Helen Keller

Ik heb de laatste keer al gewezen op het interessante boek met de biografie van de blinde en doofstomme Amerikaanse Helen Keller. We zien hier een geestelijk leven dat totaal anders is. Stel u eens voor hoe de wereld eruit zou zien als u geen oren en geen ogen zou hebben. Zo was het gesteld met Helen Keller. Zij heeft echter een universitaire opleiding doorlopen en bezit een vorming als iemand die de universiteit achter de rug heeft. We zien hier hoe deze Helen Keller zich een rijkdom heeft gecreëerd in de fysieke wereld, die in wezen een heel andere schakering heeft, van een totaal andere aard is dan wat de fysieke mens anders bezit.

Zij zelf zegt: “Mensen die menen dat alle zintuiglijke indrukken ons via het oog en het oor bereiken, waren verbaasd dat ik een verschil merk tussen de straten van de stad en de wegen op het land. Ze vergeten daarbij dat mijn hele lichaam reageert op de omgeving. Het lawaai van de stad prikkelt sterk al mijn zenuwen. Het dissonante, turbulente met zijn schrille indrukken, het simpele gekletter van de machines is des te kwellender voor de zenuwen doordat mijn aandacht niet wordt afgeleid door steeds wisselende beelden, zoals bij andere mensen het geval is.”

Voor deze bijzonder georganiseerde natuur is de wereld om haar heen al compleet anders. En nog heel anders is het nu wanneer op het moment van overlijden – de ziener kan dit beschrijven omdat hij door zijn bovenzintuiglijke verzinking in zekere zin in staat is door de poort van de dood te gaan – het fysieke oog niet langer de bemiddelaar is, wanneer niet meer de uiterlijke  indrukken ons via het fysieke oor bereiken.

Bron: Rudolf Steiner – GA 53 – Ursprung  und  Ziel  des  Menschen / Grundbegriffe der  Geisteswissenschaft – Berlijn, 17 november 1904 (bladzijde 155-156)

topic-helen-keller-gettyimages-514865868

Helen Keller (27 juni 1880 – 1 juni 1968)

14 gedachtes over “Helen Keller

  1. Heel goed Ridzerd. Mijn complimenten. Mooie foto ook. Prachtig! Heb deze voordracht zelf in zijn geheel vertaald, Met de daaropvolgende uit die voordrachtenreeks vormt het als het ware een tweeluik, mooie voordrachten over de zielewereld en de geesteswereld. Ja, Helen Keller was een bijzonder mens.

    1. Dank je, John. Een tijd geleden waren er op tv een paar meisjes, ik geloof dat het zusjes waren, die een ziekte hadden waardoor ze langzamerhand geheel doof en blind worden. Dat is wel een heel zwaar lot.

  2. Ik kan mijn vertaling van deze mooie en belangwekkende voordracht niet op mijn desktop vinden. Hoop dat ik hem niet kwijt ben. In verscheidene voordrachten sprak Steiner – meestal ter illustratie – over Keller, naast GA 53 voordrachten uit: GA 55, GA73a, GA 95, GA 118, GA 146 en GA 214.

    1. Een tekst voorbeeld van een moment en gelegenheid dat Steiner Heleen Keller bij een voordracht kort als casus opvoerde:

      Rudolf Steiner; GA 214, bladzijde 156:

      ” […] Helen Keller hat eine andere Gefühls-, eine andere Vorstellungs-welt als die anderen Menschen; sie kann sich nur verständigen, weil ihr die Sprache klargemacht worden ist. Ohne diese würden wir nicht eine Ich-Vorstellung entwickeln. Wir entwickeln sie ja dadurch, daß
      wir die rechte Hand über die linke Hand legen können, insbesondere wenn wir die symmetrischen Glieder übereinanderlegen. So entwickeln wir auch eine feine Vorstellung vom Ich, weil wir mit den zwei Augendie Augenachse kreuzen beim Visieren. Geradeso wie wir die Hände kreuzen, so kreuzen wir die zwei Augenachsen. Immer, wenn wir etwas anschauen, kreuzen wir die Augen. […] “

      1. Excuses, hier een correcte snelkoppeling: GA 214, bladzijde 156 (Oxford 22 augustus 1922). Tekstdeel uit de cyclus Das Geheimnis der Trinität – Der Mensch und sein Verhältnis zur Geistwelt im Wandel der Zeiten (Rudolf Steiner; Dornach, Oxford en Londen, 23 juli t/m 30 augustus 1922).

      2. Evenzeer een interessante uitspraak naar aanleiding van de uitzonderlijke gesteldheid en vorming van Helen Keller, nietwaar? Hier met betrekking tot ontwikkelingsvoorwaarden om te komen tot ik-voorstellingen en ik-bewustzijn. Daarmee komt weer de gehele antroposofische levensfasepsychologie in het vizier, waaronder bijzonderheden bij het (1) leren evenwicht houden en lopen, (2) leren spreken en (3) leren denken in ’s mens eerste drie levensjaren. En neem het tekstdeel wat daar direct op volgt:

        Rudolf Steiner; GA 214, bladzijde 156/57:

        ” […] Die materiellen zwei Augen sind im Geistigen eines. Und das sitzt hier hinter der Nasenwurzel, dieses eine Auge, dieses geistige, das sich abbildet und zu den zwei Augen wird. Dadurch, daß der Mensch ein rechter und ein linker Mensch sein kann, kann er sich als Mensch fühlen. Wenn er nur rechts oder nur links wäre, nicht ein symmetrisches Wesen wäre, so würde alles Vorstellen in die Welt hinauslaufen; man würde nicht zu einem geschlossenen Ich kommen. […] “

        En dat noopt er dan weer toe om ook te lezen en bestuderen (…en vertalen) wat daarna en daarvoor in die voordracht door Steiner werd uitgesproken, ter berde werd gebracht, de gehele voordracht in kwestie: Voordracht van Rudolf Steiner; Oxford, 22 augustus 1922 (GA 214, bladzijde 143 t/m 157).

    2. Evenzeer een interessante uitspraak naar aanleiding van de uitzonderlijke gesteldheid en vorming van Helen Keller, nietwaar? Hier met betrekking tot ontwikkelingsvoorwaarden om te komen tot ik-voorstellingen en ik-bewustzijn. Daarmee komt weer de gehele antroposofische levensfasepsychologie in het vizier, waaronder bijzonderheden bij het (1) leren evenwicht houden en lopen, (2) leren spreken en (3) leren denken in ’s mens eerste drie levensjaren. En neem het tekstdeel wat daar direct op volgt:

      Rudolf Steiner; GA 214, bladzijde 156/57:

      ” […] Die materiellen zwei Augen sind im Geistigen eines. Und das sitzt hier hinter der Nasenwurzel, dieses eine Auge, dieses geistige, das sich abbildet und zu den zwei Augen wird. Dadurch, daß der Mensch ein rechter und ein linker Mensch sein kann, kann er sich als Mensch fühlen. Wenn er nur rechts oder nur links wäre, nicht ein symmetrisches Wesen wäre, so würde alles Vorstellen in die Welt hinauslaufen; man würde nicht zu einem geschlossenen Ich kommen. […] “

      Dat noopt er dan weer toe om ook te lezen en bestuderen (…en vertalen) wat daarna en daarvoor in die voordracht door Steiner werd uitgesproken, ter berde werd gebracht, de gehele voordracht in kwestie: Voordracht van Rudolf Steiner; Oxford, 22 augustus 1922 (GA 214, bladzijde 143 t/m 157).

  3. Bernard

    Een prachtige video over die jonge vrouw met het Usher syndroom. Grote dank!
    Zijn er wetenschappers die daar werk van maken? Het lijkt mij strikt noodzakelijk!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s