Een zeer belangrijke gebeurtenis

Een zeer belangrijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden […] aan het einde van de zeventiger jaren van de 19de eeuw. […] Er begint nu een tijd waarin andere wezens, die niet mensen zijn, maar die voor de verdere ontwikkeling van  hun bestaan ervan afhankelijk zijn om op de aarde te komen en op de aarde een relatie aan te gaan met mensen, in wie deze wezens  van de buitenaardse wereldgebieden ook afdalen (Duits: herunterkommen).

Sinds het einde van de jaren tachtig van de 19e eeuw willen bovenaardse wezens het aardse bestaan ingaan. [….] We hebben al bovenaardse wezens in ons bestaan op aarde. En aan dit feit dat bovenaardse wezens mededelingen (Duits: Botschaften) dit aardse bestaan binnenbrengen, aan deze omstandigheden is het te danken dat we überhaupt een coherente geesteswetenschap kunnen hebben.

Maar over het algemeen, hoe gedraagt de mensheid zich? Het menselijk ras gedraagt zich, men zou willen zeggen, op een bruuske (Duits: kosmisch-rüpelhaften) manier tegenover deze vanuit de kosmos op de aarde, weliswaar langzaam, maar toch verschijnende wezens. De mensheid bekommert zich niet om hen, de mensheid negeert hen.

En dit is wat de aarde in steeds tragischere en tragischere toestanden zal brengen; want onder ons zullen in de loop van de volgende eeuwen steeds meer geestwezens wandelen, van wie we de taal zouden moeten begrijpen. En we begrijpen ze alleen als we proberen te begrijpen wat er van hen komt: de inhoud van de geesteswetenschap. Dat willen ze ons geven, en ze willen dat er in de zin van de geesteswetenschap te werk wordt gegaan, dat de geesteswetenschap wordt omgezet in het sociale gedrag op aarde.

Bron: Rudolf Steiner – GA 204 – Perspektiven der  Menschheitsentwickelung / Der  materialistische  Erkenntnisimpuls und  die Aufgabe  der  Anthroposophie – Dornach, 13 mei 1921 (bladzijde 242-243)

9783727420405-de

Eerder geplaatst op 27 december 2019  (6 reacties)

48 gedachtes over “Een zeer belangrijke gebeurtenis

  1. Thomas

    Dat ‘incarneren’ (Duits: herunterkommen) van die wezens in mensen is intrigerend. Beïnvloeden kan ik nog begrijpen, maar ‘incarneren’ (onderdak krijgen, zeg maar)… En hoe komt het concreet dat de situatie binnen de mensenwereld steeds chaotischer zal worden omdat we de aanwezigheid van die wezens negeren? Belangrijke vragen, zoals er zoveel zijn in de antroposofie. Misschien moeten we zelf een inspanning doen om het te begrijpen i.p.v. te verwachten dat een of andere meer verlichte antroposoof ons het antwoord in de schoot werpt.

    1. Arjan

      Mooi bericht Thomas! Ik heb het idee dat je een kern raakt met: Misschien moeten we zelf een inspanning doen om het te begrijpen i.p.v. te verwachten dat een of andere meer verlichte antroposoof ons het antwoord in de schoot werpt. Volgens mij is dit ook in lijn met wat een andere antroposoof, Axel Burkart, waarvan ik onlangs enkele voordrachten heb beluisterd, bepleit: Zelf, individueel op onderzoek uitgaan. Wel nog een vraag: gaat het hier om goede wezens, slechte wezens of beide? Of is dit juist weer iets om zelf te onderzoeken? 😉

    2. Haike

      Thomas ik sluit me volledig bij je betoog aan. En zoals de elementair wezens het zelf zeggen: ‘Wanneer doet de antroposofie zijn pak uit en trekt het een spijkerbroek aan?

      Aan de andere kant; zelfonderzoek kan ook bestaan uit het lezen van een boek. En om aan te sluiten bij bovenstaand citaat; In het boek van Tanis Helliwell “Een Zomer met het kleine Volkje’ Christofoor: Zeist, 2006 ISBN 9789060384961, kom je het volgende tegen:

      Ten eerste haalt ze in het voorwoord Y.B. Yeats aan, niet de minste geringste in de wereld van de literatuur. En die al 100 jaar geleden in zijn boek ‘Fairy and folk tales of the Irish Pesantry‘ het over dergelijke wezens heeft…

      Opvallend: de meeste mensen hier weten wel dat ik in een tweedehands boekwinkel werk. Als we een exemplaar binnen krijgen van Yeats, met desbetreffende titel, dan is dat ook vaak in een, twee, weken weer verkocht…

      Ten tweede komt Helliwell te weten via deze wezens dat de Nederlandse Vincent van Gogh een elementair wezen was, die vroeg; en toestemming daarvoor kreeg, om als mens te mogen incarneren..

      Dergelijke inhouden tot je nemen en op je in laten werken en kijken hoe je dat kan vertalen naar een activiteit kan nuttig zijn voor ons allen.

      1. B

        Ik lees zelf zo; dat die buitenaardse wezens alleen een relatie aan kunnen gaan met mensen, in wie hetzelfde soort wezens al *heruntergekommen sein.

        het klinkt te eng om waar te zijn

      2. Haike

        Het eng vinden of er bang voor zijn dat snap ik wel, en ik ben daarin geen uitzondering, denk ik. Maar is het hebben van angst, bang zijn voor, eng vinden, een reden om dan maar bij de pakken neer te haan zitten? 🙃

  2. Michel Gastkemper

    Steiner spreekt in deze voordracht niet over incarneren, ook niet over incorpereren, maar over zich verbinden met mensen, in relatie treden tot hen, dankzij de gedachten en beelden die mensen zich van de wereld vormen. Want dat maakt mogelijk dat zij zich met mensen verbinden tot heil van de ontwikkeling van de wereld. Het gaat dus om goede geesten.

      1. B, ja het blijft tamelijk onduidelijk, want er staat ook: ‘want onder ons zullen in de loop van de volgende eeuwen steeds meer geestwezens wandelen.’

      2. Michel Gastkemper

        Op den duur, Ridzerd. Steiner richt zijn blik op het zevende millennium, waarin mensen ook niet meer door geboren te worden op aarde komen. Hoe ze dat dan wel doen, zegt hij er niet bij.

    1. B

      We kunnen echter niet weten of het over de geestelijke wereld of over kunstmatige intelligentie gaat. De laatste werkt ook via woord en beeld.

      1. Michel Gastkemper

        Het gaat om het verschil tussen abstracte, schaduwachtige gedachten en imaginaties, levendige gedachten. Steiner legt het in de voordracht uit.

  3. Jorke

    Interessante materie (goede citaten en discussie ook bij aantal laatste citaten overigens….)

    Iemand die daar wel zinnige en ook moedige, (want redelijk out of the ordinary zaken betreft dit immers) over heeft gezegd is Tanis Helliwell. Bijv in haar boek over zogenaamde hybriden dat is half mens half ander wezen.
    Zeker moet je je dat zelf ook eigen maken.
    Ad opmerking goed of slecht; het betreft vaak een bepaalde beperking of eenzijdigheid. Een paar heb ik wel meegemaakt en het helpt om die achtergrond te begrijpen om bijv geen last of oordeel te hebben over die mogelijke beperking.

    1. Haike

      Blijkbaar hangt Tanis Helliwell plots in de lucht. 😊😇. Het vervolg op het door mij al genoemde boek zou tien jaar later verschijnen. Dat was de afspraak die ze met het kleine volkje maakte. Toen ze toch voor een vriendin haar 2e boek probeerde uit te printen, deed de printer het niet. Een printer vele duizenden km, verderop weigerde eveneens….

  4. B

    Ik heb bij Ernst Kuijpers ook weleens de fantasie gehad dat ie aan het einde van een aardse werkdag weer in zijn space shuttle aan de oplader werd gelegd en ge-update.
    Maar dat terzijde.
    ik vroeg me af
    Deze wezens zouden dus een hogere intelligentie hebben, maar tegelijkertijd niets van menselijke emoties te snappen?
    En daarom willen incorporeren om daarmee het allerdichtstbij te kunnen komen zonder dat we het zelf merken?

      1. B

        -misschien zijn ze afhankelijk van ons voor hun eigen voortbestaan
        -of misschien hebben we ze zelf gecreëerd
        -misschien kijken we de hele dag in een spiegel sinds de opkomst van de digitalisering en zijn onze innerlijken deels braakliggend terrein geworden waarmee plaats is gemaakt voor het ‘herunterkommen’ van andere wezens. Die hyper-intelligent zijn maar onmenselijk en daarmee voor onze soort destructief(?)

        (omdat ik het niet begrijp probeer ik me maar wat voorstellingen te maken)

    1. Michel Gastkemper

      Wie zegt dat ze niets van menselijke emoties snappen? En wie zegt dat we het niet zelf merken als we zelf hen met ons laten verenigen?

      1. B

        nou, als je bijvoorbeeld intiem met iemand bent, doe je dat toch ook liever met je volle bewustzijn en niet bijvoorbeeld verdoofd? Toch gebeurt het, empathieloze mensen drogeren hun prooien om zich aan ze te kunnen vergrijpen. En waarom? Omdat ze de normale weg naar een relatie niet meer af kunnen leggen, omdat ze levend dood zijn.
        En als Steiner zegt dat deze wezens voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van de mens, dan denk ik niet aan een gezonde relatie maar aan een afhankelijkheidsrelatie, en die is meestal niet zo vrij. En jij zegt ‘wie zegt dat we het zelf niet merken als we hen met ons laten verenigen?’
        en dan denk ik; wezens die vele malen intelligenter zijn dan wij en daarbij ook nog eens afhankelijk van ons voor hun voortbestaan lijkt mij het recept voor ‘grooming’.

        beetje warrig, hoop dat ik te volgen ben

      2. Michel Gastkemper

        Je zit een beetje op het verkeerde spoor. Steiner heeft het hier over wezens die gunstig zijn voor de ontwikkeling van mens en aarde. Verderop in de voordracht heeft hij het ook over wezens die een negatieve invloed uitoefenen, die zijn er uiteraard ook. Maar daarover heeft hij het hier niet. Deze wezens zijn verbonden met de ontwikkeling van mens en mensheid.

      3. B

        )versterfte zou in tijden van overbevolking ook gunstig zijn voor de ontwikkeling van de aarde en mensheid. Dus interpreteer gunstig voor mij.
        Alle gunstige zaken hebben een schaduwzijde, het ene komt niet zonder het andere.
        Ons begrip van gunstig is altijd betrekkelijk.

      4. Michel Gastkemper

        Je hebt blijkbaar moeite om woorden te nemen zoals ze bedoeld zijn. Niet iedereen bezit dat vermogen.

      5. B

        Hoe gaat een wezen een relatie aan met iemand die hem niet ziet..?
        Net bacillen denk ik, ze zijn er altijd maar wij merken het niet, behalve als we ziek worden.
        Angst voor de dood is een aantrekkingskracht voor al deze van de mens afhankelijke voor het blote oog onzichtbare wezens. Angst uberhaupt.

        Verder vroeg ik me nog af wat het verschil is tussen incarneren en incorporeren.

  5. Jorke

    Misschien ter verduidelijking nog deze toevoeging
    En inderdaad het gaat hier niet om de ahrimanische wezen die nu ook afgedaald zijn -zoals Michel G. terecht opmerkt.

    Bij deze wezen gaat het om 2 groepen:
    meer elementaire wezens zoals kabouters e.d. en sterrewezens.
    Bij de eerste gaat het om een zekere achterstand ten opzichte van de mensen in ik-ontwikkeling -ze hebben wel andere sterke eigenschappen ook, zoals sterke natuurverbondenheid.
    De sterrewezens zijn verder ontwikkeld dan de mens maar moeten soms ook door de menselijke ervaring andere dingen leren en tegelijk ook mensen onderwijzen.

    1. Thomas

      @Jorke Het is inderdaad de hele (goedaardige) geestelijke wereld die ons de hand reikt, zowel de elementenwezens als de sterrenwezens. Voorlopig wijzen de meeste mensen die uitgestoken hand (onbewust) af. Hieronder een interessant, schematisch overzicht (vanaf p. 29 worden die sterrenwezens concreet voorgesteld). De geesten van Vulcanus (het gebied tussen de Maan en Mercurius) zijn de eersten die afdalen naar de Aarde en contact met de mens zoeken, gevolgd door de andere sterrenwezens. En laten we vooral ook de Engelen niet vergeten, onze directe behoeders, al evenzeer straal genegeerd door de meeste mensen. Om dan toch nog zoveel brood in onze sukkelende soort te steken moet je echt wel … engelengeduld hebben.

      Klik om toegang te krijgen tot Vulcan-Beings-and-the-Future-of-the-Human-Body-NYC-Final-Cut.pdf

      1. B

        Ja we mogen de engelen dankbaar zijn.
        Dankbaarheid is het voedsel voor de engelen, zoals angst dat is voor demonen.

  6. B

    Ik denk dat we er onmogelijk met ons denken volledig zicht op krijgen.
    Ik denk dat we het nog moeten gaan ervaren middels het voelen.
    Lezen is een ander werkwoord dan leven.
    Griep doormaken vraagt andere kwaliteiten
    dan griep wetenschappelijk bestuderen.
    Kennis is iets anders dan ervaring.
    Kennis zonder de ervaring lijkt op kunstmatige intelligentie, het gebruikt de mens voor verder onderzoek maar gaat er verder geen relatie mee aan. Het vraagt daarmee offers.

    1. Thomas

      Inderdaad, we denken (!) dat elke gedachte die ons hoofd (?) ontvonkt, iets van eigen inspiratie is. Hoeveel geniale uitvinders zouden er geweest zijn zonder ‘hulp van bovenaf’? En dan deze lastige vraag : kan de mens dan echt niet op eigen houtje iets geweldigs uitvinden?

    1. Thomas

      Vaak heb je inderdaad zin om die materialistisch-technologische wereld de rug toe te keren, maar dan verzaak je als antroposoof aan de kern van je taak : je eigen tijd doorgronden, zonder erin meegezogen te worden. Steiner zei altijd dat we niet méér mensen nodig hebben die het goede nastreven, want de meeste mensen zijn daar al in zekere mate mee bezig (alleen uitzonderingen streven het kwade na). We hebben meer mensen nodig die wakker zijn voor de geestelijke realiteit. Daar knelt het schoentje. Hoe maak je iemand daar wakker voor? Of mogen we niet ingrijpen, moet je iedereen zijn eigen evolutionaire gang laten gaan? Ook dat is een lastige vraag : vanaf welk punt gaat een ‘bemoeienis’ te ver, ook al gebeurt dat met de beste bedoelingen?

      1. Haike

        Een boer zaait zijn kostbare zaad niet in een onrijpe akker. Dat voelt hij aan, ruikt en proeft hij door de grond in zijn mond te nemen. En elke boer (BD-er of niet) weet dat je in de maand November sowieso niks moet zaaien; het gaat slecht opkomen en wat opkomt is van slechte kwaliteit. Zaaien voor of na November is een ander verhaal..

        Dus een kwestie van veel op je land gaan staan, en een handvol grond ruiken en proeven. Oefenen, oefenen, oefenen. Elementair wezens zullen waarnemen dat je dat doet, en ze zullen er blij mee zijn en je hulp aanbieden. Vele malen blijer dan wanneer je een grondmonster naar het Bolk instituut stuurt voor analyse… Ook al is het Bolk instituut op antroposofische leest geschoeid.

  7. B

    Bidden, de minst vervuilende WiFi.
    Kijken of je er nog door komt bij mensen bij wie er nanotechnologie actief is in hun lichaam, die misschien wel hun gedachten kan gaan beheersen.
    Of ze zijn via het scherm van laptop, tv en smartphone gehynotiseerd zonder het te weten. Ze zijn ‘zichzelf niet meer’. Ze doen of ze gek zijn. Niet wetende hoe ze alle dansen zullen blijven ontspringen. Zolang hun comfortzone er maar is en blijft.
    Dat is wat iedereen doet. Dat is menselijk overlevingsgedrag.
    En bovendien, wat kun je nog zonder internet. Praktisch niks, we liggen allemaal aan het infuus en worden gevoed door AI, net zolang als we zelf nodig denken te hebben.

    1. Thomas

      Een Amerikaanse onderzoeksjournalist wiens naam me nu ontsnapt, had in 2014 al voorspeld dat ze een coronavirus zouden loslaten, zodat de mensen zelf om een vaccin zouden vragen. Daarin zou DNA-veranderende biotechnologie worden gesmokkeld die hun denken zou beïnvloeden, ZONDER dat ze het zelf merken. Die journalist had al zo’n 20 jaar onderzoek gedaan naar die materie. Het klinkt ongelooflijk, maar we onderschatten altijd weer hoe ver die biotechnologie tegenwoordig al staat. De bij de gevaccineerden ingespoten nanotechnologie assembleert zichzelf tot microscopisch kleine zender-ontvangers die je kunt beïnvloeden met de 5G-technologie. Misschien is dit wel de meest kritieke fase in de geschiedenis van de mensheid. Hier zie je de beelden gemaakt met elektronenmicroscopen :

      https://theinfowar.tv/watch?id=62a9cd9fad8c13221d32129f

  8. Jorke

    Nog even dit, ik weet niet precies of dat duidelijk is, lees misschien nog beter het boek van Helliwell.
    Zeker, de uitgestoken hand van de geestelijke wereld zoals Thomas ergens zegt. Hier nog meer in het gewone dagelijkse contact want:

    In het geval van de hybriden zijn het dus mensen die voor de meeste mensen niet te onderscheiden zijn van welke mens je dan ook gewoon kan tegenkomen. Vandaar dat een zekere onbevangenheid en vooral heldere waarneming ( dat is dus ons voorwerk) essentieel is. Vergelijk het met het tegenkomen van iemand uit een vorige incarnatie of iets van jezelf wat dat betreft. Je hebt dat niet 1-2-3 door en het gaat ook niet om bepaalde fantasieen in deze. Het gaat in de trant,ik merk iets bijzonders aan deze persoon -wat is het precies?

  9. henri

    Spiders Web

    Het is er reeds geweest , vooral in de USA .. hele stukken land bedekt met fairy chtig uitziede soennennetten reusachtig groot .de spinnen leven collectief iets wat normaal niet zo is ….het is 1 groot mineraal plantaardig dier .
    R Steiner :
    “…..Met deze beweging die over de aarde zal plaatsgrijpen, zal de aarde bedekt worden als met een net, een weefsel van vreselijke spinnen met een reusachtige wijsheid, die echter in hun organisatie niet eens tot het plantenbestaan reiken; vreselijke spinnen die zich met elkaar zullen verstrengelen, die in hun uiterlijke bewegingen alles zullen imiteren wat de mensen ooit uitdachten met het dode intellect. […] Al wat de mensen gedacht hebben aan irreële gedachten, dat worden wezens. De aarde zal bedekt zijn -zoals ze nu met een luchtlaag bedekt is, zoals ze zich soms ook bedekt met zwermen sprinkhanen- met vreselijke mineraal-plantaardige spinnen, die zeer verstandig zijn, maar die zich vreselijk boosaardig in elkander spinnen. En de mens zal, voorzover hij zijn dode intellectuele begrippen niet levendig heeft gemaakt […] zijn wezen met deze vreselijke mineraal-plantaardige spinnendieren moeten verenigen}.”

    http://texasento.net/Social_Spider.htm

    http://spiderjoe.com/giant-webs/web-engulfs-world.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s