Nationaliteit

Een uiterlijke, in het sociale denken optredend gevolg van het materialisme: het langzamerhand in de loop van de 19de eeuw opkomend nationaliteitsprincipe, dit pochen op de nationaliteit, dit uitsluitend leven willen in de nationaliteit. Dat is de oppositie tegen geest en ziel, want het geestelijk-psychische bekommert zich niet om de nationaliteit. 

De zielen die tegenwoordig in Europa leven, zijn in veel gevallen vroeger in Amerika geweest; de zielen die tegenwoordig voornamelijk in Japanse lichamen leven, die zouden in het geheel niet wat de ziel betreft op hun voorouders moeten wijzen, maar op de tijd van de volksverhuizingen in Europa.

Ja, de Amerikanen zouden niet zo trots hoeven te zijn op hun voorouders, hun bloedverwante voorouders in Europa, maar zouden erop moeten wijzen, hoe ze geleefd hebben ten tijde van het mysterie van Golgotha in Azië en daar een nog niet doorchristende cultuur hebben meegemaakt, zodat zij het ook zijn die het christendom door uiterlijke traditie en uiterlijke opvoeding aannemen. Ook van deze kant is er nog een scherpe oppositie tegen het geestelijk-bovenzinnelijk opvatten van de wereld.

Bron: Rudolf Steiner – GA 202 – DER MENSCH IN SEINEM ZUSAMMENHANG MIT DEM KOSMOS – Dornach, 14 december 1920 (bladzijde 154)

Eerder geplaatst op 29 april 2015  (2 reacties)

11 gedachtes over “Nationaliteit

  1. Bernard

    Dit is wel een heel bijzonder citaat:
    1. mensen met een andere nationaliteit (of afkomst) respectvol te bejegenen, en
    2. het geestelijk-bovenzinnelijk opvatten van andere religies.

    Het wezenlijke dat alle religieuze stelsels gemeenschappelijk hebben, dat is dat al deze religies de menselijk ideeën brengen, door welke de ziel zich sterk maakt om in de geestelijke wereld te treden, dat de ziel wordt gewekt in haar geestelijke ondergronden. Wat dan de afzonderlijke religieuze leraren de zielen geven, dat geven ze in overeenstemming met de mogelijkheden van de zielen, naar gelang, ik zou willen zeggen, de voorwaarden van de individuele volkeren, naar de klimatologische omstandigheden en de overige verhoudingen van het land en de tijd, waarin ze moeten optreden.
    Maar allen hebben ze gemeen dat ze de zielen van de mensen sterk en krachtig maken, men kan ook zeggen, innerlijk lichtend maken, zodat de zielen niet alleen in de fysieke wereld werkelijk zijn, maar ook in de geestelijke wereld werkelijk kunnen zijn. Sterk maken van de zielen is het, wat als universele waarheid naar de gegeven mogelijkheden in alle religieuze systemen gegeven wordt.

  2. Ik houd van de Aziatische cultuur en vind het fijn dat ik inmiddels ruim vier jaar in het Japanmuseum werk; op dit moment lopen daar de mooie tentoonstellingen: Verstilde schoonheid – Japanse etsen van Tanaka Ryohei en De vier seizoenen. Op dit moment ben ik ook werkzaam bij een verblijfplaats voor arbeidsmigranten, vooral voor Indiërs (ICT branche) en soms voor Polen (seizoensgebonden; fruitpluk). En dan staat er nu brexit voor de deur, althans als dat door gaat. 12 december Britse verkiezingen over in het bijzonder dat voornemen. Welke richting zal deze zeer belangrijke westerse voorpost inslaan? Ben heel benieuwd. 2020 biedt allerlei uitdagingen. En wat een mens onbewust in zich meedraagt en wat voor een cultuurfactor dat vormt, mag een moderne en gedeelde ontdekkingsreis worden genoemd.

    1. Ik houd er ’s nachts toezicht van 23:00 tot 8:00 uur, Ridzerd. Veiligheid (bewaking) en elementaire dienstverlening. Administratie en taalondersteuning zou wat mij betreft zeker kunnen, maar dat zit niet in het takenpakket,

      1. Klopt Ridzerd, best wel een aanslag op je lichaam. Maar ja, we hebben allemaal onze dingen nietwaar? Helemaal ideaal is het nooit. Misschien verandert de situatie de komende jaren. Met al de energie die nog in me zit en ook nog steeds vrij komt, richt ik me in positieve zin op toekomst en probeer ik zaken een gunstige wending te geven. Anticipatie.

    1. Oeps, zie mijn antwoord boven jouw reactie Ridzerd. En… een wereldreiziger ben ik nooit geworden, maar de wereld komt naar mij toe bij wijze van spreken. Omgekeerd. ‘k Sta er open voor.

      1. Een verdere gedachte van me hierover luidt als volgt. Is het überhaupt niet zo dat de wereld op je afsnelt in dit informatietijdperk met al zijn grenservaringen en grensoverschrijdingen? Belangrijk is dan: hoe sta je zelf in dat proces, hoe verhoudt je je tot die realiteit? Wat leg je daarbij zelf aan de dag? Wat gaat er tegelijk van jouw uit? Vandaag nam ik toch maar een abonnement op Netflix. De kwaliteit van de documentaires die ze aanbieden is goed en het bekijken en bestuderen zeker waard. Straks reis ik weer af naar Leiden. Zal er een lezing gaan van Dieter Hammer bijwonen: Het geheim van Silicon Valley. Thuis bekijk ik eerst nog even een Netflix documentaire over de Baghwan beweging indertijd in Amerika, Wild Wild Country. Hier enige informatie over die documentaire.

      2. En hier de trailer. De documentaire is echt het bekijken waard. Grenzen aan nationale grenzen en culturele gebruiken in de 20e en 21e eeuw… en de tijd die nog zal volgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s