De waarheid zal u vrij maken (Johannes 8:32)

De geesteswetenschap laat zien hoe alle materiële dingen een manifestatie van de geest zijn en hoe, op een de mens onbekende manier, geestelijke invloeden zich in de mens verspreiden. […] (bl. 24)

Als de mens zijn ogen richt naar een mooie, een zuivere en edele zaak, dan wordt er een gedachte in hem gewekt; als hij zijn ogen op een zedeloze (Duits: schmutzig), onedele zaak richt, dan wordt er een andere gedachte in hem opgewekt. Doordat nu als gevolg van de uiterlijke indrukken een gedachte in de ziel wordt opgeroepen, sluipen tegelijkertijd Saturnusgeesten, de goede en de slechte, in de mens. En door alles wat de mens door de sympathie of antipathie voor zijn omgeving, door wat hij ziet en hoort en ruikt, om zich heen ontvouwt, stelt hij zich bloot aan het insluipen van deze of gene Saturnusgeesten. […] (bl. 25)

Zo ziet u hoe we ons de mens moeten voorstellen als een zeer ingewikkeld wezen, als een deelgenoot van vele werelden en vele wezens. Wie op het pad van de geestelijke ontwikkeling voortschrijdt naar hogere inzichten, die leert de eigen aard van deze wezens kennen, en daardoor alleen kan hij vrij worden van hen, krijgt hij er een vrije blik over. De waarheid over de hogere werelden in zich opnemen, betekent werkelijk vrij, werkelijk rijp te worden, omdat we daardoor de werkingen en impulsen leren kennen, die ons leven beïnvloeden en doorstromen. Zichzelf kennen leren betekent tegelijkertijd vrij en onafhankelijk worden. (bl. 26)

Bron: Rudolf Steiner – GA 102 – Das Hereinwirken geistiger Wesenheiten in den Menschen – Berlijn, 6 januari 1908 (bladzijde 24-26)

b21901c10a61a4e992ccb6c6e78701e5

Eerder geplaatst op 6 juli 2019  (9 reacties)

21 gedachtes over “De waarheid zal u vrij maken (Johannes 8:32)

    1. Ja, misschien beter. Ik zal het veranderen. Overigens kan ‘geestelijke ontwikkeling’ ook wel tot misverstanden leiden, omdat velen daarbij denken dat het alleen om verstandelijke ontwikkeling gaat.

      1. B

        Ik vind occult passender in dit citaat, omdat het zich richt op inzicht in ons voelende denken en niet zozeer ons actieve denken.

      2. B

        (Je bewust worden van wat je voelt bij bepaalde indrukken vind ik een occulte ontwikkeling, en hoe je dat vervolgens disciplineert, meer een geestelijke.)

  1. Heb deze voordrachtenreeks (GA 102) reeds lang in mijn boekenkast staan. Van begin af aan werd ik getroffen door de inhoud, hoe direct en concreet Steiner in deze cyclus ingaat op geestelijke invloeden en werkingen van de bovenzinnelijke wereld(en) en bovenzinnelijke wezens op ’s mens bewustzijn en gedrag. Het laat zich goed combineren met een andere cyclus: Geisteswissenschaftliche Menschenkunde (GA 107; 1908/09, Berlijn).

    1. Voor mensen die gebruik maken van een e-reader, zelf maak ik gebruik van een Kobo Elipsa, is het mogelijk om geschriften en voordrachten van Steiner uit de Duitstalige Gesamtausgabe in epub formaat op hun handzame apparaat te plaatsen en zo ook offline te kunnen lezen en bestuderen. Op de website van de Antroposofische Vereniging Haarlem is de Gesamtausgabe in die vorm beschikbaar gesteld.

  2. Waarom ik geen voorkeur heb voor gebruik van het begrip ‘occult’? Wie de essentie van de antroposofische geesteswetenschap aanvoelt, begrijpt of onderschrijft, zal wellicht weinig bezwaar hebben tegen de betekenis van het begrip ‘occult’ in de zin van ‘verborgen voor onze uiterlijke zintuigen’, ‘bovennatuurlijk’, ‘geheim’, ‘niet direct waarneembaar’ en dergelijke. Echter, mensen voor wie de antroposofie onbekend is, kunnen de verwantschap van het begrip ‘occult’ met het begrip ‘occultisme’ aanvoelen wat vaak in verband wordt gebracht met duivelse praktijken die in strijd zijn met de Bijbel etc. Dat geldt voor bijvoorbeeld fundamentalistische christenen in hun veroordeling van de antroposofie. Je kunt ook zie dat in nieuwe vertalingen van voordrachten en geschriften van Rudolf Steiner het begrip ‘occult’ niet meer of minder wordt gebruikt.

      1. B

        als je het sec bekijkt, is geloof meer een kwestie van vertrouwen en occultisme meer onderzoekend.
        Ik denk zelf ook weleens, als ik echt in de Christus ziele-kracht geloof, en een Vader, en een heilige geest, dan hoef ik er eigenlijk alleen maar op te vertrouwen, en het niet te onderzoeken.

    1. B

      Ik merk uberhaupt dat ik steeds langer nadenk over hoe ik iets opschrijf, omdat ik de reacties meer vantevoren in probeer te schatten zodat de vrede in de tent blijft.
      Tis op eieren lopen vaak, met ingehouden adem soms. Ook een energie kwestie.
      Dat kost enorm veel energie namelijk maar daar heeft niemand het over.
      Over occult gesproken, ik ervaar een massa-hypnose, dmv weloverwogen media-manipulatie. Ik ervaar virtuele virussen die via alle beeldschermen via onze ogen en oren in ons lichaam werkelijkheid kunnen worden, hoe dat precies werkt met Saturnusgeesten weet ik niet, maar net als bij echte hypnose lijkt het eigen gevoel tot zwijgen gebracht/buiten spel gezet. We nemen waar, en de buitenkant van de indrukken correspondeert niet met wat de ziel waarneemt. Een innerlijk conflict ontstaat en laat dat nu de longen zijn die overuren draaien als hun eigenaar langdurig in tweestrijd leeft. Polarisatie is killing.
      But what doesn’t kill you….

  3. B

    Het lichaam is dus een manifestatie van de geest, alles.
    Nu weten we alleen nog steeds niets, want het geestenrijk is net zo complex als het aardse rijk.

    1. Niet alles over het geestenrijk hoeft geweten te worden. Waar het hier over gaat is vrij maken. Dat is van een importantie welke onvoorstelbaar is. Het is (waarnemend) geest-zelf welke onafhankelijk is van de lichamelijke constitutie en daarmee onafhankelijk van tijd en ruimte.
      Het vrij maken betreft dus het vrij maken van het aardse leven. Waarmee alles is terug te verwijzen naar gehechtheid aan het aardse leven. Gehechtheid aan het aardse leven veroorzaakt de mens zelf, dus alleen de mens kan het ook zelf ongedaan maken.

      Dit weten van het geest-zelf echter is geen intellectueel weten. Ik kan het niet tegen jou vertellen en dan weet jij het ook. Ieder mens moet zelf op ontdekkingsreis in zichzelf. (En niks geloven) Het is een weten van het occulte, het verborgene.

      De geestelijke wereld wijst verder zichzelf wel. Op weg naar dat geest-zelf komt men dat tegen. Intuïties zijn immers verkregen uit de geestelijke wereld. En zonder geschonken intuïties geen vooruitgang. En in die vooruitgang wordt moeiteloos belangstelling ontwikkelt voor deze materie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s