Moraal/Interesse/Medeleven

Geestelijke scholing hangt nauw samen met de verhoging van de morele kracht, en daarom zal elke juist meegedeelde spirituele scholing vóór alles aan versterking en vestiging van de morele kracht werken. Daarom kunt u overal waar u de beschrijving van de methoden vindt, door welke men in hogere werelden doordringt, bijvoorbeeld in mijn boek De weg tot inzicht in hogere werelden, tegelijk de aanwijzingen vinden voor de noodzaak van de versterking der morele kracht. Want de morele kracht mag niet enkel zo blijven als ze in het gewone leven in de fysieke wereld is, maar ze moet verhoogd en standvastig gemaakt worden.

Bovenal komt dit voor ons naar voren, als we tot de intuïtie komen, waardoor de ziel die een geestesvorser geworden is, in staat is zich rechtstreeks in het innerlijk te verplaatsen van een ander geestelijk wezen of een ander geestelijk feit. Dan zullen we zien dat het bijna een onmogelijkheid wordt om zich na de geestelijke scholing werkelijk in andere wezens in te leven, als men er niet al hier in de fysieke wereld voor heeft gezorgd, dat versterkt wordt wat men noemen kan open interesse voor alles, was ons omgeeft, vrije, open interesse. Alle bekrompen geslotenheid, al het verbergen van de ziel in zichzelf, alles wat niet de opmerkzaamheid van de ziel leiden wil naar medelijden en medeverheugen van medeschepselen en van alles, wat ons in de zintuiglijke wereld omgeeft, dat alles houdt de ziel ervan af, als zij in de geestelijke wereld is opgestegen, tot ware intuïtie, tot ware inzichten in hogere wezens te komen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 62 – Ergebnisse der Geistesforschung – Berlijn, 3 april 1913 (bladzijde 431-432)

Eerder geplaatst op 14 december 2014 

10 gedachtes over “Moraal/Interesse/Medeleven

  1. Haike

    Na vier, vijf keer lezen geloof ik nu dat ik het snap. Als ik het hier laat liggen betekent dat ook dat ik daarna aan de andere kant niet verder zal komen… Klopt dat?

    1. Dat haal ik er eigenlijk niet uit, Haike. Hij bedoelt volgens mij in hoofdzaak dat de geestelijke scholing, d.w.z. hogere bewustzijnscholing, samen moet gaan met morele scholing. Als men alleen gericht is op het innerlijk, en de belangstelling verliest voor de buitenwereld, is men op het verkeerde spoor. Zoiets. Misschien kan een ander het beter uitleggen. Ik ben ook maar een antroposofische prutser. 😉

      1. Haike

        Okay.

        Misschien lees ik er iets in wat er niet staat, zou best kunnen. (Moet ik het allemaal nog een keer bestuderen… grrr)

        Maar die laatste zin van jou Ridzerd, behoeft wat aanpassing want daar kan ik me niet in vinden. Volgens mij ben je een Gweldig, goede, antroposofische prutser… 😋

        Groeten van die andere prutser…

      2. O, dank je, Haike. Ik noemde mij half voor de grap prutser, maar in feite meen ik het ook wel. Want ik besef maar al te goed dat ik er na al die jaren nog maar weinig van begrijp.
        Een ander zal ik nooit prutser noemen. Maar jij schrijft geregeld heel rake en goede dingen, vind ik.

      3. Haike

        Owww.. dit voelt goed, hier wil ik meer over horen, ga door Ridzerd, dit streelt mijn Ziel (euhh.. ego) 😇

    2. Bij mij wordt de indruk gewekt bij dit citaat
      Hier in de fysieke wereld is het ontwikkelen van interesse voor alles wat mij omgeeft, en dat wat op mijn pad komt nu nog vrij gemakkelijk.
      Heb ik hard gewerkt en ben opgestegen naar intuïtie zonder open blik op de mij omringende fysieke wereld.
      Misschien zie ik dan mezelf in het kwadraat.
      Zeker niks anders.

  2. Deze reactie van jou bijvoorbeeld, Haike, vond ik interessant.

    “Steiner zelf schijnt ooit in een dergelijke situatie gezeten hebben. Hij wist dat er een moordaanslag op hem gepleegd zou worden en ook waar namelijk in de trein. Ondanks dat ging hij op weg richting station. Pas op het perron zelf werd hij door andere mensen gewaarschuwd dat hij niet met de trein mee moest gaan omdat er in de trein mensen mee reisden die het op zijn leven hadden gemunt. Hij antwoord toen dat hij dat al wist, waarop hem de vraag gesteld werd waarom hij dan toch naar het station was gekomen. Het preziece antwoord wat hij gaf weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat hij de informatie via Geestelijke weg had ontvangen en dan mag je er niet tegenin gaan. Hij moest de informatie van derden ontvangen wat dus in de laatste minuten voordat hij zou instappen ook gebeurde…

    Toch Ridzerd, vraag ik me af of dit het gene is waar hij op doelde zoals jij dat beschrijft. Aan kanker patiënten wordt ook verteld dat ze nog maar een X tijd te leven hebben. Een niet onaanzienlijke groep gaat er dan voor om van die laatste tijd een onvergefelijke tijd te maken voor zichzelf en hun omgeving..

    En er zijn nu al mensen (waaronder ik mezelf schaar) die het volgende principe hanteren:

    “Als ik weet dat morgen de Aarde vergaat, dan plant ik vandaag nog een Boom””

    Deze reactie van jou stond bij dit citaat: https://ridzerdvandijk.wordpress.com/2016/05/11/wie-veel-weet-moet-veel-verdragen-kunnen-2/

    1. Haike

      Euhh Ridzerd….

      Mijn vorige reactie was puur als humor bedoelt, en niet serieus. Ik vind het heel leuk om te lezen wat je goed van me vindt, maar nu wordt ik toch een beetje verlegen, en heb rooie wangen..

Plaats een reactie