Over pokken en vaccinatie (2 van 2)

Nu kunnen we begrijpen dat men in onze tijd tot inenting is overgegaan. We kunnen echter ook iets anders begrijpen, namelijk dat er bij de beste geesten van onze tijd een zekere weerzin tegen inenting bestaat. Dat heeft met iets innerlijks te maken; het is de uiterlijke zijde van iets innerlijks. En we kunnen nu zeggen: als wij aan de ene kant het orgaan doden, hebben wij ook de verplichting, als tegenwicht hiertegen, bij deze mens de materialistische inslag door een passende spirituele opvoeding een andere wending te geven. Dat zou de noodzakelijke tegenhanger zijn. Anders doen we maar half werk. 

Ja, we doen iets waar tegenover de mens zelf  in een latere reïncarnatie op de een of andere manier de tegenhanger moet scheppen, als hij het pokkengif in zich draagt en hem zo de eigenschap is ontnomen waardoor hij in feite tot de pokkenziekte wordt aangetrokken. Hebben we zijn bevattelijkheid voor pokken weggenomen, dan hebben we alleen de uiterlijke kant van de karmische werkzaamheid aangevat. 

Als we aan de ene kant hygiëne bedrijven, moeten we anderzijds de verplichting voelen de mensen wier organisme we veranderd hebben, ook iets voor hun ziel mee te geven. Inenting zal geen mens kwaad doen die in de jaren daarna een spirituele opvoeding krijgt. We hebben de weegschaal te ver laten doorslaan als we ons alleen op de ene kant richten en aan de andere geen gewicht toekennen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 120 – Die  Offenbarungen des  Karma – Hamburg, 25 mei 1910 (blz. 170)

Nederlandse uitgave: Werkingen van het karma (blz. 178-179). Vertaald door Anton de Rijk en Hans Schenkels met een nawoord van Hans Peter van Manen. 

Stichting Rudolf Steiner Vertalingen. Tweede druk 2004

9789060385166_front

30 gedachtes over “Over pokken en vaccinatie (2 van 2)

  1. henri

    Inenting is de ahrimanische kant en werkt tegen de weldaad die het doormaken van ziekte als versterkingsproces nadien ,want je komt er beter en sterker uit ( immuuner) te maken en de liefdevolle verzorging door de naasten die aan dit doormaken van de ziekte verbonden is . De overmatige hygienische maatregelen zijn bijgevolg ahrimanisch en worden ook door mensen zonder spirituele inzichten met allerhande andere belangen gepromoot , daar waar het niet nodig blijkt in de meeste gevallen en zeker niet bij ht cooronavirus dat reeds lang bekend staat als een milde griep . Het solidariteitsgevoel dat inenten naar voren geschoven wordt door vooral bepaalde groepen met inentingsbelangen is ongegrond en puur egoisme en werkt het tegendeel in de hand .
    Het is zoals verzekeringen . Je doet maar voort en krijgt toch alls terug .
    Langs de andere kant worden hele groepen vooral spirituele mensen buitengesloten en treedt er apartheid op nog erger dan ooit tervoren ! Ook dit wordt halstarrig ontkend .
    We zien nu rees in bepaalde landen die overgevaccineer zijn de ziekenhuizen vol lopen met gevaccinerden ipv ongevaccineerde, en er wordt de mensen aangepraat dat het vaccin beschermt en dit is totaal niet gebleken , integendeel ,vandaar nog meer boosters . Over de schade van de vaccins zwijgt de reguliere media als de dood .vandaar al de censuur en factchekkers .

    1. M.L Heine

      Ja ik ben met je eens. Dit citaat geeft mij het gevoel dat het oké is als we daarna maar spiritueel xijn? Ik bedoel, hoevelen zullen daarna nog zoiets als het spirituele nog kunnen opnemen die er toch al een materialistische kijk op het leven hebben. Die gerust een ieder jaar ook deze prik net zoals de griep prik gaan nemen. Mijn zwager, 2 keer ingeënt en haalt nu ook nog een griepprik????

  2. stroes71

    De kip of ei- vraag.
    Bij vraagstukken gaan wij van onszelf uit.
    Maar in hoeverre kunnen wij weten of wij en hoe anders wij waren geweest zonder het bestaan van vaccinaties?
    Wat is spiritueel zijn?
    Wat is gezondheid?
    Wat is waarheid?
    Hoe kunnen we weten wanneer er al een eeuw van buitenaf ingegrepen is in ons organisme, in hoeverre en op welke wijze ons denken, voelen en willen daar al door veranderd is?

    En hoe rijm ik de bewering dat de aarde te overbevolkt zou zijn met de bewering dat we iedereen zouden moeten behoeden voor ziekte? Proef ik daar dualiteit?

    En dan nog: Steiner beschrijft de noodzaak van compensatie na vaccinatie, maar vertelt elders ook over een tijd waarin vaccinatie gebruikt zal worden om spiritualiteit vrijwel onmogelijk te maken; hoe kan ik weten onder welke uitspraken ik de huidige vaccinaties moet scharen?

    Zoveel vragen…

  3. DIdier

    Belangrijk om te weten is dat de “Covid-vaccins” helemaal geen vaccins zijn. Het gaat om experimentele nanotechologie. Experimenteel betekent dat je een proefkonijn bent in het grootste medische experiment ooit. De geïnjecteerde nanopartikels dringen je cellen binnen en dwingen die spike-proteïnen, de meest giftige component van SarsCov-2 (het nog steeds niet geïsoleerde en gepurificeerde, en dus onbewezen “nieuwe coronavirus”) aan te maken, letterlijk met duizenden miljarden tegelijk. De gevolgen hiervan op lange termijn zijn TOTAAL onbekend. Na 6 maanden waren die “vaccins” al dodelijker dan alle andere (echte) vaccins samen de laatste 30 jaar. In de officiële Amerikaanse database (VAERS) staat het aantal overlijdens nu al boven de 15.000. Uit een Harvard-studie van 2009 blijkt dat die database slechts zo’n 1 % van het reële totaal vertegenwoordigt…. Ter vergelijking: in 2009 is men in de V.S. gestopt met het vaccin tegen de Mexicaanse griep na … 25 doden.

  4. stroes71

    Ik volg ook meerdere zijden van het nieuws (dus het reguliere en daarnaast ‘geframede’) maar probeer het te begrenzen omdat het zo vervreemdend werkt, hoe deze shockerende feiten totaal genegeerd en worden door de nieuwsbrengers waar ik mee ben opgegroeid.

    Maar als ik mijn fantasie de vrije loop laat ben ik geneigd het logisch te vinden dat er haast zou zijn met vaccins die spirituele vermogens onbruikbaar maken want als het echt waar is dat er al vele zielen onschuldig gestorven zijn dan zullen die ons immers willen waarschuwen en dat kan alleen als wij daar ontvankelijk voor zijn.

    Dan rest me alleen de vraag: wie zou zoiets willen en waarom.
    Het is zo onvoorstelbaar.

  5. Bernard

    Heel vreemd dat, na 100 jaar vaccinaties, er ineens een discussie ontstaat over anti-spirituele gevolgen van vaccinaties . . . en dat na een bericht over de pokken-vaccinatie uit Steiners tijd . . .
    Als je kijkt naar de feiten, zie je dat na de corona-vaccinaties de ziekenhuizen en iC’s niet meer overbevolkt zijn en het aantal slachtoffers sterk is afgenomen. En ja . . . misschien is het wel zo dat je je na je vaccinatie zou moeten blijven concentreren op passende spirituele inhoud . . .
    Zelf heb ik me 2 keer laten vaccineren met het Pfizer vaccin en daar geen enkele lichamelijke of spirituele reactie op ervaren. Eerder integendeel. Voorzichtig krijg ik de indruk dat juist al die anti-vaccin informatie aangedreven wordt door krachten die mensen wantrouwend willen maken, zodat hun ontwikkeling stagneert. Er zijn mensen die geen contact meer willen met mensen die gevaccineerd zijn omdat deze zogenaamd een vergiftigend effect op hun kunnen hebben. Ja, ga zo maar door . . . .
    Natuurlijk moet je nuchter zijn m.b.t. excessen en overbodige maatregelen en daar je kritiek op kunnen geven – dat gebeurt inderdaad ook en de discussie verscherpt het bewustzijn. Maar we moeten wel uitgaan van de realiteit!

    1. Maar Steiner zegt bij mijn weten nergens dat de vaccinaties tegen infectieziekten de spiritualiteit in de mens zal doden. Hij doelt op medicijnen en vaccinaties die door materialistische medici, die al het geestelijke als waanzin en krankzinnigheid zien, zullen worden uitgevonden.
      Bij de vaccinaties tegen infectieziekten wordt de spiritualiteit niet gedood, maar wel wordt de ziekte voorkomen. En de ziekte is bedoeld om morele fouten en gebreken te overwinnen. Dit overwinnen gebeurt nu echter niet door het doormaken van de ziekte en daarom moet dit nu op een andere manier gebeuren, namelijk door de spirituele opvoeding.

  6. DIdier

    @Haike. Hier een paar links (in het Engels):

    https://www.theburningplatform.com/2021/09/23/nearly-15000-deaths-more-than-700000-injuries-reported-to-vaers-since-december-2020-rollout-of-covid-vaccines-in-u-s/

    Recent interview met Robert Malone, een van de grondleggers van de mRNA-technologie, gebruikt in de COVID-vaccins :

    https://www.lewrockwell.com/2021/09/no_author/explosive-truth-about-vaccines-covid-w-inventor-of-mrna-vaccine-technology-robert-malone/

    Algemeen: hou er rekening mee dat Google de zoekresultaten zwaar manipuleert (censuur zie je sinds het begin van de pandemie ook systematisch op Twitter, Facebook, YouTube, enz.). Met het neutrale DuckDuckgo krijg je bij dezelfde zoekopdracht heel andere resultaten te zien.

    1. Haike

      Dank.

      Dat er mogelijk censuur gepleegd wordt; dar hou ik altijd wel rekening mee, nooit zomaar iets klakkeloos aannemen, en dat komt niet vanuit cynisme bij me vandaan.

  7. DIdier

    @Bernard: de mediaberichtgeving criminaliseert de niet-gevaccineerden nu al maanden. Zelfs onze premier haalt zwaar uit naar vaccinweigeraars, omdat ze zich “onverantwoord” gedragen. De niet-gevaccineerden moeten zich dus laten vaccineren om de gevaccineerden te beschermen… Ooit gehoord van iemand die zich tegen de griep laat vaccineren dat die bang is van niet-gevaccineerden? De WHO stelt SarsCov-2 gelijk met de seizoensgriep. Dat heeft nu ook de premier van Noorwegen gedaan. Tegen de lente is “het” een gewoon verkoudheidsvirus. Opvallend in deze coronapandemie is dat 1) zeer efficiënte middelen als hydroxychloroquine en Ivermectine in het Westen worden genegeerd, soms vlakaf verboden – 2) men niet inzet op het verbeteren van de eigen immuniteit. Je laten vaccineren is je eigen lichaam wantrouwen. Al die rokers gezien die zich nu laten vaccineren tegen een virus dat zich wel eens op de longen zou kunnen smijten? Hoe hilarisch is dat niet? Elk jaar sterven er zo’n 19.000 Belgen aan de gevolgen van roken. Idem voor de drank- en drugsverslaafden, mensen met een te zwaar overgewicht, enz.. Snel een vaccin halen! Die ontdekken nu plots allemaal het belang van hun gezondheid. Waar zaten die de voorbije jaren eigenlijk? Er is maar 1 winnaar in dit verhaal : Big Pharma. Tussen haakjes : waarom heeft de EU in juli 1,8 miljard extra dosissen van Pfizer en 300 miljoen van Moderna besteld? Omgerekend 5 extra per Europeaan. De meesten weten het nog niet, maar ze zitten met een levenslang “vaccinabonnement” aan hun been. Hun natuurlijke weerstand is foetsie. Je bent voor altijd afhankelijk van “boostershots”. De ontnuchtering wordt hard de komende maanden…

    1. Ja, en daar komt nog het volgende bij: stel nu eens dat die vaccins er niet waren en dus niemand gevaccineerd zou zijn. Hoeveel mensen zouden er dan zo ziek worden, dat ze naar het ziekenhuis moeten? Ik denk niet veel. Want we horen wel dagelijks van duizenden besmettingen, maar zeer velen worden helemaal niet ziek. Maar stel nu eens dat 1 op de 1000 mensen naar het ziekenhuis moet met Corona. Is het eigenlijk dan niet raar dat al die 999 anderen zich maar moeten aanpassen aan die ene; door zich te laten vaccineren, restaurants, theaters en allerlei bedrijven en ook scholen te sluiten? En altijd komt men weer met het argument: We hebben niet genoeg IC bedden en medisch personeel. Nee, maar als alles wat ik hier boven genoemd heb wel kan, dan kan men ook wel IC bedden krijgen en personeel opleiden, als men daar maar genoeg de focus opricht.

    2. Bernard

      ‘De niet-gevaccineerden moeten zich dus laten vaccineren om de gevaccineerden te beschermen…’ – je weet zelf ook wel dat dat onzin is! Je laat je vaccineren om jezelf te beschermen en eventueel andere ongevaccineerden!

      ‘Al die rokers gezien die zich nu laten vaccineren tegen een virus dat zich wel eens op de longen zou kunnen smijten? Hoe hilarisch is dat niet?’
      Het beeld dat sinds jaar en dag uit onderzoek komt is eensluidend: rokers zijn gevoeliger voor infecties in het algemeen en voor luchtweginfecties in het bijzonder. Zij hebben meer kans op verkoudheid, op griep en op longontsteking, ongeacht of de boosdoener een virus of een bacterie is. Zelfs bij jonge kinderen die zelf niet roken maar thuis aan tabaksrook worden blootgesteld is onomstotelijk vastgesteld dat zij vaker met snottebellen rondlopen en oorontsteking hebben (USDHHS 2014). Roken verstoort namelijk het functioneren van het immuunsysteem, zowel de algemene afweer als een aantal afweermechanismen in de luchtwegen (Arcavi en Benowitz, 2004) (Feldman 2013) (Strzelak 2018). De productie van antilichamen (eiwitten die het lichaam produceert als reactie op een infectie door virussen en bacteriën) is verminderd in rokers.

      Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar natuurlijk wordt er misschien best wel te veel nadruk op gelegd. Beter dan te weinig . . .

  8. DIdier

    Reiner Fuellmich is een internationale procesadvocaat, die met succes grote frauduleuze bedrijven heeft aangeklaagd, zoals Volkswagen (“Dieselgate”) en Deutsche Bank. Hij wordt beschouwd als dé topadvocaat in Europa. Zijn wereldwijde netwerk van advocaten heeft geluisterd naar honderden experts uit elk gebied van de wetenschap. Zij verzamelden onweerlegbaar bewijs dat de Covid-pandemie een geplande criminele operatie is. Volgens Fuellmich is een tweede Neurenberg-tribunaal nodig, om iedereen te vervolgen die medeplichtig is aan deze ongekende misdaad tegen de menselijkheid. Hij zegt dat ze alle bewijzen in handen hebben om hen te laten veroordelen. Interview met Nederlandse ondertitels :

    https://www.stopworldcontrol.com/nl/bewijzen/

  9. Didier

    Een voorbeeld van wat er wereldwijd gebeurt met wetenschappers, artsen en verpleegkundigen die kritische opmerkingen maken bij de massale vaccinatiecampagne : broodroof. Echte wetenschap staat open voor kritiek. Wie critici zo zwaar afstraft, heeft véél te verbergen.

    COVID-deskundige Dr. Peter McCullough : “Ik denk dat de reden waarom iedereen hier is, is dat we het gevoel hebben dat er iets heel ergs aan de hand is in de wereld.”

    https://dissident.one/2021/10/08/20686/

    1. stroes71

      Steiner zegt eigenlijk dat vaccineren als bescherming tegen ziekte met zich meebrengt dat er mensen rondlopen in een beschermd lichaam maar niet beschermd door innerlijke activiteit.
      Hij legt een directe link tussen moraal en gezondheid. Hij zegt eigenlijk dat natuurlijke gezondheid afhangt van realiteitszin.

      Dat inzicht verklaart voor mij dat stomgeslagen gevoel wat ik krijg wanneer ik provaxxers idealistisch hoor praten.

  10. stroes71

    Steiner zegt eigenlijk dat vaccineren als bescherming tegen ziekte met zich meebrengt dat er mensen rondlopen in een beschermd lichaam maar niet beschermd door innerlijke activiteit.
    Hij legt een directe link tussen moraal en gezondheid. Hij zegt eigenlijk dat natuurlijke gezondheid afhangt van realiteitszin.

    Dat inzicht verklaart voor mij dat stomgeslagen gevoel wat ik krijg wanneer ik provaxxers idealistisch hoor praten.
    Het is alleen de buitenkant die praat.
    Een buitenkant die alle geestelijke armoede compenseert met gespeelde goedheid.

    Ik ben wel onder de indruk van Steiners voordrachten. Ze laten alles kloppen, maken veel dingen logisch.
    Bijvoorbeeld dus hoe vaccinaties invloed hebben op het voelen en denken en dus ook op de algehele communicatie tussen mensen.

    Mensen die nu nog steeds de covid vaccins en achterlijke QR code verdedigen terwijl de hele pandemie rammelt aan alle kanten doen me denken aan verslaafden.
    Ze zijn alleen maar bezig met wat ze zelf nodig hebben om hun comfortabele hachje te kunnen redden en zijn blind voor de vele slachtoffers die deze nep pandemie al met zich mee heeft gebracht.

  11. stroes71

    In het begin wond ik me er heel erg over op, hoe een meerderheid gevangen in angst zijn of haar ogen sloot voor alle tweeslachtigheid in het ‘corona’- beleid.
    Lange lappen tekst op Facebook om anderen te overtuigen van alle hypocrisie en inconsequentie die van het beleid afdroop en nog steeds druipt.
    De neiging is er nog maar dan denk ik nee. Mensen die de onwaarachtigheid nu nog steeds niet zien en daarbij ook nog eens allesbehalve objectief blijven, maar vooral graag met hun morele vingertje wijzen en wiens innerlijke regelneven op volle toeren draaien, daar distantieer ik me liever van.

    Gisteren las ik hier nog iemand iets schrijven over ‘antivaxxers’ die volgens hem moeite zouden hebben met solidariteit.
    Ik vond die opmerking super manipulatief.
    Want hoe liefdeloos ben je zelf als je zo iets schrijft.
    ‘Antivaxxers’ zijn over het algemeen juist hele bezorgde mensen.
    Maar dan denk ik ik reageer niet want het is gewoon pure domheid.
    Of beter gezegd blindheid.
    Het heeft met bewustzijn te maken.

    Ik ervaar deze hele nep pandemie dan ook als een aanval op ons bewustzijn.
    Ik zie in de corona aanpak haast sektarische manipulatie tactieken om mensen in een fuik te leiden.

    Steiner zei ook : ‘Het materialistische tijdperk streeft er vanuit bepaalde kringen naar om alle spirituele ontwikkeling van de mensheid te verlammen, ‘

    Hij zegt: bepaalde kringen.
    Dan denk ik aan geheime genootschappen. Occulte genootschappen.
    Sektarische praktijken.

    1. Haike

      Stroes schreef:

      Hij zegt: bepaalde kringen.
      Dan denk ik aan geheime genootschappen. Occulte genootschappen.
      Sektarische praktijken.

      Steiner heeft het er over dat de Antroposofie eigenlijk geen vijanden heeft. Maar als die er al is dan zijn dat de Jezuïeten. De kennis die de Jezuïeten hebben over esoterische zaken, occultisme en meer, daar zijn alle andere Orde’s kleuterklasjes bij zegt hij.

      En hoe zal Ahriman zich presenteren als hij incarneert? Als de grote weldoener zal hij worden gezien. Het vaccineren is natuurlijk 🤔🤔 bedoeld als een weldaad voor de wereldbevolking… Ahum…

      Daarnaast heb je mensen die nog steeds geloven in een weldoener: hij heeft zichzelf de naam Fransiscus gegeven en is Jezuiet.

      Misschien heb ik niet goed opgelet maar ik vind het opvallend stil vanuit Rome.

  12. Mayamari

    Lieve Stroes 71, dank je wel voor je woorden…
    Als kind kon ik soms urenlang naar mensen zitten kijken. Ik zag al die binnenkanten en al die buitenkanten en mijn stoeierij was toen een groot waarom – hoe en waarom ze niets met elkaar te maken leken te hebben.
    Later, toen mijn kinderen nog jong waren, vond ik dat ik ze “iets” moest vertellen… Ik heb toen alleen maar verteld dat ze niet bang hoefden te ie zijn, maar dat ze hun ogen en oren wijd open moesten houden omdat er midden in hun leventje een totale verandering zou gebeuren en dat ik niet helemaal kon zien hoe of wat. Dat ik niet wist of ik het zou meemaken omdat ik dan al in de 60 zou zijn…
    Toen de wereldstaatsgreep gepleegd werd en de wereld op slot werd gegooid, belde mijn jongste “Mam, het is begonnen… “

  13. henri

    @Stroes71
    “Dat inzicht verklaart voor mij dat stomgeslagen gevoel wat ik krijg wanneer ik provaxxers idealistisch hoor praten.”

    Ik kan best aannemen dat bepaalde mensen en kringen een ideele paradijselijke wereld gespiegeld zien naar de toekomst toe ,zonder ziekten en met vele ingrepen zoals vaccins en dergelijke meer …

    En over dat idealisme en idealistisch praten zei Steiner ook wel het een ander , zoals bijv dit :

    Idealisme kan iets moois zijn en staat lijnrecht tov het “realisme ” bij de 12 wereldbechouwingen die er zijn , daarover heeft Steiner het ergens .
    Maar zegt hij verder : …Met dit idealisme kan men bijv de uiterlijke werkelijkheid , de uiterlijke realiteit van de realisten niet verklaren .
    En in een andere voordr zegt hij :
    […Idealisme, verdraagzaamheid, verheven waarden, recht: dat is alles heel mooi voor het uiterlijk menselijk samenleven. Maar als iemand zegt: wij streven volgens ons programma deze of gene ideale toestand na, deze of gene vorm van verdraagzaamheid, wij proberen dit of dat recht te verwezenlijken – dan zegt hij dat meestal vanuit de gedachte dat dit iets absoluuts is, en dat het als iets absoluuts kan worden verwezenlijkt. Ja, waarom zou dat ook niet prachtig zijn, zegt de mens van tegenwoordig, om steeds volmaakter te worden? Wat kan er nu idealer zijn dan het streven naar steeds grotere volmaaktheid tot programma te maken! Maar met de wet van de werkelijkheid stemt dat niet overeen.
    Het is natuurlijk juist en goed om steeds volmaakter te worden, of ten-minste te willen worden, maar als men concreet in een bepaalde rich-ting naar voimaaktheid streeft, dan slaat na enige tijd het streven naar volmaaktheid olii en wordt tot een werkelijkheid van onvolmaaktheid. Het volmaaktheidsstreven wordt na enige tijd door omkering tot zwakte. R Steiner 6 /10/1917]

    1. Het mooie aan Steiner vind ik dat zijn omschrijvingen altijd vol compassie blijven. Hij beschrijft de contouren en schaduwzijden van alle deugden zonder af te doen aan deze of gene. De zin: [ Wat kan er nu idealer zijn dan het streven naar steeds grotere volmaaktheid tot programma te maken!]
      zorgt ervoor dat wat ik kan interpreteren als een slinks plan ook kan zien als een dwaling.
      Als ik het zie als een slinks plan, stel ik me op als slachtoffer. Maar als ik het zie als een dwaling als gevolg van verblinding, word ik me bewust van luciferische krachten die alleen maar geblust of tot rust gebracht kunnen worden met mededogen voor elkaar.

      1. En als mededogen geen weg meer vindt, dan kan je alleen nog maar afscheid nemen. Sterven aan een bepaalde verbinding. Geesteswetenschap lijkt een beetje op de celleer. Leven en dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je dat gaat zien, weet je wat vrijheid is. Een diepe liefde voor het leven wordt geboren. Angst voor ziekte en dood zijn eigenlijk angst voor het leven. Wie blind vaccins verdedigt die al meer schade hebben veroorzaakt dan de ziekte die ze ermee claimen te bestrijden, en die een door de minister de Jonge zelf in Kamerbrieven beschreven NOG NIET EERDER OP MENSEN TOEGEPASTE nanotechnologie bevatten, en waarvan de makers gevrijwaard zijn van alle eventuele ziekmakende gevolgen, die is zich aan het wentelen in zichzelf. Die is nog niet opnieuw geboren. Maar ik zal er nooit over oordelen. Want ik leef in mijn eigen karma, net als ieder ander, dus óók een Hugo de Jonge. Ik kan me groen en geel ergeren aan het gedrag van die man maar ik kan ook denken wat ben jij ontzettend ver afgedwaald, en evengoed kan ik denken wat heb jij jezelf in de nesten gewerkt, in ieder geval blijf ik denk ik zelf het minst ver van Huis als ik hem ten aller tijden als mens probeer te blijven zien.
        Ik heb een beetje een praatgrage fase geloof ik. Ik vind dit een eenzame tijd en vind het fijn om een platvorm ontdekt te hebben met denkende mensen.

  14. Ik kan iedereen aanraden Helma Broekman op youtube te checken, onder de naam Linchtkind. Haar beelden zijn soms heftig en zouden je afhouden van beluisteren. Echter, haar intentie is zuiver. Met name wat Steiner hier zegt over een zekere vorm van spiritueel leven, als tegenhanger voor – wat in onze tijd urgent is – inenting met zekere vloeistoffen, komt volledig overeen met haar mantra, Namelijk, toediening met vloeistoffen, welke mogelijkerwijs een verandering van de fysieke, astrale en Ik-vorm hebben (dat laatste noemt zij ‘ziel’), zullen onschadelijk zijn, indien de mens werkt aan zijn innerlijke leven, dat verstevigt, en inzet om eerlijk naar zichzelf te kijken en milde verbinding met de ander te bewerkstelligen.

    Ik raad iedereen haar video-blogs aan:-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s