Interesse in mensen

Wat de mensheid enkel en alleen tot zegen kan strekken in de toekomst – ik heb het over de mensheid, dus over het sociale leven, het samenleven – moet een eerlijke interesse zijn van de ene mens voor de andere. Wat het tijdperk van de bewustzijnsziel met name eigen is, is de afzondering van de ene mens van de andere. Zeker, het is nodig om een individu te zijn, een persoonlijkheid te zijn, dat de ene mens zich ook innerlijk van de andere afzondert. Maar deze afzondering moet een tegenpool hebben, en die tegenpool moet bestaan uit het aankweken van een actieve belangstelling van mens tot mens. 

Wat ik hier bedoel, dit oppakken van een actieve belangstelling van mens tot mens, dat moet steeds bewuster ter hand worden genomen in het tijdperk van de bewustzijnsziel. Alles wat persoonlijke interesse in de ander is, moet steeds meer in het bewustzijn worden opgetild.

Bron: Rudolf Steiner – DE STRIJD OM HET MENS-ZIJN – Aspecten van het kwaad – Dornach, 25 oktober 1918 (blz. 28)

Vertaald door Frans van Bussel en Tineke Croese. Met een nawoord van Mathijs van Alstein.

Rudolf Steiner / Werken en voordrachten onder redactie van Frans van Bussel, Michel Gastkemper en Roel Munniks

Rudolf Steiner / Werken en voordrachten © 2014 Stichting Rudolf Steiner Vertalingen Oplage april 2017

Duitstalig: GA 185 (blz. 95)

758x1200

42 gedachtes over “Interesse in mensen

  1. henri

    Nog eens het ware bewijs in dit citaat dat de gehele coronahoax er uitsluitend op gericht was de mensen van elkaar af te zonderen ; de 1.5 m afstand , de mond snoeren met kapjes , heel vele internetsites te boycotten en censuur en factchekkers ..in huis opsluiten want anders zouden mensen wel eens vlugger bewust kunnen geworden zijn dan nu het geval is , na 2 jaar . En toch blijft er achterlijke domheid maar bestaan bij een heel groot deel van de mensheid . Hier likt Ahriman werkelijk zijn vinger van af , nog nooit heeft hij zo hard gelachen met degene die hij te grazen heeft genomen .

    1. topaas

      Dit is inderdaad de triomf van de (typisch Ahrimanische) technocratie en misschien wel de grootste nederlaag ooit voor het vrije, kritische denken. Nooit eerder hadden we zoveel mogelijkheden om dat denken te ontwikkelen. We spenderen fortuinen aan onderwijs, dankzij internet zwemmen we in een oceaan van info en de boekhandels en openbare bibliotheken puilen uit van de informatieve werken. Toch helpt het allemaal geen zier. Ruw geschat geloven nog altijd 9 op de 10 mensen het officiële verhaal. Wie luistert naar (grotendeels gecensureerde) onafhankelijke wetenschappers en analisten, krijgt een heel ander verhaal te horen.

    2. Fascinerend hè? En het valt me op dat het voornamelijk ‘hoog opgeleide’ mensen zijn, die de ‘achterlijke domheid’ ten toon spreiden. Die lijken het meest overtuigd van hun eigen gelijk en laten zich vol spuiten, terwijl ze geen idee hebben van wat er in die spuiten zit. En dat zijn helaas ook vrije school ouders en leerkrachten. En ja, Ahriman ligt keer op keer dubbel.

    3. henri

      Deze reportage van Pieter en Jade Kuit van het BPOC2020 , waar ik het over had gisteren is werkelijk eens de moeite om te bekijken …heel leerrijk hoe naast een grote meerderheid van klakkeloze Rutte nalopers waar helemeaal niet mee te praten valt door de slimme wappies , ook snappies genoemd door de persoon …de grote zogen. stilzwijgende groep ” domme schapen ” daarvoor niet echt bestaande uit slechte mensen die hypocriet meegaat met het narratief van de overheid denkt en hij geeft enkel tips hoe zich ermee te verbinden en het boekje van Virus tot verbinding , oordeel zelf …

      1. henri

        Inderdaad niet bij de pakken blijven zitten en met lege handen .
        Maar de hindernissen die de tegenmachten opwerpen ,in dit geval bij het ( valse) coronagebeuren en hun verschrikkelijke maatregelen , hier in deze reportage hebben ze toch na eerst lijden en afzien bij deze persoon nog redelijk goed uitgepakt , – en ik zeg erbij anderen kwamen er helemaal niet zo goed uit – hij voelt zich er beter uitgekomen en heeft eruit geleerd , heeft wel een hele tijd erg boos geweest en depressies gehad met alle gevolgen van zielloos worden en vele ruzies met anderen oa zijn vrouw die anders denkt enzo, maar heeft toch inzichten verworden doordat hij zelf op onderzoek gegaan is naar de waarheid , laat het dan nog zijn eigen waarheid zijn , en dat er altijd andere groepen niet mee akkoord zijn , zo zal het altijd zijn .Maar…had hij al spiritueel geweest voor dit alles gebeurde , dan zou hij er niet zo onder gelden hebben , – en dat vertelde ik ook al eerder dat mensen die spiritueel zijn het beter aankunnen – en juist dat zie ik wel als een soort van inwijding bij deze persoon , al gaat er altijd lijden mee gepaard .

    4. Maria-Leonie

      Het positieve is, dat door ontberingen ons lege leven, dat we voordurend opvullen, wordt blootgelegd!Niets is alleen zwart en niet alles kunnen we plaatsen in het hokje van duivelse iinvloeden.Het is een kortzichtige visie op een groots geheel wat wij als mens niet kunnen begrijpen nog omvatten in een eenzijdige blik.

  2. Een achterlijke domoor

    Jakkes, alweer al die verongelijkte reacties. Kan je er gewoon niet het jouwe van denken en verder reageren op wat Steiner vertelde?

    1. Haike

      Ok.

      Ik geef het onmiddellijk toe: het is pure speculatie, Maar misschien had Steiner wel gezegd: ‘Wat goed dat jullie het er hier over hebben, dan komt het ook in de Akasha kronieken terecht, en wat goed dat jullie de naam van Ahriman noemen, iets wat hij helemaal niet wil, en wat goed dat jullie eindelijk dat pak uit doen, en een spijkerbroek aantrekken… ‘

      Wat ik wel heel zeker weet en geen speculatie is, is dat als ik er het mijne van denk er niet veel in de wereld gaat veranderen…
      Ik was van de week in het Erasmus ziekenhuis te Rotterdam, bij mijn Dermatoloog, zij en ik zijn lezers, dus ze vroeg wat ik op het moment aan het lezen was… Nou zei ik, ik heb het bij mij: ‘Corona-injecties vanuit Spiritueel Gezichtspunt’ van Thomas Mayer, en gaf haar mijn exemplaar. Ze las de tekst op de achterkant van de omslag, en de onderste alinea van de “Uitnodiging tot lezen” op pag 7.

      Interessant, zei ze toen…

      Dus misschien, heel misschien, heel, heel, misschien heb ik een hele kleine bijdrage geleverd aan een verandering in het denken van een Arts over ziekte en gezondheid. Als ik er het mijne van denk had ik haar nooit dat boek in haar handen gedouwd…

      1. henri

        Waarschijnlijk ja denk je nou dat zij er iets van gaat snappen als zij niet zoals jij die er reeds hele vele jaren inzit in het antroposofisch midden zoals jij hier al vaak over hebt verteld .? Ik toonde ook eens een boek van Steiner over geneeskunde aan mijn toenmalige huisarts , die wel een klein beetje openstaat maar toch wel erg regulier handett ,en ze zei zo van jamaar , in die tijd was er niet de techniek van nu , …ik kon haar moeilijk duidelijk maken dat het niet allemaal om de techniek gaat bij een diagnose en dit heel vaak onduidelijk of verkeerd is ,zeker als je Steiner leest oa over occulte fysiologie . Zoiets gaat helemaal niet . En nu denkt zij dat er veel meer goeds gedaan is met al die vaccins , dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen . Volgens mij zit zij er flink naast als we nu de berichten volgen over die buitensporige nevenwerkingen en oversterftes .

      2. Haike

        Je oordeelt over iemand die je niet kent Henri. Deze vrouw en Arts mediteert. Een goede boer strooit zijn zaad niet in een akker die op dat moment onvruchtbaar is. Die indruk heb ik bij haar niet, dus probeer ik een zaadje te planten. Had ik het niet gedaan was ik er zeker van geweest dat er niks gaat veranderen,,

        Zoals er in de wereld van de tegeltjes wijsheid een tegel bestaat ‘Wie niets doet, kan geen fouten maken’.

        Ik denk wederom dat Ahriman dubbel klapt van het lachen als er weer zo’n tegeltje met die tekst over de toonbank gaat….

        Als je niks doet loop je denk ik het risico dat je de grootste fout maakt die je maar kan maken..

      3. henri

        @Haike,

        Oordelen deed ik hier niet , ik vroeg mij gewoon af of zij er dan wel iets van zou snappen .Ook omdat je in je laatste zin zei of je er wel goed aan gedaan hebt .Maar …ik denk zeker van wel omdat je naar je gevoel handelde. En het is niet omdat iemand mediteert dat deze mensen dingen ook zouden kunnen snappen , dat hangt ervan af hoe zij het doet en hoever zij daarin al is natuurlijk .
        Ik ben zelf jaren naar Zen meditaties gegaan , enwel omdat k eens wilde weten hoe het was om samen in een groepje te mediteren en in het begin mocten we daar zelfs niet met elkander praten , erna wel , en je kreeg daar de meest dwaze stupiede antwoorden als je iets zei over wat te maken had met spiritualiteit of ervaringen daaraangaande .

  3. Theo Verwijst

    Volgens Henri wordt het helemaal niets met de mensheid….

    Dan raad ik aan om het citaat nog eens te lezen.

    Van het boek van Thomas Mayer is zoals jullie toch wel zullen weten vanuit Dornach aangegeven dat het niet voldoet aan geesteswetenschappelijke grondregels. Ik ben dus niet de enige antroposoof die hier anders in staat dan jullie.

    En ik betreur het dat ook binnen de antroposofische beweging zo verschillend wordt gedacht – dat mag natuurlijk wel maar dat er dan meteen zo oordelend over anderen wordt gesproken.

    Ik ga ook zelf dit citaat nog eens lezen.

    Hoe komen we nader tot elkaar?

    1. Website van het weekblad Das Goetheanum. Recensie en verklaring (statement): Lack of scientific method
      Opstellers van het artikel:
      Tido von Schoen-Angerer, Thomas Breitkreuz, International Association of Anthroposophic Medical Societies; Matthias Girke, Georg Soldner, Medical Section of the School of Spiritual Science

      1. Correctie:
        De verklaring over het boek van Mayer staat niet op de website van het weekblad Das Goetheanum, maar op de website van het Goetheanum zelf.

      2. Hier de slotalinea van de verklaring
        Uit: Lack of scientific method

        Schade aan de antroposofie

        Dit boek mist iedere vorm methodische ernst en nauwgezetheid; het is onwetenschappelijk en manipulatief en heeft niets te maken met antroposofische geesteswetenschap en antroposofische geneeskunde. Elke poging om een dieper inzicht te krijgen in de tekenen van de huidige tijd behoeft de strenge wetenschappelijke methode nodig die de antroposofie en de door haar geïnspireerde geneeskunde voorstaan. De schade die dit snel verkopende boek aan de antroposofie zal toebrengen, is nog niet te overzien. De coauteurs blijven anoniem om te voorkomen dat ze ‘doelwit worden van een lastercampagne’ (p. 17). Toch deinzen ze er niet voor terug om Rudolf Steiner en zijn antroposofie te monopoliseren voor hun eigen dubieuze bedoelingen, door te beweren dat Rudolf Steiner precies had voorspeld wat zij in hun boek beschrijven. Deze bewering moet categorisch worden verworpen. In het door Rudolf Steiner zelf gepubliceerde werk is een dergelijke uitspraak niet te vinden, noch in de inhoud, noch in de wijze van presentatie.

      3. Haike

        Ik had al dagen geleden een link geplaatst naar de Duitse tekst, waarop menig reactie op gekomen is van zowel voor als tegenstanders…

      4. Taalcorrectie eerste zinsnede van de openingszin van de slotalinea:

        Dit boek mist iedere vorm van methodische ernst en nauwgezetheid;

      5. Haike

        Die methodische ernst, die definieren ze niet, daarmee wordt het wel allemaal wat vaag en langs een subjectieve meetlat gelegd…

      6. Haike

        Geeft niks John was ook niet mijn bedoeling om met het vingertje naar jou te wijzen…

      7. Maria-Leonie

        Ik had moeite met het boek. Erkomt steeds een gevoel omhoog dat ik dit boek ervaar van de eerdere boeken die ik llooit las van de zogenaamde mediamieke personen. Ik heb het boek niet verder uitgelezen.

      1. B

        @Henri
        Die Yuval noemt de bijbel ook fake nieuws.
        Zijn theorieen zijn Luciferisch.

      2. B

        Iemand kan heel begaafd zijn en veel kennis van zaken hebben, maar hoe het ingezet wordt hangt af van zijn gezondheid.

  4. henri

    Ik had die link ook niet gezien maar er was wel naar dit boek oa door mezelf naar gerefereerd eerder .
    Als ik dat allemaal lees krijg ik ook wel enkele ingevingen die contra de mensen zijn die dit schrijven , wie zijn zij zelfbenoemde antroposofen om dit allemaal te schrijven ? Doet mij zo een beetje denken aan een Orde van geneesheren die ook denken dat zij de waarheid in petto hebben .Deze zichzelf benoemde antroposofen in burgerpak of stelletje oude Farizeers die op de troon willen blijven staan en zich de spreekbuis wanen van de ware echte antroposofie of althans de medische kant daarvan en alles wat een vernieuwend licht laat schijnen uitbannen .Niemand minder dan Steiner zelf zei dat er elke dag een nieuw evangelie geboren wordt . Een covid-artikel artikel dat John hier eertijds reeds plaatste van een vrouw uit de vereniging vondt ik ook niet veel hebben . En het doet mij wel denken , net als dit aan pesterijen tegen de alternatieve wetenschap .
    Die gehele vereniging is ergens beschadigd en aangestoken door demonen die ze zelf gecreerd hebben omdat de aartsengel van de vereniging het laat afweten .Staat ook in het laatste boek van Gruben ,en Daniel Nichol Dunlop een van de vooraanstaande leden die in 1935 slachtoffer werd van de uitsluiting en kort daarop stierf , doorzag dit en had dit al voorspeld in 1912 in het tijdschrift The Path (…wanneer een groep of bestuur zich zou aanmatigen een bepaald lid uit de vereniging te sluiten , dan zullen zij zich door zo een decreet ZELF uitsluiten , zelf wanneer zij daarna aan de Naam willen vasthouden – het leven en de kracht van de Meesters der Liefde en het medelijden zal met de buitengeslotenen wegtrekken ). Een volgens mij heel waardevolle geest is de heengegane Prokofieff , en hij liet ook duidelijk horen in het boek over Judith van Halle , hoe sterk de vereniging reeds in een schijnvereniging was verworden met een postjes bedeling en overgenomen was door buitenstaanders .
    Ook andere waardevolle antroposofen zijn daar reeds weg .

    1. @Henri
      Nou Henri je zet het mes er lekker in💣
      Er is wel een reconciliatie geweest.
      Ik denk dat de tegenwerking van binnenuit en van buitenaf gewoon door gaat.
      Het roept op om steeds de logica en niet te vergeten de menselijkheid te zoeken.

      1. henri

        Helemaal juist .
        Het mes erin zetten kan ook als ‘Heilige’ ….. dus een smiley met een stralenkrans om het hofd was beter dan een bom …..hi.hi

    2. Maria-Leonie

      Verander de wereld en begin bij jezelf Henry. Als je een vinger naar de ander wijst, moet je tien vingers naar jezelf wijzen.

    3. B

      @Henri
      Ik herken je emoties. Ik val er zelf ook regelmatig mee samen. Soms denk ik dat ik sommige mensen moet zeggen waar het op staat maar steeds vaker blijkt dat niet zo effectief. Sterker nog de verdeling wordt er nog groter van. En het komt allemaal uit het hoofd. Plaatjes en beelden vullen inmiddels het grootste deel van de realiteit, terwijl de echte realiteit zich steeds verder beperkt tot eigen huis tuin keuken, straat, werk, laptop en tv. En weer op vakantie, door de eigen tunnel naar een favoriete plek, en daarna weer ‘duurzaam, tolerant en groen’ doen naar iedereen in eigen kring. Mega blinde vlekken en zich verheffend boven iedere soort die niet in dat plaatje past.
      De regering? Dat is een groep mensen die een volk vertegenwoordigen. Ze zijn een afspiegeling van wie wij zelf zijn als volk.
      Wij maken mogelijk, wat zij doen.
      Op kleine en grote schaal.
      Ze hebben ons net zo hard nodig als wij hen.
      Om elkaar te leren wat er geleerd moet worden, ongeacht welke omstandigheden.
      Als aardse wetten niet meer gelden, dan bestaat er geen zonde meer.
      Wat dat betreft leven we in een heilige tijd.

      1. henri

        Jouw vorige antwoord vondt ik wel wijs en denk dat je eig wel kort bij de uitleg van dit citaat kwam , en voelde mij daarstraks geroepen nog iets te herlezen in het nawoord van dat boek van Rob Gruben dat ik net uitgelezen heb en ook hier laatst iets over plaatste.
        Hij zegt daar iets nl. Jij prak daar ook ook over een verstoring in de harmonsatie van denken, voelen en willen en het wespennest dat je ervaart . En dat is juist . Gruben zegt daar ook dat een on-harmonisatie’ van denken ,voelen en willen juist het “boze” gaat tevoorschijn roepen .–Hier haal ik nog even tusen haakjes aan , aan dat juist politici ,en die vaak veel en graag liegen voorde centjes en hun job die scheiding van denken en willen ook aankweken , want ze doen nu helemaal/niet wat ze allemaal/uitspreken en beloven naar de mensen toe , kijk maar naar Rutte …hoeveel heisa is daar nu weer niet over met die mailtjes .– Daarom zegt Steiner ook wel ,dat de politici verre van de spirituele kant komen .
        .Nu zegt Gruben daar op een moment dat voor vele betreffende mensen juist die scheiding van denken,voelen en willen als een opperste vorm van vrijheid gezien wordt , omdat dat wel logisch kan lijken …maar het zal toch steeds op spiritueel niveau naar onvrijheid leiden en tot afhankelijkheid van de tegenmachten .
        En het is aldus een “schijnvrijheid” .
        Hij haalt daar ok een citaat van iemand bij , en is :
        “De mens wordt door de toenemende vrijheid steeds vaardiger om zowel het menselijke ‘goede’ – als het onmenselijke ‘kwade’ te verrichten . De ontwikkeling van de vrijheid brengt het met zich mede , dat het goede en het kwade steeds verder toenemen , hetgeen de uiteenzetting ermee steeds ONONTKOOMBAARDER maakt .
        Dit vindt ik een grote waaarheid in deze chaotishe tijd !

    4. Haike

      Probleem is ook dat de statuten van de Johannes Bau Verein over die van de AAG zijn geschoven. In die statuten van de Johannes Bau Verein die uit 14 leden bestond, staat dat een lid zonder reden van opgave onmiddellijk uit de Verein gezet kon worden.

      Waarom? Omdat die verenging was opgericht om de bouw van het Goetheanum te financieren en de geldstromen te begeleiden. Om te voorkomen dat 1 van die 14 een graai in de kas zou doen was die regel in de statuten opgenomen.

      In de oorspronkelijke statuten van de AAG kon helemaal niemand uit de vereniging gezet worden, in de statuten van de AAG was een dergelijke mogelijkheid helemaal niet opgenomen.
      Steiner zei daar over dat mensen het met elkaar moeten leren uit te houden, en dat niemand buitengesloten mocht worden.

      Ben in de jaren ’90 wel bezig geweest daar informatie over te krijgen in het Steiner archief, maar alle informatie daarover werd me ontzegt.
      Ook vooraanstaande leden konden het vergeten om fysiek toegang te krijgen tot het archief.

  5. B

    Op bovenstaande reacties: Ik denk er ook het mijne van. Ervaar een geladen verdeeldheid en verschuivingen in het collectief. Zo nu en dan verlies van grond en focus. Denken voelen en willen draaien overuren.
    Ik ervaar de discussie omtrent ‘de waarheid’ steeds meer als een wespennest.
    Zoek de stilte op, en richt me meer op de kwaliteit van de dialoog en omgang met de mensen op de werkvloer en prive, en probeer bewust de onderwerpen van de massa-discussie daarbuiten te houden en me meer te richten op de unieke mens, en de unieke levensinhoud van diegene. Daar aandacht op te richten. Dat is fijn en daar heeft zowel de ander als ik baat bij.
    En heel misschien is dat waar het bovenstaande citaat over gaat. Ik hoop het.

    1. henri

      Hier kan ik in meegaan , doch ik ervaar het citaat hier niet als een ‘ goed uitgekozen citaat ‘, het is waarsch erg uit het gehele verband gerukt van het boek , Heb zelf het boek gelezen ,waarsch zelfs tweemaal en ga het nog eens nakijken over waar er werkelijk om gaat.
      Het citaat is heel erg contradictorisch /polariserend op zichzelf ,want het zegt zowel ,om het kort te zeggen ,zonder u af van de anderen ,en heb toch persoonlijke interessen in de ander , ..- Zonder u af van anderen kan natuurlijk duiden op het werken aan het eigen IK -daarom heb ik als eerste reactie het coronagebeuren genomen als voorbeeld , omdatdat heel zeker Ahriman als tegenkracht sterk staat in de afzondering met zulke onmenselijke maaregelen als gevolg .
      Nu , ets dat ik ook dat ik kan zien in dit polaire citaat , maar dat is weer een kant , dat is van niet mee te doen aan het massa-denken , wat het model wil staa voor het totalitarisme van de NWO , en het WEF , met in de medische sector de medische dictatuur als grond , net zoals de religie en kerken tekeer zijn gegaan .

      1. B

        ah zo. Ik zie die uitspraak niet zo zeer als polariserend, maar meer als een omschrijving van persoonlijke ontwikkeling richting meer innerlijke bewustwording en zelfstandigheid zonder de aandacht voor de ander te verliezen. Omdat je anders immers zou verharden.
        Karakter betekent ook vorm. Vorm, dus karakter, wordt zichtbaar aan hoe het zich aftekent naar de omgeving. Als je beide kanten blijft zien en hoe ze samen een het totaal vormen kun je de broodnodige relativering in stand houden.
        Als dat even niet lukt kan afzondering en contemplatie heilzaam zijn.

  6. John Wervenbos

    En nog bedankt voor de literatuurtip en geuite bezorgdheid, Theo Verwijst. Heb er met veel belangstelling kennis van genomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s