Rudolf Steiner – Levenstableau, slaaptoestand, kamaloka

Als de mens door de poort van de dood gaat, beleeft hij gedurende korte tijd een terugblik op zijn gehele aardeleven (zie:  Lebenstableau). Dan volgt de tijd van een soort slaaptoestand. En de mens ontwaakt dan na enige maanden of jaren in het kamaloka (zie: Astralplan). Het ontwaken in het kamalokaleven bestaat eruit dat wij met drie maal zo hoge snelheid het aardeleven terugbeleven. En in het begin van het kamalokaleven verschijnt er voor ieder mens een zeer belangrijke gebeurtenis. Een spirituele individualiteit toont ons alles wat wij zelfzuchtig gedaan hebben in het laatste leven, als een soort register van alles dat we gezondigd hebben. Hoe aanschouwelijker u zich deze gebeurtenis voorstelt, hoe juister u het zich voorstelt: alsof werkelijk aan het begin van het kamalokaleven zo’n gestalte met de lijst van ons aardse leven voor ons staat. De meeste mensen die tot de Europese vorming behoren, ontwaren in deze gestalte Mozes (zie Moses).

Bron: GA 130 – Milaan 21 september 1911 (bladzijde 46)

PS.  Ik moet zeggen dat ik ten hoogste verbaasd ben over deze passage. Ik heb toch vrij veel van Steiner gelezen, maar nooit eerder ben ik tegengekomen dat er tussen het zogenaamde levenstableau en het kamaloka een soort tussentoestand van enkele maanden of jaren is, waarin de mens eens goed uitslaapt en dat daarna Mozes ook nog op bezoek komt.

9 gedachtes over “Rudolf Steiner – Levenstableau, slaaptoestand, kamaloka

  1. Leonie

    Dat had ik nu ook….dit klopt niet….groetjes,

    Leonie

    PS.Ik vind het leuk om iedere morgen jou berichten te lezen…hopelijk stop je nooit!!!!!

    1. Bedankt, leuk om te horen. Ik probeer elke dag een bericht te plaatsen, is het niet van Steiner, dan wel iets uit literatuur of anders wat muziek. Overigens zag ik dat jij ook op Youtube staat. Zing je daar zelf of iemand anders? Groetjes, Ridzerd

  2. Haike Lange

    Ik ken het ook niet, maar omdat ik het niet ken, wil dat nog niet zeggen dat het niet klopt. Ik ken wel het beeld van de wachter aan de drempel, die na dat je de overstap gemaakt hebt, op je wacht. En eigenlijk terwijl je naar hem kijkt, een afspiegeling is van wie je zelf bent, als ik het me goed herinner.

    1. Ja, het kan best kloppen. Alleen is het wel de vraag waarom Steiner dit dan niet vaker ter sprake bracht. Misschien heeft hij het achterwege gelaten om de zaken niet uitvoeriger en ingewikkelder te maken dan ze al zijn. De wachter aan de drempel sprak hij inderdaad wel vaker over. Het is mogelijk dat deze wachter dezelfde is als wat hij hier omschrijft als ‘Een spirituele individualiteit toont ons alles wat wij zelfzuchtig gedaan hebben in het laatste leven, als een soort register van alles dat we gezondigd hebben.’ Verderop blijkt dit dan weer Mozes te zijn. Ja, er is soms geen touw aan vast te knopen. Maar het kan ook niet allemaal eenvoudig zijn. Zie ook het volgende mooie citaat van Steiner :

      Eenvoud is niet altijd het kenmerk van het ware

      1. Haike Lange

        Ik kan me voorstellen dat ook Steiner niet altijd dezelfde bewoording/beschrijving gebruikte, terwijl hij wel het zelfde onderwerp voor ogen had.

  3. Pingback: Spirituele Wetmatigheden - Nieuwe Broederschap

  4. Pingback: Levenstableau, slaaptoestand, kamaloka – De grote Rudolf Steiner Citatensite

Plaats een reactie