Wat is het kwaad?

Wat is het kwaad? Het is niets anders dan een misplaatst (Duits: unzeitgemäßes) goed. Om een ​​voorbeeld te noemen dat ik al verschillende keren heb aangehaald. Stel dat we te maken hebben met een uitstekende pianist en een uitstekende pianotechnicus, beide perfect in hun vak. De technicus moet eerst het instrument bouwen en dan aan de pianist overhandigen. Als de pianist een goede speler is, zal hij de piano op de juiste manier gebruiken, en dus zijn beide als het ware goed. Maar als de technicus in plaats van de speler de concertzaal in zou willen gaan om daar in het wilde weg wat op de toetsen te hameren, dan zou hij op de verkeerde plaats zijn. Het goede zou het slechte worden. Dus we zien dat het slechte niets anders is dan het goede op de verkeerde plaats.

Bron: Rudolf Steiner – GA 93 – Die  Tempellegende und  die  Goldene  Legende – Der Manichäismus – Berlijn, 11 november 1904 (blz. 71)

21 gedachtes over “Wat is het kwaad?

  1. Ingmar

    Fantastisch…

    Occult doch lichtvoetig.

    Steiners gehele werk is doordrongen van deze diepe, respectvolle en liefdevolle benadering van het ‘kwade’.

    Als je dit laat resoneren van je geest tot in je ingewanden en alles daartussen, dan ben je klaar voor de volgende cultuurperiode:-) Die van BroederscHap:🙏🏻

  2. topaas

    Dus … de uitbuiting als dwangarbeiders en uiteindelijk de uitroeiing van de Joden in de nazi-kampen was het goede op de verkeerde plaats?

    1. De nazi’s zagen de Joden als de wortel van al het kwaad in de wereld.
      Het griezelige is dat die overtuiging vandaag de dag opnieuw gedeeld wordt in bepaalde complottheorieën.

    2. Haike

      Ook het goede (Christelijke) is destijds via de weg van het geweld via Ierland Europa binnengekomen.

      En denk nou niet dat ik de gaskamers en Auswitch e.d. met bovenstaande opmerking wil vergoelijken, want dat is niet zo. Het is verschrikkelijk wat daar is gebeurd, dat behoeft geen discussie.

      Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het niet zo zwart-wit ligt zoals jij dat brengt, het zit gewoon veel complexer in elkaar.

    3. Ik begrijp je reactie. Maar ik denk dat het bij occulte kennis en geesteswetenschap niet zozeer gaat over de resultaten van het kwaad alleen, maar vooral om het mechanisme dat die – in dit geval vreselijke – resultaten veroorzaakt.
      De resultaten vallen onder de rechtspraak en moeten bestraft worden. Het psychologische en spirituele mechanisme echter kan onderzocht en begrepen worden vanuit een groter perspectief.
      Dat is ook vaak de oorzaak van de aantrekkingskracht die mensen voelen naar geesteswetenschap, om meer te begrijpen dan alleen de – zeer vanzelfsprekende – emoties die door die vreselijke resultaten ontstaan.

      Denk aan ‘simpeler’ en minder ernstig kwaad om je heen, in jezelf etc…. Vergrijpen staan vaak in een breder psychologisch en spiritueel verband.

  3. Volgens mij moet je het zo zien: Goede krachten en vermogens worden op de verkeerde manier gebruikt. Neem bijvoorbeeld een mes. Vrijwel iedereen gebruikt dagelijks een mes. Een mes is onmisbaar, maar je kunt er ook iemand mee doodsteken.
    Of bijvoorbeeld sexualiteit. Zonder sexualiteit zou de mensheid over 100 jaar uitgestorven zijn. Maar onder invloed van sex worden ook de meeste verschrikkelijke misdaden gepleegd.

  4. Bernard

    Er zijn verschillende vormen van het kwaad, zoals moord, berovingen, etc. die ik echt niet als ‘het goede op de verkeerde plaats’ kan zien. Het voorbeeld dat Steiner gebruikt zou ik domheid noemen en geen kwaad.

  5. topaas

    We moeten een strikt onderscheid maken tussen ondoordacht het verkeerde doen en intentioneel het verkeerde doen. Sommigen zijn bereid het kwaad te bedrijven voor meer macht, geld en prestige. De harde kern van de kwaadaardigen bedrijft het kwaad echter voor de fun, zonder motief. Denk aan een vandaal die een bushokje vernielt, louter voor zijn plezier. Of denk aan de Joker, de slechterik vertolkt door Heath Ledger in de Batman-film “The Dark Knight”. Op een bepaald moment verbrandt hij een gigantische stapel geldbiljetten. Puur voor de fun. Geld boeit hem niet. Hij schept plezier in het kwaad, het vernielen als dusdanig. Dat is de harde kern van de slechteriken: het kwaad doen om het kwaad.

  6. henri

    Het kwaad is zo veelzijdig net als het goede zo veelzijdig is . men moet niet direct denken aan moord en dgl….het sterkste kwaad kan verscholen zitten in alle vormen van het materialisme bv de media of Ahriman als schrijver . Incorporties van Ahriman hebben volgens Steiner geleid naar de WO I enz…. en Ahriman als schrijver gebruikt de MEDIA als wapenstok om de coronaleugens te verspreiden in de wereld die de niet nadenkende mensen slikken als zoete koek . Ook zij zijn deel geworden van het kwade omdat ze niet nadenken en de ongevaccineerden bejegenen als een stuk vuil .

  7. Ik begrijp het op zich wel.
    Geen enkele pasgeborene is slecht te noemen, iedere reïncarnatie biedt een aanleg en kansen (al naargelang de constructie van het eigen karma)
    Die aanleg en kansen/keuzes bepalen hoe constructief of destructief het uitpakt.

    1. topaas

      Een typerend voorbeeld is Marc Dutroux, in zijn kinderjaren bekend als een lief jongetje. Geen enkel kind zegt tegen zijn ouders : ik wil later een monster worden, of zelfs maar een inbreker. Hoe wordt zo’n kind dan toch een monster? Marc Dutroux werd voortdurend gekleineerd door zijn ouders, hij kreeg frequent te horen dat ze hem liever niet hadden gehad, en van zijn vader kreeg hij geregeld een pak rammel. Hij sloot de kleine Marc ook op in … de kelder. Als jongetje van vijf moest hij alleen naar school: eerst een uur te voet en dan in z’n eentje de trein nemen. Compensatiedrang : het gevoel van machteloosheid dat je ervaart als slachtoffer wil je later compenseren door een gevoel van macht als dader. Vaak in een gelijkaardige context. De Vlaamse psychologe Carine Hutsebaut (die als ‘profiler’ een akelig correct daderprofiel had opgesteld van Dutroux, nog voor men wist dat hij het was) zegt dat elke pedocrimineel in de loop van zijn “carrière” 120 tot 150 slachtoffers maakt. Een op de tien van die slachtoffers wordt zelf ook pedocrimineel. Hutsebaut spreekt over een stille pandemie. Hoeveel liefde is er niet nodig om één kwade daad te neutraliseren?

      1. Topaas, ja, dat geeft te denken. Hierbij schiet mij een uitspraak van Steiner te binnen: wie in zijn kinderjaren alleen maar dwaasheden om zich heen ziet , wordt zelf ook een dwaas.

  8. henri

    Daarom zijn kinderen op natuurlijk uitzonderingen na nogal braaf te noemen tot aan de puberteit , het (eigen) astrale lichaam wordt gevormd rond die periode en brengt het stukje karma met zich mee dat lag te wachten van het vorige leven en waaraan nog moet gewerkt worden in dit leven , en de omstandigheden waarin ik geboren wordt rijk of arm , met vele talenten of weinige , met goede ouders en opvoeding …in een aardig land of niet etc..zullen ten dienste staan van dit . En wanneer ook het Ik rijp is en dit is rond het 21 ste jaar zal dan het verdere pad uitwijzen .

  9. Misschien is het te gemakkelijk om kwaadaardigheid domheid of dwaasheid te noemen.
    Het zijn juist de hoogst begaafde kinderen die door schade het gevaarlijkst kunnen worden dus ik vind het wat te simpel om het toe te schrijven aan onwetendheid.
    Ik denk dat angst, pijn en verlatenheid op jonge leeftijd, ongeacht de oorzaak, een goede incarnatie en daarmee verbinding met het zelf en het eigen gevoelsleven verstoren.
    En alles wat er ongezien opgeslagen ligt in de ziel aan onvervulde verlangens wordt dan op latere leeftijd buiten het zelf gezocht in plaats van binnen in het eigen innerlijk gevoeld.
    Terwijl het idealiter een wisselwerking moet zijn tussen buiten en binnen, tussen ik en de ander.
    Die schade brengt dus een enorme afhankelijkheid van de buitenwereld met zich mee, slachtofferschap, angst en verslaving aan alles wat die ingekapselde ziel steeds weer tijdelijk kan bevrijden.
    Liefde gaat dan gepaard met bezitterigheid, afgunst en offers. Met gebruiken en/of gebruikt worden. Met duizend dingen meer en dat soms duizend jaren door.
    In elk geval denk ik dat een belangrijke sleutel ligt bij een goede incarnatie, bij het waken over een kind opdat het letterlijk en figuurlijk goed in zijn of haar vel komt te zitten en zo stevig verbonden blijft met zijn of haar eigen kern waarmee het op deze wereld wou komen.

    Het is zo simpel om het kwaad buiten jezelf aan te wijzen.

  10. De essentie van het occulte is non-dualiteit. Dat is in de ‘gewone’ wereld zo’n explosief gegeven dat het vanzelfsprekend is dat veel kennis verborgen blijft, alleen toegankelijk voor iemand die het innerlijk kan dragen, of dat aan het leren is.

    Het lijkt ook absurd.
    Aan de ene kant kan in het occulte het kwaad als een zinvolle aanwezigheid in het wereldgebeuren gevoeld worden. TEGELIJKERTIJD komen wij er teg,en in opstand door zijn walgelijkheid en besteijden het met woord, daad en wet.

    Dat lijkt een tegenspraak, maar in mijn ogen liggen beide uitgangspunten heel dicht bij elkaar:
    Voor ons, in ons dagelijks leven, is het kwaad datgene dat we bestrijden, omdat we naar het goede streven
    In het occulte is het kwaad niets meer en niets minder dan een benodigd instrument, om het goede te leren vinden.

  11. Haike

    Om het nog ingewikkelder te maken…

    Steiner in een voordracht gehouden te Hamburg 22 Mei 1910.

    Zo zien we hoe het karma werkt: hoe we aan de luciferische machten ten prooi vallen en hoe die luciferische machten ons een ziekte brengen die in een volgende incarnatie wordt teweeggebracht; en we zien hoe weldoende machten aan de aandoening van onze organen de pijn toevoegen, zodat wij in die pijn een – onder de oppervlakte van ons bewustzijn liggend – opvoedingsmiddel hebben.

    Pijn komt niet van het kwade maar van het goede. Als ervaringsdeskundige kan ik wel beamen dat pijn me bewustmaakt van mijn aandoening en als ik er dan met respect naar kan kijken, en bewust adem haal en die naar de pijnlijke plek stuur, dan ook enigszins afneemt. Het komt ook overeen met de uitspraak waarin Steiner zegt dat Ahriman niet in het bewustzijn wil zijn van de mens. Dit komt later in de voordracht ook nog naar voren. Pijn zorgt wel voor bewustzijn van je aandoening.

    Bron: Vrij Geestesleven: Zeist, 1994. Werken en voordrachten: “Werkingen van het karma” Blz. 142.
    Rudolf Steiner GA 120

    1. Haike
      Ik begrijp wat je zegt maar we hadden het hier toch over het verband tussen pijn op jonge leeftijd en hoe dat kwaadaardig ‘van God los’-gedrag kan veroorzaken?

      1. Haike

        Nee.
        Kijk maar naar de titel van dit citaat. Wat is het kwaad? Ik reageer ook op niemand. Ik breng iets nieuws in wat ook met goed en kwaad te maken heeft volgens Steiner. Ik wijs naar een genotuleerde tekst door Steiner uitgesproken, die over goed en kwaad gaat…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s