Sinnetts’s Esoterisch Boeddhisme werd spoedig herkend als een spiritueel dilettantisch boek, samengesteld uit oud, slecht begrepen esoterisme. Maar om tot een dergelijk werk als tijdsverschijnsel, zoals Blavatsky’s Geheime Leer, was het toch niet gemakkelijk een verhouding te krijgen. Want dit werk verraadde op talrijke plaatsen dat wat erin staat uit juiste, krachtige impulsen van de spirituele wereld komt.
Zodat men op talrijke plaatsen van Blavatsky’s Geheime Leer het zich-openbaren van een geestelijke wereld vindt door de persoonlijkheid, die Blavatsky was. […] Er werden in deze Geheime Leer een groot aantal oeroude, in de vroegere geschiedenis van de mensheid door atavistische helderziendheid verkregen waarheden uitgesproken.
Ik zou willen zeggen: Het was een soort heropleving van oeroude culturen. Men had iets voor zich, uit de buitenwereld op zich toekomend, niet alleen uit zichzelf, waarvan men zeggen moest: Dit brengt een ontzaglijke wijsheid, die de mensen eens als iets uitzonderlijk lichtbrengends hebben bezeten. Daartussen gedeelten van de ongelooflijkste soort, die iemand steeds weer verbaasd doen staan, omdat het boek suffig, dilettantisch uitgewerkt is ten opzichte van elke wetenschappelijke denkwijze, onzinnig wat betreft het bijgelovige en ga zo maar door. In feite een zeer merkwaardig boek, deze Geheime Leer van Blavatsky: grote waarheden naast schrikbarend gezwets.
Helena Petrovna Blavatsky (12 augustus 1831 – 8 mei 1891)
Bron: Rudolf Steiner – GA 258 – Die Geschichte und die Bedingungen der anthroposophischen Bewegung im Verhältnis zur Anthroposophischen Gesellschaft – Dornach, 10 juni 1923 (bladzijde 25)
Eerder geplaatst op 16 januari 2017 (1 reactie)
Er wordt opgemerkt dat esotherisch Boeddhisme impliceert dat er ook een niet esotherisch of “gewoon” Boeddhisme zou bestaan, hetgeen inderdaad dom is. De Bhoeddhistische leer is esotherisch in zijn totaliteit.
De geheime leer extrapoleert meditatie ervaring van de geest zelf. In de geest. En maakt daar een boek van over de geschiedenis van de schepping van de wereld. Via alle stadia der planetaire ontwikkeling. Doordat men dit in diepe verzinking of schau kan zien heeft dit niet echt iets met een uiterlijke evolutie geschiedenis te maken. Het is de in ons allen opgeslagen oeroude herinnering die in zulke archaische beelden komt. Steiner zegt het duidelijk: deze dingen kunnen niet zoals iets buiten ons worden gezien. Ik meen in zijn inleiding. Alleen in de geest kan het worden waargenomen.