Slechte leerdoelen 

De staat schrijft ons slechte leerdoelen, slechte einddoelen voor. Ze zijn de slechtste die je je kunt indenken en men zal er de hoogste dunk van hebben. De politiek, het politieke leven van nu zal zich zo manifesteren dat het de mens volgens sjablonen zal behandelen, dat het veel sterker dan ooit zal proberen de mens in sjablonen te vangen. Men zal de mens behandelen als een object, een marionet, en men zal zich inbeelden dat daarmee een grote vooruitgang geboekt wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 293 – ALLGEMEINE MENSCHENKUNDE ALS GRUNDLAGE DER PÄDAGOGIK – Stuttgart, 20 augustus 1919 (blz. 214)

Vertaling: Algemene menskunde als basis voor de pedagogie – Willem Frederik Veltman 

Zie voor het hele artikel waarin ik dit citaat vond: Pieter Witvliet – Vrijeschool – 100 jaar vrijeschool 

Eerder geplaatst op 15 oktober 2017   (1 reactie)

Algemene-menskunde-2015

10 gedachtes over “Slechte leerdoelen 

  1. Dries

    hopelijk biedt het begin van deze globale psychose kansen nl. het door elkaar en wakker geschud worden. Blijven we, blijft men in deze psychose dan kun je van een algehele mislukte inwijding spreken (transhumanisme) maar sommige ingewijden spraken in het verleden zich uit over een percentage (Gurdjeff en Lievegoed en wellicht nog meer?) dat 6% en nog wat van een/de bevolking voldoende is om de koers van het gehele project land/aarde ten goede te keren……..

  2. Bernard

    Dit citaat is van 102 jaar geleden in Duitsland . . . . We zullen écht goed moeten kijken wat hiervan nu van toepassing is . . .

    1. Hoi Bernard, het werk van Steiner een historisch perspectief geven is zeer verstandig. Met je eens.
      Echter, wanneer je wat dieper ingaat op het huidige schoolsysteem dan kun je, indien het past in je opvattingen, verontrustende tendensen zien. Onderstaand artikel benadert een van deze problemen aan de hand van de macht van schoolboeken-uitgevers. Het behandelt dit aan de hand van huidige thema’s in de maatschappij. Maar voor mensen die een meer spiritueel, holistisch gedachtegoed aanhangen, valt er ook kritiek te hebben op de wijze waarop de mens eenzijdig als fysieke entiteit wordt neergezet en sommige meer holistische thema’s simpelweg gecensureerd worden.
      Met de huidige pandemie tenslotte, en de wijze waarop de overheid door kan dringen in scholen, blijkt denk ik dat het instituut ‘school’ onder vuur ligt, dat het verzwakt is.
      En dat is nog maar Nederland….

      https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-overheidsactie-nodig-om-schoolboeken-inclusiever-en-moderner-te-maken~b3dd8ab8/

  3. Het lijkt op een film, waarin iedereen heel goed acteert, zo goed dat ze samenvallen met het personage dat de regisseur heeft voorgeschreven. Net of sommigen zich zo thuis voelen in hun rol in de film dat ze vergeten wie ze in werkelijkheid zijn, en zo ieder voor zich steeds weer wachten op een nieuw script om in te studeren.
    Het script is in dit geval de persconferentie en de NOS journaals. Ze verzamelen al de teksten om zo weer gewapend met ‘wetenschap’ en ‘moraliteit’ in hun rol van brave Henk of Marieke te kunnen blijven. Onaantastbaar en vervelend.

  4. Gelukkig kan ik het zien als een film of een boek die ik uit of in de kast kan zetten.
    Gelukkig is het niet echt waar dat ik verantwoordelijk ben voor de ziektes die een ander kan krijgen.
    Wie dat gelooft namelijk is flink de weg kwijt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s