Partijmeningen

Het huidige menselijke denken, het tegenwoordige intellect ligt in een zodanige laag van het zijn dat het de realiteiten niet bereiken kan. En daardoor kan men het ene bewijzen en het tegendeel bewijzen, zeer strikt het ene ding en het tegenovergestelde bewijzen. Het is vandaag de dag mogelijk aan de ene kant streng het spiritualisme te bewijzen en evenzo streng het materialisme te bewijzen. En men kan elkaar bestrijden met dezelfde goede standpunten, omdat het huidige intellectualisme in een bovenste laag van de werkelijkheid ligt en niet in de diepten van het zijn gaat. 

En zo is het ook met de partijmeningen. Wie dat niet doorziet, maar zich eenvoudig laat meenemen in een bepaalde partijkring door zijn opvoeding, overerving, door zijn politieke en andere levensomstandigheden, die gelooft, naar hij meent, oprecht aan de bewijskracht van wat in deze partij is, waarin hij is terechtgekomen, hineingeschlittert is, zoals men in de Duitse taal soms ook zegt. En dan, dan strijdt hij tegen een ander, die in een andere partij hineingeschlittert is. En de ene heeft netzogoed gelijk als de andere. En dit roept over de mensheid een chaos en verwarring af, die steeds groter en groter kunnen worden, als de mensheid dat niet doorziet.

Bron: Rudolf Steiner – GA 193 – Der innere Aspekt des sozialen Rätsels – Zürich, 27 oktober 1919 (bladzijde 172-173)

Eerder geplaatst op 21 april 2015  (3 reacties)

4 gedachtes over “Partijmeningen

  1. Henk Smith

    Wat door Carl Unger in de 20-er jaren van de vorige eeuw werd beschreven, namelijk het verdringen van het wezen van de waarheid uit het denken, kunnen we in deze tijd in alle sociale geledingen waarnemen. De gevolgen van de verschuiving van het denken naar het gevoelsleven en de wil worden in het Duitsland van de 30-er jaren voor het eerst zichtbaar bij de ontwikkeling van de demonie van het nationaalsocialisme. Een beroep op denken als tegenbeweging is dan gevaarlijk en kan niet meer openlijk worden geopperd. Er is geen bewuste, maar een instinctieve gedragsmodus op alles wat de partij als toekomstideaal voorstelt, en een haat tegen eenieder die daar niet aan deelneemt.
    De individu wordt als een bedreiging en als een tegenstander beleefd en spirituele bewegingen als gevaarlijk beschouwd. Waarheidsbeleving zonder en buiten het denken is gevaarlijk en doodeng. Ook in de maatschappelijke verhoudingen van onze tijd ondervinden diegene die een beroep doen op gezond denken vaak weerstand. Een voorzichtige vraag gesteld vanuit het denken is bij een algemeen beleefde opvatting vragen om moeilijkheden.
    Wie afwijkt in opvatting van de mainstream en dat met denken wil onderbouwen, zal steeds meer tot het besef komen dat de waarheid nauwelijks nog door het denken kan worden benaderd. Als door een reflexmatigheid wordt dit denken door een veelal instinctmatig ontwikkeld sociaal gevoel verworpen, juist waar ons denken als bron van gedachte sociale gevoelens ons zou moeten leiden. Het is in deze tijd van het allergrootste belang, dat er meer gedacht gaat worden, niet het voelen, het gezamenlijke beleven van quasi spirituele en het daaraan ontleende genieten zal iets veranderen aan het ontbrekende waarheidsbesef in ons denken.
    Een mogelijkheid om het denken te oefenen is bijvoorbeeld het bedachtzaam lezen van gedeeltes uit een boek als de ‘Filosofie de Vrijheid.’
    Er zijn trouwens veel mogelijkheden om het denken te trainen. Bij deze activiteit echter, het bedachtzame lezen, wordt het denken meteen als het ware getraind. Zelfstandigheid in het denken en onbevangenheid, zijn de enige eigenschappen, waarover je als mens moet beschikken bij het bestuderen van dit boek. We zullen beweeglijker moeten worden in ons gedachteleven en meer denkkracht moeten kunnen ontwikkelen om onze begrippen te kunnen vormen.
    Steiner: ‘Wanneer ik mijn denken beschouw, dan is er geen element, waarmee geen rekening mee gehouden wordt aanwezig. Immers wat nu op de achtergrond zweeft, is toch slechts weer het denken. Het waargenomen object is van dezelfde hoedanigheid als de activiteit, die zich daarop richt. (Steiner, 1893).’

  2. henri

    Een ‘ instinctieve gedragsmodus , ..dit doet mij onmiddelijk denken aan welk klimaat tegenwoordig heerst onder de mensen en bij de politici , de vele tegenwoordige massa -hysterische -kudde bewegingen die oa te maken hebben met het klimaat , gele hesjes bewegingen en dgl , het ene is wat getemperd of het andere steekt onmiddelijk erna de kop op. Je vindt het ook in andere takken zoals bijv de sport met zijn competities .
    Dit is een gevolg van het feit dat de mensheid is “over de drempel” is gegaan ,en dat vondt zijn oorsprong reeds in de tweede helft van de 19 de eeuw tussen 1840 en 1880 volgens Steiner ( zie oa “de Val van de geesten der duisternis” ) toen de mensheid de meest materiele periode ooit meemaakte . Door die drempel overschrijding wordt in de ziel het denken , het voelen en het willen van elkaar gescheiden ,elk deel gaat zijn eigen weg en de leiding door het Ik over deze drie wezensdelen van de ziel gaat verloren met als gevolg dat mensen ontaarden in ,ofwel een heel eenzijdig denken met het gevolg is dat mensen koele kikkerige wezens worden , een overmatig voelen , met gevolg vervallen in instinctief meevoelen met alles en nog wat zonder bewust over iets na te denken ,en een eenzijdig willen met als gevolg gevolg een dominant heerszuchtig wilsmatig gedrag .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s