Dat men zijn afgelopen, laatste leven na de dood in alle details terug beleeft heeft de zin dat men nu zijn eigen handelingen waarlijk leert kennen, doordat men de uitwerkingen ervan aan zichzelf beleeft. Want nu doet zich voor de mensen bij iedere handeling de zielstoestand voor, die degene gehad heeft tegen wie de handeling gericht was. U beleeft de smarten en vreugden die u andere mensen bereid heeft van binnen uit. Niets van wat men anderen toegevoegd heeft is er dat niet in het kamaloka (oord der begeerten, vagevuur) tot eigen belevenis wordt. Hier geldt de zin: Wat u zaait, dat zult u oogsten.
Neemt u voor dit terugwerkende beleven een voorbeeld: de vivisectie. Deze hangt nauw samen met de materialistische richting van de huidige wetenschap. Een arts uit de middeleeuwen zou het zeer dwaas zijn voorgekomen om het leven te bestuderen doordat men in een levend lichaam snijdt en het leven vernietigt. In die tijd waren nog veel mensen en in het bijzonder artsen helderziend en zij zagen derhalve door het fysieke lichaam heen. Dit waarnemingsvermogen ging echter verloren en doordat de mensen niet meer in het innerlijk van het organisme schouwen konden, begonnen ze erin te snijden en te ontleden. Wie echter vivisectie pleegt, die snijdt in levend leven. Na de dood doet zich karma, de wet van oorzaak en uitwerking, gelden. De bedoeling, die tot de vivisectie voert, komt daarbij minder in beschouwing. De vivisectiepleger heeft de gevolgen van zijn daden aan zichzelf te beleven. Alle afzonderlijke pijnen die hij de dieren aangedaan heeft, moet hij in het kamaloka nu zelf uithouden en doormaken. De wetenschappelijke bedoeling wordt pas later in het karma verweven.
Bron: Rudolf Steiner – GA 94 – Kosmogonie – Leipzig 3 juli 1906 (bladzijde 151)
PS De titel is niet van Steiner, maar van mijzelf.
Eerder geplaatst op 23 augustus 2013 (14 reacties)
Toch maken we allemaal gebruik van de vruchten van die experimenten voor de wetenschap.
Ook de nieuwe vaccins zijn eerst getest op apen.
Ook varkens worden gebruikt.
Dan nog dat stukje vlees dat we allemaal weleens eten. Een stukje vermoord dier.
Telt dat allemaal ook mee?
Ja, dat heb ik mij ook vaak afgevraagd. Ik denk dat het wel meetelt, maar het maakt wel verschil of men zelf dieren doodt of alleen vlees eet of anderzins gebruikt voor vaccins en allerlei producten.
Ik weet het niet.
Zonder die experimenten op dieren waren bepaalde medicijnen of geneesmiddelen er niet geweest. En daar doet de vivisectie ‘pleger’ het voor.
Alleen bij regelrecte dierenmishandeling uit gestoord sadisme zou ik snappen dat het rechtstreeks terug op het bordje komt van de pleger.
Dus als iemand er genot aan beleeft een dier te zien lijden.
Maar bij nader inzien; het dier in een dat crepeert door een vaccin dat getest wordt, is niet minder gruwelijk.
Moeilijk thema
*in een laboratorium
Hoe zit het dan met het vak van slagers? En laten wij de slagers hun werk doen omdat wij dieren op willen eten. We blijven in dit opzicht verantwoordelijkheid houden.
Ja, medeverantwoordelijk, dat is zeker waar. Helemaal vegetarisch eten lukt mij niet, maar ik eet zo weinig mogelijk vlees, meestal scharrelkip of vis.
Bij mij idem , kip en soms kalkoen of een beetje gehakt bij de spaghetti saus ,.maar voel toch een beetje schuld omdat vogels , gevogelte dieren zijn die het korst bij God staan , althans zo las ik dat bij Steiner eens . En heb k nu griepje en voel wat spier en ledematen pijn en neem uitsluitend plantensprays oa van Dr Vogel , helpen bijzonder goed . Had meer dan 2 jaar niets nog geen verkoudheid , noch geen hoestje gehad totaal niets ….net of ze mij willen zeggen , houdt ja vaccins maar lekker zelf .
Verder heb ik mijn Christussteen , een bloedsteen die zou ontstaan zijn door de kruisiging en met kleine rode vlekjes erin en waarvan Steiner meldt dat hij heel bijzonder is ook volgens een heel hoge mysticus , ik slaap ermee en jij blijft altijd rond mij , en plots is hij er als ik hem mis.
@Henri
Beterschap!
Het gaat over het al of niet verdoofd slachten ,niet zoals bv de ramadan waar dit nu al meestal verboden is of men probeert .Pas wanneer de laboratorium -tafel tot altaar wordt spreekwoordelijk zal dit veranderen en zullen er daar geen zware negatieve gevolgen meer aan vast hangen ,want deze uiten zich ook in epidemieën vanuit de astrale wereld , met name door de erge angsten die de dieren al op voorhand voelen in hun ziel als zij geslacht worden ..