Antroposofie zal een enorme betekenis hebben voor het menselijk denken en voelen, en voor de wil en het handelen van de mens

De antroposofie moet een nieuwe culturele impuls worden in de meest omvattende zin; het is iets waar de mensheid al heel lang naar verlangt en wat een antwoord kan bieden op de brandende vragen die de mensheid van alle kanten stelt. Maar vandaag de dag is het nog steeds vaak iets dat mensen niet alleen willen ontkennen, maar ook willen zien als iets twijfelachtigs, zelfs als iets krankzinnigs, zoals de dromen van enkele fantaserende breinen.

Als je deze dromers zelf vraagt ​​wat ze van de antroposofie willen en wat ze ervan verwachten, dan is het antwoord nogal veelomvattend. Degenen die de vitale essentie van de antroposofie hebben onderkend, die moderne mensen slechts als dromen beschouwen, zien de antroposofie als iets dat over een paar decennia een immense betekenis zal hebben voor het menselijk denken en voelen, en voor de wil en het handelen van de mens.

Er is niets waarin de antroposofie haar licht niet als impuls kan laten schijnen en ook geroepen is te laten schijnen.

Het is algemeen bekend dat er in onze tijd een grote verscheidenheid aan vragen bestaat: gezondheids-, sociale, vrouwen- en onderwijsvraagstukken. Er is een nog grotere rijkdom aan antwoorden. Maar als je al deze vragen en hun antwoorden objectief onderzoekt, kom je tot het inzicht dat de vragen inderdaad juist worden gesteld door onze hedendaagse cultuur – ze worden gesteld door de omstandigheden van deze tijd – maar dat de antwoorden op deze vragen niet zonder meer door onze tijd gegeven kunnen worden.

Wie zijn ogen en oren sluit voor de problemen van onze tijd, zal op zijn pad voortdurend obstakels tegenkomen. Er zal een tijd komen waarin de mensen zullen beseffen dat zij ook met veel andere problemen te maken krijgen: deze problemen komen voort uit de innerlijke en uiterlijke strijd van de mensheid, uit alle pijn en lijden en uit de vernietigde hoop op elk gebied. Maar alleen de antroposofie kan hierop een antwoord geven.

Bron: Rudolf Steiner – GA 100 – Menschheitsentwickelung und Christus-Erkenntnis / Theosophie und Rosenkreuzertum – Kassel, 16 juni 1907

https://odysseetheater.org/GA/Buecher/GA_100.pdf#view=Fit

Vertaald door DeepL en Google en mij

ANCIENT FIRE GODDESS2-4D angel

Werk van Carol Herzer

Een gedachte over “Antroposofie zal een enorme betekenis hebben voor het menselijk denken en voelen, en voor de wil en het handelen van de mens

  1. bernard

    Als kind was ik zeer geïnteresseerd in de geschiedenis en toekomst van de aarde en onze wereld. Maar wat ik ook leerde op school, dat zei mij niets hierover – terwijl de hele geschiedenis van de aarde en de mensheid een breder perspectief leek te omvatten, maar welk?Ook de Bijbelse geschiedenis die we op school kregen zei hier niets over, dan alleen hoe je je als mens kon en zou moeten gedragen om in de hemel te komen.Toen ik ‘toevallig’ met antroposofie in aanraking kwam werd ik me steeds meer bewust van de niet-fysieke realiteit en kon ik me daarin verdiepen. Ook het religieuze leven kreeg een dieper perspectief. En zo drong de niet-fysieke realiteit diep tot me door en mijn innerlijke gewaarwording kwam tot erkenning van de niet-fysieke realiteit, ook door vanuit dat besef de ontwikkeling van mensheid en mensen te begrijpen. Hoe meer ik lees wat Steiner hierover gezegd en geschreven heeft hoe dieper mijn besef m.b.t. de niet-fysieke, zeg maar geestelijke, realiteit tot bewustzijn komt. Onze fysieke realiteit is niet meer dan een uitdrukking van de kosmische existentie, waar het woord ‘realiteit’ een drie-dimensionale uitdrukking van is. De ware realiteit is veel diepgaander en je zou het tot een innerlijk besef kunnen brengen. De ons bekende fysieke wetmatigheden zijn er niet op van toepassing!Eigenlijk heel interessant om vanuit dit besef de inhoud van Steiners boeken te lezen!Bernard HeldtVerzonden vanaf mijn Galaxy

Plaats een reactie