Een sterk staaltje van Steiners bescheidenheid en zelfspot

In het jaar 1921 had Walter Köhler (1870-1946), een kerkhistoricus, publicist en docent Steiner gevraagd voor theologiestudenten te spreken over de relatie van de antroposofie tot religie. Daarbij werd Steiner tevens uitgenodigd als gast bij Köhler thuis.

Hier volgt een fragment uit Steiners antwoordbrief aan Köhler:

Zeer geachte Professor,

Mijn hartelijke dank voor uw beminnelijke brief en uw vriendelijke uitnodiging. Ik zal de voordracht op 19 juli graag houden onder de door u aangegeven omstandigheden.

Ik zal zo vrij zijn op 19 juli om half één bij u te zijn; maar daarbij doet zich een moeilijkheid voor. Ik ben sinds 20 jaar vegetariër, en hoewel ik niet dogmatisch ben ingesteld, kan ik toch geen vlees meer eten, omdat ik het na zo lange tijd niet meer kan verdragen. Wilt u zo vriendelijk zijn mij dat te vergeven en daarbij mijn andere verzoek in te willigen, namelijk bij de maaltijd geen rekening met mij te houden, omdat ik van mening ben dat zulke zonderlingen gewoon tevreden moeten zijn met wat er verder op tafel komt.

(Dornach, 12 juli 1921)

Bron: Brieven – Rudolf Steiner (Uitgeverij Vrij Geestesleven/Zeist)

Achterste rij v.l.n.r. Clara Selling,Marie Schwerin,Sally Bredow,Eugenie Bredow,Rudolf Steiner,Graf v. Schwerin. Voorste rij v.l.n.r. Moeder v. Sivers,Selma Wilde,Mathilde Scholl,Olga v. Sivers,gravin v. Kalkreuth,Lisa Moltke,Marie v. Sivers.