Nabootsing / Imponderabele invloeden

In de geestelijke wereld is ieder wezen zo aanwezig dat het niet buiten andere wezens staat, maar dat het in ieder ander wezen objectief liefdevol mee kan leven. Zo in die wereld te staan, brengt het kind mee als een naklank en wij nemen dan waar hoe het kind een nabootsend wezen wordt, hoe het alles wat het leert, wat het zich eigen maakt in de eerste zeven jaar, doet als nabootsend wezen. En wij moeten bij een goede pedagogische kunst met dit principe van de nabootsing bijzonder rekening houden.

Dit moet een goede opvoeder weten. In de eerste zeven levensjaren kan je niet door vermaningen, niet door wat voor geboden ook, het kind sturen; maar je geeft richting aan het gedrag van het kind door wat je zelf doet. Maar net zoals in de natuur heeft ook de mens te maken met het ‘onweegbare’. Niet alleen stuur je en leid je een kind door wat je zelf doet, maar ook door wat je zelf voelt, wat je zelf denkt. Ben je iemand die zichzelf niet toestaat alledaagse en kleinzielige voorstellingen en gevoelens te hebben in de buurt van zijn kinderen, dan komt er uit de kinderen ook iets nobels, iets goeds. Laat je bij jezelf – omdat je denkt dat dit toch niet vanuit een mens verder doorwerkt – in de buurt van kinderen onedele gedachten, onedele gevoelens toe, dan werken die door. Op dit vlak werkt het imponderabele.

Bron: Rudolf Steiner – GA 304 -Erziehungs- und Unterrichtsmethoden auf  anthroposophischer Grundlage – Den Haag, 27 februari 1921 (bladzijde 43-44)

Vertaling: Pieter Witvliet. Voor meer van zijn vertaling van GA 304 zie: VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN

kinderen-imiteren-e1623833920320

nabootsing1

Eerder geplaatst op 23 juni 2020  (2 reacties)

19 gedachtes over “Nabootsing / Imponderabele invloeden

  1. Maria-Leonie

    Een waarachtig citaat. Ik neem ook waar dat ondanks de goede voorbeelden, een kind hele andere eigenschappen ontwikkeld die uniek zijn te noemen.

  2. Haike

    Ridzerd ik vind het een geweldige humoristische foto en daarnaast ook zeer treffend passen bij dit citaat! Hoe krijg je het voor elkaar.. Hulde!

  3. Haike en Jendieng, Pieter Witvliet had bij een van zijn berichten een nog mooiere staan. Die wou ik hier bij de reactie zetten, maar dat lukt niet. Daarom heb ik deze ook bij het citaat van vandaag gezet.

  4. Bernard

    Op latere leeftijd realiseerde ik me dat ik als jong kind deze ervaring met mijn moeder had; het heeft mij als basis voor mijn verdere ontwikkeling veel gebracht. Maar het neemt door bewustzijn voor het fysieke langzaam af en uiteindelijk moeten we ons zelfstandig in de fysieke wereld staande kunnen houden. Daar ontwikkelen we ons aan.
    Hoe groter ons referentiekader voor de geestelijke wereld wordt, hoe meer bewustzijn we zowel voor de fysieke wereld als ook voor de geestelijke wereld we kunnen ontwikkelen.
    Ik vind dit echt een heel mooi citaat, heel essentieel!

    1. Maria-Leonie

      Ik kreeg voorbeelden als kind die zeer bedenkelijk waren. Ik heb daar mijn voordeel mee gedaan en veel van opgestoken hoe het niet moet🙏

  5. Pieter, die tweede foto zag ik voor het eerst op je eigen WordPress Vrijeschool site. Over het algemeen kun je bij Google meestal een passende foto vinden als je een paar trefwoorden invult.

    1. Dat klopt, Ridzerd, maar ik ben altijd wat terughoudend met publiceren van die foto’s i.v.m. de publiciteitsrechten. In <a href=https://vrijeschoolpedagogie.com/2020/06/16/vrijeschool-rudolf-steiner-algemene-menskunde-voordracht-9-9-1-1-14/dit artikel staat een fotodetail van mijn zoontje die op een blaasbalg gitaar speelt in de tijd dat ik dat zelf veel deed. (Hij speelt nu veel beter dan ik).

  6. B

    ouders en kinderen spiegelen elkaars ziel.
    Bijvoorbeeld als gevoeligheid bij de ouder innerlijk wordt weggedrukt, voelt het kind zich minder gezien. Omdat het gevoel de ziel en dus de spiegel vertegenwoordigt, en die ouder zijn of haar eigen gevoel negeert en zich 24/7 loopt te gedragen.

    1. Ja, enorm leuk, die foto’s. Mijn dochter was vorige week het haar van mijn halfkale kop aan het knippen. Mijn kleinzoon van bijna 9 zat toen net even op de ipad te kijken. Meteen stopt hij, zoekt een pop en een schaar en een kam en begint alles van de moeder na te doen. Ja, wonderbaarlijk en erg leuk.

      1. Haike

        Wauw!!! Een kleinzoon die niet door gaat op een iPad maar het ding weg kan leggen? Dat is een bijzondere….. 👍👍

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s