Het fysieke is een gevolg van het voorafgaande geestelijke, en mensen hebben het onder bepaalde omstandigheden door kennis van de verbanden in de hand om het fysieke met zijn geestelijke oorsprong te verbinden. Wie bijvoorbeeld weet hoe een bepaalde ziekte verbonden is met bepaalde gewaarwordingen en gevoelens, weet dat hij door die gevoelens op te roepen ook de ziekte kan oproepen. De zwarte magiër kan deze kennis gebruiken om de menigte te vernietigen. Daarom kunnen de diepere esoterische waarheden niet zonder meer aan iedereen worden onderwezen, omdat ze onmiddellijk een scherpe verdeling in goed en kwaad zouden oproepen. Dit is het gevaarlijke van het verspreiden van de geesteswetenschap. Want men kan niemand leren gezond te maken zonder tegelijkertijd te leren ziek te maken.
Bron: Rudolf Steiner – GA 93a – Grundelemente der Esoterik – Berlijn, 3 november 1905 (blz. 236)
Tekening door Marcin Rutkowski
Dit geldt toch niet voor besmettelijke ziektes, zoals corona? Voor welke ziektes geldt dit dan eigenlijk wel?
Bernard, in deze voordracht komt het item bacillen (micro-organismen) en infectieziekten in relatie tot geestelijke en psychosomatische inwerkingen in een zekere context uitgebreid aan de orde. Zie Ridzerds verwijzing naar die voordracht in het Duits en zie (beluister) een vertaling naar het Engels daarvan in dit luisterboek, 29e voordracht, Berlijn 3 november 1905:
Deze voordracht waaruit het Steiner citaat van vandaag is gelicht.
Het slotdeel van de alinea waaruit Het Steiner citaat van vandaag (GA 93a, bladzijde 235) is samengesteld luidt:
Rudolf Steiner
” Waar occulte leringen meer in volksgelederen zijn doorgedrongen, hebben zulke dingen plaatsgevonden. Over bepaalde delen van het Oosten kan men berichten vernemen die waar zijn dat daar sekten zijn die er zich op toeleggen om bepaalde ziekten voort te brengen. – Zo komt men steeds meer tot een verklaring van materiële verschijnselen op basis van geestelijke duidingen. ”
(GA 93a, bladzijde 235 en 236)
Mooi aanvulling, John. Je vraagt je wel eens af: Wat zijn dat in hemelsnaam voor mensen die er zich op toeleggen bepaalde ziekten voort te brengen.
Veelal verduisterde zielen, Ridzerd. Soms bewust uiterst doortrapte lieden met nodige kennis van zaken. Wat zijn kenmerken van een sekte en van sektevorming? Niet alleen excommunicatie of iemand losweken uit zijn oorspronkelijke omgeving, isoleren, maar nog veel meer. Tot en met (ultiem): ‘Ik wil mijn broeders – de ander – hoeder niet zijn. Hem doden, elimineren!’
Een voorbeeld dat zich eind 20e eeuw in Japan voordeed:
Japan’s Deadly Doomsday Cult.
Verduisterde zielen? Jazeker in die omschrijving kan ik me wel vinden. Maar ik denk dat het mensen zijn die niet de moed hebben, het lef niet hebben om de weg naar het licht en dus ook de zuiver worden niet zal plaats vinden, omdat het een lange en zware weg is. Maar staat er niet geschreven dat niemand zal achterblijven, en dat niets verloren gaat?
En is het niet zo dat we allemaal een dergelijke incarnatie (moeten) doormaken?
Oerbeeld van een zwartmagiër vormt het personage Klingsor uit het Parsifal epos. Klingsor beroofde met hulp van Kundry, die hij in occulte gevangenschap hield, van Anfortas heilige lans, met alle gevolgen van dien voor Anfortas. Parsifal optreden bracht daar verandering in.
Parsifal‘s optreden…
Tot slot hier de beginscéne van het tweede bedrijf van Richard Wagners Parsifal, waarin Klingsor ook Parsifal onschadelijk tracht te maken en daarmee naast de ontheiligde lans ook de heilige graal in bezit probeert te krijgen. In deze scéne zie je wat voor macht Klingsor over Kundry uitoefent. Zij wordt op Parsifal afgestuurd om hem te verleiden en verontreinigen om zo de heilige taak waarvoor hij is voorbestemd onmogelijk te maken. Net zoals dat bij Anfortas het geval was geweest. Eerst voert hij de (giftige) bloemenmeisjes op om Parsifal in verwarring te brengen en te verzwakken. Daarna treedt Parsifal met de bloemenmeisjes in aanschouw op het toneel (in het rijk van Klingsor), maar dat tafereel en het verdere verloop wordt in de onderstaande scéne van het tweede bedrijf niet getoond. Het onderstaande vormt slecht een fragment van het tweede bedrijf. Duur video: 15 minuten en 57 seconden.
N.B.
Hier een complete uitvoering (2007) met Engelse ondertiteling (libretto).