Over zelfdoding

Na de dood is het een grote ontbering geen fysiek lichaam meer te hebben. Hierdoor zullen we nu het vreselijke lot en de vreselijke kwellingen begrijpen van die ongelukkigen die het leven beëindigen door zelfmoord. Bij een natuurlijke dood is de scheiding van de drie lichamen relatief licht. Zelfs in het geval van een beroerte of een andere snelle, natuurlijke vorm van overlijden, is de scheiding van deze hogere leden van elkaar in feite al lang voorbereid; ze gaan gemakkelijk uit elkaar, en de ontbering van het fysieke lichaam is dan slechts zeer gering. 

Maar bij zo’n heftige, plotselinge scheiding van het lichaam als bij een zelfmoord, waarbij alles nog gezond is en nog vast samengehouden is, vindt er direct na de dood een hevige ontbering van het fysieke lichaam plaats, die vreselijk lijden veroorzaakt. Het is een verschrikkelijk lot. De zelfmoordenaar voelt zich als uitgehold en begint nu een verschrikkelijke zoektocht naar het fysieke lichaam dat zo plotseling is teruggetrokken. Niets is hiermee te vergelijken. 

Menigeen zal nu zeggen: Wie het leven moe is, hangt immers helemaal niet meer aan het leven, anders hadden ze zich het leven niet benomen. – Dit is een vergissing, want juist de zelfmoordenaar hangt veel aan het leven; maar omdat het hem niet langer de bevrediging van zijn gebruikelijke genietingen biedt, omdat hij misschien veel moet ontberen als gevolg van veranderde omstandigheden, daarom gaat hij de dood in, en daarom is de ontbering van het fysieke lichaam onuitsprekelijk groot voor hem.

Bron: Rudolf Steiner – GA 95 – Vor dem Tore der Theosophie – Stuttgart, 24 augustus 1906 (blz. 34)

Rudolf-Steiner+Vor-dem-Tore-der-Theosophie-14-Vorträge-Stuttgart-1906

13 gedachtes over “Over zelfdoding

  1. wanne

    (…) en andere snelle, natuurlijke vorm van overlijden, is de scheiding van deze hogere leden van elkaar in feite al lang voorbereid (…) dit sterkt mij in de gedachte dat niemand voor (eerder dan) zijn of haar tijd overlijdt…. wat me fascineert is in hoeverre de laatste twee alinea’s van dit citaat toepasbaar kunnen zijn bij euthanasie… terwijl ik ook van nabij weet dat zielepijn en/of fysieke pijn iemand tot zelfdoding of euthanasie kunnen doen besluiten….

      1. henri

        Haike ,

        Bedankt voor het delen van deze link ., heb het gelezen .
        Rob Gruben spreekt daar ook over in zijn boeken . Ik denk dat ook het vaccin iets verandert in het etherlichaam , en dat dat ook wel met het lijden van de ziel na de dood te maken kan hebben nadien
        Want zoals Zolthan Shermann beschrijft drukt het etherlichaam zich af onmiddelijk na de dood in het astrale lichaam ( en dit tijden die 3 en halve dagen … ) Nu het vaccin staat niet rechtstreeks in verband met de euthanasie , maar mensen die graag vaccins nemen behoren volgens mij wel tot de voorstanders van euthanasie , het is hetzelfde denken …..

      2. Haike

        Ik weet het niet Henry, mijn moeder was ook niet een hele grote voorstander van vaccineren. Maar ze had wel bij leven en welzijn geregeld dat ze geeuthaniseerd kon worden. Weliswaar was dat helemaal niet nodig in haar geval, en is op een vredige manier gestorven. Dus het denken kent blijkbaar ondoorgrondelijke wegen..

      1. Hedvig

        Als ik dit zo lees allemaal, heb gewoon paniekgevoelens.
        Ik lijdt helaas nog steeds aan angst- en paniekstoornis 😢

      2. Haike

        Als jij geen plannen hebt voor zelfmoord hoef je nergens bang voor te zijn, Alleen zul je moeten wennen aan het feit dat je geen fysiek lichaam hebt. Dat proces is afhankelijk van hoe zwaar je hier aan de materie hebt gehangen. Was je daar erg op gericht dan zal het zwaarder zijn dan wanneer je tijdens je aardse leven ook met spirituele zaken hebt uiteen gezet.

        Toen mijn moeder 2 jaar geleden naar huis ging, en ze zich echt op de grens bevond, sprak ze uit: ‘Ik heb daarnet mijn moeder gesproken’ Dus je hoeft het helemaal niet alleen te doen.Je wordt opgevangen.
        Bij de zelfmoordenaar wel, die heeft dergelijke waarnemingen niet, en moet het alleen doen, ongeacht hoe lang hij zijn daad aan het voorbereiden was.

        Maar uiteindelijk komt het met de zelfmoordenaar ook weer goed, alleen duurt dat vele malen langer dan bij iemand die geen zelfmoord heeft gepleegd.
        Aan Steiner wordt gevraagd of de Zonde wel bestaat, en zijn antwoord is dan eigenlijk niet en als het wel zo zou zijn is het die van de zelfmoord, en ik denk tegenwoordig ook de euthanasie.

  2. Hedvig

    Hoe zou het met moord zijn?
    Dan wordt je ook zo uit het leven weggerukt.

    Zou het ook zo kunnen zijn dat het voorbestemd is dat je sterft door zelfdoding, euthanasie of moord?

    1. Haike

      Het verschil zit hem in of je jezelf dood, of gedood wordt. Doe je het zelf dan zou je kunnen zeggen dat je tegen de mensheid ontwikkeling ingaat. Wordt je gedood/vermoord (wat niet hetzelfde is) dan overkomt het je, en heb je er in die zin geen schuld aan.
      En ja soms is de hand aan jezelf slaan geen zelfmoord. Steiner heeft het over een dichter die dat op 24 jarige leeftijd doet, maar hij zegt daarvan dat deze dichter in zijn incarnatie daarvoor deze niet heeft kunnen afmaken omdat hij vroegtijdig het leven liet.

      In de huidige incarnatie maakt hij die dan af en is het klaar, maar Steiner merkt de zelfmoord niet aan als zelfmoord. Dus ja; het steekt allemaal heel gecompliceerd en ook genuanceerd in elkaar.

  3. Bernard

    ‘ . . . zo’n heftige, plotselinge scheiding van het lichaam als bij een zelfmoord, waarbij alles nog gezond is en nog vast samengehouden is . . . ‘ – Zo plotseling is het bij een zelfmoord vaak niet; het spookt al langer in de gedachten en uiteindelijk doe degene het. En ook als je onverwachts een dodelijk ongeluk krijgt, is er een heftige, plotselinge scheiding van het lichaam, waarbij alles nog gezond is en nog vast samengehouden is.
    Dus . . . .

  4. Roderick Balt

    Dit is goede informatie voor mensen die echt dood willen en echt denken dat zelfmoord een oplossing biedt. Maar vaak gaat het bij mensen die zelfmoord plegen of zeggen dat ze dat willen meer om een bepaalde andere wanhoop dan dat ze echt dood willen. Het is natuurlijk belangrijk om het wel volledig serieus te nemen maar vaak is het vooral een uiting van wanhoop en om uitdrukking te geven aan de pijn die maar niet geuit kan worden.

  5. walterhebing

    Wat houdt het levensbewustzijn van de individuele mens nu eigenlijk in? In mijn jeugd luidde het advies: Je bent op aarde om God te dienen en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn. Via mijn dochter, die nu in India woont, ontmoet ze de Hindoeïstische visie : Kijk uit waar je loopt en trap niets dood! Ik heb twee broers, die de weg van zelfdoding kozen en ik denk dat ze beiden bewuster in het leven stonden dan ik! Iets dergelijks zie nu gebeuren in Oekraïne, we offeren ons leven om??????
    Dat gegeven is ongewis, omdat niet de mensheid, maar elk kind jonger dan zes dagen, waar ook ter wereld geboren, de levens bewustzijnsvonk in zich dragen. Ik heb het vermoeden dat er heel veel kinderen zijn geweest, die dat wilde uitdragen. maar nog eerder dan Jezus monddood gemaakt zijn.\
    Ik zie de samenleving als meerdere clouds,. waarin je van alles kunt verstoppen. Dat is geen bewustzijn, Maar een zijn, zoals mijn hond een bot ergens begraaft om zelf te overleven! Daarvoor zijn we toch niet op aarde? We zijn volgens mij op aarde om het een tussen de poten van een wolf veilig te kunnen laten slapen.
    Pas dan heeft de mens op aarde een veilige haven voor onze nakomelingen geschapen, met andere woorden: De aarde als een salonkamer voor elk kind.

  6. Anton van Rooijen

    ZELFDODING EN EUTHENASIE

    zelfdoding en euthenasie liggen dicht bij elkaar,maar er zijn wel verschillen.
    In het eerste geval gaat veelal een tragisch einde van het leven vooraf,meestal groot leed.
    Dit betekent dat het doorgemaakte leed wel een weg is die als het ware wat “verzachtend” kan zijn omdat leed ook liefdekrachten oplevert.
    Euthenasie is daarentegen meer een gecalculeerde weg,een ahrimanische weg,waarbij ook nog de angst voor het leed de aanstichter is.
    Maar de mens heeft ook een karma,dwz de mens is onderhevig aan de wetten van het karma:van
    oorzaak en gevolg,en daaraan is niet te ontkomen.De mens is slaaf van zijn verleden en vrij voor zijn toekomst.
    Hoe het ook zij,de hoofdwet die Steiner hier aangeeft is dat het plotseling terugtrekken van het etherlichaam van de mens een intense schok veroorzaakt,Een natuurlijke dood levert daarentegen een harmonische dood omdat hier de Goddelijke wetmatigheden van de natuur, als
    gids de mens het juiste moment bereidt het aardse plateau te verlaten.
    De mens wordt zodoende in de geestelijke wereld in harmonie herboren,en ontvangen

    Zelfdoding in welke vorm dan ook leidt tot een onafwendbare “chaos” in de geestelijke wereld
    dat ook weer hersteld zal moeten worden…

    Anton van Rooijen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s