Wat men ervaart, bewijst men niet, maar wat men niet ervaart, dat bewijst men

In de twaalfde eeuw bedenkt Anselmus, de aartsbisschop van Canterbury het zogenaamde godsbewijs; dat wil zeggen: deze man voelde zich geroepen de godheid te “bewijzen”. Wat bewijst men dan op zo’n manier? Dat wat men weet of dat wat men niet weet? Als bijvoorbeeld in mijn tuin gestolen wordt en ik kan vanuit het raam de dief zien, hoe hij het feit van de diefstal pleegt, dan heb ik het niet nodig om te bewijzen, dat het deze mens was die gestolen heeft. Ik probeer het alleen dan te bewijzen als ik hem niet ken.

Het feit dat men probeert God te bewijzen is er een bewijs voor dat men hem niet meer kent, niet meer ervaart. Want wat men ervaart, bewijst men niet, maar wat men niet ervaart, dat bewijst men. En zo ging het met het gebrek aan begrip eigenlijk steeds verder en verder, en vandaag de dag staan we in dit opzicht op een merkwaardig punt.

Vaak is ook op deze plaats naar voren gebracht welke oneindige misverstanden zich in de laatste eeuwen hebben opgestapeld tegenover het begrijpen van het Mysterie van Golgotha, wat de Christus Jezus is. Tot aan het huidige tijdperk, waar zelfs van theologische kant de Christus Jezus niet alleen gedegradeerd, gereduceerd is tot een wel uitzonderlijke leraar, maar zelfs ook van theologische kant in zijn existentie volledig verloochend wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 148 – Aus der Akasha-Forschung/Das Fünfte Evangelium – Berlijn, 21 oktober 1913 (bladzijde 113)

Eerder geplaatst op 16 augustus 2017  (1 reactie)

Can you prove it? Word abstract in wood type.

19 gedachtes over “Wat men ervaart, bewijst men niet, maar wat men niet ervaart, dat bewijst men

  1. Roderick Balt

    Best grappig dat dit citaat nu opduikt, want ik zag gisteren een bericht
    van een Amerikaanse documentairemaker over dat er zeer hoge geldbedragen werden
    uitgereikt voor het beste essay over bewijs van het bestaan van een hiernamaals.
    Ten eerste kun je een feit nooit bewijzen, zoals Steiner ook zegt, maar zelfs
    al kun je dat wel het feit dat je bewijs nodig hebt is juist het hele obstakel ;).

  2. henri

    Hetzelfde geldt voor het bestaan van het coronavirus ….

    Had dit volgende stukje eens opgeslagen ….:

    Een coronavirus is niet besmettelijk.
    Geen enkel virus is besmettelijk. Er bestaat geen besmettingsgevaar en er bestaan geen grote groepen zieken. Het zijn de media die u dat beeld schetsen en de social media soldaten die de discussie bewaken (“Mijn tante is ziek”, “Ik ken iemand die…”, “Ik heb het zelf gezien”, “Kijk mijn filmpje waarop ik aan de beademing lig”, “Ik ben zelf positief getest”, etcetera).

    Er is dus geen enkel wetenschappelijk bewijs, anders dan media verhalen en prachtige Photoshop plaatjes van het coronavirus en video’s over waterdamp, killer T cellen, verdedigingslinies en zo voort. Er is echter niets dat bewijst dat een virus besmettelijk is.
    Virussen zijn de opruimers van moeder natuur in het menselijk lichaam en virussen zijn NIET besmettelijk en al helemaal niet via druppeltjes of aerosols

    https://focus34.wixsite.com/denates/post/mazelenvirus-op-de-proef-gesteld-dr-stefan-lanka-wint-voor-de-rechtbank

    https://www.martinvrijland.nl/nieuws-analyses/coronavirus-covid-19-waar-we-maurice-de-hond-en-willem-engel-niet-over-horen-deel-2/

    1. stroes71

      Hoe het ook zij, als het over computervirussen gaat, richt men zich direct op het beter beveiligen en opschonen van de computer, en zoals men met het coronavirus omgaat, richt men zich hoofdzakelijk op het virus, en niet op het verbeteren van de natuurlijke toestand van de gastheer/vrouw.
      De menselijke natuur wordt in het coronabeleid als onvolkomen beschouwd.

      Zelfde denkwijze wordt overigens toegepast op het klimaat vraagstuk.
      Zeer vervreemdend.

      1. henri

        Hier was een rapport van onderzoek op 10000 mensen ,en in de conclusies kan je lezen dat corona niets anders is dan een doodgewone griep en dat alleen het natuurlijke immuunsysteem dat wij bij de geboorte meegekregen hebben daar weerstand kan tegen bieden .

        Immuniteit in de praktijk : het rapport van Hans Beekmans

        In de omschrijving van de video kan je het volledige rapport lezen en de conclusies …
        [Na de immuniteitstestdagen in de Groene Teststraat bij het Bomencentrum te Baarn heeft tandarts-implantoloog drs. J.C.S. Beekmans een rapport opgesteld van het empirisch onderzoek dat tijdens deze dagen is uitgevoerd. Deze is te lezen en te downloaden via de volgende link:….]

    2. Theo Verwijst

      Steiner zegt dat ik als ik het zelf gezien heb dat ik het dan niet hoef te bewijzen.
      Dan kun je volle ziekenhuizen en eigen ervaringen van medemensen toch niet afdoen als onzin ?

      1. Haike

        Dat is ook geen onzin, dat is een feit. Wat wel onzin is, is beweren dat het virus besmettelijk is, en op die manier van de een naar de volgende kan over springen.

        De maatregelen die worden ingesteld zijn maatregelen om besmetting te voorkomen terwijl dat helemaal geen issue is. Zulke maatregelen worden denk ik ook alleen maar ingesteld om het geloof te versterken dat het allemaal om wel of niet besmet te geraken gaat.

  3. Theo Verwijst

    Haike je zegt dat het virus niet besmettelijk is. Dat zou betekenen dat het telkens zomaar uit de lucht komt vallen.
    Steiner dringt aan op in acht nemen van hygiëne maatregelen om zo je zwakkere medemensen te beschermen. ik zou kunnen zeggen dat als het virus mij overkomt, dat dat dan wellicht een stukje karma vereffening voor mij kan zijn. En als dat virus dan overspringt omdat dat karmisch gezien nuttig zou zijn, dan is dat maar zo.
    Op die manier wordt karma een heel liefdeloze werkelijkheid. De oproep van Steiner getuigt juist wel van naastenliefde en solidariteit.

    1. Haike

      Steiner zegt tevens dat het onzin is dat een virus via een fysieke weg overdraagbaar is. Zie het boekje “Gezondheid en Ziekte” Ik heb het alles eerder genoemd en Henri ook. Het is wel overdraagbaar maar die gaat via de weg van de angst. In bovenstaande video met Hans Beekmans wordt dit ook weer genoemd: mensen die in angst leven zijn sneller ziek en hebben meer ziektes als mensen die geen of minder angst hebben.
      Angst en stress factoren resulteren erin dat de fysieke weerstand zienderogen achteruit holt bij een mens, daar is ook onderzoek naar gedaan.

      En als ik kijk hoeveel angst er op het moment de wereld wordt ingepompt, dan vind ik het niet gek dat de IC’s vol liggen, om het over de naweeën daarvan nog maar niet te hebben…

  4. Theo Verwijst

    Haike, je citeert Steiner dat het onzin is dat een virus via fysieke weg overdraagbaar is. Volgens mij is “Gezondheid en ziekte” meerdere keren vertaald. Ik heb de WV-j1 hier staan. Welke voordracht datum-plaats moet ik kijken om dit zelf in samenhang te kunnen lezen ?

    1. Haike

      Ik heb hier voor me liggen: “Gezondheid en Ziekte” Vrij Geestesleven: Zeist, 1978. 2e druk. ISBN 9060380754 Pag. 145-146 en de tekst daarvoor. 9e voordracht 27-12-1922. Over infectieziekten.

  5. Theo Verwijst

    Dat is een andere voordrachtenreeks dan in “Gezandheid, ziekte en genezing” WV-j1.
    Wel gevonden in mijn 3e druk uit 1983 van “Gezondheid en ziekte” – 9e voordracht 27-12-1922 en in deze druk de bladzijden 131-132.

    Het is een best lastig te begrijpen verhandeling, die ik hier in mijn eigen woorden weergeef:
    Steiner stelt hier dat als ik op een stukje grond uien en knoflook wil gaan telen, dat ik dan het beste aan de grond iets kan toevoegen dat zwavel en fosfor bevat. Dan zullen de uien en de knoflook prachtig gedijen. Zonder dat ikzelf knoflook en uien plantjes toevoeg zal er echter weinig gebeuren.
    iemands vatbaar zijn voor griep heeft te maken met het niet goed verzorgen van het orgaan “sensorium”. Daardoor ontstaat er in zijn “watermens” een vruchtbare voedingsbodem voor griep. Als ik dat in zijn buurt mee beleef (ik hoef het niet eens te ruiken), dan raakt mijn eigen astrale lichaam, mijn eigen activiteit in de war. Hierdoor ontstaat in mij zo’n knoflookveldje. Maar net als met zo’n echt knofloookveldje moet ik daar zelf de bacillen in stoppen. Ik verschaf ze me zelf; die ander hoeft me daar niet mee te bombarderen. -tot zover mijn weergave.

    Steiner stelt dus dat iemand vatbaar wordt voor griep door slechte verzorging van het orgaan “sensorium”. In de voedingsbodem die daardoor ontstaat bezorgen bacillen hem griep.
    Door deze mens met griep te beleven, ontstaat er in mij ook zo’n voedingsbodem… …waar ik dan zelf de bacillen in plant. Voor de bacillen ben ik dus zelf verantwoordelijk maar de voedingsbodem heb ik cadeau gekregen van de ander… …terwijl die bij die ander ontstaan is door slechte verzorging van het orgaan “sensorium”.

    Deze passage roept bij mij dus grote vraagtekens op. De voedingsbodem zou wel overdraagbaar zijn (ondanks mijn wel goede verzorging van mijn sensorium) maar de bacillen haal ik er zelf bij.

    Waar is meer te vinden over dit “sensorium”?

    1. Haike

      In mijn druk heeft hij het niet over Sensorium maar gewoon over het astrale lichaam wat verkeerd beïnvloed wordt doordat die mens teveel of juist te weinig beweegt. Doordat dat bewegen niet goed verloopt, (in harmonie met het astrale lichaam) worden voedingstoffen door het astrale lichaam naar de verkeerde plekken in het fysieke lichaam gestuurd. Het astrale lichaam wordt Dom door verkeert bewegen, zegt hij. Dan ontstaat dat knoflook effect. En daarmee griep verschijnselen. De griep komt dus van binnenuit de mens, en komt dus niet van buitenaf door een ander die ook griep achtige symptomen heeft. Er is dus geen sprake van besmetting via via.

      1. stroes71

        Wel interessant deze dialoog. In de ene interpretatie wordt het zieke of gebrekkige gesitueerd als gevolg van externe zaken, en in de andere als gevolg van interne zaken.
        Dat is misschien wel het verschil tussen het voor of tegen vaccinaties zijn.

  6. Theo Verwijst

    Ik heb de eerste druk van Haike vandaag besteld bij Boekwinkeltjes.nl
    Dan kan ik ze vandeweek naast elkaar leggen.
    Vertaalster Caroline Henriëtte Bos-Everts heeft vaker haar vertalingen herzien.

    1. Haike

      Die van mij is een tweede druk, geen eerste, dat staat ook in mijn reactie. Toen ik op boekwinkeltjes kee was er welgeteld een exemplaar wat gelijk is aan de mijne. Als vertaler staat in mijn exemplaar A. Goedheer-de Keizer.

      1. henri

        Ik heb ook de druk van 1977 vert door A Goedheer – de keizer

        Zoals je hogerop zei heb ik het inderdaad ook goed gelezen en begrepen.

        Het gaat niet over het sensorium ( p 145 ) aileen , het kan aan ELK orgaan gebeuren zoals het strottenhoofd of een ander orgaan .
        Steiner vertelt daar dat ” het griepvuil ” en dat zijn vreemde stoffen die de organen uitscheiden en ergens blijven hangen rond een orgaan in geval van de griep is dat. Het hersenvocht , want ergens verder in het boek zegt hij dat griep eigenlijk een ‘ hersenaandiening /ziekte is ( p 243 ..)
        En het “overdragen ” van de griep gebeurt eig door eens soort van “nabootsen ” . Zoals wij het ‘ spreken ‘ van iemand INNERLIJK nabootsen , vooral als wij die stem van iemand onaangenaam vinden en deze ons erg kan storen …alzo bootsen wij ook het “griepvuil” dat in het waterig deel zit van de zieke na door bijvoorbeeld bij een bezoek en medeleven te uiten aan de zieke of persoon waarmee we ons verbonden voelen . Door de ” uitwasemingen ” geraakt ons astrale lichaam in de war . In het boek ” Het bewustzijn va de ingewijde” spreekt Steiner over al deze soorten van uitwasemingen , die uitgestraalde bewegingen kunnen zijn , vloeibare ( bv zweten ) , luchtvormige uitstralingen ,warmteuitstralingen ,lichtuitstralingen , uitstralingen van chemische krachten (bijv patchouli bevat heel erge demonen ) , vitale uitstraling ( etherwereld ,levenskrachten ) waterig , lucht en warmte kunnen zijn .

        Met het griepvuil bedoelt Steiner heel waarschijnlijk hetgeen we nu de virussen of exosomeren noemen , de uitscheidingen van de organen die vervuild zijn door al deze slechte activiteiten en gewoonten zoals teveel bewegen m slechte voeding , verkeerde gedachten , en vooral angsten , dit geeft vervuiling vanuit het astrale lichaam naar het etherische en fysieke lichaam en zo geraakt bij griep het sensorium vevuild , de plaats aan de ogen alwaar de zenuwen van het centraal of autonoom zenuwstelsel die de buitenwaarnemingen veroorzaken met het bloed in contact komen en alzo ook met het IK van de bewuste mens die waarneemt .
        op een ander plaats spreekt Steienr ook nog over die vervuilingen door de organen .

      2. henri

        Nog interessant detail . Ook in de video van met Sven H ulleman vertelt Dr Gorter dat men weet heeft dat met de ogen het virus kan opnemen en dat de loboranten daarom bijv een soort duikbrillen dragen samen met de platieken kleding om beschermt te zijn . Natuurlijk is dit om steriliteit te waarborgen .

  7. Theo Verwijst

    Ik heb de tweede druk besteld. “Opnieuw vertaald door..” betekent dus dat Mw Bos niet haar eigen vertaling heeft herzien maar dat het boek voor de derde druk opnieuw door haar is vertaald.
    Dan verbaast het mij op voorhand niet dat er verschillen zullen zijn tussen de tweede en de derde druk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s