Men kan geloven dat men de geestelijke wereld kan ignoreren, maar waar is het niet!  

Laat de mensen maar praten die geloven dat er nu een oorlog geweest is zoals vroegere oorlogen, en dat er nu vrede gaat gesloten worden zoals er vroeger vrede gesloten werd; laat die mensen maar in hun geloof. Dat zijn mensen die houden van illusies, dat zijn de mensen die waarheid en begoocheling niet kunnen uiteen houden. Laat die mensen zelfs een of andere schijnvrede sluiten: orde zal uit de chaos die tegenwoordig door de wereld trekt niet ontstaan tenzij de mensen een begin maken met het aanvaarden van een geesteswetenschappelijk standpunt. En als in uw hart het gevoel zegt: dan zal het nog lang duren, dan zal er niet vlug orde komen – omdat u misschien gelooft dat de mensen er niet toe te brengen zijn om een geesteswetenschappelijke dageraad te laten ontwaken – dan zult u gelijk hebben. Wees er dan ook maar van overtuigd dat uit de huidige chaos nog lange tijd geen nieuwe orde zal ontstaan, want een nieuwe orde zal er niet eerder komen dan dat een geesteswetenschappelijke gezindheid de menselijke harten doordringt. Al de rest zal schijn zijn, al het overige zal schijnbare rust zijn, want orde zal uit deze chaos pas ontstaan wanneer men zal begrijpen waaruit deze chaos ontstaan is.

Hij is ontstaan wegens een ongeestelijke opvatting van de werkelijkheid – ja, een on-geestelijke opvatting van de werkelijkheid. De geestelijke wereld laat men niet ongestraft links liggen. Men kan geloven dat men de geestelijke wereld ongestraft kan ignoreren; men kan geloven dat men in de wereld terecht komt met begrippen en voorstellingen die alleen maar aan de zintuiglijke wereld ontleend zijn; men kan dat geloven, en het is het algemeen geloof van de tegenwoordige mensheid. Maar waar is het niet. Neen! De grootste dwaling die de mensheid ooit heeft gekoesterd, dat is – om het even triviaal uit te drukken- dat de geesten het zich laten welgevallen wanneer ze veronachtzaamd worden. Beschouwt u dat voor mijn part maar als egoïsme, als een zelfzucht vanwege de geesten, maar in de geestelijke wereld geldt een andere terminologie dan hier in de zintuiglijk-fysieke wereld. Beschouwt u het dus voor mijn part maar als een egoïsme der geesten, maar de geesten wreken zich wanneer ze veronachtzaamd worden. 

Vertaling overgenomen uit Tijdschrift De Brug – Trefwoord:  Geweld – 25 (GA 177 – jaar 1917)

Eerder geplaatst op 12 juli 2016 

3 gedachtes over “Men kan geloven dat men de geestelijke wereld kan ignoreren, maar waar is het niet!  

  1. Haike

    Hoor ik nu enerlei mate van wanhoop bij Steiner doorklinken dat hij het niet goed in Aardse taal verwoord krijgt??
    “Beschouwt u het dus voor mijn part maar als een egoïsme der geesten,”

    Of is dat te ver gezocht? Want je wreken staat natuurlijk wel haaks op een begrip als onvoorwaardelijke liefde.
    Nog anders; in de fim “The Interpreter” met Nicole Kidman en Sean Penn waarin de uitspraak voor komt: “Wraak is een luie vorm van verdriet”….

    Een uitspraak die me uit het hart gegrepen is, en ik denk uitgesproken wordt in de sterkste scene van de hele film. Ben altijd wel een fan geweest van Sydney Polak, en het zou me niet verbazen als dit tot een van zijn beste films behoort.

    1. Ja, het is inderdaad nogal ongelukkig uitgedrukt. Want zoals het er nu staat lijkt het wel of de hogere machten wraak willen nemen op de slechte mensheid. Ik ga ervan uit dat Steiner bedoelt: als de mensen de goede impulsen niet op willen nemen, dan is de consequentie dat ze zichzelf in de ellende storten. Geen wraak der goden, maar het gevolg van daden van de mensen zelf.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s