Spirituele ervaringen zonder gezond verstand zijn eigenlijk waardeloos (3 – slot)

Op het moment dat onwaarachtigheid zich doet gelden, smelten de bovenzinnelijke ervaringen weg, dan komen de mensen niet tot een begrip van de bovenzinnelijke ervaringen. Dat willen de mensen altijd maar niet geloven. Het is echter toch zo. De eerste eis om überhaupt met de bovenzinnelijke wereld om te gaan, is dat men de pijnlijkste waarachtigheid met betrekking tot de zintuiglijke ervaringen gebruikt. Wie het met de zintuiglijke ervaringen niet zo nauwkeurig neemt, die kan nooit tot een juiste opvatting van de bovenzinnelijke wereld komen.

Men kan nog zo veel horen over de bovenzinnelijke wereld, het blijven lege woorden (Duits: leeres Wortgeschelle), als niet de pijnlijkste nauwgezetheid aanwezig is in het formuleren van wat hier in de fysieke wereld voorvalt. Wie echter de mensheid tegenwoordig beziet, hoe zij omgaat met de zintuiglijke waarheid, die zal natuurlijk tot een allertreurigst beeld komen. 

Want eigenlijk gaat het er de meeste mensen vandaag de dag helemaal niet om, het een of ander wat ze beleefd hebben, zo te formuleren dat de formulering een weergave is van wat ze meegemaakt hebben, maar het gaat er voor de mensen om de dingen zo te formuleren als ze ze hebben willen, zoals het voor hun gemakkelijk is, en de mensen weten helemaal niet hoe de impulsen aanwezig zijn om in de ene of de andere richting af te dwalen van een getrouwe formulering van het fysieke ervaren.

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 18 januari 1920 (bladzijde 92-93)

Eerder geplaatast op 3 maart 2016  (2 reacties)

025392c8939a3e9920dbd8e4351cdb5d

7 gedachtes over “Spirituele ervaringen zonder gezond verstand zijn eigenlijk waardeloos (3 – slot)

  1. Wat een bijzondere foto van Steiner is dat, Ridzerd. Tegenwoordig zouden we zeggen, bij wijze van spreken, die afbeelding is bewerkt met fotoshop. Dit is een bijzonder essentieel steinercitaat. Het wijst op het belang van (innerlijke) waarachtigheid bij het formuleren van wat er in de fysieke wereld voorvalt. Wat in dat verband te denken over een historische en actuele behandeling van de term en het verschijnsel complot, zoals Mieke Mosmuller dat doet in een recent videoblog, gisteren verschenen?

    Complotdenken of het zoeken naar begrip in wat onbegrijpelijk lijkt (Mieke Mosmullers Filosofisch Blog, 5 januari 2021).

      1. Gaat er trouwens ook niet een aardige anekdote rond over Steiner en leesbril(len)? Dat hij een keer een trein instapte en in een coupé per ongeluk op een bril van een medepassagier ging zitten, die haar bril naast zich had neergelegd en dat Steiner die weigerde te vergoeden?

      2. Ja, ik heb dat nog niet zo lang geleden ook ergens gelezen. Waarschijnlijk in Brieven uit GA 39. Zou het overigens wel een leesbril zijn, die hij draagt. Op die leeftijd is een bril meestal voor afstand. Op een foto houdt men meestal de leesbril ook niet op.

  2. Op dat profielfotootje van me draag ik, op 61-jarige leeftijd, ook een leesbril. Maar een goede vraag, Ridzerd. Was dat wel een leesbril? Hoe dan ook, de ogen van Steiner waren bijzonder.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s