Hoe ervaart een ziener zijn eigen dood?

Heeft de leerling der geestesscholing met goed gevolg de ontmoeting met de  “Wachter aan de drempel” (zie: Drempelwachter) doorstaan, dan zal – als uitvloeisel hiervan – de eerstvolgende fysieke dood een geheel andere gebeurtenis voor hem worden dan de dood tot dusver was. Bewust doorleeft hij het sterven, zijn stoffelijk lichaam van zich leggend, zoals wij een kleed afleggen, dat versleten of wellicht door een scheur plotseling onbruikbaar geworden is. Een feit van betekenis is deze fysieke dood dan alleen voor degenen, die met hem leven en wier waarneming zich nog geheel bepaalt tot de wereld der zinnen. Voor hen “sterft” de leerling der geestesscholing. Voor hemzelf wordt in zijn hele omgeving niets van belang gewijzigd. Immers, heel de bovenzinnelijke wereld, waarin hij is binnengetreden, lag reeds vóór zijn dood in zekere zin voor hem open en zal ook na de dood voor hem open liggen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 10 – WIE  ERLANGT  MAN  ERKENNTNISSE DER  HÖHEREN  WELTEN? (bladzijde 199)

Nederlandse vertaling uit Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden – vierde druk (bladzijde 171) – Uitgeverij Vrij Geestesleven, Zeist 

3 gedachtes over “Hoe ervaart een ziener zijn eigen dood?

  1. Haike

    Nou dat is dan wel duidelijk; niets van onzekerheid tijdens het sterven. En het geeft ook aan dat eerdere opgedane ervaringen in incarnatie’s ervoor, meegenomen worden en bruikbaar zijn voor de huidige.
    Boek staat hier in de kast, en ook gelezen, maar toen was ik wel een jaar of 25 denk ik, kan me er niks van herinneren..

    Dat maakt je site zo waanzinnig waardevol Ridzerd, kleine of wat grotere citaten die je dan nog weer eens op kan (her)kauwen uit een boek wat je ooit eens gelezen hebt… 😇🙃

  2. henri

    Een goed voorbeeld van is de Comte de Saint-Germain ,die ook wel genoemd word “De man die nimmer sterft” . Hij ging van het ene leven in het andere zonder eig te sterven ….
    Heb daar een heel mooi boek over geschreven door een nederlandse genezer alchemist dat ik jaren geleden op een beurs kocht , helaas niet meer verkrijgbaar .
    Steiner heeft het er over in zijn boek over ‘ Christian Rosenkreutz en het geheim van de rozenkruisers ‘ dat hij dezelfde persoonlijkheid was die in een vroegere incarnatie de Orde van de Rozenkruisers had gesticht .

    ( Aanvulling Saint -Germain biografische gegevens …

    Hongarije is de oorspronkelijke geboorteplaats van de Rákoczy-familie. Van moeders kant stamde de graaf de Saint Germain af van de beroemde veldheer Zriny. Een dochter van deze krijgsheer trouwde met een Teley en was de moeder van Frans II Rákoczy. Het strijdersbloed, gericht tegen de Habsburgse dynas-tie vanwege het feit dat de trotse en onafhankelijke familie Rákoczy door een invloed van keizerlijke troepen was overwonnen, stroomde eveneens door het lichaam van de Graaf de Saint Germain. Alleen op een hoger plan dan louter onze stoffelijke sfeer, waarin we leven en die het bijna onmogelijk maakt om fijnere sferen van leven te aanschouwen. Het was een van de hoofdtaken van de graaf de Saint Germain, de gevoelige mensen in de wereld hierop attent te maken. In kringen van vrijmetselaren, rozenkruisers, illuminaten en speciaal in dit opzicht de ridderorden, kon de jonge ingewijde zijn personen vinden die een hoger en meer edeler leven trachtten te leiden.
    Het was vooral het Zevengebergte, dat zeven grote en sterke kastelen op de toppen der bergen herbergde. Thans staan ze nog als stille getuigen van een lang durende strijd tegen de “horden uit het gebied van de Turkse overheersing”. In de vijftiende eeuw werd door de vorsten van Siebenburgen aan vele Duitse immigranten een zekere vrijdom verleend. Hun verdienstens waren groots, aangezien zij aan de landheren en adellijke families, in hun strijd tegen de barbaren, zodanige hulp hadden verleend, dat hun meerdere rechten werden toegekend. In de zestiende eeuw namen de grootgrondbezitters Rákoczy en Bethlen Gabor de protestantse godsdienst aan. Luther verbrak de banden tussen Staat en Kerk. Deze scheuring, die diep in de harten van de europese bevolking kon doordringen, maakte het mogelijk als zelfstandige vorstendommen en onafhankelijk van de kerkelijke gezagsdragers, beslissingen van groot gewicht te nemen. Later volgde de Franse Revolutie en maakte Napoleon de scheur tussen Kerk en Staat nog groter. De geheime riddergezelschappen waren de achtergrond voor het werkzame leven van de Graaf de Saint Germain. Ze bestond uit kringen van zeven hoofd-ridders, allen afkomstig uit adellijke families. Zowel in Engeland als in Rusland waren deze middelpunten van esoterische kracht zeer werkzaam. De reizen van de Comte naar o.a. Duitsland, Rusland, Italië, Holland (het slot Ubbergen bij Nijmegen), Frankrijk, Cairo, Azië en de Oriënt, hebben het accent van de critici in hoofdzaak op het avontuur-lijke leven van de graaf gelegd. De vele vermommingen waaronder hij leefde, de vele namen die hij aannam, de plotselinge verschijning van zijn herkenbaar stoffe-lijk lichaam in zoveel steden hebben deze indruk versterkt. Zijn vrienden droegen hem echter op handen. Gelukkig heeft hij veel ware vrienden gehad, vooral onder koningen en staatslieden. Er zijn esoterici die in de reeks van zijn vorige levens o.a. het leven van Paracelsus ook noemen. Anderen zien verband tussen het leven en de loopbaan van Comenius, de wijsgeer van Tsjechische afkomst. Ook Copernicus, eveneens een verschoppeling en geniale persoonlijkheid, en de mystieker Jacob Boehme, schijnen volgens Velen te zijn ‘overschaduwd ‘ door de machtige geest van deze ” Onsterfelijke Man ” . )

    Nog een klein linkje

    https://realunexplainedmysteries.com/the-count-de-saint-germain

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s