Kort geleden is een boek verschenen dat ik zeer zeker ter lezing zou willen aanbevelen, omdat het afkomstig is van een zeer geestrijk man en het bewijs kan leveren wat voor onzin geestrijke mensen ten aanzien van geestelijke dingen kunnen uitspreken. Ik bedoel het boek van Maurice Maeterlinck Over de dood. Onder velerlei dwaasheden, die erin staan, is ook de bewering dat, wanneer de mens eenmaal is gestorven, hij niet meer kan lijden, omdat hij dan een geest is en geen fysiek lichaam meer heeft. Een geest echter zou niet kunnen lijden. Het zou alleen het lichaam zijn dat lijdt. De geestrijke man Maeterlinck vleit zich dus met de illusie dat alleen het fysieke lijden kan en derhalve een dode niet kan lijden. Hij merkt in het geheel niet wat voor een fenomenale, bijna ongelooflijke dwaasheid erin ligt te beweren dat het fysieke lichaam, dat uit fysieke krachten en chemische stoffen bestaat, alleen lijdt. Alsof lijden gebonden zou zijn aan fysieke stoffen en krachten! Stoffen en krachten lijden in het geheel niet. Als dit wel mogelijk was, zou ook een steen kunnen lijden. Het fysieke lichaam kan niet lijden; wat lijdt is toch juist de geest, het ziele-element. Het is tegenwoordig zo ver gekomen dat de mensen over de eenvoudigste dingen het tegenovergestelde denken van wat zin heeft.
Bron: Rudolf Steiner – GA 148 – Aus der Akasha-Forschung/Das Fünfte Evangelium – Oslo, 3 oktober 1913 (bladzijde 47)
Eerder geplaatst op 21 maart 2018 (1 reactie)
Ergens in een voorgaand citaat zegt Steiner dat geestesziekte niet bestaat, en dat krankzinnigheid een fysieke oorzaak heeft.
Maar nu zegt hij dat geestelijk lijden wel degelijk bestaat.
Moet ik daaruit concluderen dat lijden inherent is aan het mens zijn,?
waar is het wijze gezelschap dat dit forum doorgaans bevokt bij deze wezenlijke vraag van B ?
Je hebt gelijk dat het een wezenlijke vraag is. Maar wijs ben ik niet en ik heb ook lang niet altijd tijd of energie om te antwoorden. Maar ik zal eens proberen of ik er wat van zeggen kan.
Ja, dat denk ik wel, dat lijden inherent aan het mens-zijn is. Alleen een dood lichaam kan niet lijden. Maar zolang de geest en de ziel in het lichaam is kan de mens lijden. Ook na de dood lijdt de mens in het kamaloka of vagevuur. Daarna volgt de tijd in het Devachan, Dit is volgens Steiner een tijd van gelukzaligheid, maar of lijden daar helemaal niet bestaat is mij niet echt duidelijk. Volgens Steiner is de geest altijd gezond en kan niet ziek worden, maar dat wil niet zeggen dat de geest niet kan lijden. 100% Duidelijk is het mij ook niet.
Het lijden is niet inherent aan het mens zijn. Het lijden is een van de drie wegen om als mens verder te komen in je ontwikkeling. Van de drie is dit de meest bewandelde, door de mens. Ook de meest bekende. Maar een andere weg gaan is die van de Liefde. Dan is er nog een derde weg maar het is me ontschoten welke dat is.
Dries dank voor je reactie.
Ik ben alleen bang dat ik nu de vraag zelf onderuit ga halen.
Want ik stelde lijden gelijk aan ziekte en dat was niet correct.
Zo goed om dingen te herzien, herhalen en herkauwen
Lijkt weinig ruimte voor dezer dagen
@Ritzerd
Misschien is het zo, dat als het lijden niet serieus genomen wordt, of opgemerkt als signaal, dat het dan ziekte van het lichaam kan worden. Dat zich dan manifesteert in gedrag dat dan foutief geestesziekte genoemd wordt.
Want de geest was aan het lijden maar werd niet bevrijd, waardoor het lijden het lichaam ziek maakte (?)
Neem bijvoorbeeld het nieuws.
Ik word er regelmatig letterlijk naar van, een misselijk gevoel.
Mijn gevoel kotst inmiddels van al het gekonkel over alle thema’s .
Ik schaar dat wel onder geestelijk lijden, hoe de terreur van de media op de psyche werkt.
Daar is echt begrenzing nodig want het maakt mensen krankzinnig.
Daar moet je het lijden van de geest serieus nemen, en jezelf beschermen tegen teveel sensatie gekakel.
Dan kun je alleen nog maar binnen keren, en in je eigen geheime tuin op adem komen terwijl je luistert naar de stem van de stilte, de betrouwbaarste nieuwsbron momenteel.
B. Ja, denk ik wel dat het lichaam door te veel lijden ziek kan worden en dat een mens uiteindelijk krankzinnig kan worden. Maar volgens Steiner is er bij krankzinnigheid altijd sprake van een defect in een lichaamsorgaan, waardoor de geest het lichaam niet goed kan gebruiken. Ach, wat een getob allemaal, ik weet het ook niet hoor.
Vooreerst lijden is altijd zielsgebonden want als je pijn hebt ergens in een lichaamsdeel is dat ook ge gevolg van het uittrekken van het astrale lichaam ( de ziel ) uit een fysiek deel van het lichaam , zegt Steiner ergens .
Ik denk dat het best wel te verstaan is dat de geest niet ziek kan worden , doch we lijden door de ziel die in het lichaam werkzaam is , zowel tijdens het leven als na de dood in bepaalde sferen (oa. het kamaloka ) . Steiner zegt dus wel inderdaad dat geestesziekte of krankzinnigheid steeds een fysieke oorzaak heeft , zoals zieke organen bijv want onze organen staan in verbinding met de planeten en hun zielewerelden . Ook atheisme , God niet kunnen vinden is een ziekte van het lichaam volgens Steiner. In hoeverre het zit in het Devachan na de dood weet ik niet meer , missch is er wel een toestand van gelukzaligheid ook na de dood od gaat het over hetgeen wij meenemen van ons karma in het Devachan waar wij werken aan de obouw van het volgende leven …
Het lijden is al een hoofstuk apart , van kapitaal belang . Het hangt eig samen met de luciferische krachten en hun ingreep in de mensheidsontwikkeling . In het boekje drie wegen naar Christus bespreekt Steiner de 3 wegen , de oudste is de weg van de Evangeliën ,dan de weg door innelijke ervaring die elkeen meebrengt bij incarnatie ,en vervolgens voor ons de weg door initiatie via de antroposofische beweging of ook inwijding genoemd .
Over dat lijden ,aangezien dat te maken heeft met het astrale lichaam , is dat niet uitsluitend aan menszijn gebonden zoals hier al vermeld is . dieen kunnen harden lijden ,en pijn ervaren dan mensen vertelt Steiner . Nu zijn er geestelijke wezens in de engelen-hierarchiën, die als laagste lichaam het astrale lichaam hebben , en dat zijn de Aartsengelen , de Archai erboven hebben als laagste lichaam het IK , de engelen hebben het etherlichaam en de mens het fysieke lichaam als laagste . Zodus denk ik aangezien wij ook weten dat er heel veel strijd is in de geestelijke werelden , die geestelijke wezen of engelen die een astrale lichaam hebben ook zullen lijden op een of andere manier , lijkt logisch .
De Geesten van de Vorm of Elohims doe de mens schiepen hadden als laage lichaamswezendeel het Geestzelf , dta is een trap hoger dan het IK , en de stap die de mens nu met zetten naar het Nieuwe Jupiter als volgende fase .
Totdaar een stukje wijsheid van de Het Wijze Gezelschap …wie beter weet mag altijd corrigeren …
Aha, wat ik missch vergeten heb te zeggen is dat die engelen of wezens zoals de opgestege Meesters van de Liefde en Harmonie, die al veel hoger staan , dat die eig hun astrale lichaam gelouterd hebben ( heet de Manas of Geestzelf ) op aarde door hun incarnaties en daardoor incarnatievrij zijn , en ik denk dat die niet meer lijden en ook vrij zijn van karma. Zo zie je maar …
Doordat ze alles doorleefd hebben en niets menselijks ze meer vreemd is.
Ja.Hetzelfde heeft plaats bij de bodhisatva ,die incarneert en samen werkt met een engelwezen werkt om zijn astrale lichaam in het geestzelf te omvormen .Als dit bijna is voltooid krijgt hij nog een laatste belichaming op aarde als menselijke boeddha ( Boeddha onder de bodhiboom ) en is verlicht en zal niet meer hoeven terug incarneren .
Onze volgende echte Boeddha op aarde zal omstreeks 4500 n C de Maitreya-Boeddha zijn , een hele grote leraar op aarde , ook voor werkelijk de Christus te begrijpen .Want dit gebeurt slechts om de 5000 jaar . Een Dhyani-Boeddha is nog hoger en heeft het stadium van geeestmens ( Atma) een Avatar is een goddelijk wezen dat tijdelijke naar de aarde incarneert om de mensen te helpen in crisistiijden zoals nu ( Mother Meera ) door Dharma te geven
Van Steiner was geweten dat in een bepaalde zevenjaarige cyclus middels een bodhisatva verbonden was die door hem werkte , en dat verbaast mij niet .