Lager en hoger Devachan

Net zoals alles wat zich in de mens afspeelt als gedachten naar het astrale gebied wijst, zo wijst alles wat met sympathie en antipathie te maken heeft, naar wat we het lagere Devachan noemen. […]

In ons, voornamelijk in onze borst, spelen processen uit de hemelse wereld of Devachan zich af als gevoelens van sympathie en antipathie voor het mooie en het lelijke, het goede en slechte of het kwaad, zodat we datgene wat we kunnen noemen onze gevoelens tegenover de moreel-esthetische wereld, als schaduwen van het lagere Devachan, de hemelse wereld, in onze ziel dragen.

Dan is er nog een derde kant in het menselijke zieleleven dat we zorgvuldig moeten onderscheiden van de loutere voorliefde voor welwillende handelingen. Het maakt verschil of iemand een mooie, welwillende daad ziet en er welgevallen in heeft of dat men zelf de wil in activiteit omzet om zelf een welwillende daad te verrichten. Ik zou het plezier in het goede, mooie en het misnoegen in slechte, lelijke daden het esthetische element willen noemen en anderzijds dat wat mensen drijft om goed te handelen, het morele noemen.

Het morele staat hoger dan het puur esthetische; het loutere welgevallen of ongenoegen is lager dan de drang van het gevoel om het goede te doen. Voor zover onze ziel zich gedreven voelt om morele impulsen te volgen, zijn deze impulsen de schaduwbeelden van het hogere Devachan, de hogere hemelwereld.

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das  esoterische  Christentum und  die geistige  Führung  der  Menschheit – Bazel, 1 oktober 1911 (blz. 86)

13489854392

22 gedachtes over “Lager en hoger Devachan

  1. De sym- en antipathie druipt van de hele reguliere media berichtgeving af.
    De ene ‘bad guy’ na de andere wordt naar voren geschoven, alvorens men met feiten of bewijzen komt. Zelfs ziekte wordt niet meer objectief beoordeeld, covid is de heilige graal geworden ondanks alle niet uitgekomen voorspellingen.
    Dus moraal? Wie wat waar

      1. John Wervenbos

        Onderzoek en onderzoeksresultaten van Rozenkruisers werden daarmee door Rudolf Steiner nader uitgewerkt en het staat direct in verband met de bekende rozenkruisersmediatie (zeven bloeiende rozen op een zwartgeblakerd kruis),

    1. Het fysieke hart is daar samen met het etherhart zeker bij inbegrepen. Niet voor niets luidt de titel van deze voordracht: Die Atherisation des Blutes. – Das Eingreifen des ätherischen
      Christus in die Erdenentwickelung
      . Het is door twee uitgeverijen naar het Nederlands vertaald. Uitgeverij Pentagon: Het etheriseren van het bloed – Verbinding tussen hart en hoofd en door Uitgeverij Zevenster, die daar nog een andere belangrijke voordracht van Steiner aan toevoegde: Bloed is een heel bijzonder levenssap.

      1. John Wervenbos

        Onderzoek en onderzoeksresultaten van Rozenkruisers werden daarmee door Rudolf Steiner nader uitgewerkt en het staat direct in verband met de bekende rozenkruisersmeditatie (zeven bloeiende rozen op een zwartgeblakerd kruis).

      2. John Wervenbos

        Tot slot, ten overvloede, dit hangt tevens nauw samen het Parsifal-mysterie.

    2. henri

      Die veretehrisering van het bloed heeft vooral te maken met het bloed van Christus dat uit de wonden vloeide en zich als een etherische substantie als een etherische ring rond de aarde vormt ,van waaruit ook de etherische wederkomst van de Christus zal plaatsvinden .
      De pijnappelklier in het hoofd welke een lichtorgaan is en was bekend als de “lantaarn van Osiris “ heel lang geleden speelt daarij ook en wordt in een spreuk van Steiner , als “de glanzende Golvenzee van de geest ..Van lichtstralende gestaltes …”Is een van de belangrijkste oefeningen voor s ochtends en s avonds , wanneer ze omgekeerd wordt gezegd .

      1. Steiner behandelt de pijnappelklier, gezeteld in de hersenen, op een bijzondere wijze in een voordracht over het Parsifal-mysterie. Mosmuller evenzo in een boekwerk over dat mysterie.

  2. henri

    Ja , over Parsival spreekt hij wel vaak in voordrachten . Ik heb wel eens gelezen dat hij ergens de schedel met een graalburcht vergelijkt , toen ging het over de graal en Parsival .
    In mijn boek Occulte fysiologie spreekt hij het er ook over maar meer occult wetenschappelijk de tegenstelling tussen epifyse (zo noemt de pijnappelklier) en hypofyse en de beide zenuwstelsels .

      1. Henri, het boek Occult lezen en occult luisteren is uitverkocht, maar in herdruk. Wanneer het herdrukt op de boekenmarkt zal verschijnen is me niet duidelijk. Dat kun je vragen aan de uitgever, Bart Muijres:
        info@uitgeverijpentagon.nl
        Bloed – een heel bizonder sap is als enkeluitgave (alleen die voordracht) bij Uitgeverij Pentagon wel direct verkrijgbaar.
        N.B.
        Het luistert heel nauw bij een Nederlandse vertaling van Steiners voordracht De etherisering van het bloed. Het kan raadzaam zijn om er de Duitse of Engelse versie naast te leggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s