen eigenheid die ze toen ook ook hadden . . . . Niemand stuurt toch een Amsterdammer weg uit Friesland of een Tukker uit Zuid-Limburg? Ik werk in Europa voor mensen met een beperking, kom dus overal. Ik tref overal andere gewoontes, maar het zijn toch net zulke mensen als ik. Ik ben het helemaal met Máxima eens als ze zegt: ‘dè Nederlander bestaat niet!’

    1. Henri

      Domme uitspraak , als je het mij vraagt ….De Nederlander bestaat wel .
      Je zegt het zelf , de eigenheid van een volk is heel belangrijk ter ontplooiing van dat volk zelf waarin de individualitiet van elke zich ontwikkelende ziel van datzelfde volk huist . Een aartsengel leidt zulk een volk . Je gaat aldus niet 5OOO vreeemdelingen gaan huisvesten in een stadje waarin bij wijze van voorbeeld tienduizend Belgen wonen , iets wat heden her en der schering en inslag is geworden, ik denk bijv aan de ‘ snel Belg wet ‘ die een uitvinding was van een socialistische en groene partij … zoiets verstoort tot en met de ontplooing van een eigen volk. Al dat gezwets van ‘multicultureel’ komt overingens ook slechts maar van mensen die verkeerd extreem denken en alles willen overhaasten iet at typish aan Ahriman.

      1. Haike

        Dat wijsvingertje wat naar de ander wijst begint nu toch wel aardig groot te worden….

        Over Aartsengelen gesproken… Ik weet ook niet meer waar ik de informatie tegen kwam, maar ik heb begrepen dat Michael juist druk is met de bevordering van globalisering. Iemand als Mellie Uyldert schreef er destijds ook al over: Zuid moet naar Noord, en Noord moet naar Zuid. Nou Mensen uit het Zuiden zijn hier volop aanwezig, volgens het Parool van afgelopen Zaterdag, is de blanke Amsterdammer reeds in de minderheid…

    2. Haike

      En dan zijn er ook nog Amsterdammers zoals ondergetekende die in Amsterdam geboren en getogen zijn, maar een Friese Vader hebben, dus wat ben ik nou, en van wie heb ik welke eigenheid?
      Ik kan me goed vinden in wat Bernard schrijft, en snap volledig waarom hij Maxima aanhaalt, persoonlijk voel ik me ook geen Nederlander, binnenlander, of buitenlander of wat dan ook. Dus Dé Nederlander die bestaat niet ook daar kan ik me in vinden. Wie bestaat er dan wel?
      De Mens die in het land Nederland leeft, en daar voor 60, 70, 80, jaar te gast is.

      O ja… Een paar Neuro psychologen noemen me wel “eigenzinnig” en dat bedoelden ze destijds als een compliment, en die rammelt nog steeds in mijn zak…. 😋

      1. henri

        Haike ,

        Zulke uitspraken als ‘ De Nederlander bestaat niet ‘ kan je nuanceren en en aangezien hij abstrakt is kan je hem op velerhande manieren juist of onjuist belichten .
        De Belg bestaat ook niet kan je zeggen , er zijn Vlamingen en Walen en dat zijn twee verschillende volkeren ,maar ze zijn wel Belg want ze wonen in België .

        een mens is niet voor niets geboren op zijn geboortegrond … daar dient normaliter zijn ontwikkeling plaats te hebben . Natuurlijk is dit geen algemeen gegeven ,zoals niets anders dat is .

        ik vond dit wel een wijs artikel ,dat onlangs verschenen is : er is verschil tussen racisme en rootisme ….naar aanleiding van de recente rellen her en der .

        racisme-is-mateloos-dom-maar-ook-rootisme-is-een-verkeerde-houding-b0fefb34

      2. Haike

        Je schrijft het zelf al:Een mens is niet voor niets geboren op zijn geboortegrond Niet een Nederlander, niet een Turk, of een Marrokaan, of Chinees, maar een Mens. Maar er zijn ook mensen met een Marokkaanse achtergrond die in Nederland zijn geboren, of in België, of waar dan ook, wat zijn zij dan? Marokkanen die in het verkeerde land zijn geboren?? Dat gaat wel heel ver…

        En om het dicht bij huis te houden: Mijn moeder is in Berlijn geboren, maar de roots van haar ouders lag in Riga, de hoofdstad van Letland. Toen de 2e WO uitbrak in ’39 van de vorige eeuw, is ze als 16 jarige daar (Riga) weer weg moeten gaan om na vele vluchten en verplaatsingen tijdens de 2e WO, in Nederland terecht te komen. In dit geval is er dus helemaal geen sprake van dat een mens niet voor niks op een bepaalde plek is geboren. En de massale volksverhuizingen die er vroeger hebben plaatsgevonden in Europa met de verplaatsingen anno nu tonen aan dat het maar een betrekkelijk gegeven is.

        De vraag waarom iemand incarneert, is denk ik wezenlijker dan waar hij of zij dat gaat doen.

        De vermoedelijke reden waarom Casper Hauser werd vast gehouden (in eerste instantie) is omdat er dan meer controle op de zaak/hem zou zijn. Was hij gedood/vermoord dan zou hij opnieuw kunnen incarneren maar je weet niet waar, en heb je veel minder grip op de zaak om te voorkomen dat hij alsnog vanaf die andere plek zijn boodschap kon gaan uitdragen, namelijk die van de Sociale Driegeleding en de werking ervan. Dat schijnt de opdracht geweest te zijn die Hauser had mee gekregen.

        Ik ga niet beweren dat bovenstaande feiten zijn, maar aannemelijk klinken vind ik het wel, mede omdat Steiner heeft uitgesproken dat toen hij hoorde dat Hauser alsnog was vermoord, hij de taak kreeg toebedeeld om de Sociale driegeleding in de wereld te zetten…

  8. walterhebing

    Is het niet het grote ongeluk van het menselijk geloof? Eerst de eigen God(Sultan, keizer enz.)
    pas dan de gewone mens! Ik denk hierbij aan de indianen, de Aboriginals en al die natuurvolkeren die voor hen leefden
    Groetjes Walter

  9. Beste Haike,
    Er is zoiets als een volksgeest, dus een entiteit waartoe je je niet geroepen voelt. En ja, de vorige levens overziend was ik een Fransman, een Italiaan, een Duitser en ook in het Midden-Oosten heb ik vertoefd, maar in dit leven ben ik een Nederlander. Ik zal dat je niet als Petrus vertellen voordat de haan 3 keer heeft gekraaid .
    Ook was er een programma waarin de genetische samenstelling van een mens werd geanalyseerd op een school , waaruit bleek dat de origine heel divers qua origineel land geheel anders was, maar no sterker was dat twee mensen familie was wat ze beide niet wisten.
    Vanuit deze gedachte ben ik niet verbaasd dat dit soort zaken voor de nodige verrassingen zorgt.
    Maar dat laat onverlet dat mensen een root hebben en het valt me op dat die in Nederland als slecht of nationalistisch (wat slecht is) beschouwen. Waarbij twee van mijn schoonkinderen buitenlands zijn. En beide zijn trots op hun land, vreemde he.

    Beste Henri,
    Ik heb een aversie tenen iedereen die spreekt over racisme en rootisme( daar had ik nooit van gehoord) omdat dit een associatie oproept(gewenst) die helemaal niet correct is.
    Klaarblijkelijk mag ik een rootisme ik ben nieuwsgierig of Steiner hierover heeft gesproken anders zie ik dit als een verdwaasde link PC instelling.
    Terwijl ik jou waardeerde voor je kennis over Steiner.

  10. Gaat het hier eigenlijk niet om de normen en waarden? Van de mens die in een bepaald land geboren wordt ? Is dat niet het verschil waar het hier over kan gaan? Hier hebben wij bepaalde normen en waarden en als men die kan naleven is er niets aan de hand maar het feit ligt er, dat daarin grote verschillende opvattingen over zijn, bij mensen uit andere culturen die hier naar toe komen.

  11. Bernard

    Ik nam de normen en waarden van mijn ouders over. Wij woonden in Amsterdam op een 2e etage van een volksbuurt. Op de 1e etage woonde een inbrekersfamilie (ontdekte ik later) waar elke dag schreeuwende en slaande ruzie was, Op de 3e etage het gezin van een directeur van een behang-fabriek. Hoe verschillend wil je het hebben. Mijn ouders brachten mij groot in de Pinkstergemeente, waar moraliteit gepredikt werd en mijn broer en zusjes zaten als enigste in de straat op een christelijke school. De verschillen in normen en waarden met mijn buurtgenoten ware enorm, maar ik nam ze over van de sociale omgeving waar mijn ouders mij brachten en ik voel me meer thuis met kennissen uit bijvoorbeeld Berlijn, Parijs en Buenos Aires dan met sommige Nederlanders. Het beste contact in de straat waar ik woon is met Marokkaanse families, waarvan de mannen heel hard werken, gewoon omdat ik ze een goed ramadan wens. Sommige Nederlandse buren mijden ons als de pest, maar dat is hun probleem, niet het mijne.

    1. henri

      Bernard ,
      Hoe sta je nu tov die Pinstergemeente ? er is toch wel veel verschil op vele vlakken ….met het gedachtengoed van de antroposofie . Alleen al qua vrijheid .

    2. Anoniem

      Ja, het is ingewikkelder dan men denkt, zoveel kanten aan een verhaal. Ik dacht meer aan de excessen die er plaats vinden zoals een familielid die door haar marrokaanse vriend geestelijk en lichamelijk veel narigheid moest meemaken.
      Leonie

    3. henri

      De eerste generatie werkte heel hard en verdiende veel geld om huizen te kopen , de tweede generatie , hun kinderen waren de dupe hierdoor en werden ‘hangjongeren’ , werden verwaarloosd omdat de ouders voor hen geen tijd meer over hadden om ze normen en waarden mee te geven en degelijk op te voeden en werden tenslotte straatcriminelen , dat vertelde onlangs zelf een Marokkaan eens in een gesprek .

      Ook daarover heeft R Steiner geschreven , hoe de ouders met hun kinderen dienen om te gaan .

  12. arnoldvdp

    Beste Henri,
    Je weet dat wetenschappelijk is bewezen dat 3 van de 4 Marokkanen hier illegaal waren . Dat de cultuur uit die landen heel anders functioneerde, de zonen waren in huis als pa niet thuis waren de baas, ze leefde op straat omdat in hun land dat onderdeel uitmaakte van hun cultuur. Dus de moeder had geen macht over die jongens en anders kreeg ze op haar donder. De vader als hij al werk had zat na zijn werk in het theehuis en interesseerde zich niet in de opvoeding van zijn kinderen

    1. Haike

      Arnold,

      Welk wetenschappelijk onderzoek toont dat aan, en waar kan ik dat vinden? Noem dan ook de bron waaruit het vandaan komt.

      Ben je zelf wel eens in Marokko geweest? Ik wel. En ondanks het feit dat ik daar iets verschrikkelijks heb mee moeten maken, waren het de plaatselijke dorpsbewoners en de plaatselijke politieautoriteiten die het keurig hebben opgelost. Er was niemand die in het theehuis een pijp begon te roken en zei: “Ach dit is gebeurd, het is blijkbaar Allah’s wil, en het zal mijn tijd wel duren”.
      Mensen op 1 na die niet hoog waren opgeleid, maar wel ethisch en moraal inzicht hadden en het Hart op de juiste plaats.

  13. arnoldvdp

    He5t onderzoek heet, “reizen onder regie” van Richard Staring uit 2002
    En nee, ik ben noot in Marokko of in het gebied van de Berbers (ben jij daar geweest?)
    Veel mensen hebben het hart op de juiste plek, zelfs de mannen in het theehuis die zich niet interesseren in de opvoeding inshallah allah

  14. Bernard

    De Marokanen die begin jaren ’70 hier kwamen, kregen nauwelijks begeleiding. Dat is nu heel anders. Maar je moet je wel bedenken dat in die jaren onze economie zich enorm ontwikkelde. Het is echt zo dat we blij waren dat er ‘gastarbeiders’ kwamen, zoals ze toen heetten, ze werden zelfs opgehaald. En die illegale ‘gastarbeiders’ zaten in illegale fabriekjes (van Nederlanders, hè) en werkten voor een heel laag loon, belasting betalen hoefde niet want niemand wist dat ze bestonden, werkgeverslasten waren er dus ook niet! Nederlanders zaten met een uitkering lekker thuis. De bomen groeiden tot in de hemel want we hadden olie en gas ontdekt in Drente en Groningen! Dat is dus ook de ‘zogenaamde Nederlander’.
    In deze paasweek is het wellicht goed dat we ons realiseren dat alleen moraliteit ons verder brengt. Respectvol en integer omgaan met mensen die een verschrikkelijke situatie ontvlucht zijn, waarbij velen onderweg ook nog het leven verloren. Er zijn echt wel manieren te ontwikkelen om deze mensen in Europa op te vangen en te begeleiden naar een redelijk zelfstandig bestaan.

    1. arnoldvdp

      Beste Bernard,

      Toen waren veel mensentegen de komst van deze illegalen en deze mensen ontvluchte geen (?) situatie, ze kwamen hier voor de uitkeringen en ja er waren er die werkt mijn vrouw is een buitenlander die had geen begeleiding nodig, net als de vele Indonesiërs en de vele chinezen, die staan ook nier vooraan bij de uitkering loketten, de Marokkanen en Turken wel.

Geef een reactie op Bernard Reactie annuleren