Over pokken en vaccinatie (1 van 2)

Laten we eens aannemen dat een groot aantal mensen zich wegens liefdeloosheid tegenover andere mensen gedrongen zou voelen bepaalde infectiestoffen op te nemen en het slachtoffer te worden van een epidemie. Laten we verder aannemen dat we iets tegen die epidemie zouden kunnen doen. We zouden dan in zo’n geval de uiterlijke lichamelijkheid ervoor behoeden de liefdeloosheid tot uitdrukking te brengen, maar we zouden daarmee nog niet de innerlijke neiging tot liefdeloosheid hebben weggenomen. 

Nu kunnen we ons de zaak echter zo voorstellen dat we, als we het uiterlijke orgaan van de liefdeloosheid wegnemen, de verplichting op ons nemen zodanig op de ziel in te werken dat we de neiging tot liefdeloosheid ook uit de ziel wegnemen. Het orgaan van de liefdeloosheid wordt bij uitstek gedood –in lichamelijke zin –door de pokkeninenting. 

Nu blijkt uit het geesteswetenschappelijk onderzoek bijvoorbeeld het volgende. In een bepaalde cultuurperiode zijn de pokken opgetreden omdat toen de algemene neiging bestond om in verhoogde mate egoïsme, liefdeloosheid te ontwikkelen. Toen traden, ook in het uiterlijke organisme, de pokken op; dat is zo. Wij zijn in de antroposofie nu eenmaal verplicht de waarheid te zeggen.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 120 – Die  Offenbarungen des  Karma – Hamburg, 25 mei 1910 (blz. 169-170)

Nederlandse uitgave: Werkingen van het karma (blz. 178). Vertaald door Anton de Rijk en Hans Schenkels met een nawoord van Hans Peter van Manen. 

Stichting Rudolf Steiner Vertalingen. Tweede druk 2004

9789060385166_front

20 gedachtes over “Over pokken en vaccinatie (1 van 2)

  1. henri

    Ik heb het zo al her en der geschreven dat kinderziekten zoals de pokken het gevolg zijn van een verkeerde zielehouding zoals in dit geval liefdeloosheid/egoisme in het vorige leven , doch mensen hun oren staan er nu eenmaal niet naar zoiets te aanvaarden , en degenen die reincarnatie erkennen als een realiteit zijn in het Westen nog erg in de minderheid vergeleken bij het Oosten , is nog steeds het gevolg van de ons opgelegde religies en thans de zeer materiele wetenschap die zielloos ingesteld blijft

  2. Theo Verwijst

    Ik lees in dit citaat dat gedoeld wordt op liefdeloosheid in het huidige leven.

    Verder ga ik vandaag leven met deze regel “het orgaan van de liefdeloosheid wordt bij uitstek gedood -in lichamelijke zin- door de pokkeninenting.”

    Daarbij stelt Steiner liefdeloosheid en egoïsme op een lijn.

    In het begin van de corona pandemie werden we overvallen door iets onbekends. Later leerden we dat we door rekening te houden met elkaar -afstand houden, handen wassen- de kans op besmetting konden terugdringen. Daarmee beschermen we onszelf en ook de kwetsbaren en ouderen onder ons. Corona roept zo op tot solidariteit.

    Van de antivaxers begrijp ik telkens niet zo goed wat er nou zo moeilijk is aan een beetje solidariteit. Je kunt wel roepen het is allemaal angst en onzin. maar gewoon een beetje rekening houden met elkaar is toch niet teveel gevraagd ?

    1. Theo, de zin die je hier noemt: “het orgaan van de liefdeloosheid wordt bij uitstek gedood -in lichamelijke zin- door de pokkeninenting.” snap ik ook niet goed. Ik heb altijd begrepen dat door het doormaken van de pokken juist de liefdeloosheid wordt overwonnen. Maar uit genoemde zin lijkt het wel dat de liefdeloosheid door de inenting wordt uitgeschakeld, althans in lichamelijke zin, maar niet in de ziel. Moet ik me voorstellen dat iemand die ingeent is tegen pokken nog wel liefdeloos in zijn innerlijk is, maar het niet kan uiten?

    2. henri

      Uit de voorafgaand regels van het citaat p 176- 177 blijkt wel degelijk dat de liefdeloosheid betrekking heeft met het vorige leven(s) .

  3. Bernard

    Ik begrijp dit citaat nit helemaal! Wegens liefdeloosheid tegenover andere mensen zou je je gedrongen voelen bepaalde infectiestoffen op te nemen en het slachtoffer te worden van een epidemie. En daardoor behoed je de uiterlijke lichamelijkheid je liefdeloosheid tot uitdrukking te brengen. Innerlijk ben je dan nog wel liefdeloos, maar je gedraagt je niet zo. En dan neem je een pokkeninenting om de neiging tot liefdeloosheid ook uit je ziel weg te nemen.
    Dan zou je dus zeggen dat zo’n inenting tegen een epidemie, die je overigens zelf veroorzaakt hebt door die infectiestoffen in te nemen, een positief effect heeft, namelijk: je neemt de neiging tot liefdeloosheid weg uit je ziel.
    Heb ik dat goed begrepen?

    1. Ja, Bernard, deze tekst staat er ook in het Duits erg ongelukkig. Ik kwam ook tot dezelfde conclusie als jij, maar in de antwoorden van mij aan Theo heb ik beschreven hoe deze tekst volgens mij moet worden begrepen.

  4. Theo, er gaat mij nu een licht op: Met de zin “het orgaan van de liefdeloosheid wordt bij uitstek gedood -in lichamelijke zin- door de pokkeninenting.” bedoelt hij dat door de inenting wel het lichamelijke gevolg van de liefdeloosheid (de pokken dus) wordt uitgeschakeld, maar niet de liefdeloosheid zelf. Zou zo iemand de pokken wel doormaken, dan zou daardoor de liefdeloosheid worden overwonnen. Zou een pokkenlijder zich wel laten inenten, dan moet hij door zelfopvoeding de liefdeloosheid overwinnen. Daarom zegt Steiner ook in deel 2 (komt morgen) van deze tekst: ‘Inenting zal geen mens kwaad doen die in de jaren daarna een spirituele opvoeding krijgt.’

  5. stroes71

    Ik denk dat ie bedoelt dat als er geen bewustzijn is van de waarachtige oorzaak van een ziekte; dat als het verband tussen de ziel en materie niet gelegd/erkend/begrepen wordt, en ziekte niet als een gevolg maar als een oorzaak wordt van ellende gezien, dat het bestrijden van die ziekte dan wel het lichaam kan redden maar een ziele-ontwikkeling braak laat liggen.
    Waardoor er (mijn invulling) in wezen een verergering van de oorzaak ontstaat.

    1. henri

      Zo begrijp ik het ook ,had dit al enkele keren vroeger al geleden . En we weten nu dat er veel autisme is toegenomen bij ak die gevaccineerde kinderen . Dat zie ik als gevolg van het niet weten van wat ziekte werkelijk is en betekent , en hoe door te vaccineren uitsluitend de lichamelijke oorzaken behandeld worden ,daar waar het zelfs niet nodig is daar men eenmaal de ziekte doorgemaakt voor de rest van het leven al immuun is door de zelf aangemaakte antilichamen voor de rest van het leven . Dat kan men zien met de Eliza test in het bloed ,Die werd verboden om de foutieve pcr test te promoten . Staat ook duidelijk in de vide van dr Gorter .

      1. Theo Verwijst

        Als ik roep “alle mannen zijn autistisch en alle vrouwen zijn hysterisch” dan roep ik dat niet omdat ik het meen maar wel omdat ik het even gezegd wil hebben. Ofwel om beide te relativeren.

        Ik heb zelf een licht autistische zoon. De vaststelling van Henri, dat het opkomen van (of onderkennen van) autisme in de recente geschiedenis tegelijk optreedt met het eerste gebruik van vaccinaties om kinderziektes te bestrijden – deze vaststelling deel ik. Maar is hier sprake van een oorzakelijk verband ?
        Bij mijn eigen zoon ben ik er van overtuigd, dat zijn autisme direkt samenhangt met zijn constitutie – het hangt zowel fysiek als karakterologisch samen met wie hij is – met hoe hij dit leven in is gekomen. Met levensopdrachten, levenslessen te leren. Ook met het “mogen zijn zoals hij is” als les naar anderen. Dit samenhangen met zijn constitutie sluit voor mij uit dat zijn autisme iets te maken heeft met de keuze van ons als ouders om onze kinderen te laten vaccineren- vaccinaties die dus ook hij in zijn jeugd heeft gehad.
        Mijn zoon heeft net als zijn broer en twee zussen Vrijeschool onderwijs gehad en en hij “staat” er, zelfbewust en betrokken, net als zijn “gewone” broer en zussen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s