De noedelsoep

Het was in de jaren voor 1910 – wellicht in München -, toen Rudolf Steiner tijdens zijn voordrachtsreizen nog vaak in particuliere pensions woonde en daar ook in de kost was. Zo gebeurde het dat men hem bij een maaltijd ook een noedelsoep met veel kruiden voorzette. Die smaakte hem zo goed dat hij zich een tweede, ja misschien zelfs een derde bord liet geven.

De volgende morgen moest hij vertrekken en kwam met mejuffrouw Von Sivers en de gastvrouw op het station. Terwijl hij zelf al in de klaarstaande trein stapte – hij reisde graag in een coupé voor zich alleen –, stonden de beide dames op het perron, om afscheid te nemen. Daarbij haalde plotseling de maakster van de goede soep een inmaakglas uit haar handtas en gaf het aan mejuffrouw Von Sivers met de woorden: ‘Lieve mejuffrouw Von Sivers, de doctor heeft toch gisteren mijn soep zo geprezen en ze zo graag gegeten dat ik nog wat daarvan voor hem gekookt heb. Neemt u het alstublieft mee. U kunt het meteen na aankomst opwarmen. Het recept heb ik ook opgeschreven voor het geval dat u het zelf ook eens wilt koken!’

Wie zich mevrouw Marie Steiner-Von Sivers nog herinnert, zal zich haar onwil en haar houding kunnen voorstellen. – Nu, ze wachtte tot de trein buiten de stad was en door het open landschap reed. Toen opende ze het raam, goot de soep eruit en wierp het glas er achteraan.

Bij het volgende station – in die tijd stopten de D-treinen nog langer dan tegenwoordig – hoorde men op het perron de treinconducteur luid foeteren: ‘Wat een zwijnenboel! Waarom hebben we in de wagon dan een toilet? Kunnen de mensen dan niet tot daar aan toe komen, als ze beroerd worden? Mij de hele wagon vol kotsen!’

Zelfs Rudolf Steiner hoorde het en verliet de coupé. De wagon zag er werkelijk vies uit, want de noedels waren door de wind over de hele buitenwand verdeeld, en het raam van het treindeel was als bron duidelijk gemarkeerd. Daarbij stond mejuffrouw Von Sivers met een rood hoofd.

‘Nu’, zei Rudolf Steiner, ‘die man heeft gelijk! Men kan het hem niet kwalijk nemen.’ Daarbij pakte hij uit de achterzak van zijn jas zijn zakdoek en begon de noedels van de wagon af te vegen, tot deze er weer enigszins fatsoenlijk uitzag. Zo corrigeerde hij van tijd tot tijd de impulsiviteit van de latere mevrouw Marie Steiner.

Bron: Sie Mensch von einem Menschen! Rudolf Steiner in Anekdoten door Wolfgang G. Vögele (bladzijde 78-79)

noedelsoep-V

Eerder geplaatst op 18 augustus 2019  (2 reacties)

33 gedachtes over “De noedelsoep

  1. Fijn zo’n grappige anekdote op de maandagochtend en de noedelsoep ziet er lekker uit. Nu weet ik meteen wat we vanavond gaan eten in dit huis. Heb een blije dag!

  2. antondemonaco

    Anton

    Mevrouw von Sivers behoorde tot een adelsgeslacht in Rusland.Zij had een nogal hevig temperament,dat kwam regelmatig tot uiting tijdens de euritmie-onderwijs dat zij verzorgde.Zij heeft in feite de euritmie op de wereld gezet.

    Toch wel een goed huwelijk, een Steiner die het slonzig gedrag van zijn vrouw Sivers repareerde…

  3. Henk Smith

    Beste Ridzerd,

    Om jou op de hoogte te houden over de acties om het probleem van de euthanasie bekend te maken stuur ik je hierbij mijn open brief die aan alle leden van de tweede kamer zijn gemaild. Ik stuur je dit omdat de veelzijdigheid in keuze van onderwerpen, door veel lezers wordt gewaardeerd. En omdat je er eventueel commentaar op zou willen geven.

    Met vriendelijke groet,
    Henk Smith

  4. Henk Smith

    Geacht kamerlid,

    Hierbij vraag ik uw aandacht voor een probleem dat vanuit de antroposofische geesteswetenschap als een dramatische cultuurramp moet worden beschouwd. Het betreft de manier waarop euthanasie in onze tijd wordt uitgevoerd.
    Het gaat niet om de ethiek, maar wel om de wijze waarop het gebeurt.

    Voor onderzoeksresultaten vanuit de antroposofische geesteswetenschap is in onze tijd, waar enkel van een materialistisch mensbeeld wordt uitgegaan nauwelijks enige belangstelling. De inhoud van deze mail is dan ook niet bedoeld om interesse te wekken voor de antroposofie maar alleen om een ernstige waarschuwing te laten horen over een bepaald aspect van wat tegenwoordig steeds meer aan de orde is in Nederland, maar ook in een aantal andere landen in Europa.

    Het betreft de toenemende toepassing van euthanasie zoals die in deze landen wordt uitgevoerd.
    De euthanasie zoals die in Nederland wordt uitgevoerd, moet voldoen aan bepaalde eisen. De ‘medicijnen’ (Thiopental, een natriumcyanide, en Rocuronium) die worden gebruikt, zijn bij wet voorgeschreven. De werking van deze stoffen hebben hetzelfde effect als de vergiftiging zoals die door Steiner werd beschreven bij zelfmoord door cyaankali.
    Steiner: “En het ergste is altijd dat het gevaar zich voordoet, dat wanneer iemand zich met cyaankali vergiftigt, de ziel dan sterft en de mens in plaats van verder te leven in de ziel, de ziel zich overal in de wereldruimte verdeelt. Als antroposofische inzichten zich zouden verbreiden, dan zou geen mens zich nog met cyaankali vergiftigen, men zou er eenvoudigweg niet aan denken (Steiner, 1923).”
    De levenskrachten van het etherlichaam overheersen tijdens het leven de fysieke wetten. Alleen het leven zelf, en dus ook het etherlichaam, is voor ons niet waarneembaar en we kunnen het niet anders dan als een concept waarnemen en kennen.
    Helderzienden die dit imaginair wel kunnen waarnemen, beschrijven het als werkzame vloeiende krachten die stromend actief zijn in prachtige kleuren.
    Ook dit etherlichaam zal na ons sterven, net zoals ons fysiek-stoffelijk lichaam dat weer door de stoffelijke wereld wordt opgenomen, terugkeren naar het gebied van die levenswereld, die zich rondom onze aarde bevindt en de werkzame levenskracht is waardoor de aarde tot een levende planeet werd.
    Het etherlichaam maakt zich dus los van het fysiek-minerale lichaam, dat is wat er met het sterven gebeurt. Tijdens de slaap is er alleen maar sprake van de losmaking van de ziel en het ‘Ik’, die dan gescheiden zijn van het fysiek-minerale lichaam en het etherlichaam. Wat er tijdens de slaap dus achterblijft, is ons stoffelijke lichaam, verbonden met ons etherlichaam, dat ons fysiek-minerale lichaam tijdens het slapen regenereert.
    Het gevaar waarvoor Rudolf Steiner waarschuwt is dus het sterven door middel van een cyanide dat het normale loslaten van het menselijk etherlichaam onmogelijk maakt, maar dit etherlichaam als het ware vernietigt.

    Een chemische reactie, vanuit de stoffelijke materiële wereld, vormt dus een rechtstreekse bedreiging voor het voortbestaan van de onstoffelijke ziel in de geestelijke wereld. Dit zou voor mensen een angstaanjagende gedachte moeten zijn.

    Het is duidelijk dat er niet gesproken kan worden van een rechtstreeks aangebracht trauma, maar wel dat de chemische reactie van cyanide in het menselijke bloed een verwoestend effect heeft op het onstoffelijke levenslichaam, het zogenoemde menselijke etherlichaam.

    Er vindt namelijk een verscheuring plaats van de ragfijne geestelijke levensstructuur, dit is een geestelijke structuur die grenst aan de meest verfijnde stoffelijkheid van het menselijk fysiek-minerale lichaam.
    Cyanide veroorzaakt een snelle omzetting van alle aanwezige zuurstof in stikstof en veroorzaakt daardoor een veel te snelle loslating van het etherlichaam, zoals dat bij elk ander sterven niet plaatsvindt.

    Dit is het gevaar dat zich bij elke vergiftiging met cyanide voordoet, zo deelt Rudolf Steiner ‘grondlegger van de antroposofie’ mee in een van zijn voordrachten.
    Dit vormt ook een bedreiging van het voortbestaan van de menselijke ziel bij het sterven door euthanasie waar ook gebruik gemaakt wordt van cyanide.

    Om die reden is het boek “Voer voor Theologen en Materialisten” geschreven. Iedereen die denkt over euthanasie en over het verder leven van de menselijke ziel in de geestelijke wereld zou die beschrijving van Rudolf Steiner over het sterven door cyanide moeten kennen. (Boekengilde ISBN 978-94-6437-630-2)
    Het gaat hierbij niet over de ethische vraag of euthanasie wel of niet zou moeten worden verricht, maar over de effecten van cyanide die de verbinding van ons ego met onze ziel onmogelijk maakt.

    Ook is er in Nederland nog een boek verschenen over de gevaren van de toepassing van euthanasie: “Het maakt uit hoe je sterft” met de subtitel “Visies op euthanasie”. Samenstelling: Thom Kloes.
    Op de achterflap: “Het is belangrijk dat we ons realiseren dat je bij euthanasie je levensweg niet volbrengt. Wat kan de bijzondere betekenis zijn van een laatste levensfase?Watmissenwealsweonslevenvoó ŕ onsnatuurlijkestervensmoment beëindigen? Welke invloed heeft dat op de doorgang naar een ander bewustzijn dat zich na de dood ontvouwt?”

    Dit boek is tot stand gekomen met bijdragen van diverse auteurs die in de gezondheidszorg werkzaam zijn.
    Luc Vandecasteele, een van de medesamenstellers van het boek, is arts te Gent en beschrijft de gevaren die bij het toepassen van euthanasie een rol spelen.
    “Met name de toegepaste ‘medicamenten’ verstoren het natuurlijke stervensproces en hebben een grote impact op het loslaten van het levenslichaam, met ernstige consequenties. De mens is een spiritueel wezen, geboorte en sterven moeten anders worden beschouwd dan alleen maar vanuit een materialistisch standpunt.”

    “Met bijdragen van Hans van Delden, Anton Dekkers, Steven Matthijsen, Jolien Wilmar, Michiel Marlet, Haijo Wit, Roel Amons, Jaap van de Weg, Tjaard Barnard, Joost Röselaers, Marianne de Nooij, Madeleen Winkler, Ingrid Deij, Henk Bakker, Heleen de Weger en Jan Pieter van der Steen.

    Zowel door de kerkelijk wereld alsook in materialistische kringen wordt iedere benadering vanuit de geesteswetenschap ten onrechte als een bedreiging beleefd. Geesteswetenschap heeft juist bewondering voor de uitkomsten van de natuurwetenschap en respecteert de devotie van elke gelovig mens.

    Maar het is bij de geesteswetenschap net als bij natuurwetenschap niet de overtuiging waar het om gaat, maar het gaat om de uitkomsten van onderzoek.
    In dit geval om te waarschuwen voor het gevaar van de manier waarop euthanasie wordt uitgevoerd, en om indien mogelijk te kiezen voor een andere vorm van euthanasie.

    De antroposofische geesteswetenschap is geen geloof, maar bestudeert de geestelijke wereld door middel van geestelijk onderzoek, zoals de materiële wereld door middel van natuurkundig onderzoek wordt bestudeerd.
    De beschreven gevaren van euthanasie zoals die wordt uitgevoerd zijn dus niet gebaseerd op een religieuze overtuiging, maar op uitkomsten van geesteswetenschappelijk onderzoek.

    De ervaring van het ‘zelfbewustzijn en het ‘Ik-bewustzijn’, is voor jonge mensen de eerste beleving van ‘het Zijn’. Dit is het geestelijk ervaren van het meest wezenlijke van jezelf.
    Dit geestelijke ‘Ik’, dat bij mensen als het hoogst geestelijke orgaan in zijn ontwikkeling moet worden beschouwd is de kern van het menselijk bestaan en maakt deel uit van de menselijke ziel.

    Wezenlijke antwoorden op levensvragen kunnen door onze materialistische wetenschap niet worden gegeven, alle vooruitgangen en successen ten spijt.
    Ook de theologie heeft geen antwoorden op de levensvragen die iedereen heeft en waar je antwoorden op verlangt.
    Van die twee gebieden, de natuurwetenschap en de theologie, zijn er dus geen bevredigende antwoorden te verwachten.

    “De moderne mens beschikt nu over een abstract denken waarmee hij een mathematisch-mechanisch wereldbeeld kan bouwen, waarmee hij technologie kan bedrijven, maar waarmee hij niet tot de werkelijkheid van het ‘leven’ als zodanig kan doordringen. Naar Steiners oordeel is dit wel mogelijk, wanneer de structuur van het bewustzijn wordt veranderd: “door het bewustzijn te bevrijden van de ontkrachting en verlamming die het lichaam bewerkstelligt, kunnen de begripsinhouden in hun levende werkelijkheid worden ervaren”.

    Het denken in zulke levende begripsrealiteiten kan een levend denken genoemd worden.” (Pim Blomaard bij zijn vertaling van Steiners “Wahrheit und Wissenschaft “)

    Henk Smith

  5. Henk, ja zeer goed dat je deze brief naar de kamerleden hebt gestuurd. Het is een zeer belangrijke zaak. Ik hoop dat de politici er begrip voor hebben, maar ik vrees dat het maar weinig zullen zijn. Zeer treurig en bedrukkend dat de mensen nu zowat nooit eens willen luisteren naar Steiner en zelfs durven beweren dat hij een fantast en een leugenaar is.

  6. Thomas, Ik denk aan palliatieve sedatie. Details hiervan weet ik niet meer precies, maar het is het in slaap houden tot de dood volgt.

  7. hedvig1955

    Wat verontrustend zeg

    Wordt bij euthanasie bij dieren ook cyanide gebruikt?

    hoe zit het bij dieren

  8. dat lijkt me niet. Palliatieve sedatie mag enkel worden ingezet als het sterven binnen twee weken plaats zal vinden. Bij de meeste euthanasiezaken is dat juist niet het geval.

  9. hedvig1955

    Nog iets waar ik ineens aan dacht

    Ik geloof in een almachtige God.

    Staat de almachtige God niet boven de werking van een materiële stof als cyanide?

  10. Hedvig, ja, ik heb ook lang gedacht, dat het lichaam alleen gedood kan worden, maar niet de ziel en de geest. Maar het blijkt dus allemaal weer veel ingewikkelder, zoals gewoonlijk in de antroposofie. 😀

  11. hedvig1955

    Onze hemelse Vader heeft alles geschapen en is, zoals gezegd, almachtig. Hij kan wonderen verrichten. Ik kan me niet voorstellen dat een stof sterker is…..

    Of speelt de intentie ook mee????

  12. antondemonaco

    EEN GOEDE DAAD

    God heeft de wereld geschapen,hij is almachtig dat is de waarheid. Ook het boze is onderdeel van de schepping.Het komt er op aan hoe wij met de schepping omgaan.Heel veel goeds kan door misbruik eveneens groot leed teweeg brengen.Dit is het pad dat de mensheid moet gaan,en dat met vallen en opstaan.

    Henk Smidt heeft met dit uitstekend geredigeerde handvest een goede daad verricht,onafhankelijk van wat het oplevert.Maar het zal vroeg of laat ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen. Daarvan ben ik overtuigd.Wij zijn in het leven dikwijls vertwijfeld in de zin van “zal ik het wel of niet doen,heeft het zin”…

    (Het minder belangrijke feit is toch maar altewaar: aan de honderden CITATEN-LEZERS, dit manivest, nu ook een beter inzicht hebben gekregen.

    ANTON BEDANKT HENK

  13. Thomas

    Het is opvallend hoe de laatste tijd in het Westen euthanasie wordt gepusht. Zie je het als dakloze niet meer zitten? Dan kun je in Canada gratis euthanasie krijgen! In België heeft de voorzitter van de Christelijke (!!!) Mutualiteit onlangs gepleit voor euthanasie bij ouderen die het niet meer zien zitten, die vinden dat hun leven op is, zonder dat ze ziek zijn. We zitten duidelijk op een glijbaan. En zoals altijd bij een glijbaan : zodra je je afduwt, kun je alleen maar dieper wegzakken, zonder te weten in welk zwart gat je uiteindelijk zult belanden. We nemen geen tijd meer om onze medemens er weer bovenop te helpen, liever gewoon een spuitje, dat is zoveel makkelijker. Iedereen heeft het immers druk-druk-druk, hoewel we nu zowat de helft minder uren werken dan onze voorouders (6 dagen per week, een flink stuk meer dan 7,5 uur per dag, en geen betaalde vakantie).

  14. Sorry, lezers, de link over Euthanasie wil maar moeizaam openen. Ik ben anders wel tevreden over Google, maar nu is het wel een hoop gemieter.

  15. Ja, Kees, het is allemaal in de war. Ik heb nu iets veranderd. Als het goed is, kan nu elke lezer de link meteen openen.

  16. @henk Smit wat ik me afvraag: wie heeft geconcludeerd dat het bij de gebruikte medicijnen bij euthanasie om HETZELFDE EFFECT als cyaankali gaat? Dat moet dan ook geesteswetenschappelijk geschouwd zijn daar het om uitwerkingen op het ether lichaam gaat. dus ik zou hier dan graag een verwijzing naar die bron krijgen. Lijkt me niet onbelangrijk gezien de ernst van het onderwerp en de claim die ermee gemaakt wordt!

  17. @henk Smit wat ik me afvraag: wie heeft geconcludeerd dat het bij de gebruikte medicijnen bij euthanasie om HETZELFDE EFFECT als cyaankali gaat? Dat moet dan ook geesteswetenschappelijk geschouwd zijn daar het om uitwerkingen op het ether lichaam gaat. dus ik zou hier dan graag een verwijzing naar die bron krijgen. Lijkt me niet onbelangrijk gezien de ernst van het onderwerp en de claim die ermee gemaakt wordt!

  18. hedvig1955

    Indrukwekkend verhaal van de heer Henk Smit

    Ik zou graag een exacte bronvermelding willen zien. In welke GA staat dit? Dan kan ik het hoofdstuk waar de heer Steiner dit geschreven heeft eens zelf lezen.

    Ik heb gezocht naar de stoffen die gebruikt worden bij euthanasie. Alleen Thiopental kwam ik tegen. De andere twee niet. Er verschenen vraagtekens in mijn brein.

    Wie ben ik, maar ik denk dat iets stoffelijks niet in staat iets onstoffelijks te vernietigen.

  19. Hedvig, ik heb eens gezocht in Anthrowiki. Daar staat onder meer: “Und das Schlimme ist, daß immer Gefahr vorhanden ist, wenn einer sich mit Zyankali vergiftet, daß das die Seele mitnimmt und der Mensch, statt daß er in der Seele weiterleben könnte, überhaupt in der ganzen Welt verteilt wird und namentlich im Sonnenlicht verteilt wird. Wenn anthroposophische Erkenntnisse sich verbreiten würden, so würde sich kein Mensch mehr mit Zyankali vergiften. Es würde ihm gar nicht einfallen! Daß Vergiftungen mit Zyankali eintreten, das ist nur die Folge der materialistischen Weltanschauung, weil die Menschen glauben: tot ist tot, ganz gleichgültig, ob man durch Zyankali den Tod erleidet oder durch die innere Auflösung. Das ist aber nicht gleichgültig! Wenn man durch die innere Auflösung den Tod erleidet, dann haben Seele und Geist den gewöhnlichen Weg zu gehen in die geistige Welt hinein; sie leben eben weiter. Wenn Sie aber durch Zyankali sich vergiften, dann hat die Seele die Absicht, überall mit jedem Körperteilchen mitzugehen, und namentlich sich auszubreiten im Stickstoff und sich aufzulösen im Weltenall. Das ist der wirkliche Tod von Seele und Geist [Hervorh. nicht.i. Orig.]. Wenn nun die Menschen wissen würden, daß Seele und Geist der eigentliche Mensch ist, dann würden sie sagen: Wir können unmöglich diese furchtbare Explosion hervorrufen, die dann hervorgerufen wird in feiner Weise im ganzen Weltenall, wenn ein Mensch sich vergiftet mit Zyankali. – Denn jeder Mensch, der sich mit Zyankali vergiftet, der schaltet sich ein auf eine unrichtige Weise in den Strom, der von der Erde zur Sonne geht. Und man müßte, wenn man die richtigen Instrumente hätte, jedesmal, wenn sich ein Mensch durch Zyankali vergiftet, in der Sonne eine kleine Explosion sehen. Und die Sonne wird schlechter dadurch. Der Mensch verdirbt das Weltenall und auch die Kraft, die von der Sonne zur Erde strömt, wenn er sich vergiftet mit Zyankali. Der Mensch hat wirklich Einfluß auf das Weltenall. Wenn sich der Mensch mit Zyankali vergiftet, dann ist das so, daß er eigentlich die Sonne ruiniert! Und so ist es bei jeder Zyankalivergiftung.” (Lit.: GA 351, S. 47)[1][2]

    Als je in Anthrowiki bij Zoeken invult Zyankali, dan staat er nog wel meer.

  20. Haike

    Kijk op de site van Zoltán Schermann, Antroposofisch Arts https://praktijkcorylus.nl/Zoltan-Schermann-Artsenpraktijk.php

    Druk op “Publicaties” en lees daar ‘Stervensproces en lotsbestemming‘ over de enige keer dat hij toch iemand hielp bij euthanasie. Daarin beschrijft hij ook de 2 toegestane middelen die bij dit proces gebruikt worden, en hoe hij zag hoe de Ziel van de stervende in stukken het fysieke lichaam verliet.

    Ik was zo dom om het hem niet te vragen maar hij beschrijft expliciet dat de Ziel bij het toepassen van deze twee middelen in stukken gereten wordt. Misschien zijn er andere middelen waarbij de versplintering van de Ziel niet plaats vind.

    Die stukken worden dan weer bijenkaar gezocht door je Engel.

    En over de Geest is Steiner duidelijk: die kan niet kapot of ziek worden. De oorzaak van wat wij een Geestesziekte noemen de oorzaak daarvan moet altijd in het fysieke lichaam gezocht worden.

    Verder is het belangrijk om ook genuanceerd te kijken naar gif. Cyaan zit in de pit van de Appel. In de Abrikozenpit zit nog veel meer, 3 van deze laatste en je kan aan een nieuwe incarnatie beginnen mits je er toestemming voor krijgt. Zelfmoordenaars verblijven namelijk veel langer aan de andere kant dan de mensen die “normaal” overlijden.

    Maar ik geef je op een briefje: Als het cyaan niet in die pitten zit, zal er ook nooit een nieuwe Appel of Abrikozenboom gaan groeien, dat gif is onontbeerlijk en heeft een functie.

  21. hedvig1955

    Ridzerd en Haike, hartelijk dank voor jullie uitgebreide toelichtingen.

    Blijft nog over dat ik bij de bij wet voorgeschreven middelen hydrocyanide niet zie staan. Wel middelen die je in slaap/coma brengen. Ik vind het toch moeilijk te vatten dat iets stoffelijks de onstoffelijke ziel kan vernietigen.

    En als je engel alle zielstukken weer bij elkaar heeft. Is dat dan weer te “lijmen” of is de ziel voor altijd verloren?

    Ja Haike zelfs gif kan nieuw leven voorbrengen.

  22. Haike

    Ik denk dat die Engel ff bij een Amsterdamse ijzerhandel langs gaat, en een tubetje secondelijm koopt…. 😇

  23. Haike

    Effe serieus…

    Ik denk niet dat je Engel de moeite zou nemen als die Gruzielement bij elkaar te zoeken als dat toch geen zin heeft.. Daarnaast ben ik wel eens de tekst tegen gekomen dat “Niets” verloren gaat….

  24. Haha, Haike, gelijk heb je, het is een goede zaak om wat relativerende grappen te maken, anders kan een mens wel krankjorem worden van zulke gecompliceerde zaken.

  25. hedvig1955

    Haike, ik ben ook blij met je relativerende woorden.
    ik zit er erg over te piekeren. Heb erg te doen met mensen die dit is overkomen. Ik heb gelezen dat hydrocyanide ook in het gas zat waar de Joden mee vergast zijn. Dubbel gepakt dacht ik. Wat mijzelf betreft, ik ben niet zo voor euthanasie, maar je weet niet wat de toekomst brengt…

    Gruzielementen, dat is het woord waar ik ook aan moest denken!!! Ik heb ook ergens gelezen dat niets (niemand?) verloren gaat. Dat is troostgevend. Dank je dat je dat in dit verband vermeldde. 🤗

  26. Hedvig, wat het piekeren betreft ben je lang niet de enige. Ik heb vaak bij de antroposofie dat ik iets niet begrijp of mij iets afvraag, dat mij dan in de kop begint te malen. Voor zover ik weet is het enige wat je er aan doen kunt: bewust aan iets anders gaan denken of beter nog iets anders doen. Dit klinkt simpel, maar is het vaak niet. Ik zie het dan maar als een goede oefening in denkdiscipline.

  27. Haike

    Hoi Hedvig,

    Graag gedaan.

    Maar over dat dubbel gepakt worden.. het uiteen spatten van de Ziel in gruzelementen (ik denk dat J.K. Rowlings wel wat af weet van de alternatieve zienswijzen) heeft denk ik niet met de stof die toegediend wordt te maken, maar met de beslissing van de persoon die zelfmoord pleegt. Dan ga je namelijk ook tegen de mensheids ontwikkeling in. Al die mensen die besloten hebben om een Joods getinte incarnatie door te maken, ten tijde van de 2e wereldoorlog en die incarnatie op een gruwelijke gedwongen manier moesten beëindigen, hun Ziel is niet versplintert, ze zijn immers gedood/vermoord. Zelfmoord plegen is echt iets heel anders als vermoord worden of gewoon sterven.

    De Amerikaanse actrice Shirley MacLaine die heel spiritueel is ingesteld verteld daar over in haar boekje van haar tocht naar Santiago de Compostela. Ze herinnerd haar vroegere incarnaties en 1 daarvan was ten tijde dat Atlantis verging. Dat was voor haar een heel deprimerende ervaring dat ze besloot uit die incarnatie te stappen en zelfmoord te plegen.

    Daar waren ze in de Geestelijke wereld not amused over, beschrijft ze dan verder….

    Aan Steiner wordt er ook gevraagd of er Zonde’s bestaan. En hij antwoord ontkennend. En als er wel een bestaat dan is dat die van zelfmoord plegen… voegt hij er dan aan toe.

Plaats een reactie