Wanneer men over iets begint te discussiëren, begrijpt men het al niet meer. Wat er in de ontwikkeling van de mensheid leeft, dat leeft als een ervaring. Zolang men het heeft als ervaring, zolang discussieert men niet.
Bron: Rudolf Steiner – GA 200 – Die neue Geistigkeit und das Christus-Erlebnis des zwanzigsten Jahrhunderts – Dornach, 30 oktober 1920 (bladzijde 114)
Eerder geplaatst op 4 juli 2018
Dat is ook de reden waarom er sinds corona collectief zo druk gediscussieerd wordt.
1.Omdat er sinds corona zo ontzettend veel waarheid achtergehouden wordt.
2.En omdat veel van wat er allemaal beweerd wordt, zelf niet ervaren.
* -omdat WE
Praktijkvoorbeeld:
Ik kwam deze week een paar keer thuis met een grote behoefte aan discussiëren.
Op mijn werk weer verschillende gezondheidsklachten gezien/gehoord sinds de boosters zijn uitgedeeld. Acute hartproblemen, gezwollen benen, pijn op de borst, slappe benen, verwardheid, tintelingen in de handen of verdoofd gevoel, jeukklachten, eczeemklachten, terugkerende kanker, tia’s, valpartijen zonder duidelijke oorzaak, en daarnaast ook veel onverwachte sterfgevallen.
Mijn onbegrip begon toen ik ondanks al die acute gezondheidsproblemen en sterfte geconfronteerd werd met enkele ouderen die deze week een tweede (!) booster hadden gekregen, EN weer verplicht op hun kamer moesten blijven agv een test die na het boosteren afgenomen was. Dus: met hartproblemen en meer medicijnen nog een keer geprikt, en niemand mogen zien en binnen moeten blijven terwijl de lente begint, omdat het stukje lopen van de deur tot de uitgang van het verzorgingstehuis besmettingsgevaar op zou leveren. De dame had geen griepverschijnselen. Ze stond te huilen in de deuropening, en is 95 jaar. Haar kinderen zijn naar Hongarije geëmigreerd in reactie op het Nederlandse coronabeleid. Ik had al eens aangeboden dat ze me mag bellen als ze zin heeft even te praten maar ze is zo doof dat praten zonder zien amper gaat.
Het betreffende verzorgingstehuis wordt verbouwd. Stukken gesloopt, gerenoveerd, bijgebouwd. Je ziet vooral de bouwvakkers op de gangen lopen, en af en toe een verzorger, de bewoners zitten op hun kamer, met van acht tot vier bouwlawaai aan hun kop, de vierde prik in hun lijf, geen griep maar allerlei andere klachten, en mogen niet naar buiten en geen bezoek.
Steiner heeft gelijk, want ik krijg een ontembare behoefte aan stevige discussies omdat ik absoluut niet begrijp waar dit coronabeleid over gaat. Er wordt niet gesproken over de uitwerkingen van de vaccins, ze gaan gewoon door met de volgende, en de volgende. Wat ik nog het engste vind is dat we, sinds de opheffingen van de maatregelen en de uitgebroken oorlog in Oekraïne, helemaal de aandacht niet meer hebben bij de vaccin-ontwikkeling die op de achtergrond stilletjes doorgaat, of bij de mensen die nog steeds in quarantaine worden geplaatst, en ook bij de mensen die nog steeds hypochondrisch rondlopen, en vooral het grote aantal mensen dat al twee of drie keer gevaccineerd is en dat in combinatie met het opvallende aantal onverwachte sterfgevallen, en serieuze gezondheidsklachten.
Waarom is het bijna niet meer in het nieuws? Het ging over niets anders! Twee jaar lang!
Wat zijn ze van plan? Wat staat ons te wachten? Die prikken zijn niet goed! Maar ze gaan ermee door!
Ik ben zo bang hè, zo bang. Dat ze het testen en de aantallen op ieder moment weer in het nieuws kunnen gaan lanceren en de hele samenleving weer aan banden gaan leggen, en daarbij, mijn grootste angst, iedereen geleidelijk aan gaan verplichten zich te vaccineren. Op dezelfde polariserende hersenspoelmanier als voorheen.
Ja. Ik heb een enorme behoefte aan discussiëren, omdat ik er inderdaad niks meer van begrijp waar we in zijn beland als westerse samenleving.
Wat ik erváár, is niet hetzelfde als wat ik in het nieuws zie en hoor.
Het echte leven verschilt enorm van de woorden en beelden die me zouden moeten informeren over de realiteit en de achtergronden van de realiteit.
In de psychologie noemt men dat een veroorzaker van cognitieve dissonantie.
Nou, je kan zelf Googlen wat dat betekent en ik denk dat er op collectieve schaal cognitieve dissonantie heerst.
We hebben niet meer het gevoel dat we zelf onze toekomst bepalen.
Dat vind ik best wel een serieus probleem.
Al twee jaar lang zitten we in een afwachtende waakzame houding. Weet je hoe ongezond dat is?
Je bent zeker niet alleen Stroes .
Dit zag ik onlangs en deze persoon , ondernemer uit België maakt zich ook werkelijk zorgen dat het opnieuw opflakkert als het. Hen. Goed uitkomt , bewijs dat alles nepis !
Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden
zoals storm met zacht geritsel in de tuin
of de kat die de kolder in z’n kop krijgt
zoals brede rivieren
met een kleine bron
verscholen in het woud
zoals een vuurzee
met dezelfde lucifer
die de sigaret aansteekt
zoals liefde met een blik
een aanraking iets dat je opvalt in een stem
jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag aan een ander stellen
-Remco Campert uit: Alle bundels gedichten, De Bezige Bij, 1976.
Stroes jij beheerst potdomme het hele platvorm. Dit is voor mij de druppel. Begin een eigen site en ga daar discussies aan.
Ik ga me vanaf DIT moment weer aan de maximaal vijf per dag afspraak houden, I promise!
Ik ben het hélemaal met Maria-Leonie eens!!!
Vijf is al teveel Stroes en iedere dag? Je kunnen beheersen “verinnerlijking ” zou heel vruchtbaar kunnen zijn. Een goede raad hoor!!!
Wie zijn ‘ze’ stroes?
Wees niet bang. ‘Ze’ zit in jou. In alles en iedereen Maar alleen in jezelf kun je ‘ze’ bestrijden. Vertouw op de geestelijke wereld. Dat is wat Steiner ook zegt hè. Het ‘ergebenheirsgebet’.
Dat vraagt moed. Ik denk echt niet dat we het luciferisch/ahrimanische als eerste in onze buitenwereld moeten bestrijden. Leer het zien in jezelf. Maak licht wat duister is. Dan wordt dat een licht wat voor anderen beschikbaar komt om ook weer iets beter te leren zien en onderscheiden . Er is vreselijk veel leugen in de wereld. Dat is het wapen van Ahriman. Leer het zien. En niet de leugen van de ander, maar je eigen leugen.
Dat is mijns inziens wat Steiner hier bedoelt. Het in jezelf de zekerheid hebben van wat waar is. Daarmee zie je ook meteen dat je de ‘waarheid’ nooit aan een ander kan opdringen. Want die komt pas in het licht als de persoon in kwestie daar rijp voor is. Vergis je niet in hoe veel er al leeft en aan het broeden is aan waarheidsvinding in onze wereld. De waarheid IS. En dus zal ze langzamerhand boven komen. Wat ik, en jij en iedereen ontwikkelt komt ten goede aan ons geheel.
Geen lichtbewustzijn zonder duisternis. Boeddha zei al; er zijn geen moeilijkheden op ons pad. Moeilijkheden zíjn het pad. Vertrouw, met Michaëlsmoed.
En ja, wie weet hoe ver dit eerst moet gaan. Voor mijzelf denk ik dat ik bereid moet zijn om ergens voor te sterven desnoods, ik bedoel dat ik misschien in een situatie terecht ga komen dat ik compleet ingesnoerd kan worden door de maatschappelijk wereldwijde leugen. Waardoor mijn bewegingsvrijheid heel erg beperkt gaat worden. Maar ook dit kan maar zover gaan als het gebrek aan waarheidsgevoel gaat.
Maar ín mij, kan niemand komen. En wat ik in mijzelf ontwikkel is een onbereikbare plek voor het ‘kwaad’. En dat straal je uit. Kun je proberen met liefde en compassie aan de wereld te laten zien.
Bedankt, heel erg mooi.
Dank Cornelia, dit is iets wat ik bij mij zal dragen !!
Sorry Stroes, het wordt me allemaal wat te veel. Je kunt echt beter een eigen website of blogsite beginnen en daar alles schrijven wat je bezig houdt en wat je kwijt wilt en over discussieren.
Je schrijft vaak echt wel goede dingen die het overdenken waard zijn, maar het is nu ook weer niet de bedoeling dat dat allemaal hier bij de reacties komt. Daarom wil ik graag niet meer dan twee reacties van je per dag en dan ook niet zo heel lange.. De rest zou je dan op je eigen site kunnen schrijven.
Bedankt, ik vond het leuk en leerzaam.
En opnieuw een leerzame serie reacties. Dank jullie allemaal.