Rudolf Steiner over vegetarisme

Zo lang de mens nog begeerte naar vlees heeft, is vegetarisme van geen nut voor hem; maar pas dan heeft het zin, wanneer hij op het volgende standpunt staat, wat ik door een kleine vertelling duidelijk maken wil.

Enige tijd geleden werd iemand gevraagd: ‘Waarom eet u eigenlijk geen vlees?’ Daarop zei hij: ‘Ik wil u met een tegenvraag lastigvallen: Waarom eet u geen hondenvlees of kattenvlees?’

‘Dat kan men toch niet eten!’, was het antwoord.

‘Waarom dan niet?’

‘Nu, omdat ik daar een afkeer van heb.’

‘Goed, evenzo heb ik een afkeer van alle vlees.’

Om deze stemming gaat het. Als het genot aan vleeskost opgehouden is, dan is er pas de stemming, waarmee de onthouding van vleesvoeding met betrekking tot geestelijke ontwikkeling van nut is. Voordien kan het afzien van vlees slechts een hulpmiddel zijn om de begeerte naar vlees af te wennen. Maar als men zich de begeerte naar vlees niet afwennen kan, dan is het misschien beter om weer te beginnen met vlees; want het voortdurend zich kwellen daarmee is volstrekt niet de juiste weg, om door te dringen in het begrip voor geesteswetenschap.

Bron: GA 58 – Die Askese und die Krankheit – Berlijn, 11 november 1909

 

8 gedachtes over “Rudolf Steiner over vegetarisme

  1. Ik eet inderdaad weinig vlees. Soms denk ik dat ik het gewoon nodig heb voor wat meer lichaamskracht. Lekkere biefstuk met sla en gebakken aardappeltjes of bij een Indische maaltijd – saté en pittige gekruid vlees, en niet te vergeten de broodnodige uitgebakken spekjes bij een stampot met een kuiltje jus [goed om de vrieskou te weerstaan].
    Die behoefte aan vlees zal vanuit mijn harses komen, maar toch…helemaal zonder !wil! ik denk ik gewoonweg niet. Dus conclusie, vegetarisme moet ik nog maar -niet- aan beginnen.
    ‘Alles met mate’

    Heb jij ooit vlees gegeten en zo ja wat was het moment/reden dat je ervan af zag?

  2. @Vosje

    Ik ben geen vegetariër. Ik zou het wel willen, maar ik vind het meeste eten zonder vlees niet lekker. Wat is nu sperziebonen zonder een stukje vlees of boerenkool zonder worst? (Lekkere worst, maar jammer dat er boerenkool bij zit, zeg ik wel eens.) Er zijn wel vleesvervangers, maar die zijn toch minder smakelijk. Ik ben echter een kleine eter, dus uiteindelijk eet ik dan ook niet veel vlees.

  3. sandra

    Wij en de kinderen eten heel weinig vlees. Onze jongste (een baby)zal zelfs haar eerste jaar geen vlees eten. Daarna af en toe.
    Wij zijn geen vegetariërs, maar eten denk ik maar 2 keer in de week vlees. Nooit biefstuk, wel kip of spekjes. Of witloof met ham. Wij eten wel vleesvervangers zoals tofu en vinden dat best lekker of groentenburgers.
    Je kunt perfect geen vlees eten wanneer je maar genoeg melk, eieren, noten eet…

  4. Pingback: Men moet wat betreft het vegetarisme niet fanatiek zijn | De grote Rudolf Steiner Citatensite

  5. Pingback: Over vegetarisme | De grote Rudolf Steiner Citatensite

  6. Pingback: Men moet wat betreft het vegetarisme niet fanatiek zijn – De grote Rudolf Steiner Citatensite

Plaats een reactie