Deze tekst is niet van Steiner, maar van Hans Stolp in zijn biografie: RUDOLF STEINER – Stichter van een nieuwe cultuur
Als wij denken dat de mens alleen maar een fysiek lichaam is, zullen wij euthanasie vanzelfsprekend vinden. Waarom zou een mens, is dan de gedachte, zinloos moeten lijden? De tijd is dan ook niet ver meer dat steeds meer oude mensen zullen besluiten om een einde aan hun leven te maken omdat ze geen last willen zijn voor hun kinderen en de samenleving. Er zal zelfs zoiets als een (onuitgesproken) morele dwang ontstaan om als oud mens tot deze beslissing te komen. De meeste mensen zullen dat zelfs vanzelfsprekend vinden, simpelweg omdat ze zich niet anders meer kunnen voorstellen dan dat een mens alleen maar een fysiek lichaam is. De tijd, waarin dat zal gaan gebeuren, is niet ver weg meer.
Maar denk je, zoals Rudolf Steiner dat deed, vanuit de vierledigheid van de mens, dan zul je gemakkelijk kunnen beseffen dat euthanasie grote gevolgen kan hebben voor onze doorgang na de dood door de astrale wereld. We hebben in dat geval waarschijnlijk niet alle lessen op aarde geleerd waarvoor we gekomen zijn, gewoon, omdat we voortijdig zijn teruggekeerd. Bovendien is het zo dat een ziel (die de geest in zich draagt) volgroeid moet zijn en er dus klaar voor moet zijn om door de poort van de dood heen te gaan – net zoals een foetus volgroeid moet zijn in de moederschoot, voordat het kind geboren kan worden. Dat deze vergelijking niet onzinnig is, wordt mede duidelijk door de vergelijking die we in het vorige hoofdstuk maakten: dat geboorte en dood in feite identieke processen zijn!
Bron: Hans Stolp: RUDOLF STEINER – Stichter van een nieuwe cultuur (blz. 74-75) – Uitgeverij AnkhHermes
Ach, ik weet het niet! Ik was ook tegen euthanasiewet maar toen ik een vreselijk lijden zag, werkelijk creperen….? Het is zo gemakkelijk om zo een afgerond oordeel te vellen als je nog niet zo iets heb door moeten maken. Nee, het is goed voor je, of het is je tijd nog niet het moment? Hoe kun je dat weten in deze wereld waar je verziekt wordt van allerlei onatuurlijke elementen? Waar het karma sowieso helemaal door verstoord is geraakt. Ik zwijg maar liever en denk dat dit per geval heel goed bekeken moet worden en dat een mens die schreeuwt om verlossing geholpen mag kunnen worden uit zijn vreselijk lijden en niet hoeft te creperen. Ik geloof ook niet dat hij dan in het hiernamaals daaraan zal bestraft worden of zijn karma daardoor verzwaard zal worden
Je hebt gelijk, ik ken lang niet iedere pijn, ik ben een mens als ieder ander en mijn weten reikt niet verder dan mijn eigen ervaring. En toch mag dat geen reden zijn om geen standpunt in te nemen, want ookal ben ik niet alwetend, ik zal toch ergens moeten gaan staan. Waarom ben ik anders geboren. Om onzichtbaar te blijven?
En dat geldt voor iedereen. En dat is de waarde van een democratie. Dan geeft iedereen zijn stem, en als de stemmen geteld zijn begrijpt iedereen waar hij of zij zich de komende tijd mee uiteen zal moeten gaan zetten.
Daar is nu geen tijd meer voor. We zijn orders aan het opvolgen. Winkel open, winkel dicht, kind naar scholen open scholen dicht etcetera. En ondertussen allemaal met steeds diepere rimpels en fronzen het zoveelste leugenverhaal proberen te integreren, tot we er allemaal murw van zijn en zelf dan ook maar meer onze eigen innerlijke lijnen gaan trekken.
Nog nooit zo’n ontwrichtende tijd meegemaakt in mijn leven.
en karma kan niet verstoord raken.
Karma klopt altijd, en absoluut.
Ieder moment is namelijk karma.
In karma ligt toen, nu en straks verenigd.
Mona Keijzer zei voor (en na) ze moest vertrekken dat we een zo perfect systeem aan het creëren zijn dat de mens niet meer ‘goed’ hoeft te doen. Sterker nog, (en dit zijn mijn eigen woorden,) hoe we het ook wenden, keren of verklaren, er is in amper twee jaar tijd (en achteraf gezien met vele jaren sluipende voorbereidingen,) een situatie ontstaan, dat medemenselijkheid en liefde en nabijheid strafbaar is geworden. Alle zaken van het HART zijn omgetoverd tot een: “Jamaar dat kan natuurlijk niet..!”.
Corona is in mijn beleving de vermomming van een aanval op het hart der mensheid, het Christendom. De covid ‘vaccins’ hebben ook al vele hartproblemen tot en met zelfs hartstilstanden gezorgd. Kinderen die boordevol energie zitten zijn uit hun structuur gehaald (denk hierbij even aan het vorige citaat over woekering), en over de dood gesproken, de mensen die het dichtst bij de dood zitten zijn bang en eenzaam geïsoleerd, met de gedachte dat dit een daad van liefde zou zijn.
Ik ben als Mona Keijzer, ik distantieer me inmiddels volledig van mensen die excuses blijven zoeken voor deze overgave aan/ onderwerping aan/ verbinding met/ een totaal onberekenbaar en onvolwassen beleid dat dit doet:
“Insanity is doing the same thing, over and over again, but expecting different results.”
Oftewel een beleid dat krankzinnig is.
En volgens mij is een krankzinnig persoon niet verantwoordelijk te stellen voor zijn of haar daden.
Oftewel: de uitvoerders, de personen die on stage staan en dit destructieve beleid staan te verantwoorden, zijn de krankzinnigen. Ze zijn meegevoerd in hun eigen idee van vrijheid.
Ze zijn verleid, in een fuik gezwommen.
Maar wie de visser is, weet ik niet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat vele mensen in hun boosheid rechtstreeks op zoek zijn gegaan naar een grote boze zondebok. Ik doe het ook steeds weer, me afvragen: welke haat zit hier achter? Welk karma wordt hier uitgewerkt? Waar komt zoveel onverbiddelijkheid vandaan?
Vernielzucht?
Maar als ik uitga van het slechte in de mens, dan kom ik helemaal nergens.
Dus heel veel complottheorieën liggen bij mij inmiddels bij het oud papier.
Want hoe deze omstandigheden ook zijn ontstaan, ik wil uit blijven gaan van het goede in de mens.
En iets in mij weet, dat ik pas met stenen mag gaan gooien als ik zelf helemaal vrij ben van zonden. En dat ben ik niet, dat is bijna niemand.
Kleine anekdote; Mengele heeft ooit eens gezegd, toen een gevangene die eigenlijk chirurge was aan hem vroeg hoe hij al die medische experimenten en sterfgevallen kon verenigen met zijn dokterseed, dat hij zich juist voorbeeldig aan zijn dokterseed hield, omdat hij de ontstoken appendix aan het verwijderen was uit de samenleving. Dat waren de Joden.
Mengele was krankzinnig. Hij was een seriemoordenaar. En een complete gek.
Toch hebben die mensen de Holocaust uitgevoerd. En velen gingen er in mee.
Toch is dat nog maar 8-0 jaar geleden.
Nu is Ernst Kuipers benoemd tot minister van Volksgezondheid. Dan heb je geen kampen en schreeuwende Fúhrers meer nodig.
Dan kan je rechtstreeks, op afstand, mensen gaan besturen in je witte jas. Iedere leugen ombuigen naar waarheid.
Maar om even op het onderwerp terug te komen; wie dat niet gelooft, die vindt het dus normaal dat mensen zich overbodig of zelfs een last gaan voelen wijsgemaakt wordt dat een vrijwillig einde ze daarvan zal bevrijden, terwijl dat niet waar is, want alleen liefde kan bevrijden en zelfmoord is geen daad van liefde, het is een vlucht van de waarheid, en zo zijn er ook nog steeds velen die het verantwoord vinden dat massa’s jonge gezonde kinderen, die al ernstig verstoord zijn in hun ritme, straks een experimenteel goedje ingespoten gaan krijgen, en die vinden het dus ook verantwoord, dat het nu al niet meer te achterhalen is wat de verklaring is voor de hedendaagse toenemende oversterfte en ziektebeelden, en weigeren daarbij toe te geven dat we dagelijks een zeer zorgvuldig geselecteerde portie nieuwsberichten op ons afgevuurd krijgen, nemen daar geen afstand van, zitten al in de fuik, zien de verbanden niet meer. En tegen iedereen die wél verbanden ziet en afglijdende tendensen zeggen ze dat ze niet met hun beide benen op de grond staan.
Nou, ga d’r maar aanstaan…..
Goed verhaal, Stroes. Ik begin me ook hoe langer hoe meer te ergeren aan de aanpak van de diverse virussen. Gisteren hoorde ik iemand zeggen op tv dat er momenteel in Nederland 400 Corona patienten op de IC liggen. En daarvoor legt men het hele land plat. Veel ondernemers worden er haast krankzinnig van. En men denkt iedereen, zelfs kinderen, te moeten vaccineren. De mensen die de touwtjes in handen hebben, zijn helemaal geen slechte mensen of leugenaars. Ze denken werkelijk dat ze zo het goede doen. Ze zijn ook helemaal niet dom, het is gewoon eigenlijk gewoon onwetendheid omdat ze alles veel te eenzijdig bekijken.
Ja, ondanks dat het belangrijk is om niet weg te kijken van problemen, moeten we niet bezwijken aan het idee dat we niks zouden weten.
We weten heel veel namelijk.
En wat me begint op te vallen de laatste tijd is dat dit ‘corona-regime’ in het geheel gezien precies wordt toegepast in de meest welvarende landen van de wereld.
Het is een aanslag op bewustzijn, een omkering van de waarheid op grote schaal.
Het is te groot om aan de slechtheid van enkele lieden toe te wijzen.
Net als dat een klimaatverandering te groot is om aan de luchtvervuiling van enkele gebieden toe te kunnen schrijven. Die constructie is in mijn ogen slechts bedacht om mensen zelf te laten betalen voor de sloop van hun huis waar ze zelf niet voor gekozen hebben.
Het is niet alleen de vruchten stelen van een boom, het is ook nog eens die boom omhakken zodat ie geen vruchten meer zal kunnen geven.
Het eerste kan nog, maar het tweede is dodelijk, en zal uiteindelijk iedereen uithongeren.
en ook, Ritzerd, de scholen toch maar weer open doen, omdat het geestelijk welzijn van de kinderen opweegt tegen het virus risico, en dan totáál wegkijken van het feit dat het geestelijk welzijn van jonge kinderen niet los te zien is van de ‘grote mensen wereld’ die ondertussen volledig in de mangel gehouden blijft worden.
Achterlijk.
In de sameleving zie je nu iets wat eerst onzichtbaar was , het onzelfstandig denken en de gevolgen daarvan. Dit is collectief een bewustwordings proces waar iedereen aan wakker moet worden. Geen enkele bewustwording gaat zonder confrontatie.
Ja. Mooi gezegd.
En nog even iets heel anders; er was hier een tijdje terug een citaat over meningen, dat we door onze meningen terug te houden, innerlijk zouden groeien.
Ik geloof dat wel, maar had het een bijsmaakje, en ik denk dat dat komt omdat ik in de huidige tijd een mondsnoeren beleef, letterlijk de totaal onzinnige mondkapjes, maar ook door restricties op samenscholing, nabijheid, en zelfs gedachtengoed, vind ik het juist ongelofelijk belangrijk dat we allemaal onze meningen zoveel mogelijk waar het kan wél blijven delen!
Ja, klopt, Stroes, maar het gaat er niet zo zeer om dat men de eigen mening niet zou mogen zeggen, maar dat men aan de andere mening even veel aandacht zou moeten geven als aan de eigen mening. Als de deskundigen en de overheid niet zo star zouden volhouden aan hun eigen mening en eens luisterden naar andere meningen, dan zouden ze de huidige virusellende waarschijnlijk heel anders aanpakken.
Ja, daaraan meen ik te ontdekken dat vele mensen op hogere posities lang niet zo democratisch zijn als dat ze zich voordoen.
en op micro-schaal ontdek ik inderdaad dat ik zelf ook best vaak geen zin heb in bepaalde meningen of reacties.
Pff verwarrend allemaal
Maar het leidt ergens toe.
Het leidt ertoe dat ik mezelf steeds vaker afvraag: En hoe groot is mijn eigen hart eigenlijk?
Als je je nu heel erg misselijk voelt, maar het overgeven lukt maar steeds niet, lees dan even dit artikel, dan kots je alles wat je zo misselijk maakt er spontaan uit.
En weet je, dat je vanaf nu werkelijk NIETS meer moet geloven van het gezondheidsnieuws dat verspreid wordt.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/w%C3%A9%C3%A9r-een-prik-drie-of-vijf-keer-een-vaccin-komt-vaak-voor-bij-andere-ziektes/ar-AASz3cB?ocid=msedgntp
Nog niet zo lang geleden werd er gezegd: ‘de vaccinatie werkt ongeveer zes maanden’, nu is het opeeens drie maanden. . Dit betekent dus dat men elke drie maanden een vaccinatie zou moeten hebben. Ik heb net van de week een oproep gehad voor de boosterprik. Die haal ik in ieder geval niet.
zo is dat. Iedere slager keurt zijn eigen vlees en zo hoort het ook.
daarmee bedoel ik dat onze lichamen geen staatsbezit zijn)
Inderdaad, Stroes, ze steken die vaccinaties maar in hun reet. 😀
Plus dat er aan het begin van de vaccinatie campagne werd gezegd dat je goed beschermd zou zijn tegen Corona en dat je het dan niet zou krijgen. Dat klopt dus niet, ik ken mensen die volledig gevaccineerd zijn en toch Corona hebben gekregen.. Ja is het tegenargument dan: Als je wel gevaccineerd bent kun je het nog steeds krijgen maar in een mildere vorm daar is dus ook al draaipunt in gemaakt. En je kunt nog steeds iemand besmetten Vroeger gewoon Mazelen doormaken betekent daarna een goede bescherming hebben tegen; en je kunt bij mijn weten ook niemand alsnog besmetten met Mazelen.
En van de 28.000 positieve test’s die we vandaag hebben wordt niet vermeld dat dat allemaal ongevaccineerden zijn, ze houden de kaken stijf op elkaar welke groep dat nou werkelijk betreft..
Wat zei Steiner ook weer? Een halve waarheid is gevaarlijker dan een hele leugen…
Inderdaad, Haike, de spijker op zijn kop.
Nou, volgens mij is het bovenstaande gesprek behoorlijk uit het spoor gelopen als ik naar het oorspronkelijke citaat van Hans Stolp kijk. Wat mij betreft dat gesprek maar ergens anders voeren.
als de eigenaar van dit platform dat had gezegd, had ik me er zéker wat van aangetrokken
Inhoudelijke reactie over het citaat van Hans Stolp:
Als ervaringsdeskundige (7 jaar bij Buddyproject Metgezel gewerkt, in het Hospice in Hoorn, 7 jaar familieleden begeleid naar hun sterven) ben ik ook situaties tegen gekomen waarin ‘euthanasie’ als een verlossing voelde (vaak in de vorm van palliatieve sedatie, d.w.z. met een langzaam opgevoerde morfinepomp). In ieder geval heb ik me teruggehouden daar als ‘antroposoof’ een oordeel over te hebben. Het gaat/ging dan altijd om ernstig zieke, terminale patiënten, zonder kans op herstel. De vraag is dan vaak: hoe veel fysiek lijden kan een mens aan? Ik geloof zelf niet dat ‘karma’ ernstig verstoord raakt, als daarin verlichting d.m.v. medicatie wordt aangeboden.
Iets anders is de zgn. ‘voltooid leven’ discussie (waar Hans Stolp ook meer op doelt). Dit plan van D’66 gaat over levensbeëindiging van in principe kerngezonde mensen (van ouder dan 75 jaar), die vinden dat hun leven ‘voltooid’ is. Dat lijkt mij een heilloze weg, die allerlei ethische en morele dilemma’s oproept (want waarom bij 75 jaar, waarom niet bij…. jaar? En hoe is dat voor medisch personeel die dit moeten gaan doen? Gaat het om een ‘voltooid leven’, of om eenzaamheid, zingevingsvragen, te weinig zorg en aandacht, druk van familie, etc.?)
Ja het was een beetje O.T. aan het worden, met het bijbehorende citaat, valt niet te ontkennen.
Dus terug daar naar toe.
Marieke de Vrij die vroeger ook wel op de Reehorst voor leden en belangstellende van de AVIN lezingen heeft gegeven zegt over euthanasie en aanverwante dat als je dat doet, (euthanasie) je het eigenlijke stervensproces overslaat, en dat dat ook een proces is wat bij het doormaken ervan de mens ook helpt bij zijn verdere ontwikkeling. Als je het overslaat zul je nog een keer incarneren om het dan wel bewust te kunnen meemaken.
Dat dat dan met veel pijn gepaard zou kunnen gaan; bij mijn weten wordt er nergens gezegd dat die niet verlicht mag worden.
In mijn vriendenkring is iemand overleden aan kanker maar met de uitdrukkelijke wens niet teveel morfine toegediend te krijgen, omdat ze het stervensproces zo bewust als mogelijk wou doormaken.
O.K. zo kijk ik er ook naar. En hoeveel bewustzijn iemand kan en wil toelaten is een individuele keuze. Vaak gaat pijnverlichting in de praktijk over naar palliatieve sedatie (in verpleeghuizen en ziekenhuizen), dat is een smal lijntje.
Als je er zoals jij beschrijft instaat, is het zaak dat goed vooraf te bespreken met je naasten, of schriftelijk te laten vastleggen in een zgn. levenstestament.
Ja zo kijk ik er naar en zo wens ik het ook voor mezelf, maar zoals John ook terecht al opmerkt is het een individuele aangelegenheid. Mijn pijngrens ligt door een redelijk zwaar medisch verleden wat hoger dan het gemiddelde, zoiets moet dan ook bekend zijn bij de hulpverlener als de tijd daar is. Dat smalle lijntje om van het een door te gaan naar het ander kan je inderdaad het beste vermijden / stop zetten door daar goede afspraken over te maken. Moet je wel bereid zijn om het gesprek over je eigen overgang naar huis te gaan praten lang voor het echt gaat spelen.
Ik vraag mij af hoe kan je weten hoeveel morfine je moet binnen hebben om niet meer bewust te zijn , of is dat individueel zoals ik begin te denken …of weet men dat op een andere manier …oor de ervaringen van reeds overledenen bijv ?
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik zat op de grens van zweven en pijn voelen van de net ondergaande operatie, maar ik kon ook voorzichtig een gesprek met mijn moeder en zus voeren. Daarnaast ervoer ik dat er nog wezens naast mijn bed stonden die verder voor mij niet fysiek zichtbaar waren, maar nog wel heel hard aan mij prutsten, eentje trok echt fysiek mijn pyjamajas opzij omdat hij/zij erbij moest.
En er kwam een verpleegkundige vragen hoe het ging met de pijn, als die mijn inziens te hoog was dan zou ze vragen of de dosis die ik kreeg nog iets verhoogt kon worden…
Per individu is het moeilijk oordelen, Maarten. En dan is daar ook het punt van respect. Kun en mag je leven opleggen? Wat ook te denken van een boekje dat Peter Selg en Sergej Prokofieff eens schreven en lieten uitbrengen:
Het leven beschermen – Geneeskundige ethiek en hulp bij zelfdoding – Een beschouwing vanuit antroposofische visie
Ik vraag mij wel eens af hoe het is gegaan met de pijnbestrijding van Steiner zelf. De laatste maanden van zijn ziekte waren volgens Ita Wegman een martelgang. Steiner zelf schreef in een brief aan Marie Steiner-Von Sivers dat de behandelingen voor zijn hemorroïden zeer pijnlijk waren. Zou hij geen pijnstillers of verdovende injecties hebben gekregen?
Goede vraag, Ridzerd. Ik weet het niet. Misschien iemand anders wel.
Wat een goed onderbouwd antwoord. Ik ben het volmondig met je eens. Het ging inderdaad opeens ook weer over die corona en ik had graag bij het thema gebleven dan dit uitgemolken geheel wat je overal al tegenkomt. Onderhand komt het mij dan ook de keel uit wat iedereen erover meent te moeten zeggen
Wat ik erover gelezen heb (o.a. bij Bruggen tussen leven en dood, van Iris Paxino, erg aan te bevelen boek) ‘helpt’ de pijn ook om het etherische lichaam (en fysiek) los te laten.
Beetje intieme ontboezeming:
Zo heb ik het bij het sterven van mijn eigen vader ook ervaren. (Voor de nabestaanden is dat een pijnlijk proces om bij aanwezig te blijven. )
Anderzijds heb ik bij zijn sterven ook ervaren, wat een heel leven intensief met de antroposofie leven (en 50/60 jaar werken met de klassenuren) doet met een mens. Zijn ‘geest’ (de 2de mens in ons) was zo sterk en stralend op het eind, dat hij als een koning over de drempel ging (op zijn 92ste). Zijn oersterke etherlijf moest klaarblijkelijk helemaal afgebroken worden voor hij zo over kon gaan.
Ik weet niet of ik dat zo zou kunnen ondergaan.
Misschien is dat ook wel de reden waarom veel mensen over gaan als er ff niemand bij is? Om als achterblijver dat pijnlijke proces niet mee te hoeven maken?
Ja, zo is ook mijn zwager ertussen uitgepiept toen we even weg waren.
Het etherlichaam verjongt met het ouder worden terwijl het fysieke lichaam veroudert volgens Steiner.Bij Prokofieff las ik dat het een meer en meer zwaardere en haast onmogelijke taak wordt voor engel Michael om al die verstard geworden etherlichamen van mensen die nooit gewerkt hebben tijdens hun leven aan het geestelijke los te moeten maken en te verspreiden in e kosmische ethersfeer.Daarbij kreeg hij de hulp van de Russische spirituele mensen ,die opweg zijn het volk worden van het 6 de Russisch -Iranesen cultuurperiode die komt na de onze .Bij zelfdoding en euthanasie is het etherlichaam omzeep en versnipperd in miljoenen deeltjes die terug hersteld dienen te worden ….wat een taak voor de overledenen en Michael’s schare !!
Ik wou nog even zeggen dat ik het coronabeleid hier totaal niet off topic vind, ik denk dat we met vrij grote zekerheid kunnen constateren dat het coronabeleid vele mensen levensmoe heeft gemaakt.
Ik vind het nogal hooghartig om alle gedachten die niet binnen je eigen denklijntjes passen off topic te noemen.
Ja, en al zou het off topic zijn, wat dan nog? Mij maakt het in ieder geval niet uit.
Dit gaat niet over eigen denklijntjes het gaat over dat reacties wel of niet iets te maken hebben met het citaat van de dag, en dat was niet het geval. Dan kun je stellen dat er sprake is van O.T. Verder lijkt me dat er genoeg citaten zijn waarbij het gepast is om het Corona te hebben, maar niet overal en voortdurend afdwalen naar dat ene onderwerp terwijl het citaat heel ergens anders over gaat.
En ja, ik heb zelf daar ook schuld aan… Dus de opmerking dat het O.T. werd, was gewoon terecht.
Nee Haike, ik ben het niet met je eens. Het met de wettelijke scepter zwaaien over thema’s als leven en dood is branden actueel.
Stroes,
Ik vraag, of verwacht ook niet van je of je het met me eens bent, dat is iets heel anders. Maar een feit is dat het O.T. werd. De eigenaar van deze site vind het verder geen probleem als het O.T wordt begrijp ik nu. Maar hij heeft jou er ook al eens op gewezen dat je ver afdrijft. Dat iets actueel is wil niet zeggen dat het te pas en te onpas ter berde moet komen.
Het verst zou ik afdrijven als ik keer op keer op jou zou blijven reageren.
*brandend
Haike, ja het klopt dat het mij niet veel uitmaakt dat het off topic is. Ik heb ook niet tegen Stroes gezegd dat ze ver afdrijft, maar wel dat het wel wat minder kan. Daarom vroeg ik niet meer dan 5 reacties op een citaat te schrijven, omdat het anders allemaal wat te veel en ook wat warrig wordt.
Enerzijds is er de tendens om koste wat kost al het leven te beschermen.
Anderzijds is er de tendens om koste wat kost zelf te kunnen beschikken over ons sterfmoment.
Dit wijst op dualiteit.
Ik denk bij nader inzien dat het euthanasie vraagstuk eigenlijk veel verder gaat dan een herdefiniëring van zelfbeschikkingsrecht.
Ik denk dat het een teken is dat we nog niet ontdekt hebben dat leven en dood verenigd zijn in één bewustzijn, en dat wij onszelf hebben afgescheiden van dat bewustzijn door te denken dat wij al ontzettend veel meer weten dan we eigenlijk weten.
en het is mooi en zeker van enig nut om boeken te bestuderen over hoe het hiernamaals georganiseerd zou zijn etcetera, maar wie van degenen die die kennis beheren, kunnen het ook werkelijk ervaren vraag ik me soms af.
Of is het gevoede hoop, veredelde troost, uitgegroeid tot een hobby om de eenzaamheid te verdrijven.
[..Ik denk dat het een teken is dat we nog niet ontdekt hebben dat leven en dood verenigd zijn in één bewustzijn …]
Hier haalt u iets belangrijks aan , het verlies van het bewustzijn van predestinatie / preëxistentie. Die ging al verloren ten tijde van Aristoteles . Het heeft te maken met een innerlijk zieleproces bij de mens van de ‘Wil’ . De kerk heeft preëxistentie verboden verboden en het zielebewustzijn van et hoofd bleef over….
terwijl de ziel in het hart huist. Kun je nagaan