De werking van een mens gaat niet alleen uit van wat hij doet, maar vooral van wat hij is

U zult geen goede opvoeder en pedagoog worden wanneer u alleen kijkt naar wat u doet en niet naar wat u bent. De antroposofische geesteswetenschap bestaat eigenlijk om de volgende reden: om het belang in te zien van het feit dat de werking van een mens in de wereld niet alleen uitgaat van wat hij doet, maar vooral van wat hij is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 293 – Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik – Stuttgart, 21 augustus 1919 (bladzijde 27)

Vertaling: Marijke Buursink 

Zie ook: VRIJESCHOOL – Rudolf Steiner – Algemene menskunde – voordracht 1 (1-10)

Rudolf-Steiner-Poster

Geschilderd door Lutz Baar, een in 1946 in Berlijn geboren schilder, sinds 1970 wonende in Zweden

Eerder geplaatst  op 1 maart 2018  (6 reacties)

Advertentie

18 gedachtes over “De werking van een mens gaat niet alleen uit van wat hij doet, maar vooral van wat hij is

  1. Anton van Rooijen

    ANTON

    Een novum: ik begrijp niets van dit citaat!

    Ik ben geneigd te kiezen voor datgene wat de mens DOET, dat lijkt mij meer
    belangrijk dan wat hij IS…
    Anton

    1. Als je er veel over na gaan denken wat nu belangrijker is, wat iemand doet of wat hij is daar kom je eigenlijk niet uit. Maar het valt niet te ontkennen dat er een grote invloed uitgaat van hoe iemand is, ook al zou hij of zij niets doen. Er zijn van die mensen die een soort uitstraling hebben waar iedereen zich tot aangetrokken voelt en op allen een weldadige werking hebben. Het zijn de charismatische mensen.

    2. Haike

      De vraag is of je daar überhaupt iets in te kiezen hebt….

      Maar hoe een mens is; dat zal ook in zijn handelen en doen tot uiting komen.

      En om het nog ingewikkelder te maken: Steiner heeft het erover dat het fysieke voedsel wat je tot je neemt, maakt wat je bent en denkt.

      Denk maar aan de heroïne verslaafde, die is met niets anders bezig dan om aan zijn volgende shot te komen het hele denken van zo’n iemand is daar opgericht, en dat komt ook in uiting in doen / handelen.

      1. Maria-Leonie

        Ik denk aan de macrobioten, die ook zeiden, je bent wat je eet! Ik denk dat er veel aan meewerkt in wat je eet, denkt en doet…..

    3. Ook in GA 293 merkt hij voor de pedagoog op: ‘want u zult geen goede opvoeder en pedagoog worden wanneer u alleen kijkt naar wat u doet en niet naar wat u bent’. Er staat niet ‘wie u bent’, maar ‘wat’ en dit wordt bijv. in GA 304 nog duidelijker omschreven: ‘De opvoeder moet zo te werk gaan, dat hij het ware, goede en mooie niet alleen voor het kind beschrijft, maar dat hij het ís. Wat hij is, gaat over op het kind, niet wat hij het leert. Alles wat het moet leren, moet voorgeleefd worden. Het aanleren zelf moet een kunstwerk zijn, geen theoretische inhoud.’
      Hier vallen ‘is’ en ‘doen’ min of meer samen, m.i.

  2. Anton

    Dank je Ridzerd, voor deze aanvulling.Die uitstraling pak ik wel, is zeker wezenlijk!

    maar ik ben er (nog)? niet uit,dus verder gaan met stoeien…

  3. B

    We zijn een unieke ziel en geest in een lichaam.
    Wat we in de praktijk uitvoeren is belangrijk, maar zonder ons bewustzijn zou niets vorm krijgen. Of zou er heel mechanisch gehandeld worden.
    Het unieke van ieder mens is wat ieder mens belangrijk maakt. Meer dan wat hij of zij presteert.
    Ik vind het bij nader inzien een heel menslievend citaat.

  4. Haike: Over dat gezegde ‘man ist was man isst’ spreekt Steiner soms heel anders. Hij geeft dan het voorbeeld dat een wolf – hoeveel schapen die ook opvreet – nooit zo ‘mak als een schaap’ zal worden.

      1. B

        Ps het gaat alleen om het bijbelcitaat, ik ben verder niet bekend of geïnteresseerd in de site waarop het hier staat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s