Predispositie voor epidemische ziekten

We zien bepaalde epidemieën verschijnen in het leven – ziekten die hele massa’s van de bevolking treffen en daarom in wezen een sociale zorg zijn. De gewone materialistische wetenschap bestudeert deze ziekten door het fysieke organisme van de mens te onderzoeken. Het weet niets van het enorme effect dat de abnormale houding van mensen tegenover het waak- en slaapleven heeft op epidemieën en de vatbaarheid voor epidemische ziekten. 

Tijdens de slaap vinden bepaalde processen in het organisme plaats en als ze te veel worden, maken ze de mens sterk vatbaar voor zogenaamde epidemische ziekten. Mensen die als gevolg van te veel slaap processen in gang zetten – ik bedoel processen die niet zouden moeten plaatsvinden, omdat het wakkere leven niet moet worden onderbroken door zulke lange slaapperioden – deze mensen hebben een veel sterkere predispositie om epidemische ziekten op te lopen en zijn minder goed in staat om ze te doorstaan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 314 – Physiologisch-Therapeutisches auf Grundlage der Geisteswissenschaft / Zur Therapie und Hygiene: IV: DIE HYGIENE ALS SOZIALE FRAGE – Dornach, 7 april 1920 (blz. 242)

Spanish_flu_hospital

SPAANSE GRIEP 1918-1920

20 gedachtes over “Predispositie voor epidemische ziekten

  1. Uit dit citaat meen ik te begrijpen dat er natuurwetten bestaan waarvan de kwaliteit van leven volledig afhankelijk is.
    Dat weigeren te accepteren zou iets zijn waar ik het label egoïsme wel op durf te drukken.
    Maar blind of slechtziendheid zou een betere term zijn. Er zit namelijk geen schuld bij.
    Het is de diepe verontwaardiging van de mens uit het diepst van zijn ziel waar het goddelijke nog naklinkt terwijl hij in de aardse diepte zijn weg probeert te vinden.
    Natuurwetten zijn van een hele andere orde dan de geestelijke, en toch zijn ze gezamenlijk onderworpen aan eenzelfde orde, die daar weer boven staat.
    Zolang de absolute samenhang tussen geest en materie niet doorgrond word zal gezondheid ver te zoeken blijven. Mensen zullen steeds meer slaapwandelend over wakker worden praten.
    Tevreden zombies lijken voor degenen die wél echt ontwaken.

  2. cornelia54

    Maar wat moet of kun je hier in de praktijk mee?
    Het enige dat in mij opkomt is het zo hard mogelijk in je zelf werken om zonder oordeel en met compassie voor de wereld zo goed mogelijk je eigen bewustzijn te ontwikkelen. Om daarmee weer iets meer licht te brengen in onze algemeen menselijke ‘bovenzinnelijke denkwereld’ te brengen. Opdat voor steeds meer mensen iets nieuws op kan lichten, zodat een nieuw bewustzijn bij iedereen kan groeien.

    1. Cornelia, ik vind het toch wel een praktisch advies. Want veel mensen denken dat het goed is voor de gezondheid om veel te slapen. Hier staat dat men beter niet teveel kan slapen en daardoor vatbaarheid vor epidemische ziekten kan voorkomen. Veel mensen zullen dit zeer waarschijnlijk een onziinnige gedachte vinden, maar omdat het van Steiner komt, neem ik het wel serieus.

      1. Bernard

        Ik heb wel eens een medisch advies gelezen dat te lange slaap niet goed voor je gezondheid is. Gemiddeld zo’n 8 uur per dag is het beste en misschien ’s middags soms nog eens een uurtje.
        Op tijd naar bed gaan is het beste.

      2. Roderick Balt

        Ik wil niet in discussie gaan met Steiner, ik heb in principe ook dezelfde houding ten opzichte van hem als die jij hier schrijft. Het is natuurlijk wel zo dat we inmiddels bijna 120 jaar verder zijn en er dus mogelijk dingen veranderd zijn of ten minste gecompliceerd zijn. Steiner zijn ware doel is om mensen ‘wakker’ te schudden of attent te maken dat je op een andere creatievere manier over dingen kunt nadenken, en niet slechts de heersende denkwijze hoeft te volgen. Dit citaat doet me overigens denken aan een citaat van Steiner over eiwitinname en dat wat de materialistische wetenschap als gezond acht juist heel ongezond is.

      3. Bernard
        Op tijd naar bed gaan is het beste in fysiek opzicht.
        Maar je moest eens weten hoeveel van de beste uitvindingen en kunstwerken ’s nachts gedaan en gemaakt zijn….
        Waarom weet ik niet, maar ik stel me voor dat je in het licht niet bewust verbonden kunt zijn met wat er nog in het donker huist.
        Dat de mens ‘weet’ zover zijn of haar bewustzijn reikt.
        Dat is het hele principe van evolutie, dat het oneindig is.

      4. Als kind was ik bang voor een monster onder mijn bed.
        Ik heb die angst op latere leeftijd overwonnen door een monster IN mijn bed.
        Je leert niets zonder de ontmoeting met je eigen schaduw.
        Die blijft je net zo lang kwellen tot je hem thuis hebt gebracht.

    2. Je kan hier ontzettend veel mee.
      Want het gaat niet alleen over het fysieke slapen, het gaat evenzo over het geestelijke slapen.
      De verzorgingsstaat heeft ons in slaap gesust.
      De participatiesamenleving is ons komen wekken.

      1. En om even die metafoor uit te breiden; Vele Europeanen reageren op arriverende vluchtelingen als: ‘Wat doen al die vreemde mensen in mijn mooie slaapkamer?”

      2. daarbij vergeten ze dan, dat die mooie slaapkamer gebouwd is met centjes verdiend in de landen waar die vluchtelingen vandaan zijn gevlucht door de ellende die dat verdienmodel heeft veroorzaakt…

  3. (echt laatste opmerking maar moet het kwijt)

    Het valt me op dat de woorden -epidemische ziekte- bij velen de gedachte aan fysieke ziekte opwekt.
    Maar epidemische ziekte kan net zo goed lichamelijk als geestelijk zijn.
    Want gedachten zijn levende energieën, realiteiten.

    Om deze fragmentatie in ons bewustzijn te helen raad ik aan om eens aandachtig naar de uitleg van David Bohm te luisteren. Er is veel van hem te vinden, maar deze opname vind ik een goede uitleg voor het feit dat epidemische ziekte in geest en materie eender zijn.

    1. Zolang we (nog) niet weten wat gezondheid (lees: heelheid) is, en dat is een onomstotelijk feit dat we dat nog niet en waarschijnlijk nooit zullen weten, schieten we te kort in de geneeskunde.
      Dat begrijpen en erkennen, geeft een idee van waar de grenzen van onze vrijheid ongeveer zouden moeten liggen.
      Conclusie voor nu:
      De hedendaagse claims van het ministerie van ‘volksgezondheid’ overschrijden (om het woord eroderen maar niet in de mond te nemen) met grove schreden onze zowel lichamelijke als geestelijke integriteit.

  4. henri

    Ridzerd ,
    in mijn uitgave ” Geesteswetenschap en geneeskunde ” GA 312 komt dit citaat niet voor in de 18de voordr 7 april 1920 . Ofwel is de datum niet juist ….?

      1. henri

        In mijn boek uit 1985 staat GA 312 vooraan en de datum 7 april 1020 is er ook bij . Oftewel is het niet volledig

    1. Ja, ik vermoed ook dat twee voordrachten op dezelfde dag zijn gehouden. Die uit GA 314 was een openbare voordracht. Die uit GA 312 was voor artsen en medische studenten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s