Hoe lang verblijven wij in het devachan?

Niet voor alle mensen is de tijd gelijk, die ze in het devachan (hemelwereld, godenland) doorbrengen. De ongevormde wilde, die nog weinig van deze wereld ervaren heeft, die slechts weinig zijn geest en zijn zintuigen gebruikt heeft, zal slechts een kort verblijf in het devachan hebben. Het devachan is er in wezen voor om wat de mens in de materiële wereld heeft geleerd, uit te werken, vrij te ontplooien, het geschikt te maken voor nieuwe ervaringen. De mens die op een hogere trap van het bestaan staat, die rijke ervaringen opgedaan heeft, zal veel te verwerken hebben en daarom een lang verblijf in het devachan hebben. Pas later, als hij in deze toestanden kan schouwen (als ingewijde), worden de verblijven korter tot aan het punt waar het wezen direct na de dood naar een nieuwe belichaming kan gaan, omdat de mens dat wat in het devachan is uit te leven, al uitgeleefd heeft. […]

De tijd die de mens in de hemelwereld doorbrengt, kan men ongeveer vinden als men de aardse levensloop van de mens, dus de tijd tussen geboorte en dood, vermenigvuldigt met een getal, dat tussen de twintig en veertig ligt. Wie een lang leven heeft, heeft lange en belangrijke situaties in het devachan te doorlopen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 53 – Ursprung und Ziel des Menschen – Berlijn, 17 november 1904 (bladzijde 160-161 en 163)

https://odysseetheater.org/GA/Buecher/GA_053.pdf#view=Fit

fireGoddessvv7golden

Werk van Carol Herzer

Eerder geplaatst op 28 juli 2019  (1 reactie)

6 gedachtes over “Hoe lang verblijven wij in het devachan?

  1. Maria-Leonie

    ongevormde wilde? Heb daar toch moeite mee met zo een uitdrukking. De onbewuste mens, zou meer toepasselijk zijn .Ik mij ook voorstellen, dat een hoger iemand,om verschillende redenen,zo een ontwikkeling wil doormaken.

    1. Gerard W. Rietbergen

      Zeer eens met Maria- Leonie! Laten we allemaal een passend alternatief bedenken. Meer of minder- , wel of geen-, met en zonder- geestbewustzijn?

      Slapend wakend ? De IQ’s vallen af… moeilijk, lastig.

      1. Gerard W. Rietbergen

        Volgens mij krijg ik al steeds alle nieuwe R. Steiner citaten. Liefst zonder advertenties. Als dat laatste het geval is wil ik me graag abonneren. Écht zonder advertenties. Hartelijke groet, Gerard

  2. Gerard, ik deel de citaten ook op Facebook groep Antroposofiebeweging en op mijn Facebook pagina De grote Rudolf Steiner Citatensite. Daar zijn geen advertenties bij de citaten.

  3. Anoniem

    Oeps, ben nu 65, neem een getal tussen de 20 en 40, nou, stel dat op 30, dan wordt het verblijf in het Devachan maar liefst 1950 jaar… Of heb ik het niet helemaal goed begrepen?

    1. Ja, ik verbaas me hier ook wat over. Ik had begrepen dat in elk na-Atlantisch cultuurtijdperk van 2160 jaar de mens gemiddeld twee incarnaties beleeft. Dus dan zou er gemiddeld 1000 jaar in het Devachan zijn. Maar hier kunnen wel grote verschillen per mens zijn. Het kan ook voorkomen dat een mens maar 100 jaar of zelfs maar enkele tientallen jaren in het Devachan verblijft, als deze mens een bepaalde taak op aarde moet verrichten.

Plaats een reactie