Voed jezelf op en laat je kind met rust

[…] het kind is oog in de eerste zeven jaar. Wanneer in de omgeving van het kind – laten we zeggen iets geschreeuwd wordt – een woede-uitbarsting plaatsvindt, wanneer er iemand woedend wordt, dan zal het kind in zijn innerlijk een beeld van deze woede-aanval hebben.[…] Van hieruit gaat nu in heel de circulatie en in het hele vatenstelsel van de stofwisseling iets over wat met die woede-aanval verwant is.

Dat is in de eerste zeven jaar zo en daar stelt het organisme zich op in. Natuurlijk zijn dit geen grove dingen. Fijnzinnige dingen zijn het; maar wanneer het kind in de omgeving van een driftige vader of een driftige opvoeder opgroeit, dan zal het vatenstelsel zich instellen, zich oriënteren op woede. En wat dan uit deze ingeplante aanleg komt, blijft voor het hele leven.

Dat zijn bij het kind de allerbelangrijkste zaken. Wat je het kind zegt, wat je het kind aanleert maakt nog geen indruk; het bootst na wat je in het spreken tot hem zegt, dat maakt indruk.

Maar hoe je bent, of je goed bent en of deze goedheid in je gebaren tot uitdrukking komt of dat je boos bent, opvliegend en dàt uit je gebaren spreekt, kortom alles wat je zelf doet, gaat in het kind verder.

Dat is het wezenlijke. Het kind is helemaal zintuig, reageert op alles wat door de mens als indruk in hem wordt opgeroepen. Daarom is het meest wezenlijke dat je niet gelooft dat je het kind iets zou kunnen leren van wat goed, wat slecht is, dit of dat zou kunnen leren, maar dat je weet: alles wat je doet in de omgeving van het kind, verandert in het kinderlijke organisme in lichaam, ziel en geest.

De gezondheid voor heel zijn leven hangt ervan af hoe jij je in de omgeving van een kind gedraagt. De neigingen die het kind ontwikkelt hangen af van hoe jij je in de omgeving van het kind gedraagt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 311 – Die Kunst des Erziehens aus dem Erfassen der Menschenwesenheit – Torquay, 13 August 1924 (bladzijde 25-26)

Vertaling: Pieter H.A. Witvliet – De gehele vertaalde voordracht is te vinden op zijn weblog VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN Rudolf Steiner over pedagogie(k) – GA 311 – voordracht 2

P.S. De titel van deze blog is geen uitspraak van Steiner , maar van Krishnamurti. 

Eerder geplaatst op 5 januari 2017 (2 reacties)

8 gedachtes over “Voed jezelf op en laat je kind met rust

  1. Bernard

    Een heel interessant citaat!
    Ik vraag me af of er wetenschappelijk onderzoek kan plaatsvinden m.b.t. wat er in het vatenstelsel van de stofwisseling gebeurt., gezien de zin: “wanneer er iemand woedend wordt, dan zal het kind in zijn innerlijk een beeld van deze woede-aanval hebben.[…] Van hieruit gaat nu in heel de circulatie en in het hele vatenstelsel van de stofwisseling iets over wat met die woede-aanval verwant is”

    1. In iieder geval is het wel zeker dat onder invloed van gevoelens als woede, angst, opwinding, schrik enzovoort de bloeddruk en de hartslag stijgt. Maar of het wetenschappelijk is na te gaan wat er precies bij een kind in het vatenstelsel, stofwisseling en circulatie gebeurt bij een woede-aanval in zijn omgeving, lijkt mij twijfelachtig. Ik denk ook dat de kwalijke gevolgen van woedende opvoeders in de omgeving van een kind misschien pas jaren later optreden.
      Steiner zegt wel meer van dergelijke zaken. Bijvoorbeeld iemand die in zijn kinderjaren te veel aardappelvoeding heeft gekregen op bejaarde leeftijd problemen aan de ogen kan krijgen. Of babies die geen moedermelk hebben gehad, op latere leeftijd ziekten van de lever kunnen krijgen. Maar ja, zulke dingen zijn met de gewone wetenschap moeilijk of helemaal niet controleerbaar.

      1. Haike

        Wat jij hier schrijft Ridzerd laat zien dat de reactie zich in de tegenstelling zich manifesteert. Steiner zegt ook dat als er in de benedenpool van het menselijk lichaam iets mis gaat, je dat via de bovenpool moet corrigeren, en/of andersom. Dus via de tegenstelling. Dat zie je hier en daar ook wel terug in de reguliere medische wetenschap.
        Vrouwen die op het punt staan te bevallen, moeten puffen met de mond, om de weeën op te vangen maar ook om er voor te zorgen dat er een maximale ontsluiting ontstaat van het geboortekanaal waar de nieuwkomer doorheen komt.

        De betere huisarts raad het puffen ook aan bij mensen die last hebben van obstipatie, zodat ontlasting makkelijker het lichaam verlaat, dat gaat dus ook via boven en benedenpool met elkaar te verbinden. Dus er wordt wel met het principe van de tegenstelling gewerkt, zij het onbewust.

        Bij het ademhalingsproces is het heel duidelijk: inademen is geheel in tegenstelling met uitademen. Daar komt bij dat je iets anders inademt dan uitademt; een complete tegenstelling die je ook niet kan opheffen. Je kan niet zeggen bij het opstaan dat je maar eens een dagje alleen maar gaat inademen. Zou je dat serieus menen en uitspreken, dan denk ik toch dat anderen een ambulance voor je gaan bellen…

        Bij de plant is de tegenstelling nog groter: Overdag neemt ze koolzuurgas op, en geeft ze zuurstof vrij. ’s Nachts zuurstof opnemen en koolzuurgas afgeven. Binnen 24 uur een ook nog wisselende tegenstelling.

        Recentelijk las ik een stukje over wetenschappelijk onderzoek naar een mogelijk verband bij mensen die een hersenbeschadiging hebben, en darmproblemen..

        Ook in de homeopathie wordt met het principe van de tegenstelling gewerkt. Je geeft aan iemand die verkouden is een middel wat de verkoudheid opheft. Geef je hetzelfde middel aan een gezond persoon dan duw je hem of haar uit balans en worden ze juist verkouden.

      2. Haike

        Ho, ho, dat ben ik niet..

        Dat is Steiner die dat zegt; corrigeren via de bovenpool als het in de benedenpool mis gaat en andersom.
        Toen ben ik eens gaan nadenken en gaan rondkijken waar ik tegenstellingen tegen kom en wat dat bewerkstelligt.

        Je komt het veel en vaak tegen, ook in de landbouw o.a. in de Fruitteelt en het drukt zich dan ook uit in de taal. Zoals “Boompje snoeien, is boompje groeien”, wat ook in werkelijkheid gebeurd.

        Als je in de Geestelijke wereld vertoeft, heb je als mens geen fysiek lichaam. Ben je hier heb je dat wel, das ook een tegenstelling. En afwisselend, afhankelijk, van je ontwikkeling waar je aan toe bent, ben je hier of aan die andere kant.

        Het zijn tegenstellingen maar samen vormen ze dat grote, ene, geheel waar wij een onderdeel van zijn.

  2. Ik de sportwereld kunnen ze tegenwoordig alle processen meten in het lichaam van de topsporter.
    Zodat de sporter kan pieken als het nodig is. Het is een wetenschap die zich snel ontwikkelt. En dat gaat vooral over de sympathische en parasympatische zenuwstelsels en de nervus vagus. En daarmee hangen de stemmingen, de angsten etc. samen. Ik vermoed daarom dat het meten van de fysieke reacties bij kinderen op wat er om hen heen gebeurt, zeer wel mogelijk. Het ontwikkelen van zelfkennis bij de ouders lijkt me meer noodzakelijk. En kinderen zijn een dankbare spiegel.

    1. Dank je, goede informatie. Ik geloof ook zeker dat de fysieke reacties bij kinderen op wat er gebeurt in hun omgeving, goed meetbaar is. Maar wat de gevolgen dan voor de gezondheid zijn op latere leeftijd, dat is waarschijnlijk moeilijker vast te stellen. Maar wie weet, komt de gangbare wetenschap nog wel eens zo ver dat ze kunnen bevestigen wat Steiner beweert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s