Boeddha / Christus

Het is nu 1900 en nog eens 500 jaar geleden, dat de grote Boeddha op aarde leefde. De occulte feiten leren ons, dat het nog wel 3000 jaar zal duren, voordat de mensen in grotere getale zo ver gekomen zijn, dat ze uit eigen morele overtuiging, uit eigen hart en ziel het achtvoudige pad, de wijsheidsleer van Boeddha, in zich ten volle kunnen ontwikkelen. De Boeddha moest eerst er zijn en vandaar ging de kracht uit, die de mensen tot ontwikkeling van de wijsheid van het achtvoudige pad zal voeren; dan is het hun geestelijk eigendom geworden – dit duurt dus nog ongeveer 3000 jaar. De mensen zullen zelf op deze leer komen; ze zullen deze niet van buitenaf hoeven op te nemen. Ze kunnen dan zeggen, dat dit achtvoudige pad uit hen zelf te voorschijn komt als de leer van medelijden en liefde.

Als er niets verder gebeurd zou zijn, dan dat Boeddha “het rad der gerechtigheid” had laten rollen, dan zou de mensheid na 3000 jaar ook wel zo ver gekomen zijn, dat ze zelf die leer van medelijden en liefde “kende”; maar het is heel wat anders, ook de kracht te hebben ontvangen om er naar te leven. Dat is het onderscheid: niet alleen maar weten van het bestaan van medelijden en liefde, maar ook dat medelijden en die liefde te ontwikkelen onder leiding van een persoonlijkheid. Dit ging van de Christus uit – Hij goot om zo te zeggen de mensen de liefde in en deze zal geleidelijk groeien. Als de mensen nu aan het einde van hun ontwikkeling gekomen zullen zijn, dan zullen ze als wijsheid bezitten: de inhoud van de leer van medelijden en liefde. Dat hebben ze dan aan Boeddha te danken. Maar tevens zullen ze de liefde vanuit hun Ik naar de mensen kunnen doen uitstromen en dát zal de mensheid aan de Christus te danken hebben.

Bron: Rudolf Steiner – GA 114 – Das Lukas-Evangelium – Bazel, 25 september 1909

Nederlands Het Lukas Evangelie – vertaling A. Goedheer-de Keizer (blz.197-198)

buddha-and-jesus

Eerder geplaatst op 25 december 2013  (3 reacties)

Advertentie

37 gedachtes over “Boeddha / Christus

  1. Leer en kracht. Hieronder de desbetreffende negende voordracht uit Het evangelie naar Lucas – Esoterische achtergronden in audiovorm uitgesproken in de Engelse taal.
    Christ and Maitreya Buddha
    Zwitserland, Bazel, 25 september 1909
    Startpunt: 6 uur, 13 minuten en 30 seconden

    1. Naast deze verwijzingen tenslotte nog een inhoudelijke opmerking:
      Wezenskenmerk van (menselijke) goedheid, onderdeel van de (Platonische) trits waarheid, schoonheid en goedheid, is volgens Rudolf Steiner het naar buiten treden, het uit zichzelf treden van een mens – zich verplaatsen in een ander wezen – met medelijden (medevoelen) en medewillen. Eerst dan treedt moraliteit op, aldus Steiner.
      In diverse voordrachten roerde Steiner dit belangrijke levensthema aan. Kunstzinnig is het treffend verbeeld in het epos van Parsifal.

  2. henri

    Von Budda zu Christus

    Zeker vermeldenswaardig bij dit citaat is de belangrijke rol die deze ook speelt in het leven van Steiner zelf en in zijn eigen geestelijke ontwikkeling .
    Zo kreeg hij in 1899 een ontmoeting met het Christuswezen , en dit gebeurde doordat Steiner met zijn bewustzijn de geestelijke sfeer van de Intuitie ( ook boeddhisfeer ) betrad , dit is een sfeer die aan de grens ligt van het hogere Devachan ( de mentale zonnesfeer ) met de sfeer van Voorzienigheid .
    En alzo kon hij de nog hogere geestelijke wezens aanschouwen die boven die sfeer werkzaam zijn , met name de ” Meesters van wijsheid en samenklank der gevoelens “. Dezen werken als de bodhisattvas in een kring van twaalf , romdom de dertiende , de gestalte van Christus die als zon de wereld van Voorzienigheid beschijnt met als bron de Heilige Geest ( ook Vrouwe Sofia ) .Door al de inspiraties die Steiner hierbij ontving kwam hij ertoe een cyclus van voordrachten te geven , ” Von buddha zu Christus” aan het literaire gezelschap ‘ die Kommenden ‘, rond 1901-1902 . Want het is ook dan dat het lichaam van Steiner doordongen wordt en dit juist tijdens de 7de zevenjaars periode in zijn leven , een periode die nauw in betrekking staat met het ‘ geestzelf’ , zo vertelt Steiner in zijn biografie dat de wezens van deze sfeer afkwamen op hem , en het collectieve wezen van deze bodhisattvas is de Heilige Geest als de grote leraar van de ” Meesters van wijsheid en samenklank der gevoelens ” .. Aldus valt het te begrijpen dat Steiner rechtstrereks geinspireerd werd door de Heilige Geest , die zich in de boeddhisfeer als twaalfheid openbaart . Deze nieuwe bodhisattva die door Steiner werkte was niemand minder dan degene die rondom 150 VC werkte in de persoon van Jozef Ben Pandira , stichter van de Esseense therapeutenschool om de komst van Christus voor te bereiden . Deze bodhisattva zal ook eens tot menselijke boeddhi worden bij zijn laatse incarnate als de Maitreya Boeddha rond 4500 n C .

  3. B

    Het verschil is dat medelijden en liefde vanuit ik-bewustzijn werkelijk een schuld wil delen, en medelijden en liefde vanuit ik-loosheid zowel verlichting als psychopathie kan betekenen.
    Christus is verbindend, boeddha meer onthechtend.
    Toch heeft Christus ook gezegd dat onthechting een voorwaarde is om Hem te volgen. Maar ik denk dan altijd dat Hij de bloedbanden bedoelde. Toch helpt de buddha daarbij. Het is iets van hetzelfde.

  4. John Wervenbos

    Ridzerd, graag wijs ik je op nog een andere hele belangrijke voordracht over essentiële wezenskenmerken van Boeddha en Christus en over hun onderling betrekkingen en samenhang:
    Buddha und Christus – Die Sphäre der Bodhisattvas
    GA 130, bladzijde 42 t/m 56
    Voor zover ik weet is nog niet vertaald naar het Nederlands.
    Hieronder een luisterboek versie op YouTube van die voordracht weergegeven in de Engelse taal: Buddha and Christ. The Sphere of the Bodhisattvas (Milaan, 21 September 1911):

    1. Maria-Leonie

      Had dit graag aan mijn dochter laten lezen, helaas kan ze geen Duits lezen. Ze wilde zich aansluiten bij een kerk, maar is daar verwijderd omdat ze teveel vragen had bij hun dogmatische kijk op het geloof.De Boedha werd gezien als een bijkomstigheid enz. Ik laat haar natuurlijk vrij haar weg te vinden. Maar in alles proef ik een vrije geest, waar ze al meer de Antroposofie zal herkennen als haar weg.

    2. Bedankt, John, ik zal er vanmiddag in beginnen. Als die link tenmiste openen wil. Het lukte net wel, maar nu ik hem gekopieerd heb voor Leonie, wil het weer niet.

      1. John Wervenbos

        Graag gedaan, Ridzerd. Mijns inziens staan er tekstdelen in die zich goed lenen voor je citatensite. Je kunt ook wachten op wat ik volgende week aanlever en daaruit vrijuit citeren. Kijk maar. Wat je zelf wilt natuurlijk.

  5. John Wervenbos

    Ridzerd, Maria-Leonie, Liesbeth en anderen. Een integrale vertaling van deze voordracht naar het Nederlands verloopt voorspoedig. Zal er een pdf-document van maken en voorzien van een klein voorwoord. Toevoegen van notenapparaat voert me op dit moment echter te ver.
    Verwacht dat het in de loop van de volgende week, week 49, klaar zal zijn. Dan zal ik dat hier aangeven en kunnen mensen die erin geïnteresseerd zijn me mailen, waarna ik het ze zal toezenden. De inhoud van deze voordracht past goed bij Advent en Kerstmis 2022.
    (P.S. Tussenstand Nederland – Amerika: 2-0; straks de tweede helft.)

    1. John Wervenbos

      Good game indeed! Nederlanders komen eindelijk een keer in hun spel… Dat dat mag aanhouden, ook in mogelijk vervolgwedstrijden.

    2. John, ik zag nu net dat ik uit deze voordracht al verscheidene citaten heb staan op Steiner citatensite. Als je ze wilt lezen, kun je ze wel vinden als je bij Zoeken invult GA 130 21 september 1911

  6. Ik lees nu net in deze voordracht iets zeer opmerkelijk.

    Ik citeer Duits met daaronder de vertaling door DeepL.

    ‘Sie wissen, daß der Mensch, wenn er durch die Pforte des Todes schreitet, seinen physischen und seinen Ätherleib ablegt, daß er eine kurze Zeit nach dem Tode etwas hat wie einen Rückblick auf sein gesamtes Erdenleben. Dann folgt die Zeit einer Art Schlafzustandes. Und der Mensch wacht dann nach einigen Monaten oder Jahren auf dem Astralplan, im Kamaloka, auf.’

    ‘U weet dat wanneer de mens door de poort van de dood gaat, hij zijn fysieke en etherische lichaam wegdoet, dat hij voor een korte tijd na de dood zoiets heeft als een terugblik op zijn hele leven op aarde. Dan volgt de tijd van een soort slaaptoestand. En dan, na een paar maanden of jaren, ontwaakt de mens op het astrale vlak, in het Kamaloka.’

    Over deze slaaptoestand waaruit de mens na een paar maanden of jaren ontwaakt, rept Steiner met geen woord over in zijn belangrijkstr boeken. Ik heb altijd gedacht dat het kamaloka meteen volgt op de terugblik van enkele dagen.

    1. John Wervenbos

      Ja inderdaad Ridzerd, die slaaptoestand waarover hij bericht in die voordracht is inderdaad opmerkelijk.
      Mozes als Sinterklaas… Misschien verwarren sommigen hem versuft of bevreemd met ‘Vader Abraham’. (Also just a joke.)

    2. Haike

      Maar het gaat om een voordracht, en ik ben het ook nooit ergens tegengekomen dat van die slaaptoestand. Wel dat er mensen zijn die gewoonweg niet in de gaten hebben dat ze door de poort van de dood zijn gegaan, en dus ook daar in een soort van illusie verder gaan, tot iemand ze erop wijst dat ze niet meer een aards bestaan hebben en ze wakker schut?

      Ik wil het niet wegwuiven of zo, maar kan het niet ook een fout van de toenmalige notulist die de voordracht neer schreef, zijn geweest?

      1. Zou inderdaad kinnen, Haike. Overigens hoop ik wel dat het klopt van die slaaptoestand. Dan kun je eerst even bijkomen van de doodschrik.😀

      2. John Wervenbos

        Overigens kwam ik spaarzaam in het verleden elder in de Steiner literatuur wel iets tegen over een slaaptoestand na het overlijden. Maar het is te lang terug om het weer of misschien moet ik zeggen alsnog helder voor de geest te krijgen. Dat komt nog wel een keer.

      3. Oh, toch wel dus. Ik ben er nog nooit verder iets over tegengekomen, maar ik sla ook vaak wel stukken over in sommige werken van Steiner.

  7. John Wervenbos

    Eén element uit de voordracht Buddha und Christus – Die Sphäre der Bodhisattvas (GA 130, bladzijde 42 t/m 56) heb ik vandaag op LinkedIn en Facebook al aan de orde gesteld met verwijzing naar een YouTube video en literatuurverwijzingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s