Wie roept het hardst: Er bestaat geen duivel? – Het is degene die het meest van hem bezeten is.

Wie roept het hardst: Er bestaat geen duivel? – Het is degene die het meest van hem bezeten is. Want de geest die wij Ahriman noemen, heeft er de allergrootste interesse in dat zijn bestaan verloochend wordt door degenen die het meest van hem bezeten zijn. ‘Van de duivel merkt het volk niets, zelfs niet wanneer hij ze bij de kraag heeft.’ Dat is een ernstige maya, niet aan Ahriman te geloven, want hij heeft iemand het allermeest bij zijn nekvel, als men niet aan hem gelooft, daardoor geeft men hem de allergrootste macht over iemand. 

Zodat men fout oordeelt, als er materialisten komen die de duivel beschimpen en men zegt: ‘Die bestrijden de duivel.’ – Nee, een materialistisch-monistische vergadering die de duivel verloochent en uitscheldt, is erop ingesteld (Duits: dazu eingerichtet) om de duivel op te roepen. En veel meer als de oude heksen het gedaan zouden kunnen hebben, roepen de moderne materialisten de duivel op, veel, veel meer! Dat is de waarheid en het andere is de Maya. Daarom moeten we ons aanwennen om anders te leren oordelen. En degene die naar een monistische bijeenkomst gaat, die materialistisch is gericht, zegt een onwaarheid als hij zegt: ‘Die mensen bevrijden de mensen van de duivel.’ – Hij zou moeten zeggen: ‘Nu ga ik naar een samenkomst waar de duivel met alle instrumenten die de mensen hebben in de mensheidscultuur wordt opgeroepen.’

Bron: Rudolf Steiner – GA 150 – Die Welt des Geistes und ihr Hereinragen in das physische Dasein – Augsburg, 14 maart 1913 (bladzijde 27)

Eerder geplaatst op 9 december 2016  (1 reactie)

15 gedachtes over “Wie roept het hardst: Er bestaat geen duivel? – Het is degene die het meest van hem bezeten is.

  1. Haike

    Vorig jaar in deze maand ging Clara Wijnberg definitief naar huis. Zij was destijds verbonden aan de Amsterdamse Geert Groote school en was ook de oprichtster van de zogenaamde Tobias scholen in Nederland.
    Ik heb toen ook hier verteld dat mede dankzij Claar ik niet geloof in God, maar het zeker weet..

    Als je dat kan erkennen kan je er ook niet omheen om de rest van de Geestelijke wereld als een realiteit te zien inclusief Ahriman, die maakt dan daarnet zo goed deel vanuit.

    Christus en Ahriman; zijn dat niet ook gewoon goede team players? Het maakt wel dat er voor iedereen en mij iets te kiezen valt….

  2. Maria

    Ik heb een brandende vraag die niets te maken heeft met dit thema en ik hoop dat het geen probleem is dat ik juist hier deze vraag neerleg?.
    Ik beleef de laatste tijd als ik mediteer een zwakte van mijn lichaam, het lijkt of ik exarneer wat heel akelig is.De dag door moet ik dan mijn lichaam weer in zien te nemen.
    Het ging vooraf aan een spirituele ervaring waarin bepaalde wezensdelen gewekt werden. Ik wil nog opmerken dat ik mediteer volgens de richtlijnen die Rudolf Steiner daarvoor gegeven heeft.
    Ik durf nu, door deze zwakte van lichaam ervaar, niet meer te mediteren. Is er iemand die hier mij in verder kan helpen?

  3. Maria, nee is zeker geen probleem dat je deze vraag hier neer legt. Juist zeer goed en interessant. Helaas kan ik je niet helpen. Wel heb ik hier en daar van lezers van deze website gehoord dat ze er in sommige gevallen baat bij hebben om bij zwakte van het lichaam wat vlees te eten. Maar dit zijn individuele gevallen, het hoeft dan ook niet voor jou te gelden. Maar het is mogelijk.

    1. Maria

      Dat je dit noemt is wat ikzelf ik heb gedacht heb zodoende een paar dagen vlees gegeten maar nee, zonder resultaat. Ik hoop maar dat iemand een gouden tip heeft of in ieder geval dit kan verklaren.Misschien heeft het iets te maken met de wezensdelen die los van elkaar komen te staan ik weet het niet?

      1. henri

        Ik probeer wel iemand te helpen in zo een geval en en heb het aan iemand voorgelegd , die nogal intuitief is en er komt het volgende uit :

        “Dat deze dame meer een ander denken moet ontwikkelen , waardoor ze makkelijk terug zich kan kan verbinden met de reële toestand van zijn . Je leeft in het nu . Het is niet goed iets te willen bespoedigen  via meditatie waar je mentaal nog niet aan toe zijt .“

      1. Maria

        Ik doe iedere dag de terugblik. Een persoonlijk gebed in de aanvang van de meditatie. Ik doe de basisoefeningen en daarnaast loop ik iedere dag minstens 1 to 2 uur door bos en duin. De problemen zijn begonnen na een meditatie, een kolkende draaiende bewegingen werd ik gewaar op mijn kruin. Daarna kolkte deze beweging ook tussen mijn ogen, kolkende beweging wolkig en in tinten licht groen en verdiept naar blauw. Ik schrok in eerste instantie, mijn hart ging tekeer maar maande mijzelf tot rust en hield mij vast aan mij ademhaling. Daarna voelde ik in mijn geopende handen die bewegingen. Ik kon mij niet losmaken of het doen ophouden. Uiteindelijk kwam ik bij en de dagen erna ondervond ik zwakte in mijn lichaam. Nu na de meditatie heb ik het gevoel soms naast mijn lichaam te lopen. Ik ben een nuchter persoon en heb de oefeningen gedaan die verantwoord zijn. Ik heb besloten maar even te stoppen met de meditatie en af te wachten . Misschien zal zich op een zeker moment van binnenuit iets plaats vind waar ik dan weer verder mee kan. Dank John voor het meedenken en als je mij nog meer wegwijs kunt maken sta ik daar open voor natuurlijk.

      2. Haike

        Volgens mij is de terugblikoefening bedoelt om later als je door de poort van de dood bent gegaan goed terug te kunnen kijken. Steiner heeft het er namelijk over dat dat terug kijken kan mislukken, of zoals ook wel geschreven staat: Zo gij niet wordt als kinderen, zult gij het rijk der hemelen niet binnengaan. Het Kamaloka is een tussenfase waarin je terugkijkt op je laatste leven, maar wel van oud naar jong. Van volwassen zijn, naar kind…
        Lukt dat niet dan kom je blijkbaar maar beperkt verder de Geestelijke wereld binnen. Je oefent dus nu iets wat je kan helpen verder te komen als je je fysieke lichaam al hebt afgelegd. Als je dat heel intens doet is het nog maar de vraag of je je daar zelf, nu mee dient. In die zin is er wel zeker sprake van het feit dat je met zaken bezig bent die nu nog niet spelen.

        Als je zelf denkt dat je de oefening nu goed beheerst zou ik hem niet meer doen. Neem een andere of pauzeer eens een poos.

        Het lopen van een Pentagon versterkt het etherlichaam en maakt de hechting met het fysieke lichaam sterker. Er zijn nog wel sterkere oefeningen maar die zal je toch dienen te bespreken met een arts en een heileuritmist, als je die namelijk verkeert doet kunnen de rapen flink gaar zijn, en ik ben helaas ervaringsdeskundige op dat gebied.

        Ook de ritmische massage is een middel om je weer goed te verbinden met je fysiek, (bij mij werkt dat uitstekend), maar ook dat zou ik met een arts gaan overleggen.

        Eet zaken die onder de grond groeien; aardappel, biet, wortel. Toen de aardappel ergens in de jaren ’70 van de 18e eeuw in Europa werd geïntroduceerd, begon ook de industriële revolutie, aardappel en materie zijn sterk aan elkaar verbonden.

        En bedenk: Man ist, was Man Est, dat kan veel verschil uitmaken, maar doe het allemaal met mate en niet heel fanatiek..

      3. Maria

        Sorry Henry, maar hier herken ik mij totaal niet in sowieso moeite met dit soort van ingevingen. Maar toch evengoed heel erg bedankt.

      4. Maria, dit klinkt behoorlijk heftig. Ik verbeeld mij niet dat ik de oplossing weet, maar zou het kunnen zijn dat je te veel hooi op je vork neemt? Misschien kun je beter eerst stoppen, ook met de terugblik oefening, en alleen nog de basisoefeningen doen. Dit alleen is al een tamelijk zware taak.

  4. Maria

    Lieve mensen, bedankt voor jullie meelevende reacties.
    Ik heb een ingeving ontvangen die mij verder helpt. Het komt erop neer, dat mijn ontwikkeling nu van binnenuit aangegeven gaat worden en ik niet meer door lijnen van buiten. Deze is individueel en op mijn ontwikkeling van dit moment van toepassing. Hartelijke groet Maria.

Plaats een reactie