Tolerantie na de dood

Als we al in de fysieke wereld zouden kunnen zien hoe het Luciferische en Ahrimanische in mensen werkt, dan zouden we mensen heel anders beoordelen. Niet dat we misschien vaak minder kritisch zouden zijn, maar we zouden dan ons oordeel van mensen afleiden: we zouden niet de mensen bestrijden, maar Lucifer en Ahriman.

We zouden als mens tegenover mensen oneindig veel toleranter zijn. Degene die in het zieleleven leeft in de tijd tussen dood en wedergeboorte, oefent deze tolerantie uit zowel jegens die wezens die met hem zijn in de geestelijke wereld, als ook jegens die wezens die hier nog steeds belichaamd zijn als mensen in het aardse leven.

En het is gewoon een wezenlijk deel van degenen die door de poort van de dood zijn gegaan dat ze zich deze tolerantie verwerven, dat ze altijd doorzien: Lucifer of Ahriman hebben dit of dat aandeel in een mens. Hij zegt niet: Dit is een slecht persoon die slechte begeerten volgt – maar hij doorziet: Lucifer heeft zo en zo veel aandeel in hem.

Hij zegt niet: Dit is een jaloers persoon – maar hij zegt: Ahriman heeft zo en zo veel aandeel in hem. – Zo is het oordeel van degene die daarboven leeft tussen dood en geboorte, want dat hoort bij zijn wezen, net zoals het bij ons wezen hoort om gezonde ogen te hebben, als we van nature gezond zijn.

Bron: Rudolf Steiner – GA 168 – Die Verbindung zwischen Lebenden und  Toten – Zürich, 3 december 1916 (blz. 206)

rudolf-steiner-ga-168-die-verbindung-zwischen-lebe

8 gedachtes over “Tolerantie na de dood

  1. Soms is zo goed te zien dat Steiner sprak voor een 19de eeuws publiek. De hele eeuw van psychologie moest er nog overheen;) Dus de beelden zijn omzichtig.
    Tegelijk, voor deze tijd, is deze tekst een mooie oefening om de tweede laag in Steiners woorden te overdenken, nl, onze relatie tot het leven om ons heen, waar we schuldeloos, maar verantwoordelijk dragend, onderdeel van uitmaken.

  2. henri

    Gelukkig kunnen wij het nog lezen zoals Steiner het toen uitlegde dmv de ahrimanische en luciferische krachten die ingrijpen in het bewustzijn en in de ziel haar wil en voorstelling . ….In het DSM handboek zal je niets vinden over Lucifer en Ahriman ….de psychologie is blijven staan tot de tijd waar ze stond ten tijde van Steiner. Steiner hekelde de Anglo- Amerikaanse associatiepsychologie en de psychoanalyse die zijn blijven hangen in de tweeledigheid van het wezen van de mens en geen onderscheid kenden tussen geest en ziel en niet eens wisten wat het bewustzijn van de mens inhield .

    1. Ik zie dat geheel anders.
      Ik denk dat het gehele spectrum van psychologie tot vandaag de dag meer omvat dan Steiner op dat moment kon beschrijven en bevroeden (de akasha is fluide: je weet maar nooit wat die ondermaanse mens gaat uitspoken😉)

      Bewustwording van het eigen psychische materiaal omvat niet alleen duiding (wat jij in je reply beschrijft), maar ook richting. De mens is in de vorige/deze eeuw zijn eigen innerlijk gaan verkennen, spreekt er daardoor nu veel makkelijker over. Dat heeft de spirituele ‘doorgang’ in de mens soepeler gemaakt. Precies daardoor is de zwaarte van Steiners occulte informatie praktisch hanteerbaarder geworden, daar waar zij raakt aan ons innerlijke leven, waar termen als Ahrimanisch,Luciferisch en drieledigheid nu veel gemakkelijker besproken kunnen worden (in allerlei spirituele en psychologische termen) als onderdeel van het dagelijkse leven etc etc..
      Bepaalde occulte informatie blijft gelukkig niet meer in handen van exclusieve antroposofische en occulte groepen, maar komt via actie en initiatief in de ‘gewone’ wereld terecht. Iets waar Steiner zo enorm naar streefde!
      Kort door de bocht zie ik het zo dat de eeuw van psychologie de mens daar soepel heeft gemaakt, waar occulte informatie het dagelijkse bewustzijn in kan stromen.

      Psychologisch bewustzijn als geleider,
      occult bewustzijn als ‘geleide’.

      Steinerianen hebben veel te danken aan de psychologie😉🙏🏻

      1. henri

        Volgens mij komt dat zeker niet door de inzichten in de psychologie dat de mens soepeler is geworden . Ik denk , zoals jij het verwoordt dat het eerder is omdat de mensheid “over de drempel is gegaan “, in de zin zoals B Lievegoed het verwoord heeft .
        Stel , naar een psycholoog gaan en vertellen dat ik mij te ahrimanisch voel , misschien belandt ik wel ergens waar k niet zou willen …

        Ik bedoelde meer naar de psychotherapie die is blijven stlstaan bij het oude , zoals Paul Verhaeghe het wel aankaart , er is een youtube over ” Het einde van de psychotherapie ”

        En de kritiek die hij krijgt van de oude garde wetenschapsfilosofen
        Lees bijv onder Kritiek
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paul_Verhaeghe

      2. Henri,interessante en ook wel vanzelfsprekende link. Een tendens die onmiskenbaar linken heeft met de behanadering van Covid en de onderliggende angst flor ziek zijn en de dood. Zeer boeiend dus, ik was deze uitzending alweer vergeten;)
        Maar ik bedoelde meer de historische ontwikkeling van psychologie in bredere vorm (coaching, counseling, nlp, emdr, maar ook holistischer vormen zoals familieopstellingen en tantra, etc, etc). Allemaal ontwikkelingen die naast deze door jou aangehaalde ‘besmette’ tendens staan. Die pillen en vloeistof industrie wil juist het geestelijke leven, dat door een eerlijk en open gevoelsleven naar buiten kan komen, dempen.

  3. Anton van Rooijen

    ANTON
    Dit alles (de tolerantie na de dood) heeft m.i. te maken met het feit dat de krachten waarmee lucifer en ahriman, als OBJECTIEVE krachtvelden hun uitwerking hebben op de wijze waarop de individuele mens op aarde is geconcipieerd en handelt.
    Zoals Steiner heeft beschreven neemt elk mens na zijn tocht tussen dood en volgende incarnatie
    zijn ‘paketje’ mee naar de aarde, dat paketje vormt de rode draad van de individuele mens tijdens zijn leven op aarde.Het persoonllijke karma maakt hiervan deel uit.
    Bij dit proces werken o.a. zowel de luciferische- en ahrimanische krachten intensief mee.
    Dit proces is voor elk individueel mens anders.
    Het is de mens zelf die uiteindelijk -bewust en onbewust- bepaalt hoe deze OBJECTIEVE krachtvelden tijdens zijn leven gestalte krijgen, uitwerken.

  4. Anton van Rooijen

    Ik schreef objectief met hoofdletters omdat dat m.i. het duidelijk maakt dat dit samenhangt met
    de wijze waarmop in de geestelijke wereld, dus niet subjectief wordt geoordeeld,maar OBJECTIEF beschouwd wordt als de werkzaamheid van luciferische- en ahrimanische wezens..
    ANTO

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s